Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Romanialaiset kaupustelijat

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Romanialaiset kaupustelijat

#691

Viesti PDC »

Jep, Mika... Viittasin sillä täysin selvästi juuri näihin kerjäläisiin jotka tulevat tänne, osallistuvat rikolliseen toimintaan ja sitten lähtevät menemään jossain vaiheessa. Siitähän tässä keskustellaan, SINÄ vedit jostain esiin tuon kaiken kerjäämisen vastustamisen. Josta minä en ainakaan tässä puhunut. Vai onko rikolliseen toimintaan pohjautuva kerjääminen ainoaa mitä täällä on!? ;)

Ongelma on tällä kertaa sinun määrittelyssäsi Mika. Määrittely joka valitettavasti on aika yleistä. En ole koskaan äänestänyt persuja, ja näillä näkyminen en varmaan äänestäkkään. Tai ainakaan sen takia, että he ovat persuja. Toisekseen, monet läheisistä ystävistäni ovat ulkomaalaisia, maahanmuuttajia. En ole ulkomaalaisvastainen. Yritän olla mahdollisimman realisti näissä asioissa.

Parhaiten minusta kuvaa sitä tämä lausahdus jonka aikaisemminkin pistin tänne.
Euroopassa on tultu tilanteesen, jossa tasa-arvon sekä sananvapauden puolustajat ovat “oikeistolaisia”, ja “vasemmisto” varjelee konservatiivista uskonnollista politiikkaa.
Jonka ehkä voisi äkkiseltään muuttaa vaikka muotoon
Euroopassa on tultu tilanteesen, jossa tasa-arvon sekä sananvapauden puolustajat ovat “oikeistolaisia”, ja “vasemmisto” hyväksyy haitalliset lieveilmiöt muiden kulttuurien toimesta kyseenalaistamatta niitä
Näin minuutin miettimisellä, hiukan kärjistäen. Ja se tunnutaan valitettavasti perustavan johonkin kummalliseen automaatioon. Kuten se, että muut kulttuurit ovat rikkaus (kuten ovatkin), mutta suomalaiset ovat juoppoja. Oman kulttuurin eräänlaista emaskulointia (http://www.merriam-webster.com/dictionary/emasculate" onclick="window.open(this.href);return false;). Tai muuta sellaista. Esimerkki ruotsista
In the face of this litany of crimes, Swedes have developed a deep sense of collective guilt and consequently lack the cultural self-confidence to integrate immigrants. The former leader of the Social Democratic opposition famously stated: “I believe that this is why Swedes are jealous of immigrants. You have a culture, an identity, a history, something that binds you together. What do we have? We have Midsummer’s Eve and other lame things.” Not to be outdone in the department of self-abasement, the current right-of-center prime minister added: “The fundamentally Swedish is merely barbarism. The rest of development has come from outside.” Note that this fierce hostility toward Swedish culture does not originate with Muslim immigrants; it comes from Swedish elites, including liberals to the left and libertarians to the right (there are no conservatives in Sweden).
http://www.nationalreview.com/article/3 ... /2?splash=" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 127
Viestit: 93926
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Romanialaiset kaupustelijat

#692

Viesti Mika »

PDC kirjoitti: Jep, Mika... Viittasin sillä täysin selvästi juuri näihin kerjäläisiin jotka tulevat tänne, osallistuvat rikolliseen toimintaan ja sitten lähtevät menemään jossain vaiheessa.
Heh, kirjoitit kyllä vähän eri tavalla.
Haluan itse ainakin kieltää sellaisen kerjäämisen jota tullaan vartavasten, toisista maista, tänne tekemään, ja palataan takaisin omaan maahansa sen jälkeen.
Mutta OK, tarkensit siis.
Siitähän tässä keskustellaan, SINÄ vedit jostain esiin tuon kaiken kerjäämisen vastustamisen. Josta minä en ainakaan tässä puhunut. Vai onko rikolliseen toimintaan pohjautuva kerjääminen ainoaa mitä täällä on!? ;)
Heh, minähän sanoin, että on muunkinlaista kerjäämistä. Kysymyksen kyllä esitin itse, koska näin tulkitsin. Vastauksesi, jota nyt siis tarkensit, osoitti tulkintani siinä vaiheessa osuvaksi.

Jos nyt yleensäkin kirjoitan jotakin tyyliin FTW!, niin se kannattaa tulkita vähintään ripauksella huumoria. En minä kenenkään puoluekantoja tiedä (enkä ole kyllä kiinnostunut tietämäänkään).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 11128
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Romanialaiset kaupustelijat

#693

Viesti flammee »

Mika kirjoitti: Kerjäämisen kollektiivinen kieltäminen olisi nimenomaan syrjintää ja siinä menisi lapsi pesuveden mukana. Kaikki kerjäläiset eivät ole rikollisia, eikä siinä asemassa olevien ihmisten olosuhteita tulisi ainakaan vaikeuttaa.
Mikä lapsi siinä nyt muka menisi pesuveden mukana? Romanikerjäläiset tekevät muutakin haittaa kuin ahdistelevat ihmisiä kaduilla - taskuvarkauksia, murtovarkauksia, laittomia leirejä joilla sotkevat ympäristöä, väkivaltarikollisuutta. Kyllä nimenomaan siinä asemassa olevien ihmisten olosuhteita pitää vaikeuttaa, että heitä alkaisi kiinnostaa asua muuallakin kuin niissä leireissään ja elää muuten kuin kerjäläisinä. Heitähän on yritetty integroida yhteiskuntaan, mutta kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Olen pari kertaa tainnut linkata sen dokumentin youtubessa jossa kerrotaan mitä romanikerjäläiset ovat.

Humanisteille ei vaan näytä ikinä menevän perille että joku ihmisryhmittymä joka elää kurjasti ja tekee rikoksia, voisi toimia näin omasta valinnastaan, eikä siksi että he olisivat uhreja.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Romanialaiset kaupustelijat

#694

Viesti Mjölnir »

Kysyn, koska en tiedä: tunteeko joku sellaisen henkilön, jonka on oikeasti pakko kerjätä selviytyäkseen hengissä, eikä pysty esim sossusta saamaan tarvittavaa toimeentulotukea?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
McKe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 903
Lauteille: Elokuu 2008

Romanialaiset kaupustelijat

#695

Viesti McKe »

Mjölnir kirjoitti: Kysyn, koska en tiedä: tunteeko joku sellaisen henkilön, jonka on oikeasti pakko kerjätä selviytyäkseen hengissä, eikä pysty esim sossusta saamaan tarvittavaa toimeentulotukea?
Minä olen elänyt reilun 6kk tilanteessa, jossa kiinteät menot (vuokra, sähkö, netti, puhelin, velan lyhennykset) olivat n. 100 euroa enemmän kuin opintotuki lisineen. Sossusta kokeilin kahteen otteeseen hakea apua, päätös oli kielteinen.
Olin siis joka kuukauden alussa 100 e miinuksella ennen kuin ruokakuluja, tai muita päivittäismenoja oli edes huomioitu.
En suoranaisesti kerjännyt, mutta ihan kaikesta tekemästäni en ole ylpeä.
Rules are just helpful guidelines for stupid people.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Romanialaiset kaupustelijat

#696

Viesti Mjölnir »

McKe kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Kysyn, koska en tiedä: tunteeko joku sellaisen henkilön, jonka on oikeasti pakko kerjätä selviytyäkseen hengissä, eikä pysty esim sossusta saamaan tarvittavaa toimeentulotukea?
Minä olen elänyt reilun 6kk tilanteessa, jossa kiinteät menot (vuokra, sähkö, netti, puhelin, velan lyhennykset) olivat n. 100 euroa enemmän kuin opintotuki lisineen. Sossusta kokeilin kahteen otteeseen hakea apua, päätös oli kielteinen.
Olin siis joka kuukauden alussa 100 e miinuksella ennen kuin ruokakuluja, tai muita päivittäismenoja oli edes huomioitu.
En suoranaisesti kerjännyt, mutta ihan kaikesta tekemästäni en ole ylpeä.
Mitä sossun mielestä sinun olisi pitänyt tehdä, että olisit saanut tukea?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
McKe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 903
Lauteille: Elokuu 2008

Romanialaiset kaupustelijat

#697

Viesti McKe »

Mjölnir kirjoitti:
McKe kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Kysyn, koska en tiedä: tunteeko joku sellaisen henkilön, jonka on oikeasti pakko kerjätä selviytyäkseen hengissä, eikä pysty esim sossusta saamaan tarvittavaa toimeentulotukea?
Minä olen elänyt reilun 6kk tilanteessa, jossa kiinteät menot (vuokra, sähkö, netti, puhelin, velan lyhennykset) olivat n. 100 euroa enemmän kuin opintotuki lisineen. Sossusta kokeilin kahteen otteeseen hakea apua, päätös oli kielteinen.
Olin siis joka kuukauden alussa 100 e miinuksella ennen kuin ruokakuluja, tai muita päivittäismenoja oli edes huomioitu.
En suoranaisesti kerjännyt, mutta ihan kaikesta tekemästäni en ole ylpeä.
Mitä sossun mielestä sinun olisi pitänyt tehdä, että olisit saanut tukea?

Niillä oli jonkinlainen laskukaava jonka mukaan tuloni olivat aivan riittävät, mutta elintasoni liian leveä. Asuin opiskelija-asuntolassa kieltämättä kohtuullisen tyyriissä yksiössä, jonka vuokra oli muistaakseni jotain 350 euron luokkaa, ja opintotuki lisineen 450 huudeilla. Normaalisti olin pärjännyt ihan hyvin, kun tein kesät töitä ja säästin, talvet tasailin kuukausibudjettia säästöillä ja opintolainalla. Sitten tuli vähän yllättävämpi rahanmeno ja olin vähän nesteessä. Joulusta kesäkuun loppuun, ensimmäiseen tilipäivään siis, oli melkoisen opettavaista aikaa.

Ja töitä yritin kyllä etsiä, ei vaan natsannut. Olisi ehkä löytynyt jos olisin suostunut puhelinmyyjäksi, mitä en tehnyt. Hain kyllä mm. kuorma-auton pesijäksi ja muuta vast. Lopulta alkoi jo masentaa ja suomenkielellä ilmaistuna v1tuttaa niin paljon jatkuvat vastoinkäymiset, ettei olisi pätkän vertaa innostanut lähteä töihin vaikka jotain olisi tarjottukin.
Sitten tuli kesä ja mieliala parani, pakotin itseni kesätöihin ja pääsin takaisin tolpilleni.
Rules are just helpful guidelines for stupid people.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Romanialaiset kaupustelijat

#698

Viesti Mjölnir »

kiitos vastauksesta. Eli tavallaan kyseessä oli oma valintasi, ettet suostunut vaihtamaan halvempaan asumismuotoon?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
McKe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 903
Lauteille: Elokuu 2008

Romanialaiset kaupustelijat

#699

Viesti McKe »

Mjölnir kirjoitti: kiitos vastauksesta. Eli tavallaan kyseessä oli oma valintasi, ettet suostunut vaihtamaan halvempaan asumismuotoon?
Kyllä. En alunperin ollut hakenut yksiötä asuntolasta, mutta sellaisen satuin saamaan. Tiedossa oli, että viimeistään kesällä tulisin tienaamaan taas ihan mukavasti, toiveissa "jo ensi viikolla, viimeistään kuukauden päästä on töitä". En ollut erityisen innokas vaihtamaan yksityisten markkinoiden hintoihin verrattuna halpaa ja opiskelijakämpäksi todella isoa yksiötä ahtaaseen solukämppään tilapäisen rahanpuutteen vuoksi.
Olisin sen tehnyt jos olisin tiennyt millaisessa suossa joutuisin tarpomaan seuraavat kuukaudet.
Rules are just helpful guidelines for stupid people.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Romanialaiset kaupustelijat

#700

Viesti Point »

flammee kirjoitti: Kyllä nimenomaan siinä asemassa olevien ihmisten olosuhteita pitää vaikeuttaa, että heitä alkaisi kiinnostaa asua muuallakin kuin niissä leireissään ja elää muuten kuin kerjäläisinä. Heitähän on yritetty integroida yhteiskuntaan, mutta kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta.
Itse olen kyllä siinä käsityksessä, että romaneita on historian saatossa enemmän vainottu kuin pyritti systemaattisesti integroimaan enemmistön kulttuuriin. Vanhastaan romanit ovat pärjänneet ja pystyneet elämättämään itsensä jotenkin "perinteisillä ammateillaan" kaupustelulla, hanttihommilla, hevoskaupoilla, kädestä ennustamisillaan, mutta nykyään niille ei ole sen vertaakaan käyttöä.

En tiedä minkälaisia integroimis-keinoja Euroopan romaneita (varsin itäisen Euroopan) kohtaan on käytetty ja kenties esiteltiinkö linkittämässäsi kenties neutraalisti asiaa käsittelevässä dokumentissa niitä keinoja, mutta valitettavasti minulle ei tule muita tapauksia mieleen kuin erään itävaltalaisen herrasmiehen käyttämät menetelmät muutama vuosikymmen sitten, jolloin romanien integroimis ongelmaa yritettiin systemaattisesti ratkaista siinä kuitenkaan onnistumatta.

Mutta jos halutaan, että romaneista saataisiin jotenkin yhteiskunnan jäseniä (niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa), niin luuletko että eristäminen ja oikeuksien heikentäminen auttavat siinä?

Tässä voi tietenkin laittaa kädet korville ja sanoa, ettei se ole meidän ongelma.. Onhan meillä täällä sotaveteraaneja hoidettavinaan (ja kun niistä kohta aika jättää, niin voidaan siirtyä luontevasti syrjäytyneisiin nuoriin. Ne ovat ehtymätön luonnonvaramme.) Mutta kun on (myös) meidän ongelma tai ainakin vallalla olevasta keskustelusta päätellen. Tietenkään Suomi ei pysty ongelmaa ratkaisemaan yksin ja yhteistyölläkin yhden väestön osan ongelmien (mm. köyhyys, jonka takia ei voi hankkia koulutusta ja ilman koulutusta ei ole sitäkään pientä mahdollisuutta saada töitä, jotta saisi rahaa...) ratkaisu ei onnistu muutamassa vuodessa.

No, vaihtoehtona on kyllä tietenkin rajojen pistäminen kiinni ja "vain kunnollisten ihmisten" sisäänpäästäminen. Se voisi tietenkin toimia, eipä pääsisi ulkomaalaiset pullonkerääjät viemään meidän mummojen ja pikkupoikien tienestejä... Eikä siitä olisi Suomelle mitään haittaa muutenkaan. Metsä-, telakka - ja ict-teollisuuden osaaminen kävisi kaupauksi niinkuin ennenkin ellei jopa paremmin, kun valuutan arvoa säätämällä voidaan tuotteista tehdä entistä kilpailukykyisempiä.

hmmm.. Kuinka suurta haittaa siitä kadulla istuvasta kerjäläisestä tai pullon kerääjästä on Suomen kansantaloudelle? Hän ei käytä Suomen sosiaaliturvaa yms palveluita. Tietenkin ne muutamat roposet, jotka viedään Romaniaan ovat pois rahan kotimaisesta kulutuksesta, mutta puhutaanko nyt tässä isoista summista? Jos oletetaan, että nämä pullonkerääjät ja maassakykkivät eivät tee rikoksia, niin onko niistä muuta haittaa, kuin että ne ovat joidenkin mielestä ärsyttäviä (esim minun)?
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 23357
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Romanialaiset kaupustelijat

#701

Viesti TimoS »

Point kirjoitti: Jos oletetaan, että nämä pullonkerääjät ja maassakykkivät eivät tee rikoksia
Aika iso olettamus, koska en oikein jaksa uskoa, että pelkkä kerjääminen lyö leiville.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Romanialaiset kaupustelijat

#702

Viesti Point »

TimoS kirjoitti:
Point kirjoitti: Jos oletetaan, että nämä pullonkerääjät ja maassakykkivät eivät tee rikoksia
Aika iso olettamus, koska en oikein jaksa uskoa, että pelkkä kerjääminen lyö leiville.
Jossain haastattelussa joku romani taisi sanoa ansiokseen 10-20 € päivässä.. Se tekee 300-600 kuukaudessa ja mahdollisesti pullon keräykset päälle. Vaikka Suomessa eläminen maksaakin, niin luulen, että kotiinkin jää rahaa lähetettäväksi ja se taitaa olla joka tapauksessa enemmän kuin kotona saisi...

Vaikka luulenkin, että porukassa on väkeä, jotka elättävät itseä "kuparia myymällä", niin eiköhän sillä kerjäämiselläkin ja pullojen keräämiselläkin elä...
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Romanialaiset kaupustelijat

#703

Viesti Mjölnir »

Jos eivät tee rikoksia eivätkä kerjää aggressiivisesti, niin siitä vaan
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 11128
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Romanialaiset kaupustelijat

#704

Viesti flammee »

Mjölnir kirjoitti: Jos eivät tee rikoksia eivätkä kerjää aggressiivisesti, niin siitä vaan
Lisäisin vielä ympäristöä sotkemattoman majoituksen sellaisessa paikassa jossa saa majoittua vapaasti. Enkä tarkoita kaupungin järjestämää hätämajoitusta. Mutta taitaapa mennä liian lähelle niitä potkussa arkaluontoisia aihepiirejä, joten ei mulla muuta tällä erää..
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Romanialaiset kaupustelijat

#705

Viesti Andy »

Myös ajoneuvojen olisi syytä olla sellaisia, että ne menevät katsastuksesta läpi...
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 113 kurkkijaa