Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kestävä kehitys, mitä se on?

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 141
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kestävä kehitys, mitä se on?

#1

Viesti Paappa »

Paappa kirjoitti: Myönsin olleeni osittain väärässä ydinvoiman suhteen, mutta pysyn kannassani että ydinvoiman voimakkaallakaan lisärakentamisella ei yksinään meitä pelasteta. Tästä uskoakseni ei olla eri mieltä.
Keinoista ja niiden realistisuudesta ollaan erimielisiä, samoin ehkä uhkakuvien toteutumisesta (eli ymmärrämmekö ihmiskuntana tämä ongelman vai emme).
Tästä nimenomaan kannattaa jatkaa keskustelua. Kuten sanoin aikaisemmin, tiedeyhteisökään ei ole saavuttanut mitään konsensusta kestävän kehityksen todellisesta sisällöstä, vaan ongelma on yhtä paljon poliittinen, sekä kauppapoliittinen että muutenkin. Ehkä kannattaisi avat uusi ketju nimenomaan kestävästä kehityksestä?
Eli keskustellaan siitä, mikä on loppujen lopuksi kestävää kehitystä. Linkolasta ja hänen ideoistaan ollaan puhuttu ja enemmistö on sitä mieltä, että mies joko hullu tai fasisti. Kukaan ei varmaan kuitenkaan kiellä sitä, että ilmastonmuutos, ympäristön kemikalisoituminen, luonnonvarojen kiihtyvä kulutus jne. muodostavat vakavan uhan koko ihmiskunnalle. Miten meidän teollistuneiden maiden asukkaiden pitäisi siis elää, mistä luopua ja miten elämäämme muuttaa jotta toimisimme esimerkkinä teollistuvien tai kehitysmaiden asukkaille? Paljon käytetty esimerkkihän kertoo että maapallo ei kestä sitä, jos kaikilla Intialaisilla ja Kiinalaisilla on samanlainen elintaso kuin meillä.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 180
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#2

Viesti Mika »

Haittaverotus. Siitä saadut tulot suoraan ns. kestävää kehitystä tukevaan tutkimus- ja kehitystyöhön.

Juurihan EU:ssa keskusteltiin päästölaista, joka on niin tiukka, että tällä hetkellä vain murto-osa autoista täyttäisi sen vaatimukset.

Koska matkustaminen on immateriaalista toimintaa, sen vähentämistä on sekä turha että ristiriitaista toivoa. Ei siis kuluttajakäytösmuokkausta varsinaisen matkustamisen suhteen. Teknologia ratkaisee.

Kioton sopimuksen valvominen ja kehittäminen. USA mukaan sopimuksen piiriin jollakin konstilla (tapahtunee itsestään seuraavan eli demokraatti-presidentin aikana).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 141
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#3

Viesti Paappa »

Mika kirjoitti: Koska matkustaminen on immateriaalista toimintaa, sen vähentämistä on sekä turha että ristiriitaista toivoa. Ei siis kuluttajakäytösmuokkausta varsinaisen matkustamisen suhteen. Teknologia ratkaisee.
Noista muista olin kanssasi samaa mieltä, mutta matkustamisen vaatima infrastruktuuri tekee siitä kaikkea muuta kuin immateriaalista toimintaa. Lentoliikenne on merkittävä energian kuluttaja ja kasvihuonekaasujen tuottaja. Matkailurakentaminen pilaa suoraan (huonosti tehtynä) ympäristöä monissa maissa.

Lisäisin noihin keinoihin kokonaisuutena ekotehokkuuden lisäämisen. Kevyemmät materiaalit ja energiankulutus/tuote eli enemmän vähemmästä ajattelu. Tässä on vain se ongelma, että vaikka lisäämme materiaalitehokkuutta, kulutuksen voimakas kasvu ulosmittaa kuitenkin tehokkuudella saadun hyödyn, eli sekä kulutuksen on vähennyttävä että materiaali/energiatehokkuuden on kasvettava.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 180
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#4

Viesti Mika »

Paappa kirjoitti:
Mika kirjoitti:Koska matkustaminen on immateriaalista toimintaa, sen vähentämistä on sekä turha että ristiriitaista toivoa. Ei siis kuluttajakäytösmuokkausta varsinaisen matkustamisen suhteen. Teknologia ratkaisee.
Noista muista olin kanssasi samaa mieltä, mutta matkustamisen vaatima infrastruktuuri tekee siitä kaikkea muuta kuin immateriaalista toimintaa. Lentoliikenne on merkittävä energian kuluttaja ja kasvihuonekaasujen tuottaja. Matkailurakentaminen pilaa suoraan (huonosti tehtynä) ympäristöä monissa maissa.
Siksi mainitsinkin tuon teknologian. Eli matkustamisessa transportaatiomuotona on ongelmansa, mutta ei siinä, että tutustuu vieraaseen kulttuuriin.

Matkustaminen lienee globaalillakin tasolla koko ajan lisääntynyt. Tästä luopuminen ei ole lähimainkaan realistista. Melkein sama kuin jokaisen pitäisi siirtyä käyttämään bussia auton sijasta työmatkoilla.

Mutta joukkoliikenteeseen pitäisi satsata varsinkin isommissa kaupungeissa. Sitä tulisi kehittää ja myös markkinoida aktiivisesti. Tietenkin sitä on tuettava suoraan veroista.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 46
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#5

Viesti Vlad Tepes »

Paappa kirjoitti: Noista muista olin kanssasi samaa mieltä, mutta matkustamisen vaatima infrastruktuuri tekee siitä kaikkea muuta kuin immateriaalista toimintaa. Lentoliikenne on merkittävä energian kuluttaja ja kasvihuonekaasujen tuottaja.
Tuotteena esimerkiksi matkatoimistosta ostettu matka on palvelutuote eli immateriaalinen.
Paappa kirjoitti: Matkailurakentaminen pilaa suoraan (huonosti tehtynä) ympäristöä monissa maissa.
Eihän tuo ole mikään syy vähentää matkailua.
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 46
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#6

Viesti Vlad Tepes »

Mika kirjoitti: Matkustaminen lienee globaalillakin tasolla koko ajan lisääntynyt. Tästä luopuminen ei ole lähimainkaan realistista. Melkein sama kuin jokaisen pitäisi siirtyä käyttämään bussia auton sijasta työmatkoilla.
Niin pitäisikin. :lol:
Mika kirjoitti: Mutta joukkoliikenteeseen pitäisi satsata varsinkin isommissa kaupungeissa. Sitä tulisi kehittää ja myös markkinoida aktiivisesti. Tietenkin sitä on tuettava suoraan veroista.
Joukkoliikenteen pitäisi saada kasvojen kohotus, jotta korkean statuksen ihmiset myös näkisivät sen yhtenä vaihtoehtona. Bussit, ratikat ja metrot pitäisi myös "siivota". Suoraan sanoen on melkoisen ärsyttävää, että tässä maassa saa julkisissa riehua niin paljon, kuin ikinä haluaa. Hemmetin roskaväki.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 141
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#7

Viesti Paappa »

Vlad Tepes kirjoitti: Tuotteena esimerkiksi matkatoimistosta ostettu matka on palvelutuote eli immateriaalinen.
Paappa kirjoitti: Matkailurakentaminen pilaa suoraan (huonosti tehtynä) ympäristöä monissa maissa.
Eihän tuo ole mikään syy vähentää matkailua.
Ensimmäiseen: onhan se noinkin. Tosin oletko koskaan matkustanut kuluttamatta mitään?

Toiseen: kannattaa ainakin harkita tarkkaan, minne matkustaa ja ottaa selvää matkakohteesta. Rahoillasi saatat tukea toimintaa, jota et pitäisi tarkemmin ajatellen hyväksyttävänä. Oma esimerkki: kävimme Egyptissä Hurghadassa. Hieno sukelluskohde ja vastasi sillä tavoin odotuksia. Ongelma täällä on, että matkailuinfrastruktuuria rakennetaan siten, että tuhotaan nimenomaan heidän tärkeintä resurssiaan eli näitä rantoja ja koralliriuttoja dumppaamalla jätemaata mereen, eräänäkin aamuna kun tuuli sopivasta suunnasta oli meri täynnä muovijätettä.

Tuo autoilu koskee kyllä omaan sydämmeeni (tunnustan syntini julkisesti). Tosin vien joka aamu vaimon samalla töihin, on niin mukavaa istua siinä vierekkäin ja jutella.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 180
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#8

Viesti Mika »

Paappa kirjoitti: Toiseen: kannattaa ainakin harkita tarkkaan, minne matkustaa ja ottaa selvää matkakohteesta. Rahoillasi saatat tukea toimintaa, jota et pitäisi tarkemmin ajatellen hyväksyttävänä. Oma esimerkki: kävimme Egyptissä Hurghadassa. Hieno sukelluskohde ja vastasi sillä tavoin odotuksia. Ongelma täällä on, että matkailuinfrastruktuuria rakennetaan siten, että tuhotaan nimenomaan heidän tärkeintä resurssiaan eli näitä rantoja ja koralliriuttoja dumppaamalla jätemaata mereen, eräänäkin aamuna kun tuuli sopivasta suunnasta oli meri täynnä muovijätettä.
Miten näkisit tämän liittyvän kestävään kehitykseen? Siis yksittäisen kuluttajan kannalta tai vaikka kaikkien ulkomaille matkustavien ihmisten kannalta.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
dubi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 678
Lauteille: Joulukuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#9

Viesti dubi »

Vlad Tepes kirjoitti: Joukkoliikenteen pitäisi saada kasvojen kohotus, jotta korkean statuksen ihmiset myös näkisivät sen yhtenä vaihtoehtona. Bussit, ratikat ja metrot pitäisi myös "siivota". Suoraan sanoen on melkoisen ärsyttävää, että tässä maassa saa julkisissa riehua niin paljon, kuin ikinä haluaa. Hemmetin roskaväki.
Kampin joukkoliikennekeskus on itseasiassa tästä loistava esimerkki. Luomalla viihtyisän, turvallisen ja ennenmuuta toimivan palvelukokonaisuuden, on joukkoliikenteen pariin saatu houkuteltua tutkimusten mukaan melkoisen paljonkin uusia kuluttajia.

Itselläni on tuo itseasiassa vielä kokeilematta... oma joukkoliikennevastaisuuteni on perua juurikin noista viikonlopun yövuoroista vanhan Kampin ja Espoon välillä, milloin aika-ajoin sai suurinpiirtein henkensä uhalla venttailla bussia. Sen jälkeen kun ajokortin sain, en ole muistaakseni kertaakaan tullut yöbussilla kotiin, vaan vaihtoehtona on ollut kyyti kaverilta tai taksi. Nyt tätäkin taktiikka olisi ilmeisesti aika tarkistaa :)
Jukka Ahonen
"What we get from this adventure is just sheer joy"
-George Leigh Mallory
Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 8116
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki, Finland

#10

Viesti Tohtori Krabola »

Mika kirjoitti:
Paappa kirjoitti: Toiseen: kannattaa ainakin harkita tarkkaan, minne matkustaa ja ottaa selvää matkakohteesta. Rahoillasi saatat tukea toimintaa, jota et pitäisi tarkemmin ajatellen hyväksyttävänä. Oma esimerkki: kävimme Egyptissä Hurghadassa. Hieno sukelluskohde ja vastasi sillä tavoin odotuksia. Ongelma täällä on, että matkailuinfrastruktuuria rakennetaan siten, että tuhotaan nimenomaan heidän tärkeintä resurssiaan eli näitä rantoja ja koralliriuttoja dumppaamalla jätemaata mereen, eräänäkin aamuna kun tuuli sopivasta suunnasta oli meri täynnä muovijätettä.
Miten näkisit tämän liittyvän kestävään kehitykseen? Siis yksittäisen kuluttajan kannalta tai vaikka kaikkien ulkomaille matkustavien ihmisten kannalta.
Valitsee matkustuskohteensa, niin että välttää paikallisen ympäristön ylimääräistä kuormittamista (esim. käyttää junia kulkuvälineinä). Matkustuksellahan on kuitenkin se hyvä puoli, että turistin tuomat taalerit kehittävät kohteen infrasturktuuria ja tällä tavalla voidaan paikata juuri näitä aiemmin tehtyjä ohilyöntejä (roskaamista ja muuta luonnonraiskausta).
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö
Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 8116
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki, Finland

#11

Viesti Tohtori Krabola »

dubi kirjoitti:
Vlad Tepes kirjoitti:Joukkoliikenteen pitäisi saada kasvojen kohotus, jotta korkean statuksen ihmiset myös näkisivät sen yhtenä vaihtoehtona. Bussit, ratikat ja metrot pitäisi myös "siivota". Suoraan sanoen on melkoisen ärsyttävää, että tässä maassa saa julkisissa riehua niin paljon, kuin ikinä haluaa. Hemmetin roskaväki.
Kampin joukkoliikennekeskus on itseasiassa tästä loistava esimerkki. Luomalla viihtyisän, turvallisen ja ennenmuuta toimivan palvelukokonaisuuden, on joukkoliikenteen pariin saatu houkuteltua tutkimusten mukaan melkoisen paljonkin uusia kuluttajia.
Samaa mieltä, Kampin kohdalla tavoitteissa ollaan onnistuttu eli ollaan onnistuttu estämään rautatieasemaistuminen.
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö
Kuvake
dubi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 678
Lauteille: Joulukuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#12

Viesti dubi »

Tohtori Krabola kirjoitti: Samaa mieltä, Kampin kohdalla tavoitteissa ollaan onnistuttu eli ollaan onnistuttu estämään rautatieasemaistuminen.
Muutenkin erittäin onnistunut tapa hoitaa asia. Perinteisesti mun mielestä joukkoliikenteen pariin on pyritty ohjaamaan jonkinasteisella syyllistämisellä, joka ei ole ehkä kuitenkaan se paras mahdollinen tapa.
Jukka Ahonen
"What we get from this adventure is just sheer joy"
-George Leigh Mallory
Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 8116
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki, Finland

#13

Viesti Tohtori Krabola »

dubi kirjoitti:
Tohtori Krabola kirjoitti:Samaa mieltä, Kampin kohdalla tavoitteissa ollaan onnistuttu eli ollaan onnistuttu estämään rautatieasemaistuminen.
Muutenkin erittäin onnistunut tapa hoitaa asia. Perinteisesti mun mielestä joukkoliikenteen pariin on pyritty ohjaamaan jonkinasteisella syyllistämisellä, joka ei ole ehkä kuitenkaan se paras mahdollinen tapa.
Aivan, matkustamisesta saa nauttia.
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 141
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#14

Viesti Paappa »

Tohtori Krabola kirjoitti:
Mika kirjoitti:
Paappa kirjoitti: Toiseen: kannattaa ainakin harkita tarkkaan, minne matkustaa ja ottaa selvää matkakohteesta. Rahoillasi saatat tukea toimintaa, jota et pitäisi tarkemmin ajatellen hyväksyttävänä. Oma esimerkki: kävimme Egyptissä Hurghadassa. Hieno sukelluskohde ja vastasi sillä tavoin odotuksia. Ongelma täällä on, että matkailuinfrastruktuuria rakennetaan siten, että tuhotaan nimenomaan heidän tärkeintä resurssiaan eli näitä rantoja ja koralliriuttoja dumppaamalla jätemaata mereen, eräänäkin aamuna kun tuuli sopivasta suunnasta oli meri täynnä muovijätettä.
Miten näkisit tämän liittyvän kestävään kehitykseen? Siis yksittäisen kuluttajan kannalta tai vaikka kaikkien ulkomaille matkustavien ihmisten kannalta.
Valitsee matkustuskohteensa, niin että välttää paikallisen ympäristön ylimääräistä kuormittamista (esim. käyttää junia kulkuvälineinä). Matkustuksellahan on kuitenkin se hyvä puoli, että turistin tuomat taalerit kehittävät kohteen infrasturktuuria ja tällä tavalla voidaan paikata juuri näitä aiemmin tehtyjä ohilyöntejä (roskaamista ja muuta luonnonraiskausta).
Krabola tiivistikin hyvin sen, mitä jokainen matkailija ainakin voi yrittää tehdä. Kunhan kerkiän, voin laittaa tänne linkkejä sellaisista toimistoista ja kohteista, joissa nämä asiat on otettu huomioon.

Vaikeampi kysymys on taas se, miten ihmiset saadaan ottamaan nämä asiat päivittäisessä elämässään huomioon. Mitä ostaa, kuinka paljon, ostaako ollenkaan jotain vai korvaako jollain muulla, mikä on materiaalisen kulutuksen taso verrattuna vaikkapa palvelujen kulutukseen. Mistä se onni elämään tulee, tarvitaanko siihen miten paljon materiaa? Kuinka haluaa asua, onko pakko saada se 200 neliön "pien"talo vai hyväksyykö hiukan ahtaamman kerrostaloasunnon, jolloin säästyneellä rahalla saa jotain muuta?
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 180
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#15

Viesti Mika »

Paappa kirjoitti:
Tohtori Krabola kirjoitti:
Mika kirjoitti:
Paappa kirjoitti: Toiseen: kannattaa ainakin harkita tarkkaan, minne matkustaa ja ottaa selvää matkakohteesta. Rahoillasi saatat tukea toimintaa, jota et pitäisi tarkemmin ajatellen hyväksyttävänä. Oma esimerkki: kävimme Egyptissä Hurghadassa. Hieno sukelluskohde ja vastasi sillä tavoin odotuksia. Ongelma täällä on, että matkailuinfrastruktuuria rakennetaan siten, että tuhotaan nimenomaan heidän tärkeintä resurssiaan eli näitä rantoja ja koralliriuttoja dumppaamalla jätemaata mereen, eräänäkin aamuna kun tuuli sopivasta suunnasta oli meri täynnä muovijätettä.
Miten näkisit tämän liittyvän kestävään kehitykseen? Siis yksittäisen kuluttajan kannalta tai vaikka kaikkien ulkomaille matkustavien ihmisten kannalta.
Valitsee matkustuskohteensa, niin että välttää paikallisen ympäristön ylimääräistä kuormittamista (esim. käyttää junia kulkuvälineinä). Matkustuksellahan on kuitenkin se hyvä puoli, että turistin tuomat taalerit kehittävät kohteen infrasturktuuria ja tällä tavalla voidaan paikata juuri näitä aiemmin tehtyjä ohilyöntejä (roskaamista ja muuta luonnonraiskausta).
Krabola tiivistikin hyvin sen, mitä jokainen matkailija ainakin voi yrittää tehdä. Kunhan kerkiän, voin laittaa tänne linkkejä sellaisista toimistoista ja kohteista, joissa nämä asiat on otettu huomioon.
Tätä odotinkin. Nyt ollaan liian kaukana realismista.

Tunsin Turun-vuosina tytön, joka oli vihreämpi kuin vihreä. Rasittavampaa ihmistä en ole koskaan tavannut. Sillä negatiivisella energialla olisi tuottanut sähköä koko Varsinais-Suomen alueelle.

Kukin taivaltaa tavallaan, mutta minusta olisi kovin rasittavaa elää elämäni jokin piiitkä lista kädessä (kuten tällä tytöllä) tuotteista ja yrityksistä, joita pitää boikotoida. Toki, voihan se lista olla päinvastainenkin, mutta hankalaa se olisi silti. Makuasia.
Vaikeampi kysymys on taas se, miten ihmiset saadaan ottamaan nämä asiat päivittäisessä elämässään huomioon. Mitä ostaa, kuinka paljon, ostaako ollenkaan jotain vai korvaako jollain muulla, mikä on materiaalisen kulutuksen taso verrattuna vaikkapa palvelujen kulutukseen. Mistä se onni elämään tulee, tarvitaanko siihen miten paljon materiaa? Kuinka haluaa asua, onko pakko saada se 200 neliön "pien"talo vai hyväksyykö hiukan ahtaamman kerrostaloasunnon, jolloin säästyneellä rahalla saa jotain muuta?
Mietipä tuota viimeistä virkettä vähän aikaa.

Melkoisen radikaalia toimintaa. Näin ei kyllä mitään realistisia, yhteisiä toimintasuunnitelmia rakenneta.

Palvelujen kuluttamisesta taas olen samaa mieltä, ja vaikka nimenomaan Suomessa siihen on niin pitkä matka, että matkaa kuvaavan sanan kirjoittamiseen menisi minuutteja, uskon että asennemuokkauksella sekä mahdollisesti verotuksella suuntaa voidaan muuttaa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 131 kurkkijaa