No itse asiassa käsittääkseni kyllä musiikkimaailmassakin pidetään yleisesti jotain Bachia ja Mozartia suuremmassa arvossa kuin vaikka Anssi Kelaa ja Sannia, vaikka nämä nyt ei ihan yks-yhteen vertaudukaan esittävän taiteen ja abstraktin nykytaiteen kanssa.Totte kirjoitti: Ei kai musiikkikaan ole sitä parempaa mitä vaikeampaa sitä on soittaa. Jos tekee biisin jonka joku tusinakitaristi pystyy soittamaan (mutta ei olisi koskaan ikinä keksinyt säveltää), tekeekö se siitä kappaleesti automaattisesti huonon?
Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti.
Taide
Valvoja: Valvoja
- DeusVult
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 18
- Viestit: 8469
- Lauteille: Kesäkuu 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Taide
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
- Totte
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 4384
- Lauteille: Toukokuu 2008
- Paikkakunta: Helsinki
Taide
Mutta onko klassinen kappale jossa viulu on melkein mahdoton soittaa jotenkin automaattisesti parempi kuin sellainen mikä on helpompi soittaa?DeusVult kirjoitti:No itse asiassa käsittääkseni kyllä musiikkimaailmassakin pidetään yleisesti jotain Bachia ja Mozartia suuremmassa arvossa kuin vaikka Anssi Kelaa ja Sannia, vaikka nämä nyt ei ihan yks-yhteen vertaudukaan esittävän taiteen ja abstraktin nykytaiteen kanssa.Totte kirjoitti: Ei kai musiikkikaan ole sitä parempaa mitä vaikeampaa sitä on soittaa. Jos tekee biisin jonka joku tusinakitaristi pystyy soittamaan (mutta ei olisi koskaan ikinä keksinyt säveltää), tekeekö se siitä kappaleesti automaattisesti huonon?
Bachin ja Anssi Kelan vertaaminen on taas vähän vaikeaa, sillä kyseessähän on oikeastaan ihan eri taidemuodot. Eikä vertailu nyt oikein ole muutenkaan reilu, sillä Bach edustaa tietyn taidelajin ehdotonta huippua kun taas Anssi Kela tuskin on modernin pop-musiikin kuningas. Poimimalla ominaisuuksia niiden sävellyksistä ei siis mielestäni voida päätellä tekevätkö nämä ominaisuudet yleisesti sävellyksistä hyviä. Lisäksi, kaikki klassinen musiikki ei ole hirveässä arvossa, vaan kyllä siinäkin varmasti löytyy tusinasäveltäjiä. Onko klassisen musiikin jo kuollut, kuopattu ja kauaa sitten unohdettu säveltäjä arvostetumpi kuin esim. Miles Davis?
"Monimutkaisuus" on siis yksi peruste, samoin omaperäisyys. Kappale voi kuitenkin olla hyvä ja arvokas vaikka se ei ole omaperäinen. Eikä kaikki omaperäiset kappaleet ole hyviä. Muiden asioiden ollessa sama se omaperäisempi (ja "monimutkaisempi") on varmaan arvostetumpi, mutta pelkästään näitä kahta kriteeriä mittaamalla ei voida sanoa kumpi on parempaa taidetta. Eli listan kärkeen nousee varmaan teos joka on "monimutkainen", omaperäinen jne. kunhan se vaan muuten täyttää hyvän teoksen (sinäänsä huonosti määritellyt) kriteerit. Siinä olisi sitten ns. "kaikki". Tekemällä teoksen joka jäljittelee tuota ehdotonta mestariteosta pelkästään siltä osin, että se on vaikea säveltää/maalata/soittaa, ei kuitenkaan tee siitä arvokkaampaa kuin muilta osin mestarillista teosta joka on "yksinkertainen".
Kärjistäen, kukaan mies ei varmaan pistä pahakseen jos nainen on todella kaunis. Naisessa on kuitenkin niin paljon muita ominaisuuksia mitä mies keskimäärin hakee, että suoralta kädeltä ei voi sanoa kauniin naisen olevan automaattisesti jotain muuta "parempi" tai "haluttavampi". Tietysti jotkus ihailevat kauneutta, samoin kuten jotkut ihailevat nopeasti soittavia kitaristeja. Loppupeleissä harva kuitenkin valitsee elämänkumppaninsa pelkästään ulkonäön perusteella, eikä musiikkia nuottia/minuutti-kriteeriä maksimoiden.
PS. En usko, että ollaan loppujen lopuksi tästä hirvittävän eri mieltä.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
- Osmo Soininvaara
- AlexMachine
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 7
- Viestit: 6444
- Lauteille: Elokuu 2006
- Paikkakunta: Vaasa
- Etulaji: Nyrkkeily
- Sivulajit: Sra, IDPA
- Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima
Taide
Minun mielestäni taiteen pitäisi heijastaa tekijän mielentilaa, tuntoja, sisäistä maailmaa ja välittää se katsojalle (taiteilija saattaa silti tehdä taidetta, vain taiteen tekemisen vuoksi, ilman että ajattelee mahdollisia katsojia), joka sitten vaikuttuu omalla tavallaan siitä ja ehkä saa uuden näkökulman katsottavaan asiaan. Tärkeintä on tuo vaikuttuminen ja se että teos ilmaisee jotakin tarkoitusta/asiaa/ideaa (ymmärtää katsoja sitä tai ei)
The beatings will continue until morale improves.
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 17
- Viestit: 1298
- Lauteille: Tammikuu 2014
- Paikkakunta: Helsinki
- Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
- Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
- Takalajit: Judo, moderni taijiquan
Taide
Kävin perjantaina jo toista kertaa Kiasmassa tsekkaamassa Choi Jeong Hwan ja museon kokoelmanäyttelyn. Choin näyttely on harmittavan pieni, mutta siellä on pari todella hauskaa teosta. Kokoelmanäyttely taas on todella huikea, siellä on monentyyppistä ja -muotoista taidetta enkä ole varmaan kertaakaan saanut niin monesta teoksesta yhdessä näyttelyssä saanut kiksejä irti.
Laskin, että siellä oli ehkä 25:stä teoksesta ehkä neljäsellaista, jotka voisi laskea edustavan jotain "perinteistä" tai klassista formaattia, tässä tapauksessa siis maalauksia tai veistoksia. Muuten siellä oli valokuvaa, videotaidetta, installaatioita, yksi readymade ja löytyipä jopa tatuoituja siannahkojakin
Ernesto Neton Boa oli varsin mielenkiintoinen ja chilli teos. Ihan kivaa kokonaistilataidetta, mutta mulle potkii ehkä muuntyyppiset työt vähän enemmän.
Parhaat värinät aiheutti lattialla olevat kivestä veistetyt sympaattiset klöntit, jotka tarkemmin katsottuina paljastui suklaakonvehdeiksi. Siis oikeesti, kivisiä sadan kilon suklaakonvehteja, ja vielä tyyliin nimillä "Persikka", "Hasselpähkinä", "Samppanja"! Parasta taidetta ikinä!
Laskin, että siellä oli ehkä 25:stä teoksesta ehkä neljäsellaista, jotka voisi laskea edustavan jotain "perinteistä" tai klassista formaattia, tässä tapauksessa siis maalauksia tai veistoksia. Muuten siellä oli valokuvaa, videotaidetta, installaatioita, yksi readymade ja löytyipä jopa tatuoituja siannahkojakin
Ernesto Neton Boa oli varsin mielenkiintoinen ja chilli teos. Ihan kivaa kokonaistilataidetta, mutta mulle potkii ehkä muuntyyppiset työt vähän enemmän.
Parhaat värinät aiheutti lattialla olevat kivestä veistetyt sympaattiset klöntit, jotka tarkemmin katsottuina paljastui suklaakonvehdeiksi. Siis oikeesti, kivisiä sadan kilon suklaakonvehteja, ja vielä tyyliin nimillä "Persikka", "Hasselpähkinä", "Samppanja"! Parasta taidetta ikinä!
Ville-Pekka Turpeinen
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
-
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 25
- Viestit: 20866
- Lauteille: Joulukuu 2007
Taide
Ja tämä, koska "niin huono että on hyvä"?Veepee kirjoitti: Siis oikeesti, kivisiä sadan kilon suklaakonvehteja, ja vielä tyyliin nimillä "Persikka", "Hasselpähkinä", "Samppanja"! Parasta taidetta ikinä!
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 17
- Viestit: 1298
- Lauteille: Tammikuu 2014
- Paikkakunta: Helsinki
- Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
- Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
- Takalajit: Judo, moderni taijiquan
Taide
Eikun oikeesti aivan perhanan hyvä
Noissa teoksissa on siis oikeesti mukana huumoria, ei ne ole mitään änkyrätuhistelua Niistä irtosi niin iso ahaa-elämys, että menee kyllä suoraan parhaimpien taidekokemuksien joukkoon.
Mieti nyt, ensin töllää niitä tyyliin:
"Öö okei? Mitähän nää on"
ja sitten tsekkaa että:
"Hitto vie, tuohan on persikan makuinen suklaakonvehti!"
ja sitten tajuaakin että:
"Ei perkule, eihän se ookaan mikään suklaakonvehti, sehän on vaan persikan makuisen suklaakonvehdin muotoon hiottu kivi!"
Ja sitten koko hommasta tulee aivan loistavaa taidetta, kun joku taiteilija on tajunnut, miten hienon muotoisia oikeet (käsintehdyt) suklaakonvehdit on, ja päättänyt antaa niille vähän arvokkuutta viemällä ne museoon tekemällä niistä isoja kivisiä kopioita ja nimennyt ne vielä niiden okeiden konvehtien makujen mukaan
Ekstrapojoja tuosta tulee vielä siitä, että ne nimet saa oikeasti ajattelemaan vaikka sitä persikan tai samppanjan makuista konvehtia. Mietipä, jos ne nimet onkin vaihdettu toisin päin? Siis niin, että se persikaksi nimetty konvehtiveistos onkin oikeasti samppanjan makuinen? Mutta eihän kivet maistu miltään... Parasta mahdollista käsite-naminamia! Mä tykkään
edit: Lisäys: siis tavallaanhan tää on readymade-taidetta eli että viedään valmiita tavaroita museoon taiteena, mutta nyt vaan eri versiona (kivestä veistettynä). Taiteilijan pointti on ollut tässä kuitenkin se, että konvehtien kaunis muotokieli ansaitsee tulla ihailluksi sellaisenaan ja vienyt museoon pelkän sen muodon eikä makua, jonka mukaan konvehteja yleensä arvotetaan. Kun eikö taiteen pidä olla kuitenkin niitä kauniita asioita?
Noissa teoksissa on siis oikeesti mukana huumoria, ei ne ole mitään änkyrätuhistelua Niistä irtosi niin iso ahaa-elämys, että menee kyllä suoraan parhaimpien taidekokemuksien joukkoon.
Mieti nyt, ensin töllää niitä tyyliin:
"Öö okei? Mitähän nää on"
ja sitten tsekkaa että:
"Hitto vie, tuohan on persikan makuinen suklaakonvehti!"
ja sitten tajuaakin että:
"Ei perkule, eihän se ookaan mikään suklaakonvehti, sehän on vaan persikan makuisen suklaakonvehdin muotoon hiottu kivi!"
Ja sitten koko hommasta tulee aivan loistavaa taidetta, kun joku taiteilija on tajunnut, miten hienon muotoisia oikeet (käsintehdyt) suklaakonvehdit on, ja päättänyt antaa niille vähän arvokkuutta viemällä ne museoon tekemällä niistä isoja kivisiä kopioita ja nimennyt ne vielä niiden okeiden konvehtien makujen mukaan
Ekstrapojoja tuosta tulee vielä siitä, että ne nimet saa oikeasti ajattelemaan vaikka sitä persikan tai samppanjan makuista konvehtia. Mietipä, jos ne nimet onkin vaihdettu toisin päin? Siis niin, että se persikaksi nimetty konvehtiveistos onkin oikeasti samppanjan makuinen? Mutta eihän kivet maistu miltään... Parasta mahdollista käsite-naminamia! Mä tykkään
edit: Lisäys: siis tavallaanhan tää on readymade-taidetta eli että viedään valmiita tavaroita museoon taiteena, mutta nyt vaan eri versiona (kivestä veistettynä). Taiteilijan pointti on ollut tässä kuitenkin se, että konvehtien kaunis muotokieli ansaitsee tulla ihailluksi sellaisenaan ja vienyt museoon pelkän sen muodon eikä makua, jonka mukaan konvehteja yleensä arvotetaan. Kun eikö taiteen pidä olla kuitenkin niitä kauniita asioita?
Ville-Pekka Turpeinen
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 31
- Viestit: 93972
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Taide
Taidetta on kyllä monenlaista.
Taiteeseen voi saada inspiraation varsin monesta eri lähteestä. 18-vuotias Lily Heaume otti inspiraation 10 Portraits -nimiseen veistosprojektiinsa (”10 muotokuvaa” suomeksi) aiemmista seksikumppaneistaan. Hampstead School of Art -taidekoulussa opiskeleva Heaume muotoili ulkomuistista kymmenen seksikumppaninsa jäykistyneet penikset, ja muun muassa Metro-sivusto on uutisoinut lopputuloksesta.
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 17
- Viestit: 1298
- Lauteille: Tammikuu 2014
- Paikkakunta: Helsinki
- Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
- Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
- Takalajit: Judo, moderni taijiquan
Taide
Ville-Pekka Turpeinen
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 31
- Viestit: 93972
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Taide
Nyt kun junttius on ihan jees ja jokainen sukankuluttaja on politiikan ja kaiken muunkin, myös taiteen, asiantuntija, tilanne on sitten tämä.
Perussuomalaiset saa pian kulttuuriministerin salkun hallituksen uudessa ministerijaossa. Perussuomalainen kulttuuriministeri vaikuttaa pian paljon valtion kulttuuriasioiden hoitoon ja muun muassa kulttuurin tukirahoihin. Perussuomalaisten vuoden 2011 eduskuntavaaliohjelman mukaan postmoderni taide ja nykytaide eivät kovin paljoa tukea saa, jos rahoja jaetaan tämän ohjelman mukaan.
- Tekotaiteelliset postmodernit kokeilut olisi syytä jättää taloudellisesti yksittäisten henkilöiden ja markkinoiden vastuulle. Valtion myöntämiä kulttuuritukirahoja on ohjattava siten, että ne vahvistavat suomalaista identiteettiä, ohjelmassa linjataan.
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 17
- Viestit: 1298
- Lauteille: Tammikuu 2014
- Paikkakunta: Helsinki
- Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
- Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
- Takalajit: Judo, moderni taijiquan
Taide
Semisti pyynnöstä kopioin tämän viestini yhdestä Lassen fb-seinällä käydystä keskustelusta tänne.
Konteksti on siis seuraava: Minulta kysyttiin, onko Mäntän Serlachiuksen museossa esillä olleet häpy-, kainalo- ym. karvoista tehdyt Noora Schroderuksen työt "hyvää taidetta" alla olevalla saatteella:
Joittenkin "suurempien sisäisten symbolien ja merkitysten" (mitä ikinä ovatkaan) löytäminen jostain teoksesta on kyllä vähän erikoinen pyrkimys ja varsinkin arvottamisessa ongelmallinen idea.
Kun "pidän/en pidä" ja "hyvä/huono" on laadullisesti eri asioita. Toinen on puhtaasti subjektiivinen; toinen pyrkii yleistykseen, joka yrittää olla subjektista riippumaton. Sanoit itse _pitäväsi_ tietynlaisista teoksista. Noh, kuinka kunkin teoksen kohdalla pääset siihen lopputulemaan, että siinä joko on tai ei ole niitä symboleita ja merkityksiä? Analysoimalla.
Taidetta voi analysoida ja tarkastella kahdella ja vain kahdella tavalla, formaalisti ja kontekstuaalisesti. Formaali eli muodollinen tarkastelu kiinnittää huomiota vain muotoseikkoihin: kokoon, materiaaliin, aiheeseen, asetteluun, perspektiiviin ja tän tämmöisiin. Kontekstuaalinen tarkastelu taas katsoo, kuka teoksen on tehnyt ja missä vaiheessa uraansa, missä ajassa teos on tehty, mitkä ovat yhteiskunnalliset olosuhteet, millaisia muita teoksia sinä aikana tuotettiin ja mitä taiteilijan muut teokset käsittelevät. Näitä varten se lappunen on yleensä siinä seinässä teoksen vieressä.
Jos sä siis haluat löytää teoksista symboleja ja merkityksiä, niin teet lähtökohtaisesti aina kontekstuaalista analyysia teoksista. Yleensä taiteendissaajien parissa tää heittelee silleen kivan mielivaltaisesti, että isänmaallinen vanha taide on syvällistä ja merkityksellistä, mutta moderni taide ei koska siinä saa käyttää häpykarvoja. Huomaatko epäjohdonmukaisuuden? Ensimmäisessä arvotetaan kontekstuaalisilla seikoilla, jälkimmäisessä formaaleilla perehtymättä lainkaan kontekstiin.
Ainoa hyvä tapa miettiä sitten sitä, onko teos hyvä vai huono on kysyä itseltään, mikä on ollut tässä teoksessa tekijän taiteellinen pyrkimys (mitä hän on itse halunnut sanoa), ja miten hyvin siinä on onnistuttu. Silloin pääsee yli omista mielihaluistaan ja tykkäyksistään ja voi arvioida teosta SEN omista lähtökohdista käsin avoimin mielin.
Mites toi billudaide sitten, niin. Lainataas Serlachius-museon omaa esittelyä: "Teoksessaan Karvainen kasvio Schroderus on käyttänyt materiaalina ihmisen kehon karvoja. Ajatuksena on ollut käyttää voimakkaita tunteita, kuten vastenmielisyyttä ja jopa inhoa herättävää materiaalia, joka näistä tunteista huolimatta on täysin luonnollista ja jonka tarkoitus on suojata ihmiskehon herkkiä alueita."
Perusfeminististä taidetta. Muakin vähän väsyttää tuommoinen karvakarvakarvojen käsittely. Joo, tehdään jostain tabusta ja vähän rumasta "luonnollista" siirtämällä se kasvioformaattiin ja muotoilemalla niistä karvoista fantasiakasveja. Yhtäkkiä huomaat tuijottavasi ihmiskarvoja kiinnostuksella ilman ällöreaktioita, gasp! Ei tuommoinen ole artistisella tasolla kyllä kovinkaan luovaa eikä shokeeraavaa, kliseetäkin se vähän lähentelee.
Mutta ihan kivan näköisiähän nuo rehut ovat, so what vaikka ovat tehty karvoista. Kyllä niitä silleen Voynichin käsikirjoituksen hengessä katselee. Tykkään - muotonsa vuoksi.
Myöhemmässä viestissä nostin esiin omasta mielestäni toisen tärkeän pointin, joka oli seuraava:
Milton Glaserilla, kuuluisalla graafikko-taiteilijalla oli hyvä ehdotus taiteen tarkoituksesta: taiteen päämäärä on ohjata ihmisiä herkkään tarkkanäköisyyteen. Glaser käytti sanaa "attentiveness", jota en itse osaa kääntää tuota paremmin. Hän itse sanoo myös, että kauneus on vain yksi keino suunnata tarkkaavaisuuttamme. Sen voi siis tehdä myös naurattaen, toiseuttaen tai hämmentäen. Sinulle nappaa parhaiten jonkinlainen kunnianhimoinen estetiikka, itse varmasti tiedät parhaiten mitä se sinulle merkitsee.
Glaserin haastattelu on YouTubessa ja se on ehdottomasti suositeltavaa katsottavaa.
Linkki.
Konteksti on siis seuraava: Minulta kysyttiin, onko Mäntän Serlachiuksen museossa esillä olleet häpy-, kainalo- ym. karvoista tehdyt Noora Schroderuksen työt "hyvää taidetta" alla olevalla saatteella:
Vastasin seuraavasti:Eiköhän kyse ole vain tietynlaisista arvomaailmoista ja minä pidän taideteoksista, joissa on suurempia sisäisiä symboleita ja merkityksiä kuin billudaideessa. Tai osaisitko aukaista näitä tämmöiselle maallikolle?
Joittenkin "suurempien sisäisten symbolien ja merkitysten" (mitä ikinä ovatkaan) löytäminen jostain teoksesta on kyllä vähän erikoinen pyrkimys ja varsinkin arvottamisessa ongelmallinen idea.
Kun "pidän/en pidä" ja "hyvä/huono" on laadullisesti eri asioita. Toinen on puhtaasti subjektiivinen; toinen pyrkii yleistykseen, joka yrittää olla subjektista riippumaton. Sanoit itse _pitäväsi_ tietynlaisista teoksista. Noh, kuinka kunkin teoksen kohdalla pääset siihen lopputulemaan, että siinä joko on tai ei ole niitä symboleita ja merkityksiä? Analysoimalla.
Taidetta voi analysoida ja tarkastella kahdella ja vain kahdella tavalla, formaalisti ja kontekstuaalisesti. Formaali eli muodollinen tarkastelu kiinnittää huomiota vain muotoseikkoihin: kokoon, materiaaliin, aiheeseen, asetteluun, perspektiiviin ja tän tämmöisiin. Kontekstuaalinen tarkastelu taas katsoo, kuka teoksen on tehnyt ja missä vaiheessa uraansa, missä ajassa teos on tehty, mitkä ovat yhteiskunnalliset olosuhteet, millaisia muita teoksia sinä aikana tuotettiin ja mitä taiteilijan muut teokset käsittelevät. Näitä varten se lappunen on yleensä siinä seinässä teoksen vieressä.
Jos sä siis haluat löytää teoksista symboleja ja merkityksiä, niin teet lähtökohtaisesti aina kontekstuaalista analyysia teoksista. Yleensä taiteendissaajien parissa tää heittelee silleen kivan mielivaltaisesti, että isänmaallinen vanha taide on syvällistä ja merkityksellistä, mutta moderni taide ei koska siinä saa käyttää häpykarvoja. Huomaatko epäjohdonmukaisuuden? Ensimmäisessä arvotetaan kontekstuaalisilla seikoilla, jälkimmäisessä formaaleilla perehtymättä lainkaan kontekstiin.
Ainoa hyvä tapa miettiä sitten sitä, onko teos hyvä vai huono on kysyä itseltään, mikä on ollut tässä teoksessa tekijän taiteellinen pyrkimys (mitä hän on itse halunnut sanoa), ja miten hyvin siinä on onnistuttu. Silloin pääsee yli omista mielihaluistaan ja tykkäyksistään ja voi arvioida teosta SEN omista lähtökohdista käsin avoimin mielin.
Mites toi billudaide sitten, niin. Lainataas Serlachius-museon omaa esittelyä: "Teoksessaan Karvainen kasvio Schroderus on käyttänyt materiaalina ihmisen kehon karvoja. Ajatuksena on ollut käyttää voimakkaita tunteita, kuten vastenmielisyyttä ja jopa inhoa herättävää materiaalia, joka näistä tunteista huolimatta on täysin luonnollista ja jonka tarkoitus on suojata ihmiskehon herkkiä alueita."
Perusfeminististä taidetta. Muakin vähän väsyttää tuommoinen karvakarvakarvojen käsittely. Joo, tehdään jostain tabusta ja vähän rumasta "luonnollista" siirtämällä se kasvioformaattiin ja muotoilemalla niistä karvoista fantasiakasveja. Yhtäkkiä huomaat tuijottavasi ihmiskarvoja kiinnostuksella ilman ällöreaktioita, gasp! Ei tuommoinen ole artistisella tasolla kyllä kovinkaan luovaa eikä shokeeraavaa, kliseetäkin se vähän lähentelee.
Mutta ihan kivan näköisiähän nuo rehut ovat, so what vaikka ovat tehty karvoista. Kyllä niitä silleen Voynichin käsikirjoituksen hengessä katselee. Tykkään - muotonsa vuoksi.
Myöhemmässä viestissä nostin esiin omasta mielestäni toisen tärkeän pointin, joka oli seuraava:
Milton Glaserilla, kuuluisalla graafikko-taiteilijalla oli hyvä ehdotus taiteen tarkoituksesta: taiteen päämäärä on ohjata ihmisiä herkkään tarkkanäköisyyteen. Glaser käytti sanaa "attentiveness", jota en itse osaa kääntää tuota paremmin. Hän itse sanoo myös, että kauneus on vain yksi keino suunnata tarkkaavaisuuttamme. Sen voi siis tehdä myös naurattaen, toiseuttaen tai hämmentäen. Sinulle nappaa parhaiten jonkinlainen kunnianhimoinen estetiikka, itse varmasti tiedät parhaiten mitä se sinulle merkitsee.
Glaserin haastattelu on YouTubessa ja se on ehdottomasti suositeltavaa katsottavaa.
Linkki.
Ville-Pekka Turpeinen
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
-
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 25
- Viestit: 20866
- Lauteille: Joulukuu 2007
Taide
Oli helmeä keskustelua kyllä!
- AlexMachine
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 7
- Viestit: 6444
- Lauteille: Elokuu 2006
- Paikkakunta: Vaasa
- Etulaji: Nyrkkeily
- Sivulajit: Sra, IDPA
- Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima
Taide
Too stingy for expensive art books? The Guggenheim has you covered. Since 2012, the museum has been slowly digitizing its collection of monographs, catalogs, and other art books. Now, it's up to 205 books, all available to download for free from the Internet Archive
http://mentalfloss.com/article/500580/y ... guggenheim
http://mentalfloss.com/article/500580/y ... guggenheim
The beatings will continue until morale improves.
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 31
- Viestit: 93972
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Taide
Kuulin taannoin eräältä pitkään taidemaailmassa vaikuttaneelta yhdestä kuulemma julkisesta salaisuudesta: harva nimekäs taitelija on itse maalannut kaikki taulunsa. Maailmani romahti. Ilmeisesti Salvador Dali oli erityisen tunnettu siitä, että hän ideoi mutta varsinaisen fyysisen työn tekivät muut.
Osaako joku kommentoida tätä tarkemmin?
Osaako joku kommentoida tätä tarkemmin?
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 17
- Viestit: 1298
- Lauteille: Tammikuu 2014
- Paikkakunta: Helsinki
- Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
- Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
- Takalajit: Judo, moderni taijiquan
Taide
Ei kait tässä sinällään mitään erikoista ole. Moni taiteilija käyttää töidensä tekemiseen isompia työryhmiä, näinhän on ollut renessanssiajoista asti. Hyvänä esimerkkinä vaikka Rodin: vaikka ne sen pronssista valetut patsaat saattaa olla parinkin metrin kokoisia, niin Rodinin itsensä kätten jälki saattoi rajautua puolen metrin korkuiseen saviveistokseen, jonka avustajat sitten kopioivat millintarkasti isommaksi skaalattuun kipsivalokseen. Samaten ns. "vanhojen mestareiden" töissä saattaa olla isojakin klönttejä avustajien/oppipoikien maalaamia osia erityisesti taustoissa ja vähemmän tärkeissä hahmoissa. Jostainhan se oppi piti niidenkin saada. (Totta kai taiteilijat tekivät töitä kokonaan itsekinm esimerkiksi kun halusivat nuoruusiässään esitellä tekniikkansa hallintaa tai tehdessään muotokuvien kaltaisia tilaustöitä.) Nykypäivänä esmes Ai Weiwei on käyttänyt ainakin yhden teossarjan valmistamiseen perinteisen kiinalaisen puuseppäperinteen mestareita. Siinä sarjassa Ai otti antiikkisia semisti kalliita puuhuonekaluja ja laittoi puusepät tekemään niille melko radikaaliakin "plastiikkakirurgiaa". Taidetta!Mika kirjoitti: ↑heinä 2, 2019, 12.15 Kuulin taannoin eräältä pitkään taidemaailmassa vaikuttaneelta yhdestä kuulemma julkisesta salaisuudesta: harva nimekäs taitelija on itse maalannut kaikki taulunsa. Maailmani romahti. Ilmeisesti Salvador Dali oli erityisen tunnettu siitä, että hän ideoi mutta varsinaisen fyysisen työn tekivät muut.
Osaako joku kommentoida tätä tarkemmin?
edit: siis esmes tähän tapaan:
Ville-Pekka Turpeinen
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Lauteilla
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 124 kurkkijaa