Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Rasvoista

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#31

Viesti sivarinlötkö »

Mika kirjoitti: Mutta jos tavoitteet ovat vahvasti kataboliaa vastaan, toki, olet oikeassa. Tämä kuitenkin koskee murto-osaa meistä.
Koskeeko? Ketä meistä ei haittaa lihaskato? Moniko meistä EI haluaisi olla lihaksikkaampi? (ja miten tämä onnistuu parhaiten ottamatta edes hitusen mallia kehonrakennuspuolelta?) Eikö vanhusten suurin yksittäinen laitostumisen syy olekin lihasvoiman puute?
Jos syö väärin, esim. rasvapainotteisesti aamulla, niin jaksaa urheilla huonommin, vai oletko eri mieltä tästä?
Määrittele nyt ensin tuo "väärin rasvapainotteisesti syöminen". Jos aamulla syö riittävästi hiilareita, pääsääntöisesti ongelmia ei tule.[/quote]

Kananmunaa ja pekonia vaikkapa.

Rasvaa JA hiilareita aamulla taasen on melkoinen energiapommi. Kyllä se haittaa painonhallintaa.

Pitääkö yrittää parantaa tapojaan vasta sitten kun on ongelmia?

Mitä jos joku vaikkapa harrastusvakavuudella on kiinnostunut asioista ja haluaa silti jatkuvasti "kehittyä" tässäkin asiassa?
Kuvake
myfnis
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 153
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#32

Viesti myfnis »

Itse käytin yhteen aikaan vain aitoavoita (vain joskus paistamiseen) sekä oliiviöljyä. Oliiviöljy korvasi levitteet, salaatinkastikkeet ja käy paistamiseen hyvin. Kalaa sekä nautaa en suosittele oliiviöljyssä paistettavan.

Ainoan miinuksen tässä ravassa/öljyssä on sen maku. Jotkut eivät voi sietää oliiviöljyn perus makua. Toisaalta perus maun voi toki laskea plussaksi jos pitää siitä niin kuin minä pidän.

Alla on ote päättötyöstäni joka antaa vähäisen infoaa oliiviöljyn terveydellisyydestä.

"Oliiviöljyn ylivoimainen terveellisyys perustuu moniin seikkoihin. Ensinnäkin se nektariöljynä sisältää runsaasti enemmän kertatyydyttymättömiä rasvahappoja kuin siemenöljy. (Tuominen-Gialitaki 4.3.2005)

Nektariöljyt kestävät hapettumista ja vähentävät LDL–kolesterolia kuitenkaan vähentämättä HDL–kolesterolia, joka puolestaan suojaa verisuonia kalkkeutumiselta. Siemenöljyssä monityydyttämättömien rasvahappojen määrä on hyvin korkea. Härskiintyessään nämä tuottavat LDL –kolesterolin hapettuneita muotoja sekä ylihappoisuutta. Myöskin margariinit sisältävät haitallisia yhdisteitä. Oliiviöljyn suurten andioksidanttimäärien vuoksi se suojaa verisuonten kalkkeutumiselta, kuten myös syöpäsairauksilta. Hämmästyttävä havainto on, että oliiviöljyn rasvahappojen koostumus on sama kuin äidinmaidon. Nämä hämmästyttävät seikat ilmenivät Kreetan yliopiston ennaltaehkäisevän lääketieteen ja dietologian laitoksen professorin Antonis Kafatosin tutkimusryhmän tuloksista (Tuominen-Gialitaki 4.3.2005).

Kertatyydyttämättömien rasvahappojen ansiosta oliiviöljy edistää uusien solujen muodostamista, auttaa allergioissa ja pitää ihon muutenkin hyvänä. Se myös auttaa luuston ja hermoston kehittymistä, suojaa osteoporoosilta ja ehkäisee sokeritaudin syntyä. Kreetalainen ruokavalio on kaiken kaikkiaan erittäin sopiva diabeetikolle. Tutkimusten perusteella Euroopan komission ravitsemus- ja terveysasiantuntijat ovat päätyneet suosittelemaan kreetalaista ruokaa ruokavalion perustaksi.
(Heleniemi 1999.3.5 2005)"

-Kreetalainen ruokakulttuuri ja sen terveydilliset vaikutukset
Mikael Nyyssönen
"Rystyset on aika p*ska ase kun sydän vastarintaan ryhtyy."
-Chyde
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#33

Viesti Vlad Tepes »

Tässäpä arvostelu kirjasta liittyen aiheeseen. Pitää kelata sivua alaspäin.

http://www.skeptic.com/eskeptic/archive" onclick="window.open(this.href);return false; ... ersizethis

Tässä toinen kirjaa käsittelevä juttu, jota en lukenut, mutta sen alussa on niin hauska juttu.

http://umanitoba.fitdv.com/new/articles" onclick="window.open(this.href);return false; ... ?artid=387

Turha juttu mikä ei todista mitään, mutta kerronpa kuitenkin.

Eräs kaverini eli onnettoman lapsuuden terveystietoisten vanhempien armoilla. Ei edes kananmunia saanut paistaa voissa vaan piti rypsiöljyä käyttää. Joka kerta tuo kaverini meillä käydessään halusi syödä voita, kananmunia, kermaa yms. Itse lapsena söin tuhtia ruokaa.

Kaverillani oli jo lapsena ongelmia esim luuston, alipainoisuuden ja yleisen heikkouden kanssa. Minä taas söin tuota "epäterveellistä" ruokaa hyvillä mielin ja olen tähän päivään asti saanut elää terveenä. Tietenkään tämä ei todista ruokavalion olleen syynä eroon, mutta olen taipuvainen uskomaan sillä olleen merkitystä.

Olen viimeaikoina lukenut useampia lehtiartikkeleita, joissa on väitetty ruokavaliota tärkeämpää olevan yleinen liikunnallisuus, ruokaa kohtaan koetut tunteet ja muut ei ruokavaliolliset tekijät. Eräässä suomalaisessa tutkimuksessa oli jopa todettu lievästi ylipainoisten vanhusten olevan laihempiaan terveempiä keskimääräisesti. Nähtävästi liiallinen ruoan kanssa vehtailu on terveydelle haitallisempaa, kuin jotkut pienet heikkoudet ruokavaliossa. Jos voin syönti tappaa minut tulevaisuudessa niin tappakoont. En todellakaan välitä.

Muokkaus: Nykyinen terveysintoilu on jo siksi pahasta, että ihmiset eivät ole tyytyväisiä omaan vartaloonsa. Tämä vähentää esim seksistä saatua nautintoa näin heikentäen ihmisten elämän laatua.
JL_
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 283
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#34

Viesti JL_ »

sivarinlötkö kirjoitti: Rasva hidastaa ruoansulatuksessa muiden ravintoaineiden imeytymistä, eikö?
Tämä on aamulla/aamupäivällä/päivällä huonohko juttu, kun energiaa tarvitaan fyysisiin suoritteisiin?
Yöllä nukkuessa taas parempi juttu, koska näin energiansaanti jakautuu tasaisemmin syömättömälle ajalle?
Yksi näkökulma lisää tähän.
Syöminen kannattaa jakaa tasaisesti pitkin päivää. Rasvan päivittäinen tarve on treenaamisesta riippuen 1-2g/painokilo eli 80kg henkilöllä 80-160g/vrk. Jos tuo rasvamäärä jakaantuu useaan ruokailuun päivässä ei yhden aterian mukana nautittu rasvan määrä hidasta tai ainakaan hidasta haittaavassa määrin muiden ravintoaineiden imeytymistä. Ennen treeniä oleva ruokailu toki kannattaa olla helposti sulavista aineksista eikä liian raskas.

Usein suositellaan, että lähes puolet päivän energiantarpeesta saataisiin iltapäivään mennessä. Näin energiaa on käytössä silloin kun sitä tarvitaan, etenkin rasituksen aikana ja siitä palautumisessa. Jos syödään normaaleja ruokia ilman lisäravinteita ja pyritään syömään rasvoja, proteiineja ja hiilareita sopivassa suhteessa sekä samalla pidetään kokonaiskalorimäärä jollain tietyllä tasolla (painoa nostetaan, lasketaan tai ylläpidetään) niin tätä on vaikeahko saada toimimaan jos painottaa vaikkapa rasvojen saantia illalle. Se rajoittaa aiempaa ruokailua koska silloin rasvoja joutuu varomaan enemmän ettei rasvojen osuus tai kokonaisenergiamäärä nouse / vrk.
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#35

Viesti Vlad Tepes »

myfnis kirjoitti: Itse käytin yhteen aikaan vain aitoavoita (vain joskus paistamiseen) sekä oliiviöljyä. Oliiviöljy korvasi levitteet, salaatinkastikkeet ja käy paistamiseen hyvin. Kalaa sekä nautaa en suosittele oliiviöljyssä paistettavan.

Ainoan miinuksen tässä ravassa/öljyssä on sen maku. Jotkut eivät voi sietää oliiviöljyn perus makua. Toisaalta perus maun voi toki laskea plussaksi jos pitää siitä niin kuin minä pidän.
Minä pidän oliiviöljystä. Käytän sitä enemmän kuin voita/voimariinia. Muita rasvoja en käytäkään. Siihen makuun tottuu, ja sitten un tottuu saattaa voissa paistaminen tuntua jo oudolta ajatukselta.

Salaattiin sopii hyvin esim neitsytoliiviöljy ja balsamiviinietikka.

On kuitenkin yksi asia mihin oliiviöljy ei käy: nakit ja makkarat. Hyi hyi hyi miten pahanmakuista tulee jos nakkipalat sillä laitteloopi.
kaik
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1904
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#36

Viesti kaik »

Älkää pelätkö urlia: http://www.korkkaaneitsyt.org/. :)
Kai Koivisto
"Ei ole ongelmia, on vain haasteita."
Kuvake
Naked
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2185
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Yhteystiedot:

#37

Viesti Naked »

JL_ kirjoitti: Usein suositellaan, että lähes puolet päivän energiantarpeesta saataisiin iltapäivään mennessä.
Oho, pitänee herätä nukkumisen aikana näköjään syömään, että saa puolet päivän energiantarpeesta ennen iltapäivää.

(Joo, sarkasmia, nyppii vain nämä ohjeet jotka olettavat kaikkien nukkuvan ja valvovan samalla tavalla.)
Nuutti Kotivuori

"Karvainen ja helppo"
JL_
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 283
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#38

Viesti JL_ »

Naked kirjoitti: Oho, pitänee herätä nukkumisen aikana näköjään syömään, että saa puolet päivän energiantarpeesta ennen iltapäivää.
Juu, ehdottomasti! :D Tylyin ravinto-ohjelma johon olen tutustunut sisälsi kaksi herätystä yöllä. Nukkumaan klo 22, 02.00 kevyt ateria ja 05.00 proteiineja. Herätys 07.00. Ymmärtääkseni jonkun suomalaisen huippuyleisurheilijan jonkin tietyn harjoituskauden ohjelmaa. Tuossa on energiansaannin tasainen jakautuminen maksimoitu jo aika hyvin...
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#39

Viesti Mika »

sivarinlötkö kirjoitti:
Mika kirjoitti:Mutta jos tavoitteet ovat vahvasti kataboliaa vastaan, toki, olet oikeassa. Tämä kuitenkin koskee murto-osaa meistä.
Koskeeko? Ketä meistä ei haittaa lihaskato? Moniko meistä EI haluaisi olla lihaksikkaampi? (ja miten tämä onnistuu parhaiten ottamatta edes hitusen mallia kehonrakennuspuolelta?)
Jaahans, sitä ruvettiin sitten ihan urakalla saivartelemaan...:D
Tämän keskustelemenetelmän hinta saattaa selvitä sinulle myöhemmin...;)
Eikö vanhusten suurin yksittäinen laitostumisen syy olekin lihasvoiman puute?
Ihan mutulla vastaan että varmasti ei ole.
Mika kirjoitti: Määrittele nyt ensin tuo "väärin rasvapainotteisesti syöminen". Jos aamulla syö riittävästi hiilareita, pääsääntöisesti ongelmia ei tule.
Kananmunaa ja pekonia vaikkapa.
Missä ovat ne mainitsemani hiilarit?
Rasvaa JA hiilareita aamulla taasen on melkoinen energiapommi. Kyllä se haittaa painonhallintaa.
Jos syön leipää, jonka päällä on Keijua, juustoa ja kinkkua, se on energiapommi? Etkö juuri aiemmin sanonut, että aamulla pitää syödä hyvin jotta jaksaa?
Pitääkö yrittää parantaa tapojaan vasta sitten kun on ongelmia?
Teen Andyt ja kysyn että miten tämä liittyy mitenkään viesteihini (vrt. se saivartelu)?
Mitä jos joku vaikkapa harrastusvakavuudella on kiinnostunut asioista ja haluaa silti jatkuvasti "kehittyä" tässäkin asiassa?
Jälleen, miten tämä liittyy asiaan? Minähän nimenomaan sanoin, että näistä (eli siitä sinun väitteestäsi makroravinteiden jakamisesta, mikä ei ole pätevä väite) ei kannata turhaan murehtia. Oppiminen on eri asia, sehän nimenomaan edellyttää asioiden tutkimista. :D
Mutta siitä ei puhuttu, tämä muuttuja tuli peliin vasta nyt, kun yrität muuttaa asioita.

Aikamoista slippery slopea, red herringiä ja straw mania. :D

Olisikin ihan hyvä, jos viitsisit joskus väittämisen sijaan vaikka kysyä asioista. Vaikka sinua kuinka korpeaisi myöntää sitä yhtä privassani silloin mainitsemaani (ja tässäkin ketjussa vihjaamani) asiaa todeksi, se on ainoa tapa päästä eteenpäin. Tämä näin niinq ystävällisenä neuvona. :)
JL_ kirjoitti: Tylyin ravinto-ohjelma johon olen tutustunut sisälsi kaksi herätystä yöllä. Nukkumaan klo 22, 02.00 kevyt ateria ja 05.00 proteiineja. Herätys 07.00. Ymmärtääkseni jonkun suomalaisen huippuyleisurheilijan jonkin tietyn harjoituskauden ohjelmaa. Tuossa on energiansaannin tasainen jakautuminen maksimoitu jo aika hyvin...
Tyypillistä '80-luvun "tietoutta" tietyissä piireissä...:D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#40

Viesti sivarinlötkö »

Mika kirjoitti: Jos syön leipää, jonka päällä on Keijua, juustoa ja kinkkua, se on energiapommi? Etkö juuri aiemmin sanonut, että aamulla pitää syödä hyvin jotta jaksaa?
Tuo nyt on ihan tavallinen hiilaripitoinen aamupala.
Mika kirjoitti: Olisikin ihan hyvä, jos viitsisit joskus väittämisen sijaan vaikka kysyä asioista.
Jos et huomannut, lähes jokainen edellisessä viestissä lainaamasi sanomani asia oli muotoiltu kysymysmuotoon. ;)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#41

Viesti Mika »

Menee taas metakeskusteluksi, mutta ne ovat ns. tag questioneita (ei harmainta aaavistusta mitä tuo on suomeksi), jolloin ne ovat ikäänkuin retorisen kysymyksen vastakohtia. ;)

Mutta asiallisesti sanottuna, niin tuo makroravinteiden jaottelu ei ole kovinkaan perusteltua. Liikuin itse aikoinaan (nimenomaan Turussa) noissa piireissä ja pidin niitä ihmisiä guruina. Koska ne ja silloisten opettajieni jutut sekä ravitsemuksesta että valmentamisesta olivat joskus aika villejä, uteliaisuus voitti. Aloin selvittää asioita mm. kirjaston kautta (tää netti ei vielä silloin ollut ihan näin kattava, ei lähellekään, eikä läheskään joka kodissa ollut piuhoja) vain huomatakseni että urakka on toivoton. No, sitten kun olin virallisesti tyydyttänyt uteliaisuuteni, huomasin että aiemmat tietolähteeni olivat todella usein todella väärässä. Sanottakoon vielä että vilpittömään tarjoukseeni (jälkimmäisen lähteen suhteen) jakaa virallista tietoa sen lajin harrastajille suhtauduttiin epäilevästi ja suorastaan luokkaantuen. Että mieluummin edelleen jaetaan pseudotiedettä eteenpäin kuin myönnetään olleen väärässä ja korjautetaan aikaisemmat väitteet... :roll:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#42

Viesti sivarinlötkö »

No, mulla kone toimii paremmin niin että vedän leivät ja tavalliset sapuskat aamupäivällä ja kananmunat, rahkat, lihat, proteiinijauhot sekä öljyt iltapalaksi kuin toisinpäin. Se merkkaa mulle.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#43

Viesti Mika »

sivarinlötkö kirjoitti: No, mulla kone toimii paremmin niin että vedän leivät ja tavalliset sapuskat aamupäivällä ja kananmunat, rahkat, lihat, proteiinijauhot sekä öljyt iltapalaksi kuin toisinpäin. Se merkkaa mulle.
Joo, tottakai, jokaisella on se oma tiensä eikä sitä voi sanoa vääräksi (jos se muuten on kestävä). Tossa sun jaottelussa ei ole mitään erikoista, monet tekevät noin. Ei ravitsemustieteistä saa koskaan niin tarkkaa, että tällaisissa asioissa voitais julistaa kaikkia koskevia totuuksia. Kokeileminen ehdottomasti kannattaa (paitsi kaalisoppadieetit jne. :D).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
JL_
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 283
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#44

Viesti JL_ »

Mika kirjoitti:
JL_ kirjoitti:Tylyin ravinto-ohjelma johon olen tutustunut sisälsi kaksi herätystä yöllä. Nukkumaan klo 22, 02.00 kevyt ateria ja 05.00 proteiineja. Herätys 07.00. Ymmärtääkseni jonkun suomalaisen huippuyleisurheilijan jonkin tietyn harjoituskauden ohjelmaa. Tuossa on energiansaannin tasainen jakautuminen maksimoitu jo aika hyvin...
Tyypillistä '80-luvun "tietoutta" tietyissä piireissä...:D
Törmäsin tuohon Prof.Meron ravintovalmennusseminaarissa pari vuotta sitten. Siellä tuo tuli esiin esimerkkiohjelmana, muistaakseni liittyen aminohappojen saantiin tyyliin aminohappoallasta kierrätettävä 6 x päivittäin". Tarkempaa muistikuvaa Meron henk.koht kannasta tuohon minulla ei enää ole. En ole itse kokeillut enkä kokeile.

Mutta oletko muuten tuon päivän aikana tasaisen energiansaannin kannalla?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#45

Viesti Mika »

JL_ kirjoitti: Törmäsin tuohon Prof.Meron ravintovalmennusseminaarissa pari vuotta sitten. Siellä tuo tuli esiin esimerkkiohjelmana, muistaakseni liittyen aminohappojen saantiin tyyliin aminohappoallasta kierrätettävä 6 x päivittäin". Tarkempaa muistikuvaa Meron henk.koht kannasta tuohon minulla ei enää ole. En ole itse kokeillut enkä kokeile.
En tunne Meroa (tiedän toki hänet, kukapa ei tietäisi), mutta voisin kuvitella ettei hänkään tuota ihan kylmiltään lähtisi suosittelemaan. Eikä se pooli todellakaan tyhjene tuosta vain, joten tuo vaikuttaa kyllä siltä parinkymmenen vuoden takaiselta tiedolta (varsinkin bodauspiireissä). Mutta urheilijoiden suhteen on tietysti kokeiltava kaikki mahdollinen ja sitten vielä yritettävä tutkimusten kautta muodostaa teorioita...Ei ole helppo sarka.
Mutta oletko muuten tuon päivän aikana tasaisen energiansaannin kannalla?
Kyllä vain, ehdottomasti. Mutta sen sun mallisi kannalla, en tuon yöheräämisen kannalla...:D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 16 kurkkijaa