Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Autoista

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Autoista

#691

Viesti tohtorismies »

Njaa. Minä en varmaankaan tiedä ajamisesta mitään mutta uskaltaisin väittää että enemmän saataisiin aikaan jos tuonkin "innovaation" sijaan oltaisi laitettu niitä määrärahoja siihen että sinne hoidettaisiin aina ajoissa soitosta paikalle joku hiekottamaan eikä pitkitettäisi hiekoituksia sekä polanteen poistoa viimeiseen asti.

Monen monia peltikolareita tiedän missä tiestö on ollut aivan luokattomassa kunnossa.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 129
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Autoista

#692

Viesti Mika »

Se on tietysti ikävää, jos haja-asutusalueilla tiet ovat niin huonossa kunnossa, että peltikolarit sen takia yleistyvät. Miten kuitenkin päättelet, että tuon kehityskohteen rahoitus on napattu siitä kunnostustyöstä? Miksi kutsut tuota "innovaatioksi", kun selvästi sillä on potentiaalia merkittäviin liikenneturvallisparannuksiin?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Autoista

#693

Viesti AlexMachine »

Itse ajan aika paljon ja omakohtaiseen kokemukseen perustuen tiestö on huonontunut valtavasti viimeisen 10 vuoden aika. Ehkä moottoritiet ja isoimmat pääväylät ovat ok kunnossa.
Moottoritien päällystäminen maksaa noin 130.000€/km ja päätien noin 33.000€/km.

Heti kun poikkeaa päätieltä, vaikkakin paljon liikenneöidylle poikkitielle joka kulkee usein länsi-itä suunnassa, on tiestön kunnossa iso ero. Uria, routavaurioita, reikiä - ja näitä teitä ei juuri päällystetä uudelleen, laputetaan vain pahimmat reiät piiloon ja tie on kuin tilkkutäkki. Samoin näiden teiden talvikunnossapitoa on vähennetty paljon. Talvella saattaa olla yli 5cm jäiset urat molempiin suuntiin ja autoja liikkuu koko ajan. 80 nopeusrajoitus, mutta paljon yli 50 ei pysty ajamaan.
Bitumi on kallista sitä käytetään niin vähän kuin mahdollista. Lisäksi leudot talvet edesauttavat tiestön kunnon heikenymistä. Vaikka en kunnon pakkastalvista pidäkään, säilyy tiestö silloin parempana.

En osaa sanoa paljonko peltikolareita tulee lisää huonon kunnon takia, mutta ojaanajoja on varmasti enemmän, ainakin näillä poikkiteillä.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Autoista

#694

Viesti MarkkuT »

AlexMachine kirjoitti:Heti kun poikkeaa päätieltä
En nyt niin hirveästi aja, mutta olen kyllä samaa havainnoinut, että viime vuosina on menty selkeästi alaspäin. Ei tarvitse edes poiketa päätieltä. Voisi kuvitella, että Helsingin Mannerheimintie olisi jonkin sortin paraativäylä, mutta esimerkiksi ao. kohdassa on jo kuukausia ollut niin järjettömät urat, että kohta alkaa Avensiksen pohja raapia asfalttia jos urien pohjalla ajaa. :smt003

https://goo.gl/maps/hjhC1VyMuu32
Ain't no one.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 129
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Autoista

#695

Viesti Mika »

Vai niin... :? Ajelen itse pääasiassa pääväyliä. Asun 100 metrin päässä motarista, jota käytän lähes päivittäin, ja motarin varressa on sitten useimmiten kohteita, joissa käyn töissä tai esimerkiksi kaupassa. Täten en ole huomannut tätä ilmiötä.

Miten näin on päässyt tapahtumaan? Mitä on muuttunut tässä vaikka 10 vuoden aikana niin oleellisesti, ettei teitä enää huolleta samaan malliin kuin aiemmin?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Autoista

#696

Viesti AlexMachine »

Vuonna 2013 valtio sai verotuloja maantieliikenteestä noin 7.7 miljardia euroa.
Teiden kunnossapitoon käytettiin siitä 557 miljoonaa, eli noin 7% prosenttia!

Autoalan tiedotuskeskus:
"Valtio käyttää liikenneinfrastruktuurin kehittämiseen ja ylläpitoon kaiken kaikkiaan keskimäärin 1 700 miljoonaa euroa vuodessa. Tämän lisäksi liikenteen hallinnonalan muita menoja ovat muun muassa erillisten liikennehankkeiden, kuten Länsimetron, valtion osuudet, alusten ympäristötuki, jäänmurtajahankinnat ja EAKR-hankkeina toteutetut liikenne-investoinnit.

Valtion liikenneverkkoon käyttämän rahoituksen reaalinen arvo on koko 2000-luvun ajan laskenut, sillä samaan aikaan rakentamis- ja ylläpitokustannukset ovat kasvaneet. Liikenneverkolle onkin muodostunut merkittävä korjausvelka, jota on nykyisellä hallituskaudella päätetty lyhentää erillisellä 600 miljoonan euron rahoituksella vuosina 2016–2018. "

Liikennevirasto:
" Liikenneväylien korjausvelkaohjelma 2016 - 2018

Suomen väyläverkko on päässyt rapistumaan sen kunnossapitoon osoitetun niukan rahoituksen seurauksena. Väyläverkon korjausvelan määrä on tällä hetkellä noin 2,5 miljardia euroa"
Ohessa linkki. Linkissä näkyy myös kartta jossa isoimmat korjausvelkakohteet.
http://www.liikennevirasto.fi/liikennej ... Rl07dyU_DA

Rapistumiseen on monta syytä. Halvalla tehdyt korjaukset ja paikkaukset aiheuttavat myöhemmin kalliimpia korjauksia.
Säiden muuttuminen keväällä, pidentää kelirikkoa ja tiestö heikkenee nopeammin ja enemmän.
Pohjat tehty huonosti, tiet routivat ja kunto heikkenee.
Määrärahat ovat joka vuosi olleet 100-200 milj. euroa liian pienet. Siitähän tuo korjausvelka on vähitellen tullut.
(Plus muut, urakoiden kilpailutukset - tehdään halvalla - bitumia liian vähän, pohjatyöt tehdään halvalla jne.
vuoteen 2001 asti valtio hoiti itse. Nyt valtio-omisteinen Destia ja muut alueurakoitsijat hoitavat kunnossapidon)

Vuonna 2016 huonokuntoiseksi luokiteltuja teitä (1/5 kaikista teistä) oli kaksi kertaa enemmän kuin 2013. Eli määrä tuplaantunut kolmessa vuodessa.
The beatings will continue until morale improves.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Autoista

#697

Viesti tohtorismies »

Mika kirjoitti:Se on tietysti ikävää, jos haja-asutusalueilla tiet ovat niin huonossa kunnossa, että peltikolarit sen takia yleistyvät. Miten kuitenkin päättelet, että tuon kehityskohteen rahoitus on napattu siitä kunnostustyöstä? Miksi kutsut tuota "innovaatioksi", kun selvästi sillä on potentiaalia merkittäviin liikenneturvallisparannuksiin?


Njuu. Alexmachine summasi aika hyvin tuon teiden talvikunnossa pidon tilan.

Lähinnä meinasin sitä että jos tuonkin auton hinta/insinöörityö/kaikki palaverit mitä näiden "innovaatioiden" sijaan olisi laitettu siihen että niitä tårta på tårta olevia teitä alusterättäisi ja hiekotettaisi saataisiin aikaan paljon hyviä sekä turvallisia kilometrejä enemmän talven aikana. Tietokoneita sekä antureita ei sikäli tarvita siihen että todetaan "p@-ska tie, pitää alusterätä" .
Tilanne yllättäen suurimpien asutuskeskusten ulkopuolella on melko ala-arvoinen.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 129
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Autoista

#698

Viesti Mika »

Nyt jätit osoittamatta, miten nuo kaksi asiaa konkreettisesti liittyvä toisiinsa. Haja-asutusalueiden teiden huono kunto ei tee tuosta innovaatiosta "innovaatiota". Ymmärrän että maaseudun teiden kunto kismittää sinua, mutta se ei ole tuon innovaation syytä. Ongelma on selvästi varsin laaja, kuten AlexMachine ansioituneesti osoitti. Kiitän noista tiedoista. Tilanne vaikuttaa vakavalta.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 10

Autoista

#699

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Mika kirjoitti:Ongelma on selvästi varsin laaja, kuten AlexMachine ansioituneesti osoitti. Kiitän noista tiedoista. Tilanne vaikuttaa vakavalta.

Kokonaisuus huomioiden tuo(kin) on varsin johdonmukainen seuraus suunnitelmataloudesta: ei se ole suunnitelija tahi teh suunnitelma joka joustaa kun teh suunnitelma virtsaa. Se ollos teh hallintoalamainen. No onneksi kiinteistöjen ja eläkkeiden verotusta voidaan vielä kiristää sekä ottaa käyttöön tie- ja ruuhkamaksuja.

Mite me voida, ilmastomuutos, digitalisaatio ja sen sellaista....

:smt003
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Autoista

#700

Viesti tohtorismies »

Mika kirjoitti:Nyt jätit osoittamatta, miten nuo kaksi asiaa konkreettisesti liittyvä toisiinsa. Haja-asutusalueiden teiden huono kunto ei tee tuosta innovaatiosta "innovaatiota". Ymmärrän että maaseudun teiden kunto kismittää sinua, mutta se ei ole tuon innovaation syytä. Ongelma on selvästi varsin laaja, kuten AlexMachine ansioituneesti osoitti. Kiitän noista tiedoista. Tilanne vaikuttaa vakavalta.


Lähinnä se mua huvitti että näiden innovaatioiden suunnittelu on maksanut ihan todella paljon rahaa. Uskalla väitää että naiden kaikkien järjestelmien tekeminen on maksanut kymmeniä-satoja tuhansia euroja.

Mutta sitten tienkäyttäjän palveluun soittaminen ja ihan konkreettisen avun saaminen tuntuu välillä olevan melkoisen tukkoista.

Aika monelle kilometrille saataisiin aikaan niilläkin rahoilla jotakin konkreettista...

Mutta mikäs se innovoidessa niin pitkään kun palkka juoksee, pää-asia on että saadaan aikaan DIGITALISAATIOTA :smt003 Se jos mikä on kehityksen merkki.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 129
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Autoista

#701

Viesti Mika »

En kyllä edelleenkään oikein ymmärrä tuota vastahankaisuuttasi. Oletko oikeasti sitä mieltä, että tämä hanke on jotenkin turha?
Postin älyrekkaan on asennettu kamerat myös valvomaan kuljettajan toimintaa.

- Kuljettajan vireystilaa monitoroidaan, jotta selviää, onko kuljettaja väsynyt ja havaitseeko hän kunnolla esimerkiksi tiellä liikkujat, kehittämisasiantuntija Arto Kyytinen TTS Työtehoseurasta kertoo.


Kun ei tuo nyt mitenkään kuitenkaan liity siihen, että maaseudulla on huonokuntoisia teitä. Sanattomasti itsekin tämän myönsit.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Autoista

#702

Viesti tohtorismies »

No olen vastahakainen.

Kuten kirjoitin samat "innovaatiot" sekä niihin kulutetut varat voitaisi sijoittaa jo ihan suoraan siihen tienhoitoon.
Eli käytettäysi nämäkin voimavarat ihan suoraan itse asiaan. Sillä saataisi paljon paljon paljon enemmän näkyvää aikaan.
Minun järkeeni kun ei mene se että miten ketään hyödyttää se että "mitataan dataa tiestön kunnosta ja se lähetetään keskukseen" kun ihan puhelimitse saadaan reaali-aikaista informaatiota tiestöstä ja tähän voitaisi vaikuttaa hoitamalla sitä tiestöä huomattavasti nopeammin kuin pelleilemällä digitalisaation kanssa.
Nykyjään kun se tahtoo jokatapauksessa mennä niin että "säästäminen" on se oikea juttu sekä kaikista tärkein. Itse näkisin huomattavasti tärkeämmäksi sen että sillä puhelimella saataisi sitä apua niille tien pätkille missä sitä tarvitaan. Enkä todellakaan puhu pelkästä "landesta" nämä ongelmathan ovat Tampereen motarin pätkän ulkopuolella todella yleisiä.
Olen nähtävästi liian tyhmä ymmärtämään näiden viritelmien oikeaa hyötyä.



Mitä taas tulee "kuljettajan vireystasoa mittaaviin sensoreihin".. Niin ajelin tuossa 4vuotta kuorma-autoa ammatikseni niin nykyisin nämä lainmukaiset leopotauot ovat vallan hyvät pitämään huolta kuskin vireystilasta. Sekä niitä kytätään melko ankarasti. Uskon kyllä vakaasti että se kuorma-auton kuljettaja sekä hänen vireystilansa on kaikista pienin ongelma jos liikenneturvallisuudesta aletaan puhua.

Summa summarum, toiveissani olisi enemmän konkreettisia tekoja siihen tienhoitoon ja ne vähätkin eurot mitä siihen laitetaan menisi ihan oikeaan tekemiseen. Näistä digijutuista voi haaveilla sitten kunhan se tienhoidon infrastruktuuri on muuten kunnossa.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Autoista

#703

Viesti MtJ »

Tienhoidon osalta samalla linjalla. Justiinsa tänään jysäytin routamonttuun perkule nelostiellä. Hermot meni heikkoon kuntoon... Mun tietääkseni sen pitäisi olla yksi maan pääväylistä ja silti routamonttuja, joihin rikkoo autonsa. WTF??

Ja lisäksi nilitän autoista yleensä. Eilen vaihdoin alatukivarren kumit + kallistuksenvakaajan kumit. Jumankauta ei oo selväpäisen miehen hommaa. Millä ne irrottaa ne takakumit sieltä montusta, ei voi käsittää!?!
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6230
Lauteille: Joulukuu 2010

Autoista

#704

Viesti Aihki »

Erikoistyökalulla! Ranskalaisilla on erikoinen häkkyrä joka tarpeeseen, mutta kyllä muutkin osaa.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Autoista

#705

Viesti MtJ »

niin joo, ostaa sen 90e maksavan työkalun, niin johan lähtee... Kyllä tää nykymaailma on hienosti rakennettu noitten tuotantorakenteiden osalta. Itse osa on 3,90€ mutta työkalu vaihtoon satasen...

Koita tässä ny sitte säästää :D

edit: seison korjattuna, hinta on työkalulle 490€... :naka:
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 77 kurkkijaa