Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kasvatus

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

Kasvatus

#1

Viesti sivarinlötkö »

Moderaattori: Jaettu täältä.

Paappa kirjoitti: Sanktioksi tuli tietokoneen käyttökielto muuten kuin valvonnan alla, jota vahvistettiin laittamalla koneelle salasana. Samalla deletoin kaikkin pelit tietokoneelta, myös sen IL-2:n jota itse olin pelaillut.
Ihan mielenkiinnosta, millainen on kuntoutussuunnitelma?
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#2

Viesti Paappa »

sivarinlötkö kirjoitti:
Paappa kirjoitti:Sanktioksi tuli tietokoneen käyttökielto muuten kuin valvonnan alla, jota vahvistettiin laittamalla koneelle salasana. Samalla deletoin kaikkin pelit tietokoneelta, myös sen IL-2:n jota itse olin pelaillut.
Ihan mielenkiinnosta, millainen on kuntoutussuunnitelma?
Läksyjen tarkempi seuranta, kokeisiin kuulustelu paremmalle tasolle ja koetulosten jälkipuinti eli virheiden korjaus. Urheiluun, ulkoiluun ja kavereiden kanssa hengailuun saa käyttää aikaa, mutta vasta sitten kun työt on tehty. Tietokoneen käyttöä vapautetaan kun on tarpeeksi näyttöä siitä että hommat tulee hoidettua.

Kuulostaa hiukan H-Jugend -henkiseltä, mutta tähän oli pakko mennä. Tietokonepeliaddiktio oli aika selvä ja haittasi muuta elämää. Asia tuli ilmi käydessä vanhempainillassa. Keskustellessa poika ei kieltänyt asiaa ja vaikutti itse asiassa helpottuneelta. Sai siirtää mieltä painaneesta asiasta vastuuta vanhemmille. Kieltämättä vastuu oli alunperinkin meidän, emme olleet seuranneet koulumenestystä riittävästi.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#3

Viesti Jussi Häkkinen »

Paappa kirjoitti: No, viimeksi heittäydyin natsiksi siinä että poika oli jättänyt jo jonkin aikaa kaikki läksynsä tekemättä ja keskittyi lähinnä tietokoneella pelaamiseen. Sanktioksi tuli tietokoneen käyttökielto muuten kuin valvonnan alla, jota vahvistettiin laittamalla koneelle salasana. Samalla deletoin kaikkin pelit tietokoneelta.
Pidän seuraamusta sangen äärimmäisenä, mutta...no. Kukin tyylillään.

(Mistä ihmeestä vanhemmat kuulevat, että junioreilla on läksyt tekemättä? Koulusta otetaan yhteyttä? Vanhempainilloissa käydään? Mikä maailma tämä on?)

Kokeisiin kuulustelu? What the...?

OK. Elämänfilosofioita on joka junaan...
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#4

Viesti Paappa »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
Paappa kirjoitti:No, viimeksi heittäydyin natsiksi siinä että poika oli jättänyt jo jonkin aikaa kaikki läksynsä tekemättä ja keskittyi lähinnä tietokoneella pelaamiseen. Sanktioksi tuli tietokoneen käyttökielto muuten kuin valvonnan alla, jota vahvistettiin laittamalla koneelle salasana. Samalla deletoin kaikkin pelit tietokoneelta.
Pidän seuraamusta sangen äärimmäisenä, mutta...no. Kukin tyylillään.

(Mistä ihmeestä vanhemmat kuulevat, että junioreilla on läksyt tekemättä? Koulusta otetaan yhteyttä? Vanhempainilloissa käydään? Mikä maailma tämä on?)

Kokeisiin kuulustelu? What the...?

OK. Elämänfilosofioita on joka junaan...
Kuten totesin, vastuu siitä että emme olleet tarpeeksi seuranneet pojan tekemisiä on meidän, mutta tuohon on tullut muutos. Mitä tuohon tietokoneella pelaamiseen tulee, luulen että tiedämme itse mikä on meidän vekarallemme parhaaksi. Kokeisiin kuulustelu on sen tarkistamista, osaako hän riittävän hyvin kokeeseen tulevat asiat eli suullista kyselyä.

Nämä viimeiset viestit saa mode siirtää vaikka "Kasvatus"-otsikon alle.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Pauli
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2135
Lauteille: Maaliskuu 2005

#5

Viesti Pauli »

Paappa kirjoitti: luulen että tiedämme itse mikä on meidän vekarallemme parhaaksi.
Älä nyt ala tommoseks.. Kasvatusvinkit ja metodit muilta ihmisiltä, varsinkin lapsettomilta on aina parempia ku omat :shock:
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#6

Viesti Paappa »

Mielenkiintoista tässä on se, että samaan aikaan kyllä toinen käyttää aikaa tietokoneella, käy isän kanssa kuntosalilla, kävelee pitkiä kävelylenkkejä ja katsoo ihan tarpeekseen telkkaria, on myös kavereiden kanssa (vaikka vähemmän kuin tämä nuorempi). Kuitenkin läksyt tulee tehtyä ja koulumenestys on hyvä. Ajankäytön hallintaa?
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
dubi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 678
Lauteille: Joulukuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#7

Viesti dubi »

Itselläni ei ole mukuloita, mutta ei mun mielestä Paapan toimet kuulosta mitenkään pahalta. Itseasiassa näkisin että musta tullee jonninverran tiukempi, mutta ymmärrän toki että tämä näkemys saattaa muuttua sitten kun oikeasti elää siinä tilanteessa.

Oon seurannut tässä vuosien varrella mielenkiintoista ilmiötä, tarkemmin sitä miten tuo kurinpito tuntuu kulkevan aalloissa. Itse sain melko vapaan kasvatuksen vaikka rajoja olikin, kuten myös monet ystäväni. Sen sijaan ystävistäni on tullut reilusti tiukemman kurin pitäjiä, vaikka mistää 50-luvun menosta ei puhutakaan - ruumiillinen kurittaminen kun on nykypäivänä melko lailla poissa pelistä (jota en pidä yksiselitteisen hyvänä asiana).
Jukka Ahonen
"What we get from this adventure is just sheer joy"
-George Leigh Mallory
Jutoka
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1843
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#8

Viesti Jutoka »

Minun mielestä Paapan metodit kuulostavat varsin hyviltä. Huomattavasti parempia ainakin kuin normaali meininki, jossa vanhemmat eivät ota mitään vastuuta. Itkevät vain koulun perään.

Tietokoneen käytön rajoittaminen on erittäin suotavaa, jos siitä meinaa muodostua liian hallitseva osa lapsen elämää. Ja tuo koealueen kuulustelu on hyvä tapa oppia. Lisäksi se toimii varmistuksena siitä että lapsi on lukenut kokeeseen.
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#9

Viesti Vlad Tepes »

dubi kirjoitti: ruumiillinen kurittaminen kun on nykypäivänä melko lailla poissa pelistä (jota en pidä yksiselitteisen hyvänä asiana).
Joissain tilanteissa harkittu turvallinen ruumiillinen kurittaminen luo kunnioitusta ja ystävyyttäkin.

En missään tapauksessa kerro tarkemmin, mutta olin aikoinani vastuussa lapsista aina silloin tällöin. Eräs poika oli todella älykäs, rajoja koetteleva ja varsin ilkeä heikommilleen ja tyhmemmilleen. Koitti sitten potkaista minua munille. Käytin äärimmäisen lievää fyysistä rankaisua, joka kuitenkin säikytti pojan niin, että hän itkeä vollotti. Ei ollut tottunut siihen, että joku asettaa rajoja.

Itkemisen jälkeen sanoin, että minulla ei ole mitään häntä vastaan, mutta elämässä on opittava myös sääntöjä ja itsehillintää. Minusta ja pojasta tuli hyvät ystävykset ja sain hänet olemaan myös kiltimpi toisille lapsille.

Minusta terve pelko on hyvä pohja kasvatukselle.

En muuten osannut edes tulla ajatelleeksi, että nuo Paapan metodit olisivat jonkun mielestä rajuja. Wanhaa kunnon peruskasvatusta.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#10

Viesti Paappa »

Vlad Tepes kirjoitti: Joissain tilanteissa harkittu turvallinen ruumiillinen kurittaminen luo kunnioitusta ja ystävyyttäkin.

Minusta terve pelko on hyvä pohja kasvatukselle.
Kiitos, kiitos. Lyhensin tuota Vladin viestiä. Sanotaanko että pelko ja kunnioitus ovat ehkä kaksi eri asiaa. Fyysisenä keinona suosisin kyllä kiinnipitämistä eli kontrollia. Kipua sekin saattaa aiheuttaa, mutta on kuitenkin erilaista kuin esim. lyömisen tai luunappien aiheuttama kipu. Tärkeintä on se kontrollin ja rajojen asettamisen tunne.

Juuri oli muuten juttua lehdessä siitä, että varsin paljon vanhempien pahoinpitelemiä pieniä lapsia tulee poliklinikalle. Ravistelu on yksi yleisimpiä vammojen aiheuttajia.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#11

Viesti Vlad Tepes »

Paappa kirjoitti: Kiitos, kiitos. Lyhensin tuota Vladin viestiä. Sanotaanko että pelko ja kunnioitus ovat ehkä kaksi eri asiaa. Fyysisenä keinona suosisin kyllä kiinnipitämistä eli kontrollia. Kipua sekin saattaa aiheuttaa, mutta on kuitenkin erilaista kuin esim. lyömisen tai luunappien aiheuttama kipu. Tärkeintä on se kontrollin ja rajojen asettamisen tunne.

Juuri oli muuten juttua lehdessä siitä, että varsin paljon vanhempien pahoinpitelemiä pieniä lapsia tulee poliklinikalle. Ravistelu on yksi yleisimpiä vammojen aiheuttajia.
Kiinnipitäminen ja ravistelu ovat siitä juuri mutkikkaita fyysisen kontrollin keinoja, että mikäli ei ole kylmäpäinen sitä tehdessä, saattaa oikeasti satuttaa toista ja kunnolla. Vanhemmat menettävät malttinsa ja jälki voi olla pahaa.

Aikoinani kun olin ala-asteella meillä oli vielä wanhan tiukan linjan opettajia. He käyttivät vielä silloin 88 - 94 keinoina korvista repimistä, pään painamista pulpettiin, ravistelua, suun pakkopesua saippualla yms. Siitä ovat kyllä ajat muuttuneet, vaikka välissä ei kovin monta vuotta lopulta ole.

Tämä on asia mitä olen toitottanut sata kertaa, mutta minä sain ala-asteella jälki-istuntoa jumalanpilkasta. Minusta se on hieno meriitti. Ylä-asteella sain jälki-istuntoa kirkosta pinnaamisesta. Lukiossa menin kerran koulukirkkoon humalassa. :lol:
Kuvake
dubi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 678
Lauteille: Joulukuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#12

Viesti dubi »

Vlad Tepes kirjoitti: Aikoinani kun olin ala-asteella meillä oli vielä wanhan tiukan linjan opettajia. He käyttivät vielä silloin 88 - 94 keinoina korvista repimistä, pään painamista pulpettiin, ravistelua, suun pakkopesua saippualla yms. Siitä ovat kyllä ajat muuttuneet, vaikka välissä ei kovin monta vuotta lopulta ole.
Itsellänikin oli ala-asteella, 80-luvun lopulla luokanopettajana vanha lehtori, jolle ei ollut vierasta kurittaa fyysisesti. Tuli koettua monenlaista, aina siihen legendaarisen näpit+karttakeppi, vilkas kun olin. Se meni kyllä välillä siltäkin sitten aika överiksi, tuntui nauttivan siitä. Josta syystä pakotettiin sitten varhaiseläkkeelle.

Mutta onpa oma isäkin muutaman kerran alleviivannut sanomaa, ja pieni tukistaminen tai luunappi ei oo jäänyt mulle traumoiksi. Näitä siis koko lapsuusajan saatossa ehkä yhteensä kymmenen kappaletta. Ja ne opit on kyllä mennytkin sitten siitä kerrasta perille, vaikka aiemmin ei ollut monenkaanlainen sana uponnut mun paksuun puiseen kaaliini.
Jukka Ahonen
"What we get from this adventure is just sheer joy"
-George Leigh Mallory
Jutoka
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1843
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#13

Viesti Jutoka »

Vlad Tepes kirjoitti: Tämä on asia mitä olen toitottanut sata kertaa, mutta minä sain ala-asteella jälki-istuntoa jumalanpilkasta. Minusta se on hieno meriitti. Ylä-asteella sain jälki-istuntoa kirkosta pinnaamisesta. Lukiossa menin kerran koulukirkkoon humalassa. :lol:
Teillä on ollut sekopäinen koulu. Siis ihan oikeasti. Missä on tuollaista menoa? Tuo kun on 90-luvulla tapahtunutta.
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

#14

Viesti Miklu »

Paapan keinot kuulostaa ihan normi metodeilta. Puhutaan kai jostain defcon kolmosesta :)
Bruce Lee elää!
Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 8116
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki, Finland

#15

Viesti Tohtori Krabola »

Vlad Tepes kirjoitti: Tämä on asia mitä olen toitottanut sata kertaa, mutta minä sain ala-asteella jälki-istuntoa jumalanpilkasta. Minusta se on hieno meriitti. Ylä-asteella sain jälki-istuntoa kirkosta pinnaamisesta. Lukiossa menin kerran koulukirkkoon humalassa. :lol:
Minä heitin ala-asteella virsikirjan nurkkaan kun yrittivät musiikintunnilla laulattaa henkeviä. Taisin saada jälkkäriä.
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 70 kurkkijaa