Ole hyvä ja vastaa nopeasti kyselyyn Potkun kehittämisestä. Vastausten perusteella pohdimme keinoja uudistaa Potkua. Kiitos. :)

Väkivalta

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta.

Ylipotkija: Valvoja

Vastaa
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Lauteille: Marraskuu 2009
Etulaji: Jumppa
Takalajit: Judo, nyrkkeily, Bujinkan, Defendo, Hokuto, kb, Wing Tsun
Tykännyt: 21 kertaa
Tykätty: 72 kertaa

Väkivalta

Viesti MikaM » loka 9, 2019, 10.49

Tästä viimeisestä en muistakaan missään koskaan mainitun?
"When you talk, you only repeat what you already know. But if you listen, you may learn something new."
- Dalai Lama

Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 97
Lauteille: Helmikuu 2006
Tykännyt: 66 kertaa
Tykätty: 269 kertaa
Kuukauden kynäilijä

Väkivalta

Viesti Kari Aittomäki » loka 10, 2019, 02.22

Kari Aittomäki kirjoitti:
loka 9, 2019, 01.35
Ainoastaan kaspin on antanut suoria eväitä tekojen suhtauttamisessa minäkuvaan, sekä siihen ihanteelliseen että siihen itseinhokiikarointiin.
Kirjoittelin tästä aikanaan.
KUKAAN ei tarttunut koska ravanheitto ja omat näkökulmat ja prioriteetit olivat niin kovin koukuttavia.
Tieto ei kiinnostanut, silloinkaan.
Mulla on menneisyyteni ja siihen känttyyn kuuluu itseinho, ainoastaan kaspinissa on tullut vastaan lääkestä siihen tautiin.

Toistan peruskysymyksen.
Miten te itse koette väkivallantyönne?

Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Lauteille: Marraskuu 2009
Etulaji: Jumppa
Takalajit: Judo, nyrkkeily, Bujinkan, Defendo, Hokuto, kb, Wing Tsun
Tykännyt: 21 kertaa
Tykätty: 72 kertaa

Väkivalta

Viesti MikaM » loka 10, 2019, 09.43

Toisaalla tästä jo kommentoin, ettei julkisesti varmaan tule isosti tarinaa. Joillakin menneisyys on takana. Enkä siis yritä mitään tölväisyjä, nytkään.
"When you talk, you only repeat what you already know. But if you listen, you may learn something new."
- Dalai Lama

Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Lauteille: Elokuu 2011
Tykännyt: 254 kertaa
Tykätty: 23 kertaa

Väkivalta

Viesti Daddy » loka 14, 2019, 11.49

Kari Aittomäki kirjoitti:
loka 10, 2019, 02.22
Toistan peruskysymyksen.
Miten te itse koette väkivallantyönne?
Mä olen tässä pohtinut tätä ja en oikein osaa vastata mitään fiksua. Lähinnä toi väkivalta on minulle työkalu, siis voimankäyttöä.

Mikä saattaa johtua siitä, että tulin turvallisuusalalle vasta kun ne "wanhat hyvät ajat" olivat jääneet jo kauas historiaan. Siis ne ajat, jolloin oli jotenkin ok, ellei jopa täysin hyväksyttävää, että esim portsari opetti kolimokulilla urpoja pois urpoudestaan.

Niinja se voimankäyttöhän ei nyt sinänsä ole väkivaltaa,vaikka onkin. Määritelmällinen juttu toki, mutta siihen tuskin nyt tarvii mennä tässä yhteydessä. Voimankäyttö on ikäänkuin mulle työkalu,jota tarvitaan että päästään haluttuun päämäärään. Pistetään joku tonttiin kun muu ei auta, kaasutetaan toinen että se nyrkkien heiluttelu saadaan loppumaan ja niin pois päin.

Enkä kyllä koe saavani mitään väkivaltakicksejä. Tietty siinä tulee kaikki endorfiini-pöllyt sun muut, mutta mitään erityistä tarvetta kyllä koe päästä toimimaan ns käsivälitteisesti. Jos jotain koen, niin onnistuneen voimankäyttötilanteen jälkeen tyytyväisyyttä siitä, että osasimpas!
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Daddy viestistä:
Lasse Candé
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon

Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 97
Lauteille: Helmikuu 2006
Tykännyt: 66 kertaa
Tykätty: 269 kertaa
Kuukauden kynäilijä

Väkivalta

Viesti Kari Aittomäki » loka 15, 2019, 01.43

Täytyy sanoa että löysin kontaktipinnan tosta tekstistä.
Todentotta se arkinen taltuttaminen on aika laihaa maitoa, eimaistu ei ravitse eikä stimuleeraa. Pysyy lapasessa ja on jopa niin rumanjoutavaa että asenne muuttuu onko-aivan-pakko-pitkästymiseksi.

Mäolen aina leuhkinut sillä etten käytä alkoholia stimulina.
Se on aina ollut sellasta palkinnollista rauhoittumista ja seestymistä.
Näköjään mun stimulietsintä on ollu toisaalla.
Sääli, edes metsästyksestä tai addresporteista en ole saanut kiihoketta sitenkuten.

Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 318
Lauteille: Joulukuu 2005
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Tykännyt: 35 kertaa
Tykätty: 233 kertaa
Viesti:

Väkivalta

Viesti Mjölnir » loka 15, 2019, 11.10

Minä en käytä väkivaltaa. Teen joko välttämättömiä puolustustekoja tai käytän tarpeellisia voimakeinoja. Saan kiksejä jos homma meni hyvin ja sain tehtyä jonkun jutun niin että tilanne oli nopeasti ohi eikä tarvinnut käyttää keinoja joita en pysty perustelemaan mahdollisesti oikeudessa.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Mjölnir viestistä (yhteensä 3):
DaddyPunitaikaviitta
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

Atticora
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Lauteille: Heinäkuu 2013
Tykännyt: 25 kertaa
Tykätty: 59 kertaa

Väkivalta

Viesti Atticora » loka 15, 2019, 12.08

^Luin tuon vähän, että haloo.. Varmaan tässä määritelmä väkivallasta vaihtelee. Ei ole ollenkaan väärin heittää, vaikkapa klassikkoa, että valtiolla on väkivallan monopoli ja se on ainoa hyväksytty väkivallan käyttäjä. Tai käyttää jonkun YK:n terveysjärjestön määritelmää, että mikäli toisella on edes riski vammautua, kyseessä on väkivalta. Jos sen määrittelee vaikka joksikin alkukantaiseksi kontrolloimattomaksi aggressioksi, niin sitten. Mutta ei se taida kovin yleinen määritelmä olla väkivallalle.

Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Lauteille: Elokuu 2011
Tykännyt: 254 kertaa
Tykätty: 23 kertaa

Väkivalta

Viesti Daddy » loka 15, 2019, 12.45

Niin varmaan on syytä keskustella siitä, että mikä ero on väkivallalla ja voimankäyttöä; termi "väkivalta" kun tosiaan voi herättää monenlaisiakin mielikuvia.

Kieltämättä on ihan totta, että myös voimankäyttö on väkivaltaa, tosin se on sillä tavoin kontrolloitua että voimankäyttöä säätelee lainsäädäntöä: on määritelty eri toimijoille missä tilanteissa voi käyttää voimaa, millaista voimaa saa käyttää, minkälaisia voimankäyttövälineitä saa olla, tekniikoita on koulutettu ja niin pois päin - on myös omat säädöksensä siitä, jos voimankäyttö on liiallista.

Tässä on hyvä pitää mielessä, että jos voimankäytölle ei jo lähdöstä ole lakiperusteista oikeutusta, niini pahoinpitely-syyte napsahtaa vaikka suoritus itsessään olisi kaikkien taiteen sääntöjen mukaista. Tämä lainsäädäntöön perustuva oikeutus lienee se keskeisin ero esim katuväkivaltaan nähden. Joku voi toki pitää esim snägärimyllyn aloittamista oikeutettuna koska etuiltiin, mutta ero onkin siinä että turvallisuuspuolella se oikeutus tulee tiukasti lainsäädännöstä.

Otetaan esimerkki vaikka yksityiseltä puolelta milloin ja millaisia vartija saa käyttää voimaa:
LYTP 17 § kirjoitti: Voimakeinojen käyttö
Jos henkilö koettaa vastarintaa tekemällä välttää pääsyn estämisen, poistamisen, kiinni ottamisen tai turvallisuustarkastuksen suorittamisen taikka pakenee kiinni ottamista, vartijalla on oikeus käyttää sellaisia henkilön pääsyn estämiseksi, poistamiseksi tai kiinni ottamiseksi taikka turvallisuustarkastuksen suorittamiseksi tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina, kun otetaan huomioon henkilön käyttäytyminen, tehtävän tärkeys ja kiireellisyys, vastarinnan vaarallisuus ja muut olosuhteet.

Vastuuvapausperusteesta ja rangaistusvastuun lievennyksestä voimakeinojen käytön liioittelussa säädetään rikoslain 4 luvun 6 §:n 3 momentissa ja 7 §:ssä.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151085#L2P17
Kuten huomataan, niin tuossa on ensin lueteltu milloin voi käyttää voimakeinoja (mm kiinniotto) ja minkälaisia voimakeinoja voi käyttää (mm tarpeellisia ja puolustettavia), lopuksi on myös viittaus rikoslakiin niitä tilanteita ajatellen että voimakeinot ovat liiallisia.

Poliisilla on toki omanlaisensa voimakeinojen säätelypykälät, kuten on rajalla, tulilla yms - näin on siis kaikille ryhmille, jotka ovat oikeutettuja voimakeinojen käyttöön. Myös meille jokaiselle yleisen kiinniotto-oikeuden osalta on säädetty oikeus ja rajat voimakeinojen käyttöön.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon

Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 318
Lauteille: Joulukuu 2005
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Tykännyt: 35 kertaa
Tykätty: 233 kertaa
Viesti:

Väkivalta

Viesti Mjölnir » loka 15, 2019, 12.47

Samasta siinä on kyse. Mutta tämä kakku on kuorrutettu naminami-kuorrutteella: laki tuntee hätävarjeluna sallitun puolustusteon ja tarpeellisten voimakeinojen käytön. Vastapuoli käytti tai uhkasi väkivallalla taikka vastarinnalla, minä en moiseen alentunut.

Pitäisikin laitta ”clean fighting” -seminaari, eli miten tilanteet hoidetaan ilman likaisia temppuja ja selitetään kuulustelussa oikein
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Mjölnir viestistä (yhteensä 5):
DaddyPuniOskariAlexMachineFubarbarian
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Lauteille: Kesäkuu 2010
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WTF Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Tykännyt: 173 kertaa
Tykätty: 22 kertaa
Viesti:

Väkivalta

Viesti Puni » loka 15, 2019, 17.38

Mjölnir kirjoitti:
loka 15, 2019, 12.47
Pitäisikin laitta ”clean fighting” -seminaari, eli miten tilanteet hoidetaan ilman likaisia temppuja ja selitetään kuulustelussa oikein
Ois varmaan käyttöä, luulen, että aika moni ei osaa kapulakieltä tarpeeksi hyvin ja kaikki ei edes hoksaa pyytää avustajaa.
Kamppailutaiteiden maaritelmä: Energian tuottaminen ja ohjaaminen kohti päämäärää, jossa vallitsee täydellinen harmonia ja väkivallattomuus.
Risto Hentunen

(Puni) Olet kamppailu-urheiliijan irvikuva ja kamppailuyhteisön häpeäpilkku mielipiteittesi kanssa.
-JM

Kuvake
luupää
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Lauteille: Marraskuu 2006
Tykännyt: 12 kertaa
Tykätty: 84 kertaa

Väkivalta

Viesti luupää » loka 15, 2019, 18.32

Mjölnir kirjoitti:
loka 15, 2019, 12.47
Tuo on aidosti hyvä idea...mutta IMO tuossa olisi markkinarakoa peräti pienimuotoiselle seminaarisarjalle tai ekurssi paketille!

1) Mitä laki sanoo ja mitä se tarkoittaa käytännössä.
2) Esitutkinta ja todistustaakka: mitä prossi pitää sisällään ja miten sitä voi vääristää.
3) Näyttö: mitä se on ja miten sitä vältetään.
4) Miten valehdellaan uskottavasti
5) Lavastaminen: vääryyttä vai mahdollisuus
6) Uhriutuminen: miten 120kg kaljupää voi tulla uskottavasti naisasiakkaan pahoinpitelemäksi
7) Asianajokustannukset ja dynaaminen laskutus: miten siirrät kaverille lisää verovaroja

Jne.

:)
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan luupää viestistä (yhteensä 3):
Lasse CandéKari AittomäkiFubarbarian

Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Kari Aittomäki ja 3 kurkkijaa