Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Murteet

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Keiju
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2054
Lauteille: Tammikuu 2005

#31

Viesti Keiju »

Mutta kyllä minä olen heitäkin tavannut, jotka viikonloppureissunkin jälkeen ovat olleet niin stadilaista niin stadilaista.....huhhuh...
...mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus.

Kuvake
MaKo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1123
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Oulu

#32

Viesti MaKo »

Mika kirjoitti:
MaKo kirjoitti:Kyllä kait tuon kaikki ymmärtää, mutta kun se on niin kertakaikkiaan loppuun asti puhkikaluttu aihe.
Olipa outo viesti.
No, joskus sitä epäonnistuu...
Mika kirjoitti: 2) Miten se, että aihe on kaluttu, vaikuttaa siihen, että joku kirjoittaa vastineena murteen muuttuvan, vaikka itse puhuin radikaalista muuttumisesta? Tuota syy-seurausta en nyt lainkaan löydä.
Tarkoitin, että tämä stadilaistuminen ja "stadilaistuminen" (vrt. Alanko ja muut muualta muuttaneet) on puhkikulunut aihe (ainakin itselleni) eli siihen ei välttämättä suoranaisesti edes haluttu ottaa kantaa noissa viesteissä.
Mika kirjoitti: 3) Millainen informaatioarvo tuolla viestilläsi siis ylipäätään oli?
No sitä ihmettelen itsekin :-D
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#33

Viesti MarkkuT »

DaNjA kirjoitti: Olen kuullut, että pohjoisessa olisi selvin murre
En tiedä mitä selvä tässä tarkoittaa, mutta viime kesänä käytiin Luirolla hakemassa juomavettä semmoiselta wanhalta pariskunnalta ja aika iso osa jutuista meni vähän ohi khun shiinhä phuheesha oli nhin phaljhon ylhimhäärhäishiä khonshonantthejha (joojoo huonosti matkittu, mutta suurinpiirtein tuolta se minulle kuulosti). Jotain ihan outoja sanojakin oli.

:)
Ain't no one.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#34

Viesti Mika »

MaKo kirjoitti: Tarkoitin, että tämä stadilaistuminen ja "stadilaistuminen" (vrt. Alanko ja muut muualta muuttaneet) on puhkikulunut aihe (ainakin itselleni) eli siihen ei välttämättä suoranaisesti edes haluttu ottaa kantaa noissa viesteissä.
Nyt kun luin nuo uudelleen, niin noinhan se muuten ehkä sittenkin oli...
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Telepath Carbon
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 742
Lauteille: Kesäkuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#35

Viesti Telepath Carbon »

Jussi Häkkinen kirjoitti: sellaisesta "ahistavan iisii" -tyylistä.
tähän mennessä paras kuvaus. itse yhdistän tämän aina lauseeseen "iha vitu jees" oikein hitaasti ja venyttelevästi naristeltuna. yksi tietty naamakin tulee mieleen aina mutta ei siitä sen enempää... ;)
"Oh no, beacuse you do not truly know someone until you fight them." -Serafi
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

Re: Murteet

#36

Viesti mronkain »

Mika kirjoitti: Moderaattori: Täältä.

Jussi Häkkinen kirjoitti:Lisäksi helsinkiläinen vinkukiekaisusaundi puheessa ei ainakaan bonuksia anna.
Tarkoitatko sellaista hidasta, puoliäänistä narinaa? Se ajoi minut nuorempana hulluuden partaalle ärsyttävyydellään, mutta nykyään naurattaa koko lailla paljon. :D
Kuvitelkaapa siihen vielä visuaalinen outlook, sellainen mutkalle taipunutta kukkakeppiä muistuttava kaveri, joka on kuin arotuulen nussima vinkuheinä, meinaa katketa vastaan tulevien aiheuttamasta ilmavirrasta, päällä vähintään kahdeksan numeroa liian isot vaatteet, joista puolet puettu väärin päin päälle, syljeskelee sellaista kirkasta kuolaa lähes 20 sentin päähän ja polttaa tupakkia sellaisella vastaotteella pälyillen koko ajan ympärilleen että katsovatko kaverit ihailevasti ja ettei äiti vaan näe... Joka lause sisältää vähintään kuusi kirosanaa, joista on 95% on "pipari", kavereita on siinä vähintään 2-3 ja koko lauma yhteensäkään ei paina yhtä paljon kuin aikuinen ihminen, mutta onnistuu kuitenkin kävelemään kadun leveydeltä lähes 1,8 km tuntivauhdilla ja juttujen aiheet ovat pääosin peräisin medioista, joihin kavereilla ei oikeasti olisi ikää vielä kuuteen vuoteen. Ja suurin osa näistä arjen sankareista on lähtöisin joko itse tai vanhempiensa kautta niin kaukaa Kehä I:n takaa että lumi pöllyää siellä puntin juuressa heinäkuussakin ja kylän suurin tapahtuma on kun naapurin Mansikki poiki tai isäntä osti Zetoriin uudet karvanopat. Nykyisin medelsstadilaisemme asustaa Malmilla, Pukinmäessä, Kontulassa tai muussa kulttuuripitäjässä ja kutsuu itseään ehdottomasti "hesalaiseksi". Siinä teille tyypillinen stadilainen. Ajatelkaa nyt, eihän täällä asunut sotien jälkeen kuin vähän yli puolet tästä väestömäärästä! Ja siihen vielä ympäryskunnat mukaan, niin vot.

Vaan mitäs minä, puoliverinen itsekin.

- Marko
Kuvake
siipi
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 347
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HEMA
Takalajit: Thainyrkkeily, Defendo, BJJ, Wing Tsung

#37

Viesti siipi »

Olen lähtöisin eteläpohojammaalta joten tietenkin se murre on meikäläiselle mieluisin. Kuitenkin puheeseni tarttuu aika tehokkaasti ympäristön murre vaikka en haluaisikkaan. Kun asuin porissa puhetyylistäni ilmeisesti muotoutui jonkinlainen porin ja eteläpohjanmaan murteen sekasikiö. Yllättäen se kuullosti monien mielestä tampereen murteelta. Eikä ollut mitenkään harvinaista, että minua luultiin tamperelaiseksi. Nykyään kun asun tampereella, niin ei pitäisi haitata. Tyttöystävältä on kuitenki valitettavasti tarttunu mie ja sie. Tekisi mieli lyödä itseään aina, kun niitä käyttää.

Porissa eniten rasitti "kui" sanan käyttö. Esimerkiksi:
Local: "mitä kuulu?"
Minä: "myöhästyin tänään koulusta"
Local: "kui?"

Porin murre kuullostaa minun mielestäni eräänlaiselta light versiolta turun/rauman murteista. Tampereen murre on hupaisaa koska aina, kun sitä kuulee mieleen tulee automaattisesti kummeli.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#38

Viesti Mika »

siipi kirjoitti: Porissa eniten rasitti "kui" sanan käyttö. Esimerkiksi:
Local: "mitä kuulu?"
Minä: "myöhästyin tänään koulusta"
Local: "kui?"
Kui ni rasitti? Kui varte?

:D

Sehän on tietysti lyhenne sanasta kuinka, mutta tarkoittaa tuossa yhteydessä samaa kuin miksi. Joku murteiden tuntija voisi osata valottaa syntyjä.
Porin murre kuullostaa minun mielestäni eräänlaiselta light versiolta turun/rauman murteista.
Pelkkä painotusero Porin ja noiden eteläisimpien lounaismurteiden välillä on huikea. Noissa mainituissa rannikkomurteissa rikotaan suomenkielen ääntämissääntöjä ihan urakalla: paino on toisella tavulla, ja vahvasti! Sehän on siis ruotsia, mikä on läheisyyden takia ymmärrettävää. Suomessa paino on ensimmäisellä tavulla, joskaan ei silloinkaan kovin voimakkaasti. Puheen tehokeinot ovat tietenkin oma lukunsa.

Turkkusselainen: "Mi sää saNOsit? Kuis sää nyt toMMOttis?

Ja tietysti tuo jatkuva konditionaalin käyttö. :D
Tampereen murre on hupaisaa koska aina, kun sitä kuulee mieleen tulee automaattisesti kummeli.
Sama täällä...:D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MaKo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1123
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Oulu

#39

Viesti MaKo »

Mika kirjoitti: Turkkusselainen: "Mi sää saNOsit? Kuis sää nyt toMMOttis?

Ja tietysti tuo jatkuva konditionaalin käyttö. :D
Tuo on kammottavaa. Turun seudulla ollessani ihmettelin aina, että miksi siis joku vain aikoo tehdä jotain, miksi se ei sitä tehnyt jo. Varsin hämmästynyt olin sitten, kun asia oli siis jo tehty, mutta kaveri puhuu ikään kuin vasta mahdollisesti aikoisi sen hoitaa... Tunsin oloni huijatuksi... "Joo, mää hoitaisin sen..." ==> "Joo, mä hoidin sen..."
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#40

Viesti Kari Aittomäki »

Minusta parasta suomea puhutaan Lahden seudun ympäristössä, sellaista matalan huvittunutta mukavanleppeää yleiskieltä.
Saattaa kyllä johtua siitä että olen Sliippariväni.

Tampere taas on eittämättä humoristien kieli, kiitos Kummelin ja Mauri Kunnaksen ja Peitsamon.

Eesti on kuitenkin kielien kuningas, jonka pitäisi ehdottomasti kuulua koulukieliin. Olis ollu aika hysteeristä opetella jonain väsyneenä torstai-iltapäivänä eestiä. Etutömistäjä hyökki.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#41

Viesti L.K. »

Itse pidän Turkulaisten tapaa puhua erittäin hauskana ja kun sitä kuuntelee tulee jotenkin hyvälle tuulelle,ehkä olen kummallinen... :roll:

Taas juuri näitä tässäkin ketjussa moneen otteeseen kuvattuja "stadilaisia" vääntäjiä en voi sietää,tulee niin ylimielinen olo siitä puhetyylistä ja olemuksesta,ei voi mitään...

Lappeenrannan ja lähinurkilla väännettävä karjalaismurre on kanssa todella hauskan kuulloista ja Lappeenrantalaiset tuntuvat muutenkin olevan kovin puheliasta ja hyväntuulista porukkaa nekin tai ainakin ne ovat ketä olen tavannut. Ehkä se on se rempseä karjalaisuus mikä puskee läpi.

Manselaisten murre on ihan hauskan kuulloista myös,mutta Kummelilla on kyllä ollut sen vaikutelmaan aivan liian iso vaikutus,ei voi mitään. :D
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#42

Viesti Jussi Häkkinen »

"Kui" on ainoa läntinen ilmaus joka täällä nähtävästi kaikille - jopa meille savolaisille, puhtaimman inhimillisen ilmaisun herrakansalle - tarttuu väkisinkin. Hämmensi kovin kun huomasin sen sujuvasti livahtaneen kielenkäyttööni.

Muutoin paikallinen puhe on hilpeää. "Ketä se noi sanosis?" Sei ei ota päähän kuten pääkaupunkiseutulaiset puheenparret (sielläkin sitä varsinaista stadin slangia kuulee vähänlaisesti), mutta hymyilyttää sopivasti.

Turkuun muutettuani luulin kyllä parin vuoden ajan, että syntyperäiset turkulaiset ovat legenda. Sittemmin olen tavannut pari täällä syntynyttäkin. Mielenkiintoisia olentoja.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

#43

Viesti Polvi »

Jos se nyt jollekin on vielä epäselvää, niin syntyperäiset helsinkiläiset ovat stadilaisia ja Helsinkiin muuttaneet ovat hesalaisia.

"Lähdetään Hesaan" on ihan uskomattoman nolo ja urpo lausahdus, tai yleensäkin "Hesa"-sanan käyttö on urpoa.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#44

Viesti TimoS »

Polvi kirjoitti: "Lähdetään Hesaan" on ihan uskomattoman nolo ja urpo lausahdus, tai yleensäkin "Hesa"-sanan käyttö on urpoa.
No sitten minä olen urpo ja vielä ylpeä siitä, koska minä en koskaan puhu stadista :lol:
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
MaKo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1123
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Oulu

#45

Viesti MaKo »

TimoS kirjoitti: No sitten minä olen urpo ja vielä ylpeä siitä, koska minä en koskaan puhu stadista :lol:
En minäkään... Lisäksi (urpouttani) "lähden Helsinkiin/Hesaan" mennessäni Espooseen, Vantaalle tai vaikkapa Kauniaisiin. Täältä päin Suomea katsottuna ne ovat riittävän lähellä toisiaan.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 81 kurkkijaa