Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Hakatkaa lapsianne Jumalan nimessä

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mouhi
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 421
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

#61

Viesti Mouhi »

sinappi kirjoitti:
Mouhi kirjoitti:Tänään TV:ssä

23.00 MTV3.doc: Tranquility Bay - kurinpalautusleiri
Jamaikalla sijaitseva Tranquility Bay on tiukkaakin tiukempi koulutuskeskus amerikkalaisille nuorille. 33 000 dollaria vuodessa maksavalla leirillä kasvatetaan mainoslehtisten mukaan ongelmanuorista fiksuja ja hyvätapaisia aikuisia, mutta metodit ovat karmaisevia. Dokumentissa leiriltä hengissä selvinneet nuoret kertovat kokemuksistaan.
Hengissä selvinneet? Joku läppä? :?
We will see. En ole ohjelmaa nähnyt aiemmin, en tiedä. Karulta kuulostaa.
"The medicine for my suffering I had within me from the very beginning." Bruce Lee
Treenipäiväkirja
Shorinji-ryu Renshinkan Karate-do
Kuvake
Keiju
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2054
Lauteille: Tammikuu 2005

#62

Viesti Keiju »

sokrates kirjoitti: Minulla ei ole muuta mielipidettä kuin, että tällaisissa asioissa ei pidä mennä äärimmäisyydestä toiseen liian nopeasti ymmärtämättä sukupolvi - ja kulttuurieroja, vaikka tämä nyt olisikin sitä kulttuurirelativismia
Aivan. Joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee on sanontojamme, joka kertoo myös kulttuuristamme. Tosin ennen on tarkoittanut fyysistä kurittamista ja nykyisen lähinnä rajoja.
Giga kirjoitti: Mun lapsuudenkaverit sai pienenä kun olivat tuhmia niin vyöstä oikeen isän kädestä. Vähän vanhempana sitten nyrkistä.
Mun eräs tuttavani sai isältään pesäpallomailasta, eikä ole katkeroitunut, eikä kriminalisoitunut. Itseäni on vedetty tukasta siihen malliin, että vieläkin nipistelee päänahassa... :lol: Onko se sitten pahempi asia kuin se, että itse olen potkinut äitiäni... :oops:
...mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus.

Kuvake
Questao
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2450
Lauteille: Huhtikuu 2006

#63

Viesti Questao »

Päivää.

En tiedä, onko Andy nähnyt ongelmalapsia vai ei mutta ei tuo kyllä mitään haihattelua ole. Olen itse työskennellyt erityislasten kanssa jo jonkin aikaa, vaikka olenkin nuori. Ja tuota, esimerkiksi erilaisilla erityisluokilla opettajilla ei ole tapana käyttää lapsen tai nuoren satuttamista rangaistuskeinona. Tähän on varmaan jokin syy.

Jos aikuisella menee hermot lapsen käyttäytymiseen ja hän ilmaisee ärsyyntyneisyytensä aiheuttamalla hermojen menettämisen päällimmäiselle tai näkyvimmälle syylle(lapselle) kipua, mitä lapsi tästä oppii? Että kun menee hermot, saa satuttaa. Tämän takia lapselle ei kannata aiheuttaa kipua rangaistusmielessä. Ei ehkä muutenkaan...

Lapselle kannattaa nähdäkseni kasvatusmielessä opettaa, että aikuiset määräävät ja että teoilla on seuraamukset. Ne seuraamukset voivat olla juuri tuollaisia, kuin Andy kertoi - väkivaltaa - minkäänlaista - ei kannata suosia. Poistettavia etuuksiahan on aivan käsittämätön määrä, ei se mitenkään vähennä keinoja, jos jättää vaikka tukistamisen valikoimasta pois. Minun nähdäkseni tukistamiset ynnä muuta kertovat lähinnä huonosta itsehillinnästä. Enkä tarkoita tällä sitä, etteikö ärsyyntymistä pitäisi jotenkin näyttää, inhimillistähän se vain on että ärsyttää. Minuakin ärsyttää.

Tämä teksti siis kasvatustieteellisestä näkökulmasta ja tarkoitettu lähinnä niille, joilla ei ole omia lapsia. Ne, joilla on omia lapsia, tietänevät paremmin.

Tuosta lukottamisesta en oikein tiedä. Kyllähän lapsen väkivaltainen toiminta pitää estää vaikka istumalla päällä, jos lapsi on aiheuttamassa vahinkoa jollekin mutta minustakin näin mutu-mielessä tuntuu oudolta, jos sitä käytetään kasvatusmetodina. Täytyypä kysellä laitokselta.

- Questão
Even the chinese cannot do it. It is impossible.

Liity etupotkijaksi!
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

#64

Viesti Tapani »

Hmm. Korjaan hiukan aikaisemmin kirjoittamaani, ettei jää väärää kuvaa. Tarkoitin tuota tiukkaan syliin ottamista juurikin sellaisena keinona, jota käytetään lapsen satuttaessa itseään tai muita. Ehkä myös, jos lapsi esim hallitsemattomasti itkee tai kiukuttelee. En siis pitäisi sitä minään tottelemattomuuden rangaistuskeinona.

Ja Questaolta hyvä posti, näin se menee!

Tapani
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#65

Viesti Alioppilas »

Edelleen kolme neljäsosaa katsoo lapsen kurituksen hyväksyttäväksi tuolla Iltalehden sivulla, nyt vastaajia on 11602.

Onhan tuo juttu kirjoitettu todella sensaatiohakuiseen tyyliin. Loppujen lopuksi pastori sanoo, että lapselle voi antaa tukkapöllyä, luunappia tai läpsimistä, minkä uskon tarkoittavan avokämmentä takapuolelle. Sen jälkeen lapsi pitäisi ottaa syliin ja selittää rangaistus ja sen syy. Jos nyt oletetaan että tukkapöllyllä, luunapilla ja läpsimisellä tarkoitetaan sellaista kivutonta mutta nöyryyttävää käsittelyä, jollaisena minä ne olen oppinut tuntemaan, en pitäisi asiaa uutiskynnyksen ylittävänä tapahtumana. Mutta saahan siitä hienon otsikon, "Pastori: Tukista ja läpsi lastasi!"
Kuvake
Pauli
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2135
Lauteille: Maaliskuu 2005

#66

Viesti Pauli »

En minä ainakaan näe fyysisessä kurituksessa mitään pahaa. Tosin tukistaminen on niin akkamainen kurituskeino, että itse en sitä todennäköisesti ikinä käyttäisi. Pikku tillikka takaressuun sen sijaan on ihan jees muistuttaja ja lisääpähän ainakin verenkiertoa päänahassa.

Eikä tuo 3/4 niin yllättävä tulos minusta ole, noin se menee suurinpiirtein omienkin tuttujen kohdalla, joilla lapsia on. Ne joilla niitä ei ole, eivät edes tiedä mistä vidusta puhuvat, joten niitä ei tarvitse kuunnella.
sokrates
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 654
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#67

Viesti sokrates »

Erityisluokkien opettajat eivät käytä ruumiillista kuritusta yksinkertaisesti siksi, että se on kielletty nykyään. Ei ole kauhean kauaa kun ruumiillista kuritusta käyttivät ihan tavallisetkin opettajat.

Kaksi eri aikakautta, kaksi eri tyyliä, tuloksia on vaikea vertailla, mutta Andyn postauksessa oli se vika, ettei hän ymmärrä juuri tuota aika-aspektia.

Lastenkasvatuksesa on aiemmin käytetty muitakin keinoja kuin ruumiillinen kuritus, joita nykyajan perspektiivistä voidaan kysenalaistaa minusta jopa jyrkemmin. Yksi tällainen on sarkasmi, mitä vastaan lapsi on täysin aseeton. Samoin muu nolaaminen, vähättely ja häpäisy, jotka saattavat olla vahingollisempiakin kuin kiivastuksissa tehty lievä näpäytys.
Biitistä sekaisin
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#68

Viesti Paappa »

Pauli kirjoitti: En minä ainakaan näe fyysisessä kurituksessa mitään pahaa. Tosin tukistaminen on niin akkamainen kurituskeino, että itse en sitä todennäköisesti ikinä käyttäisi. Pikku tillikka takaressuun sen sijaan on ihan jees muistuttaja ja lisääpähän ainakin verenkiertoa päänahassa.

Eikä tuo 3/4 niin yllättävä tulos minusta ole, noin se menee suurinpiirtein omienkin tuttujen kohdalla, joilla lapsia on. Ne joilla niitä ei ole, eivät edes tiedä mistä vidusta puhuvat, joten niitä ei tarvitse kuunnella.
Itselläni on nämä kaksi poikaa. Vaikka olenkin joskus menettänyt malttini heidän kanssaan en omalla kohdallani hyväksy niitä kertoja, kun olen läiskäissyt. Hyvä ystäväni joka sai varsin auktoriteettisen ja jopa väkivaltaisen kasvatuksen on toistanut näitä metodeja oman poikansa kohdalla ja tulos näkyy: poika ei uskalla tulla kertomaan isälleen silloin kun jotain tyhmää on tullut tehdyksi koska pelkää reaktiota, tästä on seurauksena vain asioiden kärjistyminen. Muistan kun tämä ystäväni jäi ensimmäisiä kertoja kiinni alkoholin juomisesta, olin itse paikalla. Isänsä tuli koulun bileisiin, veti poikaansa turpaan ja heitti auton takapenkille.

Nykyään tosin pojistani nuorempi vetelee isäänsä turpaan kuten Potku-meetissä saimme todeta. En kuitenkaan usko että auktoriteettini siitä varsinaisesti huononee, jäähän henkinen auktoriteetti jäljelle :D No vakavissaan, lasten ei tule pelätä vanhempiaan. Kunnioitusta ei hankita satuttamalla.
Viimeksi muokannut Paappa, marras 2, 2006, 14.01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Questao
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2450
Lauteille: Huhtikuu 2006

#69

Viesti Questao »

Hei.

Pauli, en ole ihan varma, olitko tosissasi tuota mieltä mutta et varmaankaan tarkoita, että esimerkiksi lapsettomia luokanopettajia tai muita kasvatustieteen ammattilaisia ei tarvitsisi kuunnella lapsen kasvattamisesta keskusteltaessa, ethän? Se olisi hivenen absurdi väite.

Sokrates, toki se on kielletty, tarkoitin, että se on varmaan kielletty jostain tietystä syystä? Oletan sen syyn olevan lisääntynyt tietämys lasten mallioppimisesta. Eihän toisista menettelytavoista kauaa ole, muttei se silti tarkoita, etteikö kivun aiheuttaminen lapselle olisi vähän nihkeä juttu.

Toistan vielä, lapsi oppii tietynlaiseen käyttäytymismalliin silloin, kun häntä satutetaan rangaistusmielessä. Satuttamisesta tulee lapsen mielessä oikeutettua ja rajan vetäminen näihin asioihin ei ole helppoa. Nähdäkseni olisi parempi, jos voisi selvitä aiheuttamatta kipua, fyysistä tai henkistä. Ja hyvin usein voi selvitä.

En ole ihan varma, kuinka paljon se aikanäkökulma tähän kasvatukseen kuuluu. Jos ennen on tehty jotain, ei kai se sitä tarkoita, että se automaattisesti olisi oikein, vaikka aikakausi ja sen mukainen ilmapiiri olisikin toinen?

Olet varsin oikeassa mainitessasi tuosta henkisestä väkivallasta. En kannata sellaistakaan. Sarkasmista en erityisesti osaa sanoa mutta kyllähän lapsilla on yllättävän hyvä huumorintaju, monesti vieläpä parempi kuin aikuisilla. Tämä ei kyllä toisaalta kuulu mihinkään.

- Questão
Even the chinese cannot do it. It is impossible.

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

#70

Viesti Risto R »

Questao kirjoitti: Jos aikuisella menee hermot lapsen käyttäytymiseen ja hän ilmaisee ärsyyntyneisyytensä aiheuttamalla hermojen menettämisen päällimmäiselle tai näkyvimmälle syylle(lapselle) kipua, mitä lapsi tästä oppii? Että kun menee hermot, saa satuttaa.
sokrates kirjoitti: ...., jotka saattavat olla vahingollisempiakin kuin kiivastuksissa tehty lievä näpäytys.
Otatko tuohon jotain kantaa vai oletko sitä mieltä, että samaa toimintamallia on hyvä opettaa lapsillekin? Oletko sitä mieltä että ruumiillinen kuritus on kadonnut sen takia, että se on poliittisesti epä korrektia tai jotenkin tabu, vai sen takia että ihmisten tieto kasvatuksesta ja sen vaikutuksista olisi lisääntynyt?

EDIT: Questao taisi keritä väliin...
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
sokrates
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 654
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#71

Viesti sokrates »

Ruumiillinen kuritus on vähentynyt, koska voimakeinojen käyttö yleensäkin on vähentynyt. Tämä taas johtuu ihmisten lisääntyneestä tiheydestä sekä siitä, että konfliktitilanteista lähdetään helpommin pois. Ei sata vuotta sitten voinut ykskaks lähteä duunista tai muuttaa kotoa jos ilmapiiri kiristyi väkivallan tasolle. Se, onko tuo lähtömahdollisuus sitten hyvin pitkälle vietynä yksiselitteisen hyvä juttu, onkin taas monimutkainen arvokysymys.

Toinen ratkaiseva tekijä on aiemmin mainitsemani tehokkuus, mikä on suurperheen ehdoton olemassaolon edellytys ja vaatii jonkinlaista auktoriteettia, minkä saamiseen valitettavasti joskus voidaan tarvita kuritusta. Yhden muksun kiukuttelua voidaan katsoa, tusinan kohdalla se vain on mahdotonta.
Biitistä sekaisin
Kuvake
Pauli
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2135
Lauteille: Maaliskuu 2005

#72

Viesti Pauli »

No itselleni ei luokanopettajan sanomisilla (kasvatukseen liittyvillä) ole mitään väliä.. Ei edes silloin, kun opettajalla on omia lapsia. Yksinkertaisesti siitä syystä, että hänen asiansa on opettaa lasta ja tukea kasvatuksessa. Eli käytännössä, jos opettajan mielipiteet eivät yhtene oman maailmankuvan kanssa, on aika heittää opettajalla vesileipää. Toki jos sieltä suusta livahtaa jotain järkeviä ehdotuksia, niin tottakai ne kannattaa pistää korvan taakse. Sama asia "kasvatustietelijöiden" kanssa.

Sama kun puhuisi sodankäynnistä sotatieteiden maisterin, kuin jonkin nykyaikaisen sodan läpi käyneen opistoupseerin kanssa. Yleensä sillä maisterilla ei ole paljoakaan annettavaa keskusteluun..

Paappa, kyllä itsellänikin on joskus (onneksi vain erittäin harvoin) hermot mennyt ja pientä tillikkaa tullut annettua. Näistä kerroista tulee itselle myös paha mieli, eikä ne ole hyväksyttäviä. Täysin harkittu pieni takaressuun kopautus sen sijaan on hyvä muistuttaja, esim. jos toisen kielenkäyttö tai käytöstavat eivät ole ensimmäisen huomautuksen jälkeen muuttuneet.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#73

Viesti Mika »

Pauli, mitä mieltä olet voimakkaasta kiroilusta, joka on suunnattu lapselle? Entäs melkeinpä suoranaisesta haistattelusta kasvattamiskeinona?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Pauli
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2135
Lauteille: Maaliskuu 2005

#74

Viesti Pauli »

Jaa-a.. Kyllä minä ainakin Danielille huudan, että tuu ny vidduun sieltä, kuin että tule pois sieltä. Mutta tämä johtuu taas siitä, että merimiehellä on merimiehen puheenparsi :?

Tämä ei kyllä tietenkään ole maailman paras keino edes minusta.. Senpä takia kiroilukulho on vetoisuudeltaan 10 litraa ja tuppaa olemaan aina täynnä :( Onneksi aina voi sanoa, että niin ei tehdä, kuin Isä tekee, vaan niinkuin Isä sanoo.

Eli ei se ole minusta mikään hyvä keino. Toki siihen vaikuttaa se miten "kasvattaja" puhuu myös tavallisesti. Eli jos kirosanoja viljelee muutenkin koko ajan, se ei ole niin paha asia ja lapsi näkee sen varmasti erilaisena.

Ylipäätänsä henkinen nöyryytys ja lapsen häpäiseminen on mielestäni pahempi asia, kuin pienet tillikat takaraivoon.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#75

Viesti Mjölnir »

Pauli kirjoitti: Sama kun puhuisi sodankäynnistä sotatieteiden maisterin, kuin jonkin nykyaikaisen sodan läpi käyneen opistoupseerin kanssa. Yleensä sillä maisterilla ei ole paljoakaan annettavaa keskusteluun..
Kiitos, Pauli luottamuksesta korkeammin koulutettua päällystöä kohtaan. Oma taustasi ei myöskään jääne epäselväksi. :D
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 111 kurkkijaa