Paappa kirjoitti:
Mitä jokainen voi tehdä:
Kivaahan se on olla viherpiiperö. Vielä kun valtio tulisi asiassa vastaan jotenkin eikä rankaisisi ympäristötietoisuudesta.
1) Mukavasti raiteilla!
Lentomatkailu on merkittävimpiä ilmastonmuutoksen aiheuttajia. Lentämisen ilmastopäästöt ovat yli viisinkertaiset junalla matkustamiseen verrattuna. Vaihda kotimaan matkoilla lentokoneen kyyti junareissuun ja valitse sellaisia lomakohteita, joihin pääset helposti junalla.
Näin opiskelijana junakyyti onkin kohtuuhintainen, mutta "tuottavan" kansalaisen kukkarolle se käy. Voiko ihmisiä syyttää siitä, että lentää Oulusta Helsinkiin, kun se on nopeampaa ja halvempaa kuin junallameno?
2) Vaihda lihasvoimaan!
Pyöräily ja kävely ovat halpoja, terveellisiä ja ilmastomyötäisiä liikkumistapoja. Liikenteen osuus hiilidioksidipäästöistä on Suomessa noin viidennes. Puolet automatkoista on alle kuusi kilometriä ja neljännes peräti alle kolme kilometriä. Monet näistä matkoista olisi helppo taittaa pyörällä tai kävellen.
Yksi tehokas tapa vähentää liikenteen päästöjä olisi tehdä sähköautot verottomiksi. Näin toimitaan jo mm. Norjassa ja Lontoossa, mutta ei tietenkään Suomessa.
3) Jätteet kiertoon!
Kun kaiken mahdollisen kierrättää, niin yllättävän vähän kyllä sekajätteeseen menee. Sääli kun ekopisteiden muovinkeräyspöntöt usein pursuavat yli äyräidensä ja kun asiaan yrittää saada korjausta on vastaus: "ei mahda mitään". Tosi motivoivaa.
5) Poimi ostoskassiin luomua!
Luonnonmukainen viljely kuluttaa tavanomaista tuotantoa vähemmän energiaa. Esimerkiksi kotimaisen luomuruiskilon tuottamiseen tarvitaan vain noin puolet kotimaisen tehotuotetun ruiskilon vaatimasta energiamäärästä. Suosi ruokaostoksilla luomutuotteita.
Ja sitten hieman kritiikkiä luomusta:
http://tuottavamaa.org/
Et Planter ole kuullut esim. sitä, että käytettäessä vaikkapa puusta saatavaa energiaa vapautuva hiilidioksidimäärä sitoutuu kasvavaan metsään, eli puu on hiilineutraalia tässä mielessä?
Metsä uudistuu sadassa vuodessa, joten onko se uusiutuvaa? Ainakin vihreiden mielestä on, vaikka puunkäytön hiilidioksidipäästöt ovat suuremmat kuin turpeen, joka myös hitaasti uudistuu, mutta jota kohdellaan fossiilisena polttoaineena.