Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Vapaamuurarit

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
NCP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 4229
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Turku

Vapaamuurarit

#76

Viesti NCP »

DeusVult kirjoitti: Minä ymmärsin että tuo ev.lut.haara on lähinnä saksalainen (ja sitä kautta Suomeen tullut?) juttu, ja muistelisin että se kansainyhteisön maissa vaikuttava Venerable Order of St.John ja sen alalaji St.John's Ambulance haarautuu jostain muualta? En mene vannomaan, tarkistan kun jaksan. Luterilaisuushan on täällä briteissä aika sellaisen hämärän kultin maineessa, Taitaa Edinburghissakin olla jopa yksi luterilainen kirkko tuolla jossain hevon kuusessa ja sielläkin puhutaan vain saksaa. :)
No siis oikeastaan ...St. John taitaa olla jonkunlainen anglikaaninen haara muuten luterilaisessa touhussa. Ainakin SJA on melko erilainen muihin Johanniittojen organisaatioihin nähden. Tai jotain siihen suuntaan. Ainakin toimivat suunnilleen saman nimen ja logon alla avustustoiminnassa ja kansainväliset yhteydetkin ovat melko tiiviit. Pahoittelen, mutta nyt en jaksa kaivaa lisätietoa helposti pureksittavassa muodossa. Palaan asiaan.
Suurinta vapautta on vapaus tyhmyyteen.
Kuvake
NCP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 4229
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Turku

Vapaamuurarit

#77

Viesti NCP »

MikaM kirjoitti: Taisi kreivin arvo mennä vanhemman veljen mukana?
Kyl.
Suurinta vapautta on vapaus tyhmyyteen.
Kuvake
NCP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 4229
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Turku

Vapaamuurarit

#78

Viesti NCP »

Wikipedia kirjoitti: Keisari Napoleon valtaa Maltan 1798. Maltan ritarikunta on Tsaarin suojeluksessa ja siirtyy Pietariin. Englanti valloittaa Maltan 1800, Maltan valloittaja Englannin kuningashuone katsoo olevansa Maltan ritarikunnan yksin oikeutettu jatkaja ja perustaa anglikaanisen Johanniittain ritarikunnan 1831. Paavi Pius VII:n julistaa katolisen haaran eli Maltan ritarikunnan yksipuolisesti katoliseksi ritarikunnaksi, jota protestantit eivät hyväksyneet, Maltan Ritarikunta perustetaan Roomaan 1834.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Maltan_ritarikunta" onclick="window.open(this.href);return false;

Ylipotkija: quote - tag korjattu
Suurinta vapautta on vapaus tyhmyyteen.
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Vapaamuurarit

#79

Viesti Mika Väyrynen »

Jaa-a,

nuo rappareiden ja luoja tietää minkä ritarikuntien yhteydet on itselleni samantekeviä:-) Eräs tuttu rappari kylläkin kerran sivulauseessa vihjaisi että "nyt pyydetään Maltan Ritareihin"...

Ylipäätään, minulle tuli omien kokemuksieni perusteella aika negatiivinen kuva koko hommasta. Ja tosiaan, vaikka jäseneksi pitää itse hakea eikä ketään varsinaisesti kutsuta, on varmasti monessa tapauksessa asiaa esitelty aika houkuttelevasti.Eräässä työyhteisössä tiedän joka ukon olevan rappari, ja se ei ole sattumaa se.

Lisäksi homma ei välttämättä ole ihan niin harmitonta kuin väitetään. Tällä tarkoitan sitä, että rapparit ovat varsin kiinteä yhteisö. Itse sain maistaa syrjintää välittömästi kun vedin jäseneksi liittymiseni puihin. Ennen sitä, monet rapparit olivat hiiiirveän kiinnostuneita tulevan "veljen" hyvinvoinnista ja kyselivät kuulumisia turhankin usein. Kun vedin homman puihin, dialogi tyssäsi kuin seinään, ketään ei enää kiinnostanut allekirjoittaneen elämä... Muistuttaa uskontokunnan meininkiä. Ja onhan siinä mestarimuurari-valassakin jokin kohta jossa jäsen "lupaa auttaa hädänalaista tms. MESTARIMUURARIA"... Eli apua pitää antaa nimenomaan veljille, näin valan mukaan.

Enkä itse voi oikeasti ottaa tosissaan jätkiä, jotka illan hämärtyessä hiipivät jonnekin temppeliin, pukevat esiliinat päälle, esittävät erikoisia roolinäytelmiä jne. Tuleekohan moiseen veljeskuntaan kuulumisesta sellainen olo, että olisi jotenkin muiden yläpuolella?? Omien kokemusteni perusteella siltä vaikuttaa.

Mika Väyrynen
Kuvake
NCP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 4229
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Turku

Vapaamuurarit

#80

Viesti NCP »

Joo, ei taida kyllä ritarikunnat liittyä vapaamuurareihin. Ritareista voidaan varmaan keskustella jossain omassa ketjussa.
Suurinta vapautta on vapaus tyhmyyteen.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Vapaamuurarit

#81

Viesti Mika »

No niin, hoitokeino on keksitty.
Uusiseelantilainen uskonnollinen järjestä Ask For the Ancient Paths levittää rukousta, jolla pyritään vapaaksi vapaamuurariudesta. Rukouksella voi vapautua myös omien vanhempien tai esivanhempien vapaamuurariuden aiheuttamista vaivoista.

Rukouksen on suomeksi kääntänyt pappi Eero Kavasto. Hän huomauttaa, että käännös on vapaa, eivätkä englanninkielisten loosien nimet aina vastaa sanatarkasti Suomessa käytettyjä.

Rukoukseen kehotetaan turvautumaan, koska uskotaan, että vääryydet ja epäjumalanpalvelukset tuovat mukanaan halki sukupolvien kulkevia kirouksia.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Vapaamuurarit

#82

Viesti Mika »

MOT esittää.
Kansalaisaktivisti Pekka Haikkola väittää maanantai-iltana esitetyssä Ylen MOT-ohjelmassa, että Tampereen tunnelihankkeessa on vapaamuurarileima.

Haikkola väittää, että useita tunnelista päättäneitä poliitikkoja kuuluisi vapaamuurareihin.

Ylen MOT-ohjelman mukaan vapaamuurarit tekevät muissakin kaupungeissa yhteistyötä kaavoitus- ja rakennustoiminnassa. Ohjelman mukaan myös Tampereen yliopistossa olisi useita vapaamuurareita.

Muutenkin Tampereen muurariveljet ovat MOT-ohjelman mukaan aktiivisia. Heitä on tv-ohjelman mukaan kaupungissa ainakin 700 jakaantuneena 14:ään eri loosiin.


Ulkopaikkakuntalaisille kerrottakoon, että rantaväylä (visiovideo) on jo vuosia ollut kuuma poliittinen peruna.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11232
Lauteille: Kesäkuu 2008

Vapaamuurarit

#83

Viesti Jorge »

Ylen MOTin hurja väite
:smt003

Onpa taas MOT tehnyt "tutkivaa journalismia". :hahaha:

Ei tuossa ole mitään (ei siis yhtään mitään) yllättävää.
Toisaalta, jos kavereita täytyy hankkia istumalla hämyisessä salissa lampaannahkaan pukeutuneena ja miekka kädessä, niin meitä on moneen junaan.
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

Vapaamuurarit

#84

Viesti Risto R »

Jorge kirjoitti: Toisaalta, jos kavereita täytyy hankkia istumalla hämyisessä salissa lampaannahkaan pukeutuneena ja miekka kädessä, niin meitä on moneen junaan.
Mitäs tuossa on vikaa?

Kuva :D
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11232
Lauteille: Kesäkuu 2008

Vapaamuurarit

#85

Viesti Jorge »

Eihän siinä mitään, lainasin kuvauksen melko suoraan kaverilta, joka sano, että "been there, done that"
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Vapaamuurarit

#86

Viesti MtJ »

Onhan sitä olemassa semmoisiakin miehiä, jotka juoksee tonttupuvut päällä pitkin puistoja... Että ei se lampaannahka seljässä ja miekka kädessä nyt niin kovin eriskummalista ole, kun ajattelee, minkälaista normi-larppaus on. Pysyvät sentään sisätiloissa, eivätkä tule kaiken kansan nähtäväksi kalsarit väärinpäin jalassa.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Vapaamuurarit

#87

Viesti DeusVult »

Jorge kirjoitti: Eihän siinä mitään, lainasin kuvauksen melko suoraan kaverilta, joka sano, että "been there, done that"
Jännä muuten että vaikka vapaamuurareita on Suomessakin varmaan tuhansia, niin ikinä ei kuule että kukaan edes tuntisi ketään vapaamuuraria. Vain näistä "joo kyl mua pyydettiin mukaan mut en lähtenyt..." ja "olin mä siellä mut ei paljoa napannu mitkään miekkaleikit" -tyypeistä kuulee ja saa välillä lukea. :)
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Vapaamuurarit

#88

Viesti AlexMachine »

DeusVult kirjoitti:
Jorge kirjoitti: Eihän siinä mitään, lainasin kuvauksen melko suoraan kaverilta, joka sano, että "been there, done that"
Jännä muuten että vaikka vapaamuurareita on Suomessakin varmaan tuhansia, niin ikinä ei kuule että kukaan edes tuntisi ketään vapaamuuraria. Vain näistä "joo kyl mua pyydettiin mukaan mut en lähtenyt..." ja "olin mä siellä mut ei paljoa napannu mitkään miekkaleikit" -tyypeistä kuulee ja saa välillä lukea. :)
Hymy-lehden listan mukaan kaksi entistä koulukaveria Kauppaopistosta on jäseniä, sekä yksi Lions-veli.
Olen asian tiennyt jo tovin, mutta en ole ottanut asiaa esiin missään vaiheessa.
Katselin tuon dokkarin illalla ja ei siinä tosiaan mitään uutta tullut. Syvemmällekin olisivat voineet kaivella. Tosin ihan mielenkiintoista oli seurata koska kuitenkin lähipaikkakunnan juttuja käytiin läpi (Seinäjoki).
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11232
Lauteille: Kesäkuu 2008

Vapaamuurarit

#89

Viesti Jorge »

DeusVult kirjoitti:
Jorge kirjoitti: Eihän siinä mitään, lainasin kuvauksen melko suoraan kaverilta, joka sano, että "been there, done that"
Jännä muuten että vaikka vapaamuurareita on Suomessakin varmaan tuhansia, niin ikinä ei kuule että kukaan edes tuntisi ketään vapaamuuraria.
Kyllä itse ainakin tunnen useamman; toiset vielä oikein toitottavat jäsenyyttään.

(disclaimerina sanottakoon, että en ole, enkä ole ollut enkä tule olemaan jäsen ja tuskin tullaan pyytämäänkään ;) )
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Vapaamuurarit

#90

Viesti MtJ »

Mua on kovasti houkuteltu leijoniin. Mutta se kuulostaa jotenkin oudolta systeemiltä kanssa, että tuota noin... Mitähän ne siellä tekee. Mulle tuli mieleen vesitetty versio vapaamuurareista :D
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 75 kurkkijaa