Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Koulukiusaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Olin/Olen...

...kiusattu
156
48%
...kiusaaja
23
7%
...en kumpikaan
77
24%
...kumpikin
68
21%
 
Ääniä yhteensä: 324

Born_Too_Late
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 58
Lauteille: Maaliskuu 2012

Koulukiusaaminen

#826

Viesti Born_Too_Late »

Lasse Candé kirjoitti: Uskoisin että mielenterveysongelmiin "ladatummat" päätyvät helpommin kiusatuksi. Vastaavasti uskon että jos tällainen lapsi saa kasvaa turvallisesti hän löytää välineitä elämän vastoinkäynneistä selviämiseen. Uskon että kiusaaminen voi laittaa tällaisen kasvun väärille raiteille. Tuntemani kiusatut tuntuvat kärsivän usein tietynlaisesta pessimismistä ihmiskuntaa kohtaan jota ei soisi kellekään ja josta spekuloin että sitä ei tarvitsisi näilläkään olla, jos vain olisi mennyt jutut vähän paremmin.
Boldattuun kohtaan. Ihan noin laveasti ei ehkä kannata sanoa. Kiusaaminen ilmiönä on aika randomia ja syy saattaa olla ihan täysin käsittämätön. Toki allekirjoitan sen, että vetäytyvät ja muutenkin sisäänpäin kääntyneemmän persoonallisuuden omaavat voivat päätyä helpommin kiusatuksi, mutta en silti sanoisi, että nämä persoonallisuuden piirteet ovat "mielenterveysongelmiin lataavia". Oman käsitykseni perusteella useimmiten ne kiusaajat ovat mielenterveysongelmiin ladattuja ja/tai eivät osaa käsitellä omaa henkistä kenttää kovin fiksusti (mikä taas on näkemykseeni mielenterveysongelmiin lataavaa).
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Koulukiusaaminen

#827

Viesti JariMarjamaa »

Minulla oli/on siis mielenterveysongelmia, ehkä se selittää mm. viehtymyksen ruotsalaiseen musiikkiin.
Aina luulin, että syyt oli hammasraudoissa ja rillessä ja kun en vaan ollut "sopiva"
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 11241
Lauteille: Kesäkuu 2008

Koulukiusaaminen

#828

Viesti Jorge »

JariMarjamaa kirjoitti: Minulla oli/on siis mielenterveysongelmia, ehkä se selittää mm. viehtymyksen ruotsalaiseen musiikkiin.
Aika "easy excuse" tuolle perversiolle.... ;)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 140
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Koulukiusaaminen

#829

Viesti Mika »

Nyt tilannetta on selvitetty tästäkin näkökulmasta.
Oppilaiden opettajiin kohdistama kiusaaminen ilmeni sekä sanallisena että sanattomana viestintänä. Opettajat arvioivat usein, että heitä kiusanneet oppilaat kiusasivat koulussa myös muita oppilaita.

”Tyypillisimpiä opettajiin kohdistuneen kiusaamisen muotoja olivat oppilaiden hävyttömät ja asiattomat kommentit, yhteistyöstä kieltäytyminen ja toistuva valehtelu opettajalle”, Kauppi kertoo.

Kaikki opettajat eivät edes miellä nuorten käyttämää haistattelevaa tai solvaavaa kieltä kiusaamiseksi, koska se on muodostunut jo niin arkipäiväiseksi, varsinkin peruskoulussa.



Kaupin väitöskirjassa selkeä pääpaino oli oppilaiden opettajiin kohdistamalla kiusaamisella, mutta moni vastaaja koki, että myös oppilaiden vanhemmat kiusaavat.

Vastaajien mielestä vanhemmat kohdistivat opettajiin epäoikeudenmukaista ammattitaidon arvostelua, epäasiallista kielenkäyttöä ja maineen mustaamista.
Nyt se on tutkittu: Näin oppilaat ja vanhemmat kiusaavat opettajia - Suomenkuvalehti.fi
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa ... acb136-500" onclick="window.open(this.href);return false;
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 140
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Koulukiusaaminen

#830

Viesti Mika »

Nii-in, nii-in... :?
Tutkimuksessa vancouverilaisen yläkoulun oppilaat jaettiin neljään ryhmään: kiusaajiin, kiusattuihin, sivustakatsojiin ja kiusaaja-kiusattuihin.

Selvin ero muihin oli kiusaajilla: kiusaajat harrastivat muita useammin seksiä, he kokivat itsetuntonsa kyselyssä korkeammaksi ja asemansa yhteisössä paremmaksi kuin muut.

Wongin tutkimukseen osallistuneen Brockin yliopiston Tony Volkin mukaan kyse on yksinkertaisesti inhimillisestä käyttäytymisestä.

- Kiusaaja ei ole sadisti tai edes helposti riitautuva. Kiusaaja vain yrittää korottaa omaa asemaansa yhteisössä, Volk sanoo National Postille.
Kiistanalainen tutkimus: Koulukiusaajat saavat enemmän seksiä | Uusi Suomi
http://www.uusisuomi.fi/tiede-ja-ympari ... man-seksia" onclick="window.open(this.href);return false;
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 64
Viestit: 20843
Lauteille: Joulukuu 2007

Koulukiusaaminen

#831

Viesti Lasse Candé »

Tuo kiusaajien korkeampi itseluottamus ei ole mikään uusi tieto. Se on saarnatessa, lohduttaessa, kouluttaessa ja vastaavissa vähän kyseenalainen esiinotettava. Mutta kun lukee tai juttelee vihkiintyneempien kanssa vähän sivummassa ihan siitä miten asiat on, eikä siitä miten rakennetaan parempaa maailmaa, on kuvio ilmeisesti suht selkeä. Eikä ihme. Kun katsoo taaksepäin itse kunkin kouluaikaan, sen tietää about jokainen.

Itse uskon Paasikiviläisittäin tosiasiain tunnustamiseen. Kun sellainenkaan ei ole mitenkään mahdotonta että hyvän itseluottamuksen omaava kääntääkin energiansa kiusaamisesta muuhun kuin kiusaamiseen. Tämä ei vain tule luontevimmin sitä kautta että hämmentää käsityksiä itseluottamuksesta ja antaa keksityn mallin jota oppilas vertaa siihen minkä näkee paljain silmin olevan totta.
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Koulukiusaaminen

#832

Viesti JariMarjamaa »

Ei varmaankaan se kiusaaminen tuo sitä seksiä.
Mutta hyvin usein nämä kiusaajat olivat niitä koulun kingejä ja siten myös tyttöjen suosikkeja.
Kukapa sitä tårta på tårta tungettua olisi tullut pussaamaan, vaikkei siellä tårta på tårta ollutkaan.

Tänä päivänä nämäkin kuviot ovat muuttuneet, varmaankin.
Enpä niistä osaa sanoa mittään.
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Koulukiusaaminen

#833

Viesti JariMarjamaa »

Minä olen se joka
Joka menetti kaiken, kaiken
Mutta lopussa
Minä olen se joka soittaa Baccaraa


Hienoa, siat täyttävät mun ajatukset
Kaikki teen, että voittaisin
Otan kaikki ja antaisin
Mitä vaan että takas maksaisin
Ei voi mennä sitä muuttaan ja olla taas normaalinaa
Menetin kaiken, jotain ehkä sainkin


Jotain kaipasin mun elämään
Menin salille yksin heilumaan
Silti tuntu etten kuulu siihen porukkaan
Treenasin mitä pystyin
Tein mitä voin ja välillä jopa lenkkeilin vuoksin
Vain ollakseni siinä, oikeudesta olla minä illoin
Mikä ei kahlitse mun elämään, vain ne hetket silloin


Minä, minä olen se jota hakattiin
Se joka tårta på tårta pönttöön työnneettin
Mutta lopussa
Mä olen se joka Penkistä punnersi

Minä, minä ole se jota hakattiin
Ja sen jälkeen rillejä hangesta hain
Mutta loppussa
Mä olen se joka Mavesta 134kg sain


Nyt kun näen selvästi mitä on tapahtunut
En voi vaan päästää irti
En voi koskaan olla mitä olin
Mitä minulla olisi ollut

Nyt kun näen selvästi mitä oli
Ja tapahtumat mitkä siihen johti
Toivon vain, ettei se olisi liian huuhaa
Pukana Penasta enaria ja unohtaa

- Hammerfall - Last Man Standing
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Koulukiusaaminen

#834

Viesti JariMarjamaa »

Anteeksi
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Koulukiusaaminen

#835

Viesti JariMarjamaa »

Pitää laittaa Rammsteinia ja mennä saunaan.
Tuonne suohon eksyy niin helposti.

Se on semmoinen Black Hole, joka vetää puoleensa ja nielee sit kokonaan.
Taistelen sitä vastaan jumpalla, ja mm Ruotsalaisella musiikilla, hyvällä musiikilla ylipäätään :)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 64
Viestit: 20843
Lauteille: Joulukuu 2007

Koulukiusaaminen

#836

Viesti Lasse Candé »

En nyt tätä musiikkiosiota ymmärrä, mutta tuon putken ensimmäisessä viestissä kun pohdintana oli se että seksin saanti ei varmaan johdu kiusaamisesta, niin uskon itsekin näin, osittain.

Toisaalta taas osittain korkea status tuo mukanaan seksin helpomman saatavuuden ja kiusaamisessa on paljolti kyse statuksesta. Lisäksi kun sekä seksin saanti että kiusaaminen korreloi korkeamman itseluottamuksen kanssa, ei ole ihme että myös sitten seksin saanti ja kiusaaminen korreloivat keskenään.



Kun pohdin asioita taaksepäin ja kaikkia tarinoita mitä on myös muilta kuullut, aika yleinenkin kuvio on se että joistain kiusaajista tulee mitä parhaimpia tyyppejä ja myös reiluja. Ja sellainen hyvin iso ja ikävä osa kiusaamista on se kun mennään vain silleen vähän mukaan. Sitä ei silloin aina tajua mikä ö-oppilas siitä kiusatusta tulee. Ehkäpä ajatus on että se on vähän niinkuin luokan rekvisiittaa. Tällaiset rakenteet ovat syvässä. About jokaisessa leffassa on niitä hahmoja jotka eivät ole oikeita ihmisiä vaan pellejä niitä oikeita ihmisiä varten. Ennen vanhaan näitä oli kenties vielä enemmän. Luokassa tämä rooli lankeaa helposti joillekin.
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Koulukiusaaminen

#837

Viesti JariMarjamaa »

Sä et vaan tiedä? Teorisoit. Jotain akateemista pulshittiä?
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 64
Viestit: 20843
Lauteille: Joulukuu 2007

Koulukiusaaminen

#838

Viesti Lasse Candé »

Tiedä mitä?
Onko sinulla jotakin hyvää vaihtoehtoa sille miten asiaa käsitellään foorumilla akateemisen teoretisoinnin sijaan?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 140
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Koulukiusaaminen

#839

Viesti Mika »

@JariMarjamaa + perjantai = :beerorder:

;)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Koulukiusaaminen

#840

Viesti JariMarjamaa »

En mä tiedä mitä tuossa Lasse ajattelin, anteeksi, olin sillä suossa vähän aikaa.

"aika yleinenkin kuvio on se että joistain kiusaajista tulee mitä parhaimpia tyyppejä ja myös reiluja"

Kenelle? Niistä ei tule koskaan parhaita tyyppejä sille kiusatulle! Ehkä sille yleisöille, joka hurraa ympärillä, kun tämä kiusaaja vetää turpaan sitä kiusattua.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 43 kurkkijaa