Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Vapaamuurarit

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
JohanSS
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20
Lauteille: Heinäkuu 2020
Etulaji: Kickboxing

Vapaamuurarit

#151

Viesti JohanSS »

Näinhän se on, että ruuhkavuodet ovat tosiasia ja silloin ei varmastikkaan pysty keskittymään kunnolla esim viran hoitamiseen loosissa. Omasta mielestäni veljien pitäisi olla rohkeampia hyppäämään pois virkakierrosta jos tuntuu että elämässä on liikaa tapahtumia yhtä aikaa. Varsinkin VO on todella vaativa rooli. Varsinkin jos sen meinaa hoitaa hyvin.
Introverttiys voi olla myös hankala yhdistää niinkin sosiaaliseen harrastukseen kuin vapaamuurarius. Ja varsinkin virkoja hoidettaessa.

Kuuluistko SuurlooItseäni ihmetytti sin vai LDH liiton alaisaeen loosiin?
Minua ihmetytti lauseesi "Minut siis kutsuttiin järjestöön mukaan, sinne ei haeta." joka ei tietenkään pidä paikkaansa. Vapaamuurariuteen tulee nimenomaan hakeutua eikä odottaa kutsua. Toki kehoituksia tai ehdotuksia tulee, mutta mikään "invitation only" clubi ei ole kyseessä- Jos olisi, niin minä en olisi vieläkään vapaamuurari. :)
Oletko koskaan miettinyt palaavasi loosin jäseneksi? Ehkä eri loosin kuin missä olit aiemmin mikäli aikaisemmassa loosissa on joku kenen kanssa et niin ole löytänyt suurta yhteyttä.

Joo loosini kuului suurloosin alaisuuteen ja toimi Helsingissä Kasarmikadulla. Eli kyseessä sininen loosi, jossa toimi kolme astetta. Sain kutsun toimintani aikana myös toisiin looseihin, missä olisi ollut mahdollisuus saada jatkoa oppimistielle. Olen ollut aina siisä uskossa, että järjestön toimintaan kutsutaan. Meidän loosissa oli niin, että piti kutsujan lisäksi olla kaksi suosittelijaa. Tietenkin tämän jälkeen omasta toimesta on kiinni haluatko sinne ja pääsetkö.

Olet viesteistäsi päätellen itsekin vapaamuurari. Pahoittelut, en lukenut viestiketjua kokonaisuudessaan läpi. VO:n tehtävät hoidin ulkomuistista ilman apuja. Tämä oli erittäin hieno kokemus jonka varmasti tulen aina muistanaan. Aika moni asia on kyllä vuosien aikana unohtunut. Harrastuksestani en puhunut juuri ulkopuoliselle. Kavereista ei tainnut kukaan tietää asiasta.

Joo olen miettinyt kyllä miettinyt asiaa ja tutkinkin mahdollista loosin vaihtoa mm. lähempää kotiani. Tämä jäi sitten ruuhkavuosien jalkoihin. Mutta en poissulje sitä, ettenkö liittyisi toimintaan vielä tulevaisuudessa. Nyt kun olen tehnyt paluun kamppailu-urheilun pariin, niin näen että saisin uusia tuttavia/ystäväviä kaltaisistani ihmisistä. Koen, että tällä alalla on samanlaista veljeyttä olemassa kuin vapaamuuraritoiminnassa.
"The game of chess, is like a sword fight
You must think first, before you move"
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Vapaamuurarit

#152

Viesti JanneM »

JohanSS kirjoitti: heinä 30, 2020, 10.03
Näinhän se on, että ruuhkavuodet ovat tosiasia ja silloin ei varmastikkaan pysty keskittymään kunnolla esim viran hoitamiseen loosissa. Omasta mielestäni veljien pitäisi olla rohkeampia hyppäämään pois virkakierrosta jos tuntuu että elämässä on liikaa tapahtumia yhtä aikaa. Varsinkin VO on todella vaativa rooli. Varsinkin jos sen meinaa hoitaa hyvin.
Introverttiys voi olla myös hankala yhdistää niinkin sosiaaliseen harrastukseen kuin vapaamuurarius. Ja varsinkin virkoja hoidettaessa.

Kuuluistko SuurlooItseäni ihmetytti sin vai LDH liiton alaisaeen loosiin?
Minua ihmetytti lauseesi "Minut siis kutsuttiin järjestöön mukaan, sinne ei haeta." joka ei tietenkään pidä paikkaansa. Vapaamuurariuteen tulee nimenomaan hakeutua eikä odottaa kutsua. Toki kehoituksia tai ehdotuksia tulee, mutta mikään "invitation only" clubi ei ole kyseessä- Jos olisi, niin minä en olisi vieläkään vapaamuurari. :)
Oletko koskaan miettinyt palaavasi loosin jäseneksi? Ehkä eri loosin kuin missä olit aiemmin mikäli aikaisemmassa loosissa on joku kenen kanssa et niin ole löytänyt suurta yhteyttä.

Joo loosini kuului suurloosin alaisuuteen ja toimi Helsingissä Kasarmikadulla. Eli kyseessä sininen loosi, jossa toimi kolme astetta. Sain kutsun toimintani aikana myös toisiin looseihin, missä olisi ollut mahdollisuus saada jatkoa oppimistielle. Olen ollut aina siisä uskossa, että järjestön toimintaan kutsutaan. Meidän loosissa oli niin, että piti kutsujan lisäksi olla kaksi suosittelijaa. Tietenkin tämän jälkeen omasta toimesta on kiinni haluatko sinne ja pääsetkö.

Olet viesteistäsi päätellen itsekin vapaamuurari. Pahoittelut, en lukenut viestiketjua kokonaisuudessaan läpi. VO:n tehtävät hoidin ulkomuistista ilman apuja. Tämä oli erittäin hieno kokemus jonka varmasti tulen aina muistanaan. Aika moni asia on kyllä vuosien aikana unohtunut. Harrastuksestani en puhunut juuri ulkopuoliselle. Kavereista ei tainnut kukaan tietää asiasta.

Joo olen miettinyt kyllä miettinyt asiaa ja tutkinkin mahdollista loosin vaihtoa mm. lähempää kotiani. Tämä jäi sitten ruuhkavuosien jalkoihin. Mutta en poissulje sitä, ettenkö liittyisi toimintaan vielä tulevaisuudessa. Nyt kun olen tehnyt paluun kamppailu-urheilun pariin, niin näen että saisin uusia tuttavia/ystäväviä kaltaisistani ihmisistä. Koen, että tällä alalla on samanlaista veljeyttä olemassa kuin vapaamuuraritoiminnassa.
Itse kuulun Kilpi 93 Jyväskylässä
Olen mukana myös merkkiloosissa. Näihin liitännäisiin kysellään kokemukseni mukaan hieman aktiivisemmin, että onko kiinnostusta lähteä mukaan.
Sain juuri erään aiemmin aktiivisesti karatea harrastaneen veljen kirjoitusluonnoksen jossa vertailtiin bushodon ja kamppailulajien yhtäläisyyttä vapaamuurariuteen. Todella mielenkiintoinen artikkeli tulossa. Olen itsekkin ollut alusta lähtien sitä mieltä että vapaamuurariudessa ja kamppailussa on samankaltaista veljeyttä. Vapaamuurariudessa se on vielä jotenkin syvempää.

Jos asut edelleen PK seudulla, niin Espoosta, Vantaalta ja Liisankadulta löytyy kiltahuoneistot Kasarmikadun lisäksi. Suurloosille vain soittoa niin selvinnee loosi mihin voi liittyä, tai maksaa vanhan loosin jäsenmaksut ja käy vierailemassa muissa looseissa löytääkseen sopivan. :)
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Vapaamuurarit

#153

Viesti JanneM »

Tässä lueskelin nyt jo ikuiseen itään siirtyneen veljen keskeneräiseksi jäänyttä kirjoitusta Bushido ja vapaamuurarius ja tuli tämä lanka mieleen.

Itsehhän olen edelleen mukana vapaamuuraritoiminnassa. Varmasti vielä syvemmin kuin pari vuotta sitten edellisen viestini aikaan. Korona rokotti järjestöä hieman, mutta toiminta on tänä vuonna ollut jo varsin aktiivista.
Tänä vuonna tulee 100 vuotta Suomi loosin perustamisesta ja tämän tiimoilta järjestetään 28.8. Vapaamuuraripäivä Helsingissä jolloin pääsee tutustumaan muunmuassa Kasarmikadun huoneistoon, kirjastoon ja museoon sekä tarjolla on myös avoimia tilaisuuksia joissa pääsee tutustumaan vapaamuurariuteen. Tästä liplatellaan sujuvasti erinäisten sekä avoimien että suljettujen tapahtumien kautta vuoden 2024 Suurloosin 100 vuotis juhlallisuuksiin.

Tämän tiimoilta Suomen vapaiden ja oikeutettujen muurareiden suurloosikin on matkaamassa 2020-luvulle ja avaa syksyn mittaan somekanavansa (olen tästä vastuussa) ja uudistaa kotisivunsa esi talvena.

Olen muuten saanut useamman yhteydenoton potkun kautta ihmisiltä ketkä ovat kiinnostuneet vapaamuurariudesta. Osan olen saanut jopa ohjeistettua oikeiden ihmisten puheille omissa kotikaupungeissaan. :D
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Vapaamuurarit

#154

Viesti JanneM »

Tässä kun Suomen Vapaat ja oikeutetut muurarit viettävät 100 vuotis kauttaan oli piristävää, että myös Ledroit Humainesta on laadukasta juttua.

Harmittava oli huomata, että LDH järjestön jäsenmäärä on vain 150 jäsentä. Ennen koronaa heidän määränsä oli käsittääkseni n.250. Toki Vapailla ja oikeutetuillakin muurareilla korona pudotti ison määrän jäseniä, mutta kun jäsenmäärä on lähemmäs 8000 niin sadan tai parin sadan jäsenen pudotus ei ole niin dramaattinen.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-200000979 ... 26ylgx6jaI
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 69 kurkkijaa