Fillarit, nuo mainiot mankelit

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta.

Ylipotkijat: Totte, JanneM, Point, Tyttö

Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit ketjussa: 61
Viestit: 12710
Lauteille: syys 9, 2005
Paikkakunta: Helsinki

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#1

Viesti Paappa » touko 10, 2006, 14.17

Polkupyörähän on yksi ihmiskunnan merkittävimpiä keksintöjä. Käytön aikana saasteeton (mitä nyt luonnonkaasua saattaa kuski erittää), kuntoa kohottava, nykyoloissa keskusta-alueilla nopein liikenneväline. Ainoa huono puoli on se että tulee hiki, jos haluaa pysyä freesinä ja on vaikka menossa fillarilla treffeille.

Toisaalta kaikkea kummaa ovat markkinamiehet pykänneet tämän hienon esineen ympärille. Minusta normaalikäytössä varsinkin jousituksesta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Vai mitä olette mieltä nykyisestä fillarikirjosta?

Itselläni näitä pelejä on ollut lukuisia ja aina niitä on pitänyt jotenkin kustomoida. Tällä hetkellä menossa on yksinkertaisuuteen pyrkiminen eli ajelen aivan vapaaehtoisesti hybridirunkoon rakennetulla yksivaihteisella. Lähes huoltovapaa, jäykkä ja erittäin kevyt. Ensimmäisen kerran kun ajoi työmatkan viime kesänä tällä niin korkeampien mäkien harjalla meinasi lentää laatta, mutta pikku hiljaa siihen tottui. Nyt on taas fillarikausi alkanut. Laitan kuvan menopelistä kunhan kerkiän.

Onko joukossa muita fillaristeja?
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)

Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit ketjussa: 85
Viestit: 6342
Lauteille: maalis 10, 2005

#2

Viesti MarkkuT » touko 10, 2006, 14.33

Kaivoin faijan vanhan taivaansinisen ja tuulennopean Karhun esiin ja olen reilun viikon kulkenut töihin pyörällä. Aamuisin herää ennen töitä mukavasti kun vähän reippailee. Kehä I:n viereisellä pyörätiellä on sen verran liikennettäkin, että koko ajan on edessä joku kenet on pakko ohittaa niin pysyy vauhtikin reippaana. Ylämäessä ohittaminen tuottaa suurimman tyydytyksen tunteen ja jos ohitettavalla sattuu vielä olemaan hieno uusi pyörä niin aina parempi.

Matkaa tulee n. 4,5 kilsaa suuntaan. Sen verran että pikku jälkihiki puskee perillä päälle.
Ain't no one.

Kuvake
JanneM
ylipotkija
Viestit ketjussa: 7
Viestit: 19527
Lauteille: tammi 31, 2005
Paikkakunta: JKL

#3

Viesti JanneM » touko 10, 2006, 14.35

Mä olen ostamassa custom chopperia sonic bikesilta Jyväskylästä.
http://www.sonicbikes.com

Oon retkahtanu noihin chopperi ja low rider fillareihin. Ne on niin makeen näkösiäja letkeitä ajaa...
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
North American Defendo Alliance

Kuvake
Korppi
munillepotkija
Viestit ketjussa: 1
Viestit: 725
Lauteille: tammi 4, 2005
Paikkakunta: Kerava

#4

Viesti Korppi » touko 10, 2006, 14.40

Mulla on noin 15 vuotta vanha 3 vaihteinen Nopsa johon on varmaan vaihdettu kaikki muut osat paitsi runko.
Renkaat on vaihdettu muutamaan otteeseen, ohjaustanko on muistaakseni mutsini vanhasta fillarista, tarakka ja lamppu on viety pikkuveljeni pyörästä (kun hän ekana oli vienyt kaikki osat mun pyörästä) sekä polkimet on jostain pyörästä jota en nyt muista.

Nykyään pyöräilen melko vähän kun julkisilla tai kävellen pääsee helposti kaikkialle. Ennen kuin vaimon masu kasvoi nykyisiin mittoihin niin käytiin kesä viikonloppuisin pyöräilemässä muutaman tunnin lenkkejä, mutta ehkä ensi vuonna taas.
Kari Mantere

"Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?"

Slind
munillepotkija
Viestit ketjussa: 1
Viestit: 689
Lauteille: tammi 5, 2005
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

#5

Viesti Slind » touko 10, 2006, 14.55

Viimeiset 5 vuotta olen kulkenut pyörällä kesät talvet. Jyväskylässä etenkin on kaikki tarpeelliset paikat pyörämatkan päässä. Pyöränä on tällä hetkellä Nopsan 3-vaihteinen citymaasturi, jonka ostin vuosi sitten. Tätä ennen ajelin isän ikiwanhalla 2-vaihteisella. Mikähän idea nykypyörissä on, että ohjaustanko on suora? Tuossa 2-vaihteisessa ohjaustanko kääntyy niin että ajaessa kädesijat osoittavat taaksepäin, eivätkä sivulle kuten näissä uusissa. Minulle tuo käsien asento tuntuu paremmalta, vaan enpä ole nykypyörissä tuommoisia tankoja nähnyt lainkaan.
The only difference between myself and a madman is that I am not mad.

Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit ketjussa: 1
Viestit: 1272
Lauteille: heinä 26, 2005
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Seibukania - perkele

#6

Viesti injunjack » touko 10, 2006, 15.06

huviajeluita tulee ajeltua.

Meillä on 4 hengen perheessä 2 Cruiseria, Raleigh Chopper MkIII nuorimmaisella, Trike (kolmipyöränen aikuisten kokoa), 1 normi tyttöjen fillari, jannulla vielä vanha maastofillari, 2 tavan naistenpyörää ja yx 40-50 luvun miestenfillari nojailee seinään puuvajan seinustalla. Niin ja vielä yx 12" lastenfillari jota ei kuulemma sais laittaa kiertoon...

Oho, ei olis pitäny listata... noitahan on ihan liikaa... :badgrin:

Tarttiskohan panna kaikki riviin ottaa kuva?

Jack

Kuvake
marjis
sääreenpotkija
Viestit ketjussa: 1
Viestit: 79
Lauteille: tammi 15, 2005

#7

Viesti marjis » touko 10, 2006, 15.11

Mä vannon yksivaihteisen nimeen. Työmatkat sujuu kivasti. Reidet on ylämäissä tosi kovilla ainakin näin alkukaudesta, ja happi meinaa loppua, mut muuten kulkee keveästi. Mulla on Tunturi Daami :cartwheel: joka viime pääsi oikein kuntohuoltoon tms. ja nyt toimii kuin unelma. Tietty yksivaihteisella alamäetkin on jänniä kun pitää sotkea aika lujaa että pysyy tuntuma, tai tietty sit voi vaan fiilistellä alas.

Pyöräilyn miinuksena sanottakoon että Helsingissä on ilmasto ihan hanurista. Täällä on niin paljon saasteita ties mitä, että ei se pyöräily aina niin nautintoa ole. Toisin oli Satakunnassa. :heart: Siellä oli raikasta, tosin aina oli vastatuuli mihin tahansa meni. Täällä tuuli pysyy suhtkoht järkevissä suunnissa tai ainakin yhdensuuntaisena yleensä koko päivän.

Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit ketjussa: 18
Viestit: 18216
Lauteille: helmi 28, 2005

#8

Viesti Jussi Häkkinen » touko 10, 2006, 15.19

Fillari olisi kiva, mutta 1: Turku syö pyöriä (pyörävarkauksia hirveästi) ja 2: Treenipolkemiseenkin kelvollinen rukki maksaa saman verran kuin käytetty, kohtuullinen kesäauto (ts. 1500-3000€). Näinpä ei pyörää taida minun omistuksessani vähään aikaan näkyä.

Jäykkärunkofillarit ovat ihan OK - setti saadaan myös kevyemmäksi kuin täysjoustoissa. Etujousto riittäisi itselleni, osasarjat sitten ratkaisevat enemmän. Maasturin runko & sitirenkaat, mahdollisesti sitten kunnon mutakuokat vaihdettavaksi niitä päiviä varten, jolloin innostuu metsäpoluille.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi." - Jussi Häkkinen

"Isänmaallisuus on halua tappaa ja tulla tapetuksi triviaaleista syistä." -Bertrand Russell

Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit ketjussa: 12
Viestit: 10339
Lauteille: tammi 1, 2005
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

#9

Viesti flammee » touko 10, 2006, 15.35

Viimeiset viisi vuotta on itekin tullut kesät talvet pyöräiltyä, ensin oli tårta på tårta yksi vaihteinen ja liian pieni nopsa, sitten tårta på tårta yksivaihteinen ja liian pieni tunturi, nyt on sopivan kokoinen, mutta ei niin kehuttava rex.. Tai onhan noissa kaikissa tietysti kesällä kolme vaihetta käytössä, mutta ei niitä kesällä pahemmin tarvi. Mun mielestä pyörät joissa ei voi pitää selkää pystysuorassa ovat epäergonomisia. Tässä nykyisessä ei tarvi nojata niin paljoa eteen kuin jossain paskoissa maastopyörissä, mutta ihan liikaa silti.. Polkemiseenhan saa parhaiten voimaa silloin kun selkä on pystysuorassa tai sitten kunnolla vaakatasossa, jälkimmäisessä vaan pitää vääntää niska mutkalle. Tällasia joissa voi olla pystyssä ei vaan ilmeisesti tehdä monivaihteisina.. Tai ne on pirun kalliita. En ymmärrä nykyajan polkupyörämuotia ollenkaan, pirun paskoja pyöriä. Tai vosivat olla niin paljon parempiakin..


Kalajoella oli eräs keksijä tehnyt sellaisen polkupyörän, jossa istuttiin kuten nojatuolissa ja ne polkimet oli suoraan edessä, olisiko ollut vähän istuintasoa ylempänä, kädet olivat rennosti siinä nojatuolin käsinojilla johon oli kai viritetty ohjaussysteemi jotenkin. Oli kolmipyöräinen. Sellasen mäkin tahtoisin, jos säilytyspuoli olis helpompi.

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit ketjussa: 2
Viestit: 15214
Lauteille: tammi 1, 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Viesti:

#10

Viesti Andy » touko 10, 2006, 15.58

Makuupyörä on taidettu kuitenkin keksiä jossain muualla, kuin Kalajoella...
Antti Sariola

http://www.kickboxingteam.com

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

Kuvake
Abe Simpson
kylkeenpotkija
Viestit ketjussa: 2
Viestit: 1565
Lauteille: maalis 12, 2006
Paikkakunta: Springfield Retirement Castle

#11

Viesti Abe Simpson » touko 10, 2006, 16.02

Noista chopperi-mallisista pyöristä on katsellessa herännyt mielikuva, että vekotin taitaa olla melko raskas poljettava, vallankin vastamäkeen - olenko aivan hakoteillä arvioni kanssa? Oletukseni johtunee siitä, että tavan fillarissa voi hanuriaan kevyesti irrottaa penkistä ja hyödyntää koko kroppaa polkemiseen, kun taas tuollaisessa takanoja-asennossa "poljinten päälle nouseminen" lienee hankalaa?
"Pallomerimies on erimies"

Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit ketjussa: 61
Viestit: 12710
Lauteille: syys 9, 2005
Paikkakunta: Helsinki

#12

Viesti Paappa » touko 10, 2006, 16.07

Andy kirjoitti:Makuupyörä on taidettu kuitenkin keksiä jossain muualla, kuin Kalajoella...


En tiedä missä makuupyörä on keksitty. Väittävät sen olevan ainakin tasaisessa maastossa huomattavasti tavallista pyörää parempi johtuen pienemmästä ilmanvastuksesta. Polkemisliike saa tukea tuolin selkänojasta. Miten lienee mäessä en osaa sanoa.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)

Kuvake
JanneM
ylipotkija
Viestit ketjussa: 7
Viestit: 19527
Lauteille: tammi 31, 2005
Paikkakunta: JKL

#13

Viesti JanneM » touko 10, 2006, 16.24

Abe Simpson kirjoitti:Noista chopperi-mallisista pyöristä on katsellessa herännyt mielikuva, että vekotin taitaa olla melko raskas poljettava, vallankin vastamäkeen - olenko aivan hakoteillä arvioni kanssa? Oletukseni johtunee siitä, että tavan fillarissa voi hanuriaan kevyesti irrottaa penkistä ja hyödyntää koko kroppaa polkemiseen, kun taas tuollaisessa takanoja-asennossa "poljinten päälle nouseminen" lienee hankalaa?

Ainakin ton Sonic BIkesin chopperit on ihan lepposia ajaa ylä mäkeenkin. Ja jos tulee liian jyrkkä mäki, niin ainahan sitä voi taluttaa ja silti näyttää tosi coolilta. 8)
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
North American Defendo Alliance

Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit ketjussa: 12
Viestit: 10339
Lauteille: tammi 1, 2005
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

#14

Viesti flammee » touko 10, 2006, 16.26

Andy kirjoitti:Makuupyörä on taidettu kuitenkin keksiä jossain muualla, kuin Kalajoella...


Joo, sanoinkin että oli tehnyt sellaisen, ei keksinyt sitä, koska näin muistelisin lukeneeni.. Jackie Chanin tähdittämässä "Who am I" -leffassa noita näkyi Hollantiin sijoittuvassa kohdassa enemmänkin.

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit ketjussa: 2
Viestit: 15214
Lauteille: tammi 1, 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Viesti:

#15

Viesti Andy » touko 10, 2006, 16.34

Makuupyörät on kielletty pyöräilykilpailuissa jo joskus 30-luvulla, kun ne olivat niin ylivoimaisia. Mäet hoituu vaihteilla.

Itsellä on 24-vaihteinen hybridipyörä. Erinomainen hankinta ja hoidan sillä käytännössä kaikki kulkemiset kesät talvet. Autokin jäi lojumaan käytön puutteessa. Polkeminen on sen verran kevyttä, ettei normaalisti tule hikikään.
Antti Sariola

http://www.kickboxingteam.com

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders



Palaa sivulle Kahvila

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Lasse Candé, Mika, MikaM, Rahanpesijä ja 9 kurkkijaa