Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Teeketju

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

Teeskentely

#91

Viesti Tapani »

Jaaha.

Ihan sellaisia perusjuttuja:

Teeveden ei pitäisi antaa kiehua, mustalle teelle oikea lämpötila on silloin, kun tee kattilassa nauraa, tai siis on juuri kiehumaisillaan. Vihreällä teellä lämpötilan pitäisi olla vielä alhaisempi, samoin valkoiselle.
Kannattaa hankkia erillinen teepannu, sekä kunnollinen haudutussukka. Ei siis sellainen metallinen, vaan kankainen, jossa tee pääsee liikkumaan ja hautumaan kunnolla. Sukkaa ja siinä ollutta teetä voi sitten käyttää myös uudestaan, kunhan se on ollut kuivassa paikassa. Pressopannu on muuten ihan hyvä, mutta ainakin juuri vihreän teen kanssa sillä tulee helposti kitkerää teetä, kun teen lehtiä ei saa pohjalta pois. Teepannun pyöreä muoto hifistien mukaan lisäksi tehostaa sitä hautumista, tiedä siitä sitten. Itselläni on tollanen ihan perupannu, veden keitän vedenkeittimellä(siinä lämpötilasäädin).

Joihinkin teelaatuihin voi ihan hyvin lisätä makeutusainetta(esim hunajaa tai hyvälaatuista sokeria) sekä esim sitruunaa. Teelaaduista onkin sitten kirjoitettu aika paljon, varmaan googlaamallakin löytyy ihan hyviä vinkkejä. Itse olen oikeastaan ihan luonnollisesti siirtynyt käyttämään mustaa teeta pääosin syksyllä ja talvella, vihreää ja valkoista sitten keväällä ja kesällä. Jääteen teen valkoisesta teestä, en nyt tähän hätään tosin muista sen merkin nimeä, jota tulee käytettyä. Intialaista teetä en juuri käytä, kiinalaiset ja japanilaiset on maistuneet mulle parhailta. Tibet Black -nimellä myytävä on ollut tämän talven suosikkeja.

Itse ostan teeni teen myyntiin erikoistuneesta kaupasta, ruokakaupoissa kun myydään pääosin joko surkeaa tai vielä surkeampaa. Ainakin tuolla Turun Kauppahallin teekaupassa pääsee lisäksi haistelemaan teelaatuja ennen ostamista, joten ei tarvi sikaa säkissä ostaa.

Tällä hetkellä tosta hyllystä löytyy vaimon ja mun nautittavaksi pari erilaista mustaa teetä, joku mate-hauduke, japanilaista tikkuteetä(ei hajuakaan nimestä, mutta hyvää on), perusvihreää teetä ja joku varmaan vanhentunut roibos(kumpikaan ei tykkää roiboksesta). Maitoa teehensä lisääviä varten tuolla on myös jotain pussiteetä(tervetuloa vierailulle Mika). Pitää varmaan lähiaikoina mennä taas vähän ostoksille.

Tapani
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Teeskentely

#92

Viesti Aleksi T »

Juu toki siis joihinkin tee-laatuihin voi ihan hyvin pistää sokeria tai maitoa tilkan esim. Chai Latte on ihan jumalaisen makuista molempien kera. Pitää varmaan tuohon vihreään teehen käyttää sitten tuota haudutuspalloa, joka mulla myös on.
timppa000 kirjoitti: Sellainen juttu että käsittääkseni "vihreä tee"-nimikkeellä myydään ainakin kahta toisistaan täysin poikkeavaa teetä. Lähinnä ne erottaa siitä että toisesta niistä tulee haudutettaessa tummaa (lähinnä ruskeaa) teetä, ja toisesta sitten sitä vihreää/kellertävää nestettä. Maku näillä kahdella on myös muistaakseni täysin erilainen. Useimmat peruskaupan "vihreät teet" tuntuvat olevan tuota tummaa plaatua.
Tätä täytyy itsekin tutkia. Monenlaisia olen juonut, mutta tuollaista ei omat hoksottimet ole pannu merkille.
TimoS kirjoitti: Täällä töissä meillä on hienot kahviautomaatit, joista onneksi saa pelkkää kuumaa vettäkin. Olis tuossa ilmaiseksi muutamaa erilaista pussiteetäkin, mutta kun sitruunatee on niistä ainoa, jota voi juoda :( Siispä kun en juo kahvia, olen ottanut tavaksi ostaa omat teet. Haudutettua teetä ei oikein viitsi täällä valmistaa, joten olen ostanut noita Nordqvistin pussiteitä. Nyt on Tiikerin päiväunta.
Itse olen tutoa samaa Tiikerin Päiväunta ostanut jonkinlaisessa "kokoelmassa". Makuja oli tuon lisäksi ainakin "Uskollinen Ystävä" ja muita vastaavasti nimettyjä. Oli kyllä ihan hyviä ja nuo pussiteet on ihan käteviä joissain tapauksissa.

@Tapani: Juuri tuollaista inputtia toivoinkin joltain tietävämmältä, kiitos. :bow: Pitänee varmaan kirpputoreilla käydä taas seikkailemassa josko pannun löytäisi.

E: Se vielä kiinnostaa, kuinka monta kertaa samoja teelehtiä kannattaisi käyttää? Varmasti tämäkin on teelaadusta riippuvainen, mutta ainakin Matesta tuntuisi saavan 2-3 kertaa ihan hyvän makuista vielä.
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Teeketju

#93

Viesti Aleksi T »

Ahaa tällainen ketju siis olikin. Ei kuitenkaan edes "Tee" -sanalla löytynyt, vaikka väliäkö tuolla.
Elmerchoi
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 18
Lauteille: Heinäkuu 2012
Paikkakunta: Heinola

Tee

#94

Viesti Elmerchoi »

Kuinka moni foorumilainen juo teetä? Itse aloitin teen juomisen vuosi sitten ja kahvi sai jäädä tosin joskus aniharvoin saattaa kupillinen mennä mutta muuten en enää juo kahvia.
Pääasiassa juon vihreää irtoteetä (liptonin, twiningsin ja nordqwistin). Ajaus koko teen lipittämiseen lähti siitä kun luin netistä jostain vanhasta kamppailulajin harrastajasta joka sanoi pitkän iän salaisuudekseen vihreän teen ja kamppailulajit.
Juon nyt päivittäin sellasen 12 kuppia eli n. 1 litra vihreää teetä ja olen huomannut positiivisiä vaikutuksia terveyteen, en tule enää kipeäksi niin usein kuin ennen ja jos tulen niin sairaus kestää vain sen päivän kaksi sekä olen myös paljon pirteämpi.
Vihreästä teestä saa parhaimmat hyödyt kun juo päivässä 5-6 kuppia eikä hauduta teetä tulikuumassa vedessä koska silloin teen hyvät ''ainesosat'' kuolevat.

Aihe saattaa olla jo olemassa,mutta en jaksanut etsiä kaikkia haun tuloksena olleita sivuja läpi. Pahoittelen jos aihe jo oli tai jos se on turha :cry:
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Tee

#95

Viesti Mänzy »

Vihreää jasmiiniteetä, alan liikkeistä tilattua, tulee juotua 2-3 pannullista (n. 1,2-1,8 l) päivässä. Se riittää enemmän kuin hyvin pitämään koko päivän pirteänä sekä auttaa taltuttamaan allergiaoireitani. Vihreä tee, ainakin jotkin lajikkeet, sisältää nimittäin melko paljon antihistamiinina toimivia aineita. Japanilaisilla on jopa patentteja vihreä tee -kapselien käytöstä allergialääkkeenä, joten ihan huuhaasta ei ole kyse.

Hyvin paljon muitakin erilaisia teitä tulee juotua, jännimpänä uusi pu'er, joka tuoksuu aivan lantaiselta navetalta. Maku on parempi. :)
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Tee

#96

Viesti T-T »

Minäkin tunnustaudun teenjuojaksi.

Tuopista, jos mahdollista....niin ei tarvi olla koko ajan hakemassa lisää :)

Ei o merkillä väliä, mutta jos saa valkata, niin vihreetä.
Kuvake
Lasileuka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 864
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tee

#97

Viesti Lasileuka »

Älytön kahvin lutkuttaminen loppui joku aika sitten kun hurahdin vihreään teehen. Aivan huimaa kun ei tarvitse läträtä maitojen tai mahdollisten makeutusaineiden kanssa, vain vettä ja homma on hoidossa.
Tällä hetkellä menee Clipperin organic green ja Yogin eri variaatioita. Sitä miksi jotkut lutraavat energiajuomien kanssa vaikka olisi tällaista Akvavitixin voimajuomaa olemassa, ei mun mieli ymmärrä.
Minua ei kiinnosta tippaakaan mitä täällä tapahtuu.
Olen ollut uskossa 20 vuotta eikä minulla ole kuoleman pelkoa.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Tee

#98

Viesti Jorge »

Jonkin verran tulee juotua - yksi suosikki on Mänzyn mainitsema pu erh / pu'er /pu'li - nimillä kullkeva kiinalainen tee, joka onkin varsin sopivaa "vieroitusoireisiin" kahvista, jos siis kahvin juontia on vähentämässä, mutta siis muutenkin hyvää tavaraa.

Eikä se nyt miltään navetalta tuoksu; korkeintaan oljilta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pu-erh_tea" onclick="window.open(this.href);return false;
Elmerchoi
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 18
Lauteille: Heinäkuu 2012
Paikkakunta: Heinola

Tee

#99

Viesti Elmerchoi »

Hienoa huomata että muutkin tykkäävät teestä! Unohtui muuten mainita että juon yleensä vain maustamatonta vihreää teetä enkä pistä sinne sekaan mitään sokeria tai maitoa. Parasta omasta mielestä kun ei lisää teehen yhtään mitään.
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

Tee

#100

Viesti Tapani »

Aikaisemmin meni paljonkin teetä, pari pannua saatoin juoda päivässä. Plaatu mielenlaadun ja vuodenajan mukaan. Joskus mustaa, useimmiten valkoista tai välillä vihreetä.
Ikävä kyllä lekuri kielsi kaiken kofeiinin, joten olen vähentänyt huomattavasti. Nykyään keitän pannun jotain valkoista teetä silloin, kun himo oikein iskee.
Ishiel
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 62
Lauteille: Helmikuu 2008

Tee

#101

Viesti Ishiel »

Täällä myös yksi teen juoja. Varsinkin vihreä tee maittaa meikäläiselle ja sitä tuleekin säännöllisesti juotua. Monien muiden tavoin juon vihreän teen myös ihan maustamattomana. Iso muki vihreää teetä tuo myös kivan tuoksun huoneeseen.
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Tee

#102

Viesti Aihki »

Vihreätä ja valkoista menee nykyään vaihtelevia määriä, stevialla ilman muita mausteita.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Teeketju

#103

Viesti Mika »

Muistakaas tämä... :smt003
Poor women who drank tea were viewed as irresponsible as whisky drinkers in early 19th-century Ireland, new research by Durham University has unearthed.

Read more at: http://phys.org/news/2012-12-kettle-tea ... e.html#jCp" onclick="window.open(this.href);return false;
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Teeketju

#104

Viesti Mika »

Suomessa tee ei ihan ilmaista ole.
Huonoja uutisia kaikille teen ystäville: teen hinta saattaa lähitulevaisuudessa nousta.

Maailman johtavat teentuottajat ovat muodostaneet liittoutuman pyrkimyksenään nostaa teen hintaa, kertoo Telegraph-lehti.

Sri Lanka, Intia, Kenia, Indonesia, Malawai ja Ruanda ovat kertoneet muodostavansa kansainvälisen teentuottajien foorumin. Kyseiset maat tuottavat yli 50 prosenttia maailman teestä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Teeketju

#105

Viesti MarkkuT »

Viime aikoina on mennyt ihan Lidlin sitruunalla maustettua vihreää pussiteetä ilman makeutuksia. Jos tästä siirtyisi pykälän verran hifimpään suuntaan, niin mikähän olisi semmoinen helpon makuinen perus perus vihreä tee?
Ain't no one.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 78 kurkkijaa