Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Meditaatio

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Meditaatio

#106

Viesti Mika »

People become more politically liberal immediately after practising a spiritual exercise such as meditation, researchers at the University of Toronto have found.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Meditaatio

#107

Viesti bodyguard »

Täytyy kysyä tässä ketjussa nyt. Kun mun mieli on sellanen että päässä sinkoilee miljoona asiaa koko ajan (yksikään niistä ei ole kyllä milläänmuotoa hyödyllinen tai asiaankuuluva) ja se vaikuttaa välillä aika negatiivisesti (varsinkin kun pitäisi nukkua) niin mietin olisiko jostain meditaatiorutiinista hyötyä. Lisäksi luin vielä jonkun lehtijutun jonka mukaan meditaatiolla saavutettaisiin ihan yhtä suuria hyötyjä kuin unilääkkeillä.

No, sitten siihen kysymykseen. Kun ajattelin että meditaatiohan on vaan sitä että lyödään öögat kiinni ja hiljennytään ja koitetaan tyhjentää mieli ja sitten tulin tähän ketjuun ja lueskelin viitisen sivua näitä keskusteluja niin tulinkin siihen tulokseen että se meditoiminen onkin melko monimutkaista puuhaa jota varten pitää lukea oppaita ja käydä kursseilla jne. Eli onko se nyt näin että jos tossa vaan ittekseni hiljennyn niin teen homman ihan väärin enkä saa siitä mitään hyötyä? o_O

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Urkki
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 368
Lauteille: Maaliskuu 2006

Meditaatio

#108

Viesti Urkki »

bodyguard kirjoitti: No, sitten siihen kysymykseen. Kun ajattelin että meditaatiohan on vaan sitä että lyödään öögat kiinni ja hiljennytään ja koitetaan tyhjentää mieli ja sitten tulin tähän ketjuun ja lueskelin viitisen sivua näitä keskusteluja niin tulinkin siihen tulokseen että se meditoiminen onkin melko monimutkaista puuhaa jota varten pitää lukea oppaita ja käydä kursseilla jne. Eli onko se nyt näin että jos tossa vaan ittekseni hiljennyn niin teen homman ihan väärin enkä saa siitä mitään hyötyä? o_O
Meditaation harjoittaminen on varsin yksinkertaista mutta varsinkin alussa hyvä opettaja on enemmän kuin tarpeen.
Itsekseen istuskelu ja hiljentyminen on varmasti ihan hyvä juttu mutta meditaatiota se ei ole ja sen suhteen tulos voi olla +-0.
Tai olla olematta. :)
Kehottaisin hankkiutumaan johonkin kurssille, kirjojen kautta opiskelussakin on omat "vaaransa"
ja kursseilta saa yleensä sen pienen ensipuraisun siihen mistä on kyse.
Jos sattuu kokenut opettaja.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Meditaatio

#109

Viesti bodyguard »

No jos se ei ole meditaatiota niin mikä sitten on meditaatiota? Se kun mulle ei ole missäänvaiheessa selvinnyt. Jostain monimutkaisesta ja mystisestä jutusta on kyse kuitenkin mitä ilmeisemmin.

edit: Siis ja niin minkälaiset vaaransa? Voiko siis väärin suoritetusta meditaatiosta olla jotain haittaa?

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Meditaatio

#110

Viesti Jussi Häkkinen »

bodyguard kirjoitti: No jos se ei ole meditaatiota niin mikä sitten on meditaatiota?
Se on meditaatiota, mutta se ei ole mitään "standardoitua" meditaatiota.

Itselleni sitä on kotitöiden tekeminen. Mantra sekin on.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Meditaatio

#111

Viesti MtJ »

“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Urkki
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 368
Lauteille: Maaliskuu 2006

Meditaatio

#112

Viesti Urkki »

bodyguard kirjoitti: No jos se ei ole meditaatiota niin mikä sitten on meditaatiota?
Harkitsin sanani hieman huonosti.
Nykyään kun kyse on jo hieman muoti ilmiöstäkin niin on olemassa kaikenmaailman juttuja
joita meditaatioksi kutsutaan.
Vanhoissa, perinteisissä järjestelmissä systeemi on kuitenkin tarkasti jaoteltu ja kun puhutaan meditaatiosta niin yleensä sillä voidaan viitata kahteen asiaan.
Joko:
1. Mietiskelyyn yleisenä ilmiönä, jona sitä yleensä nykyään käytetään.
Tai:
2. viitatessa mietiskelyssä saavutettuun keskittymisen tilaan. esim:
In Dhyana, the meditator is not conscious of the act of meditation (i.e. is not aware that s/he is meditating) but is only aware that s/he exists (consciousness of being), and aware of the object of meditation.
Tämä on kuitenkin pilkunviilausta, teoriaa ja sillä ei tarvitse päätänsä tämän enempää rasittaa.
Eikä näillä käytännön kannalta ole juuri merkitystä.
edit: Siis ja niin minkälaiset vaaransa? Voiko siis väärin suoritetusta meditaatiosta olla jotain haittaa?
Viittasin lähinnä siihen että itseopiskellessa(oman kokemukseni mukaan) helposti on mukana sitä
Teenköhän oikein? Mites se nyt menikään? jne.
Kun taas kursseila yleensä harjoitellaan opettajan valvonnassa ja voi huomattavasti paremmin
keskittyä itse asiaan jolloin heti alusta pääsee oikeaan suuntaan.
Urkki
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 368
Lauteille: Maaliskuu 2006

Meditaatio

#113

Viesti Urkki »

bodyguard kirjoitti: Kun ajattelin että meditaatiohan on vaan sitä että lyödään öögat kiinni ja hiljennytään ja koitetaan tyhjentää mieli...
Noh, vaikkapa ihan keskustelun kannalta käännetään näin päin:
Istut siis alas, öögat :D kiinni ja sitten hiljennyt ja yrität tyhjentää mielen.
Miten?
Kuvake
Lasileuka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 864
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Meditaatio

#114

Viesti Lasileuka »

Siihen tarvii mantran, tätä voi kokeilla jos olisi apua:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Minua ei kiinnosta tippaakaan mitä täällä tapahtuu.
Olen ollut uskossa 20 vuotta eikä minulla ole kuoleman pelkoa.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Meditaatio

#115

Viesti flammee »

Mää oon ihmetelly meditaatiossa sitä että monesti ohjeistetaan keskittymään hengitykseen... Mutta sehän johtaa välittömästi siihen että hengityksestä tulee sellasta epäluonnollista, tietoisesti kontrolloitua touhua, eikä se sitten ole niin rentoakaan.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Meditaatio

#116

Viesti bodyguard »

Urkki kirjoitti:
bodyguard kirjoitti: Kun ajattelin että meditaatiohan on vaan sitä että lyödään öögat kiinni ja hiljennytään ja koitetaan tyhjentää mieli...
Noh, vaikkapa ihan keskustelun kannalta käännetään näin päin:
Istut siis alas, öögat :D kiinni ja sitten hiljennyt ja yrität tyhjentää mielen.
Miten?
Niin, kai siihen on monia keinoja. Miettii jotain solisevaa puroa tai kuuntelee jotain sellasta rentouttavaa jne. Kai niitä vaihtoehtoja on useampiakin :)

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Meditaatio

#117

Viesti marcus »

bodyguard kirjoitti: Täytyy kysyä tässä ketjussa nyt. Kun mun mieli on sellanen että päässä sinkoilee miljoona asiaa koko ajan (yksikään niistä ei ole kyllä milläänmuotoa hyödyllinen tai asiaankuuluva) ja se vaikuttaa välillä aika negatiivisesti (varsinkin kun pitäisi nukkua) niin mietin olisiko jostain meditaatiorutiinista hyötyä. Lisäksi luin vielä jonkun lehtijutun jonka mukaan meditaatiolla saavutettaisiin ihan yhtä suuria hyötyjä kuin unilääkkeillä.

No, sitten siihen kysymykseen. Kun ajattelin että meditaatiohan on vaan sitä että lyödään öögat kiinni ja hiljennytään ja koitetaan tyhjentää mieli ja sitten tulin tähän ketjuun ja lueskelin viitisen sivua näitä keskusteluja niin tulinkin siihen tulokseen että se meditoiminen onkin melko monimutkaista puuhaa jota varten pitää lukea oppaita ja käydä kursseilla jne. Eli onko se nyt näin että jos tossa vaan ittekseni hiljennyn niin teen homman ihan väärin enkä saa siitä mitään hyötyä? o_O
Mun kokemuksen mukaan ero on, että sellasessa "silmät kiinni ja rentoudu"-jutussa ajatukset menee mihin sattuu ja menee perus kelailuksi helposti. Meditaation, niinkuin itse sitä opin, aikana kiinnitetään huomiota siihen mihin ajatukset menee, eli seurataan niitä ikäänkuin sivusta. Joki tai virta on yleinen vertauskuva ajatuksille, eli sen sijaan että mentäis virran mukana katsellaan sitä ikäänkuin rannalta. Tarkkailun kohde voi meditaatiosta riippuen vaihdella, mm. hengitys, ajatukset, kropan eri osat yms tuntuu olevan yleisiä kohteita.

Tietenkin niinkuin kaikessa tekemisessä tämä on about yhtä tarkka kuvaus, kuin ihmiselle joka ei ole treenannut lyömistä selittää että "lyö koko ruumiilla, älä vain kädellä" - eli ei ehkä lopulta kuitenkaan opeta itse asiasta kauheasti.

Itsellä ainakin meni niin, että yritin opetella kirjoista yms aluksi, ja tein useampia vuosia eri muodossa niitä harjoituksia mitä löysin. Kuitenkin 10 päivän kurssilla käsitykseni siitä mitä mitä meditaatio on, ja mitä siitä voi henkilökohtaisesti hyötyä muuttui radikaalisti. Suosittelen sellaista lämpimästi, jos on tosissaan kiinnostunut meditaatiosta, itselleni se oli molemmilla kerroilla todella hyödyllisesti käytettyä aikaa, ja menisin varmasti uudestaan jos elämäntilanne sallisi. Tässä linkki artikkeliin[/linkki] - mulla oli aika saman suuntaisia kokemuksia kuin sen kirjoittajalla, ei ehkä ihan yhtä pahasti ottanut päähän, mutta aika lähelle.
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Meditaatio

#118

Viesti marcus »

flammee kirjoitti: Mää oon ihmetelly meditaatiossa sitä että monesti ohjeistetaan keskittymään hengitykseen... Mutta sehän johtaa välittömästi siihen että hengityksestä tulee sellasta epäluonnollista, tietoisesti kontrolloitua touhua, eikä se sitten ole niin rentoakaan.
Mun nähdäkseni ei ole mitään merkitystä onko se hengitys rentoa vai ei. Se tarjoaa vain tarkkailun kohteen. Useimmiten siitä alkaa joku reaktioketju, esim alkaa ärsyttämään, että hengitys ei ole rentoa. Sen voi vain todeta ja jatkaa hengityksen tarkkailua. Sitten voi ehkä alkaa kutittamaan nenää tms, minkä voi myös vain noteerata (ilman että siitä kummemmin välittää, rapsuttaa tai edes kokee tarvetta rapsuttaa) ja jatkaa sen tarkkailua. Todellinen vaikeus ainakin mulle on olla (esim mainitsemassasi tilanteessa) pysyä irti siitä omasta reaktiosta tai tunnetilasta - eli tuntea reaktio, mutta suhtautua siihen niin, että se ei oikeastaan hetkauta sinua. Esimerkiksi on ihan mahdollista tuntea kipua ilman, että se varsinaisesti häiritsee, vaikka onkin epämiellyttävää, niin ristiriitaiselta kuin se ehkä kuulostaa. Tämä ei kuitenkaan ole mitenkään pakotettua tai vaadi minkään sortin itsekuria, itsensä suggestointia siihen että "en anna sen vaikuttaa" tms. Se vain tuntuu tapahtuvan automaattisesti tarkkailun seuraksena jossain vaiheessa. Yleensä se ei kyllä mulla mene näin, vaan ärsytykset ärsyttää jne. Mutta se tarjoaa välineen opetella käsittelemään nousevia tunnetiloja ja ajatuksia nykyistä paremmin. Pääasiassa mun kokemus on, että siinä vaiheessa kun meditaatiosta tuli epämukavampaa ja epämiellyttävämpää se alkoi hyödyttämään "oikeassa elämässä" paljon enemmän. Ja tämän noteeraaminen tuli mm. perheenjäseniltä, ei vain itseltäni.

Jos ajattelee millä tavalla tuo on hyödyllistä, niin esimerkkinä voi olla ärsyyntyminen tai suuttuminen (mitä voi ihan hyvin tapahtua meditaation aikana) - jos oppii miten voi samanaikaisesti suuttua tai pelätä ilman että se tunne pakottaa mihinkään suoraan reaktioon, rajaamatta pois mitään mahdollisia toimintamalleja, puhutaan jo oikean elämän kannalta elämänlaatua parantavasta asiasta. Esim. hankalat sosiaaliset tilanteet (joku sekopää tulee raivoamaan raitiovaunussa) ei pilaa omaa päivää niin pahasti kuin ennen, ja ehkä itse tilannekin ratkeaa helpommin kun oma ärsytys ei ohjaa toimintaa niin paljoa.
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Meditaatio

#119

Viesti Aleksi T »

Olen itsekin jonkin aikaa jo harjoitellut meditaatiota, tai sitten en jos se ei sitä olekaan ollut. :D

Usein se hengitykseen keskittyminen ainakin mulla tyhjentää mieltä aika hyvin ja tottakai joka sessiossa ne ajatukset harhailee useamman kerran ihan minne lie, mutta silloinkin pyrin vain tarkkailemaan niitä ajatuksia ikään kuin ulkopuolisena ja ehkä pohtimaan miksi tällaisia ajatusvirtoja tulee päähäni. Monesti ne ajatukset on sellaisia virtoja, jotka kestää hetken ja sitten taas jatkuu pelkkä hengittäminen ja oleminen. Jos esim. jokin asia ottaa päähän, niin monesti tuollainen rauhoittumishetki antaa perspektiiviä omille tunteille ja kokee saman v1tutuksen kuin aiemminkin, mutta meditaatiossa sen antaa ikään kuin vain mennä pois tai paremminkin ohitse.

Mitään opetusta en ole koskaan saanut, joten en ole varma pitäisikö kokea jotain 3. asteen valaistumisia tai nähdä Buddha leijumassa nenän päällä. Joka tapauksessa jo pelkästä rentoutumisesta on paljon apua päivittäisessä elämässä ja etenkin siitä, että hallitsee omaa hengitystään paljon paremmin. Mindfulness in plain english-kirjan avulla olen lähtenyt liikkeelle hyvin pitkälti, mutta kaikenlaista sekalaista on tullut luettua pitkin ja poikin viimeisen vuoden aikana. Tuossa kirjassakin todetaan, muistaakseni, ihan suoraan että se "öögät kiinni & hiljentyminen" on ihan meditaation alkeita ja kokeneet tyypit on jo paljon pitemmällä hommassa. Itse en ole, mutta uskoisin että itsenäisellä harjoituksella saa ainakin jonkinlaiset pohjat sitten, josta syventää opetuksen avulla myöhemmin. Tai ehkä sitä joutuu nollaamaan kaiken, mutta apua näistä jutuista on ollut paljon, joten en valita. Ja toisaalta lähes joka ikisessä asiassa parasta olis olla pätevä opettaja, sitä, tätä ja tuota, mutta usein täytyy tyytyä siihen mikä on ilmaista ja KVG-metodi on sentään parempi kuin ei mitään.
flammee kirjoitti: Mää oon ihmetelly meditaatiossa sitä että monesti ohjeistetaan keskittymään hengitykseen... Mutta sehän johtaa välittömästi siihen että hengityksestä tulee sellasta epäluonnollista, tietoisesti kontrolloitua touhua, eikä se sitten ole niin rentoakaan.
Itselläni on ajan myötä käynyt täysin painvastoin. Ilmiö oli tuttu minullekin kunnes opettelin parempaa hengitystekniikkaa ja rentoutumisniksejä liittyen pelkkään hengittämiseen. Jopa juostessa huomaan usein, että kun alkaa tietoisesti keskittymään hengitykseen, siitä tulee paljon paremmin kulkevaa. "Ajattele hengitystäsi" ja alan rentoutua saman tien. :)
JKOO
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 147
Lauteille: Elokuu 2010

Meditaatio

#120

Viesti JKOO »

Omana kokemuksena voisin kertoa, että hengityksen tarkkailu auttaa keskittymään tähän hetkeen, olemaan läsnä tietoisemmin. Kun tarkkailen hengitysliikkeen aiheuttamaa konkreettista tuntemusta kehossani, on helpompi ankkuroitua läsnäolevaksi tässä hetkessä. Keho kun ei voi olla menneessä eikä tulevassa, heh. Keskittyminen tuntemukseen vaimentaa sisäistä puhetta ja mielikuvia joihin pääsääntöisesti 100%:sti samaistun helpohkosti.

Mielenharjoittaminen ei ole minulle mielen tyhjentämistä ja tämä on helppo konkretisoida.
Mielen sisältä ei vaan löydy roskista minne mielensisällön voisi tyhjentää. Ainut järkevä keino on etäännyttäminen. Etäännyttämällä samaistuminen mielen sisältöihin heikkenee, havainnointi selkenee ja samalla ymmärrrys itsestä hiljalleen paranee .
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Jiu-Jitsu ja 82 kurkkijaa