Voit luoda tilin myös sosiaalisen median tunnuksillasi. Klikkaa alta. :)

Kuva

Valmistuminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Anni M.
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Lauteille: Lokakuu 2005
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Anni M. » syys 3, 2006, 23.11

Keiju kirjoitti:
En mä nyt näkis tuota sun toimintaa kovin kauaskantoisena. Velvollisuuksia voi vältellä jonkin aikaa, mutta valtio muistaa kyllä ottaa omansa jossain vaiheessa, tavalla tai toisella.
Tässä mun tapauksessa sekoittuvat nyt kaksi eri asiaa. Jotenkin olen antanut ymmärtää, että en hoitaisi lainojani ollenkaan, eikä niitä mitenkään perittäisi minulta. Kyse ei ole siitä VAAN, että minä hoidan lainojani tai annan ainakin ymmärtää, että näin tulen joskus tekemään, että nollille velkani saadaan. Se, mikä tässä on erikoista, että se kaikki tapahtuu minun ehdoillani ja tosiaan monta monituista vuotta en ole senttiäkään maksanut, koska rahoilleni olen keksinyt tärkeämpää käyttöä. Toisin sanoen maksan ku jaksan.

Toinen vaihtoehto olisi, että en maksaisi silloinkaan, kun jaksaisin. Antaisin lainan ulosmitattavaksi. Ja nyt tulee kysymys, johon tahdon vastauksen. Millä tavalla valtio saisi rahansa takaisin minulta ulosmittauksen perusteella? Viemällä veronpalautuksia, joita ei ole, koska tekisin viisi vuotta töitä vain minimiturvan saadakseni? Jos ne tuosta minimiturvasta ottaisivat vaikkapa osan, niin se ei vielä kata lainani suuruutta eli tappiolle joka tapauksessa jäisivät. Millä tavalla katsotte, että valtio ottaisi saatavansa takaisin?
Mielestäni edelleenkään kyse ei ole mistään älykkäästä systeemin huijaamisesta, vaan mm. osittaisesta maksuvapautuksesta tai esim. siitä käytännön syystä, että opintotukikeskuksella on ruuhkaa perinnän järjestelyissä.

Alla lainaus yllä heittämästäni linkistä opetusministeriön julkaisuun:
Maksuvapautus koko lainalle. Takausvastuun perusteella pankille maksetun opintolainan takaisinmaksusta valtiolle on mahdollista myöntää vapautus silloin, kun lainansaaja on sairastunut pysyvästi tai hän on ollut määräaikaisesti työkyvyttömänä vähintään viiden vuoden ajan. Lisäksi edellytetään, että lainan takaisinperintää olisi lainansaajan taloudellinen tilanne ja muut olosuhteet huomioiden pidettävä kohtuuttomana. Maksuvapautus myönnetään myös silloin, kun lainansaaja on kuollut.
Osittainen maksuvapautus. Maksuvapautus on mahdollista myöntää osittaisena silloin, kun velan periminen täysimääräisesti olisi kohtuutonta esimerkiksi työttömyyden tai muun vastaavan syyn vuoksi. Osittaista maksuvapautusta koskevan säännöksen perusteella on mahdollista anoa vapautusta kohtuuttomiin korkorästeihin, joita on kertynyt esimerkiksi työttömyyden aikana. Korkojen maksuvapautusta voi hakea myös määräaikaisena takaisinmaksuajalle, kun velallinen on työttömänä tai muutoin hyvin pienituloinen ja koron periminen olisi kohtuutonta. Poikkeuksellisesti osittainen maksuvapautus on mahdollista myöntää myös pääoman takaisinmaksuun. Osittainen maksuvapautus voidaan myöntää esimerkiksi silloin, kun lainansaajalta on aiemmin peritty huomattavasti korkosuorituksia työttömyyden tai muusta syystä alhaisten tulojen ajalta.”

Jos mietit sitä, että antaisit lainan mennä ulosottoon, mutta pitäisit tulot minimissään. Tällöin samaisen muistion mukaan napsahtaa merkintä luottotietoihin.
” Ulosoton kautta tulee opintolainan takaisinmaksun laiminlyönnistä merkintä luottotietoihin, jos velallinen todetaan ulosotossa varattomaksi eli opintolainalle ei kerry suorituksia ja perintä palautetaan
opintotukikeskukselle. Jos velallinen maksaa velkaa ulosottoon vapaaehtoisesti tai hänen tulojaan voidaan ulosmitata opintolainan maksuun, maksuhäiriömerkintää ei tule.”

Oikeus.fi sivuilta puolestaan saa tietoa pienituloisten ulosotosta. Ensi vuoden alussa nimittäin voimaan astuvat lievennykset pienituloisten ulosottoon:
” Uusilla säännöksillä ulosoton ns. suojaosuutta korotetaan 567 eurosta 585 euroon kuukaudessa velallisella, jolla ei ole elätettäviä perheenjäseniä. Jos hänellä on kaksi huollettavaa, suojaosuus nousee 980,40 eurosta 1 005 euroon.”

Aika pienellä pitäisi tulla toimeen ettei vouti veisi mitään. Ja siis tällöin tulisi muutenkin se merkintä luottotietoihin.

Mutta olet oikeassa siinä, että kyllä valtio häviää jos noin aiot toimia. Mutta onko silloin kyse enää kivasta elämästä vai typerästä päähänpinttymästä ”en maksa koskaan velkaani valtiolle”?

Lisäksi, jos jokainen opintolainan ottaja toimisi kuvaamallasi tavoin, niin seuraavien sukupolvien opiskelijat joutuvat tästä valtion hyväksikäyttämisestä väistämättä kärsimään. Mahdollisesti jatkossa opintolainojen takaukseen ei enää allokoida rahaa lainkaan. Kuinkas sitten opiskelet ilman hyvätuloisia vanhempia.

Itse ajattelen asian myös siten, että jos otan lainaa, ymmärrän, että se todellakin on lainaa eikä ilmaista rahaa.

Kuvake
Simpanssi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Lauteille: Joulukuu 2004

Viesti Simpanssi » syys 3, 2006, 23.15

Keiju kirjoitti: Ei tarivitse olla pitkäaikaistyötön, eikä sairas. Tai voinhan olla sitä tajuamattani itse ja säälivät... :D
Tuo henkilö, jolta on viety vähistä tuloista, on ollut haluton neuvottelemaan Kelan kanssa asiasta ja jättänyt asian sikseen.

Mutta olkoon. Joka tapauksessa minä en niitä maksa....ainakaan nyt. Lähdin leikkiin silloin aikoinaan sillä asenteella, että mulla ei ole mitään menetettävää ja siinä kävikin hyvin. 8)
Edit: ja, jos on pokkaa olla röyhkeä, niin ei siitä ainakaan haittaa ole....
Omaisuutta ei siis voi olla, koska muuten se ulosmitattaisiin. Ja palkka ei voi olla kovinkaan kummoinen, koska siitä muuten ulosmitataan lainan verran.

Eli jos elät sen minimitulon rajalla niin voihan sitä jättää ne lainatkin maksamatta, koska kyseessä on vain laskennallisesta asiasta eli ei voi ottaa jos ei ole ottamista. Oletko nyt vain erehtynyt luulemaan, että kyseessä on sinun oma valintasi? Eihän se niin ole vaan laissa säädettyä.

Vai onko sinulla todellakin ollut omaisuutta ja merkittävää tuloa, kun jätit maksamatta opintolainasi?

Kela kyllä pääsee käsiksi rahoihisi, jos joskus sitä tilillesi alkaisi ilmaantua.

edit. Anni ehti ensiksi tuoda pointi esille..

Anni M.
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Lauteille: Lokakuu 2005

Viesti Anni M. » syys 3, 2006, 23.35

Unohdin vielä tuoda sen pointin esille, että mitä pidempään viivästyttää takaisinmaksua, sitä enemmän siihen tulee vielä korkokustannuksia, joten laina voi tulla aika pirun kalliiksi loppujen lopuksi.

Valtion opintolainatakaus on voimassa 30 vuotta (lainan ensimmäisestä nostopäivästä), joten pottiahan voi kasvattaa koko tuon ajan jos haluaa.

Kuvake
Keiju
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Lauteille: Tammikuu 2005

Viesti Keiju » syys 4, 2006, 10.27

Unohdin vielä tuoda sen pointin esille, että mitä pidempään viivästyttää takaisinmaksua, sitä enemmän siihen tulee vielä korkokustannuksia, joten laina voi tulla aika pirun kalliiksi loppujen lopuksi.
Riippuu taas tilanteista ja tapauksista...
Mutta olet oikeassa siinä, että kyllä valtio häviää jos noin aiot toimia. Mutta onko silloin kyse enää kivasta elämästä vai typerästä päähänpinttymästä ”en maksa koskaan velkaani valtiolle”?
Tällä hetkellä on kohdallani kyse kivasta elämästä, koska enhän ole noin toiminut vaan toimitaan minun ehdoillani. Toisaalta, jos aikoinaan olisin toiminut asenteella "minähän en valtiolle takaisin maksa", niin olisi nyt kyse kivasta elämästä. En vain osannut aavistella, että se tulevat viisi vuotta oli joka tapauksessa kitumista, olipa lainoja tai ei. Eli ei olisi ollut mtn käytännön haittaa, vaikka olisin ollut ulosmittauksessa.
Itse ajattelen asian myös siten, että jos otan lainaa, ymmärrän, että se todellakin on lainaa eikä ilmaista rahaa.
Kyllä tosiaan olen samaa mieltä. Mutta pankki alkoi ryttyillä jo sovituista asioista ja minähän en sitä sulattanut...
Ja yks juttu. Tietävätkö kaikki ihmiset yleensäkin sen, että mihin kaikkeen heillä on oikeuksia? Eivät. Ajattelevat heti itseään rikollisena, vaikka joku muu taho möhläisi.

No, jos unohdetaan nyt minut yhtenä, erikoisena, ainutlaatuisena, fantastisena jne. yksilönä, niin se mikä pätee kaikkiin, niin pulaan ei opintolainojen kanssa joudu ja piste.
Se on sitten oma valintasi, että painaako vaakakupissa se, että haluat olla pankillesi uskollinen ja hyvä asiakas, etkä ilkeä aiheuttaa kasvoillasi sitä, että et maksakaan lainaasi, kun kaiken lisäksi vielä vanhempasikin ovat olleet vuosisatoja pankin asiakkaana ja heidätkin tunnetaan.....Noita syitä löytyy joka lähtöön ja siksi se muodostuu ongelmaksi ja aiheuttaa stressiä.
Pankki ei menetä yhtään mitään, koska takaaja maksaa velan pois. Korot eivät tunnu missään, kun hoidat lainaasi sinun budjettisi sallimalla tavalla.
Näyttäkää mulle yksikin ihminen, jonka elämä on ikuista velkavankeutta opintolainojen vuoksi silti, vaikka on yrittänyt neuvotella maksujärjestelmää sopivaksi?
...mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus.

Kuvake
Keiju
kylkeenpotkija

Viesti Keiju » syys 4, 2006, 10.49

No Mika! Entäpä, kun itse sanoit veromätkyjesi kohdalla, että: "En maksa"! Niin kuinkas sinä siitä meinasit livistää... :D

Kuvake
Mika
etupotkija
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 724 kertaa
Tykätty: 248 kertaa
Viesti:

Viesti Mika » syys 4, 2006, 13.14

Maksettu.

Keiju, kuten todettu, tässähän oli reunaehtoja, mm. tuo työssäkäyminen. Koska elämme sosiaalidemokraattisessa yhteiskunnassa, huonommin toimeentulevia yritetään aina auttaa. Työssäkäyvillä on aina enemmän vastuuta itsestään (ja muista).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Lauteille: Syyskuu 2005
Tykännyt: 3 kertaa
Tykätty: 12 kertaa

Viesti Paappa » syys 4, 2006, 13.43

Se on sitten oma valintasi, että painaako vaakakupissa se, että haluat olla pankillesi uskollinen ja hyvä asiakas
Elämäni nautinnollisimpia hetkiä: maksoin pois opintolainani ja sen jälkeen totesin, että haluaisin lopettaa tilini tässä pankissa. :badgrin: Kassahenkilön hapan ilme kruunasi päiväni. Aika oli 90-luvun alku ja kyseinen pankki oli kohdellut erästä sukulaistani tavalla, jota en voinut hyväksyä. Kiusa se on pienikin kiusa.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)

Kuvake
Simpanssi
etupotkija

Viesti Simpanssi » syys 4, 2006, 21.00

Tällä hetkellä on kohdallani kyse kivasta elämästä, koska enhän ole noin toiminut vaan toimitaan minun ehdoillani. Toisaalta, jos aikoinaan olisin toiminut asenteella "minähän en valtiolle takaisin maksa", niin olisi nyt kyse kivasta elämästä.
On järjetöntä antaa sellaista kuvaa, että "fiksu voi tehdä sellaisen valinnan, että ei maksa opintolainojaan". Se nyt ei vain pidä paikkaansa. Sillä jostain tulee luopua eli ei ole kyseessä mikään "oma valinta tai minun ehdot" vaan jotain hädänalaisille tarkoitettuja turvamekanismeja systeemissä. Jos nyt on siihen pisteeseen ajanut niin tuskin se on järkevää valintana. Kohtalona on sitten eri asia.

Kuvake
Keiju
kylkeenpotkija

Viesti Keiju » syys 4, 2006, 22.17

Jos nyt on siihen pisteeseen ajanut niin tuskin se on järkevää valintana.
Valintana ehdottomasti paras minulle. Totta se, että systeemi on erittäin joustava, jopa työtä tekevälle, yli noiden tulorajojen tienaavalle.

Kuvake
Simpanssi
etupotkija

Viesti Simpanssi » syys 5, 2006, 11.37

Keiju kirjoitti:
Jos nyt on siihen pisteeseen ajanut niin tuskin se on järkevää valintana.
Valintana ehdottomasti paras minulle. Totta se, että systeemi on erittäin joustava, jopa työtä tekevälle, yli noiden tulorajojen tienaavalle.
Ehkä sinulle. Mutta tuskinpa kannattaa noita opintolainoja jättää maksamatta, jos tienaa vaikka yli 2000e/kk ja omistaa vaikkapa auton ja/tai asunnon. Kyllä se pankki/kela hakee ne rahansa pois. Ihan varmasti. Ennemmin tai myöhemmin.

Rahattoman ja pahasti velkaantuneen kannattaa toisin vain lisätä sitä velkapottiaan, koska siinä "konkurssissa" alkaa pankkikin vain kiinnostumaan siitä, että saisi edes jotain ulos tyypiltä. Ja siksi velkojatkin suostuvat jonkinlaisiin järjestelyihin huomattavasti helpommin.

Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 kurkkijaa