Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti.
✋:. Meistä on hienoa, kun selailet Potkun, Pohjoismaiden suurimman kamppailulajiyhteisön keskusteluja. Toivottavasti löydät mielenkiintoisia keskusteluja ja otat reippaasti osaa niihin. Samassa voisit sallia Ad Block -ohjelmasi näyttää mainoksia Potkun sivuilla, jotta voimme jatkossakin ylläpitää näitä keskusteluja. Voit myös liittyä etupotkijaksi, jolloin yksi etusi on mainokseton Potku. Kiitos kun ymmärrät. 🙇♂️
Polvi kirjoitti:
Onkos kellään kokemusta työsuhdefillareista? Pitäisi selvitellä ko asian järkevyyttä, josko meillekin hommattaisiin tuollainen etu. Täällä jotain lisätietoa: http://www.tyosuhdepyora.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Perstuntumalta vaikuttaa mun makuun aavistuksen tyyriiltä oman laitteen hankintaan verrattuna. Linkkaamasi sivuston laskelmat on laadittu kuvaamaan tilannetta jossa työnantaja antaisi edun nykypalkan päälle, jolloin kustannus (lisävero) työntekijälle tosiaan on tuo edun arvo kertaa vero%. Esim 100 eurosta 30% kuussa.
Työnantajan ollessa kitsas (normaali), verotusarvo korvaa aikaisempaa rahapalkkaa. Tällöin vaihdat vastaavilla luvuilla 70eur/kk nettorahapalkkaa pyörän käyttöoikeuteen. Kannattaa jo ajaa muulloinkin kuin kesäkaudella.
Hmm. Nää verotusarvot on aina olleet jotenkin sekavia meikäläiselle. Laskurin mukaan 1500 euron pyörän verotusarvo on 74e/kk, josta tulee pienituloisen veroprosentilla 74e/kk*0,3 = 22,2 euroa/kk. Vähän paremmin tienaavallekin tuo maksaisi 74e/kk*0,4 = 29,6e/kk.
Olenko ymmärtänyt jotain väärin? Noilla luvuilla tuo vaikuttaisi edulliselta. Katsotaan nyt vielä, saako tuon nykypalkan päälle ihan oikeana etuna.
Arrogance and ignorance go hand in hand Metallica - Holier than thou
Itse ostin tuossa kolme viikkoa sitten, paikallisesta Citymarketista Suomalaisvalmisteisen Soliferin, kun halvalla sai!
Vaihteitakin löytyy 21 ja lisänä kevyt alumiinirunko.
No toki se ei ole mikään tuhannen euron superhybridi, mutta pentele että sillä on kiva ajaa, nyt on tullut veivattua tuota mankelia, joka hemmetin päivä.
Ottaa vaan päähän kun eräällä ystävälläni on muutama tuollainen ylikallistrendipyörä ja se dissaa (inhottava muotisana) mun hemmetin hienoa Soliferia. Mutta olen sanonut tälle ystävälleni, että miten noin sinun trendipyörät kuljettaa minut, vaikka 20 kilometrin matkan paremmin kun mun 21-vaihteinen Solifer, ni eipä ole vastausta vielä tullut. Hah!
Tottakai tuollaiset maantieajokilpailuissa käytetyt huippumaantiepyörät päihittää minun perus-Soliferin, mutta se onkin ihan eri pelikenttä, kun aletaan veivaaman kilpapyörillä kisaa.
Vertaa vaikka Toyotaa ja Porschea! Heh!
I.M.N. kirjoitti:
Tottakai tuollaiset maantieajokilpailuissa käytetyt huippumaantiepyörät päihittää minun perus-Soliferin, mutta se onkin ihan eri pelikenttä, kun aletaan veivaaman kilpapyörillä kisaa.
Vertaa vaikka Toyotaa ja Porschea! Heh!
Vaikuttaa siltä että syyllistyt nyt itsekin kaverin fillarin haukkumiseen.
Ostin tuossa hiukkasen isomman ketjusuojan, jonka vaihtamisen piti olla ihan pikkujuttu. Mutta mitä kummaa, vanha ei lähde irti millään! Tuo reikä, joka näytti ulkoisesti kuusiokololta, näyttäisi lähemmällä tarkastelulla olevan pelkkä reikä, avain pyörii tyhjää, eikä sisällä ole mitään metallista koloa. Eikä tuota mutterin näköistä saa väännettyä jakarilla tai pihdeillä. Koko lärpäke on muovia, mutta ei sitä vääntämälläkään saa irti. Auttakee!
Joo, toi mutterimainen muovilevy pitää ketjusuojaa paikallaan, eikä lähde irti sen paremmin vetämällä kuin kiertämälläkään. Tai ehkä kovaa väkivaltaa käyttämällä, mutku ei viittis, kun se täytynee saada takaisinki. On tietty mahdollista, että se on kierteillä vaan tiukasti, mutku en oo ihan varma, ja osa vaikuttaa siltä, että hajoaa jos on liian raju.
Tänään töihin polkiessa sain sellaisia kokemuksia, jotka varmaan monien ihmisten kohdalla selittävät heidän pyöräilemättömyytensä: vääränlainen pyörä. Uskoisin, että varsinkin lasten ja nuorten kohdalla mankeliksi usein osuu joku sellainen, mikä nyt on jostain käytettynä halvalla saatu.
Oma ajokki oli vielä huollossa ja jouduin tänään siis ajelemaan anopin priimakuntoisella, mutta käyttämättömällä pyörällä. Renkaan koko oli huono, rungon koko todella väärä, pyörän sallima ajoasento aivan hanurista. Meikäläisen ja anopin geometrioissa ja varmaankin myös ajotyylissä on niin suuria eroja, että vaikka pyörä onkin ns. "kaupan hyllyltä" -kunnossa, ei edes kaupungissa hiljaa rullailu tuntunut hyvältä. Sinänsä hassua, mutta tämä kokemus oli itselleni ensimmäinen, koska oma isäni on aina pitänyt huolta siitä, että vehkeiden pitää olla vimpan päälle, mikä taasen johti siihen, että itse satsasin jo lukioaikoina tonnin nykyiseen pyörääni.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills." Treenipäiväkirja
Eppu kirjoitti:
Tänään töihin polkiessa sain sellaisia kokemuksia, jotka varmaan monien ihmisten kohdalla selittävät heidän pyöräilemättömyytensä: vääränlainen pyörä. Uskoisin, että varsinkin lasten ja nuorten kohdalla mankeliksi usein osuu joku sellainen, mikä nyt on jostain käytettynä halvalla saatu.
Oma ajokki oli vielä huollossa ja jouduin tänään siis ajelemaan anopin priimakuntoisella, mutta käyttämättömällä pyörällä. Renkaan koko oli huono, rungon koko todella väärä, pyörän sallima ajoasento aivan hanurista. Meikäläisen ja anopin geometrioissa ja varmaankin myös ajotyylissä on niin suuria eroja, että vaikka pyörä onkin ns. "kaupan hyllyltä" -kunnossa, ei edes kaupungissa hiljaa rullailu tuntunut hyvältä. Sinänsä hassua, mutta tämä kokemus oli itselleni ensimmäinen, koska oma isäni on aina pitänyt huolta siitä, että vehkeiden pitää olla vimpan päälle, mikä taasen johti siihen, että itse satsasin jo lukioaikoina tonnin nykyiseen pyörääni.
Tuttua. Olen onnistunut lähestulkoon pilaamaan täysin käyttökelpoisen pyörän huonoilla, liian raskailla "pistosuojatuilla" renkailla. Hassua sinänsä kysymys oli siitä, että vaihdoin kuluneet maastorenkaat katurenkaisiin. Oli kevyempi ajaa niillä vanhoilla maastorenkailla. No, onneksi tuollainen on korjattavissa.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Talvipyöräilyä suunnittelen ja siihen liittyen kysymys. Nastarenkaat vai ketjut? Mitä eroa ja paljonko maksaa? Nastarenkaita olen Prismassa katsellut ja ne maksavat noin 30-40 €. ketjuista minulla mitään hajua (mihin soveltuu, maksaa, onko helpot asentaa jne)
Aikoinaan kun tuli ajeltua talvellakin edessä nasta ja takana talvirengas,ketjuja ei silloin löytynyt ainakaan normi fillariliikkeistä,joten niistä en osaa kommentoida.
Nastarenkailla pärjää kyllä ihan hyvin normiajossa, ei mun kohdalle osunut sellaista keliä/paikkaa että olisin tarvinnut ketjuja.
Point kirjoitti:
Talvipyöräilyä suunnittelen ja siihen liittyen kysymys. Nastarenkaat vai ketjut? Mitä eroa ja paljonko maksaa? Nastarenkaita olen Prismassa katsellut ja ne maksavat noin 30-40 €. ketjuista minulla mitään hajua (mihin soveltuu, maksaa, onko helpot asentaa jne)
Itse ajelen Nokian extreme 294 -kumeilla ja olen ollut tyytyväinen. Nastarenkaat ovat turvallisuusväline, eikä silloin mielestäni ole olemassakaan overkillejä. Rouheillakin kumeilla joutuu sladiin, ei sellaisia vehkeitä olekaan, mitkä olisivat satavarmat. Nyt kun miettii, että miten raskasta nastarenkaillakin polkeminen on, en halua edes kuvitella, miten tuskaista sotkeminen joidenkin ketjujen kanssa olisi. Minulla ei siis ole mitään hajua talviketjuista fillareissa, mutta kuulostaa aika väsäämiseltä.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills." Treenipäiväkirja
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills." Treenipäiväkirja
Siispä nastat. Kiitos. Täytyy katsoa josko läheisestä urheiluliikkeestä löytyisi noita Nokia kumeja. Tarkoitus alkaa polkemaan työmatkat ensi viikosta alkaen, joten ei jaksa odottaa tällä kertaa.
Oli muuten killeriä sotkea tuossa loskakelissä 10 km. Ajoradalle ei viitsinyt mennä, kun valot eivät olleet kunnossa eikä heijastinliivi olisi mahtunut rinkan päälle. Mutta selvittiin. Vain yhden kerran kaaduin ja sekin vasta alle 0,5 km kämpiltä