Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Metsästys

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Valokuvaus

#1426

Viesti Kari Aittomäki »

No mitätä?
Huvimetsästäjät OVAT vastenmielisiä etenkin sille, joka on löytänyt villien eläjien estetiikan ja näkee vaivaa asian tallentaakseen.

Hyvä viesti ja näkemys.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Valokuvaus

#1427

Viesti MikaM »

No ei toi vastaa mun kysymykseen, mutta menee ehkä jo filosofian(kin) puolelle, ja OT, joten olkoon.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Oar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 555
Lauteille: Huhtikuu 2011

Valokuvaus

#1428

Viesti Oar »

Mielestäni siltikin vähän outo kysymys, koska metsästyksessä ei ole kyse jostain omassa kodissa tapahtuvasta asiasta joka ei ole keneltäkään pois, vaan siinä tapetaan eläimiä. Näiden kiksien ihmettely ja paheksuminen on siis mielestäni ymmärrettävää jos sympatiat ovat eläimien puolella tai jos ei pidä siitä, mitä luonnolle käy, kun eläimiä liikametsästetään, jne. Itselläni ei ole asiaan sen kummempaa mielipidettä, kuin että pidän tiettyä osaa metsästyskulttuurista vähintäänkin outona, mutta ymmärrän kyllä jos joku sitä kritisoi arvojensa takia. Luulisi metsästäjienkin ymmärtävän, vaikkeivat olisikaan samaa mieltä.

Ylipotkija: Poistetun viestin lainaus poistettu.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Valokuvaus

#1429

Viesti Jorge »

Hienoja valokuvia tässä ketjussa, mutta metsästykselle, elämänkatsimuksille yms. olisi parempiakin vitjoja foorumilla.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Valokuvaus

#1430

Viesti MikaM »

Oar: en edes sitä, vaan asiaankuulumattomasti todella yleisellä tasolla; miksi kaikkea pitäisi ymmärtää? Mutta siihen oma kommenttisi on silti hyvä vastaus.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 86

Metsästys

#1431

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

 
airakti kirjoitti:Paljon olen oppinut luonnosta ja eläimistä sen jälkeen kun aloitin niitä kuvaamaan, oppimisen ja asioitten ymmärtämisen myötä musta on tullut aika paha viherpiipertäjä. Ei liity enää aiheeseen, mutta suhtautumiseni metsästykseen on aika sekava...
 
Yleensä tuo menee päinvastoin: mitä enemmän perehtyy aiheeseen, sitä paremmin ymmärtää riistanhoidon ja metsästyksen tarpeellisuutta.

Tätä aihetta voi lähestyä monelta eri kantilta. Ensimmäinen ja ilmeisin tulokulma on metsästyksen vaikutus ympäristöön. Miksi se on tarpeellista tai oikeutettua ja mitkä ovat sen seuraukset. Valitettavasti tämä on se viitekehys jossa piipertämisellä yleensä vaan nolaa itsensä. Erityisen noloa se on jos erehtyy jeesustelemaan urheilumetsästyksestä (trofee- tai huvimetsästys). Anekdoottimaisena esimerkkinä voin paljastaa että esim. kaikkien inhoama elefantin- tai sarvikuonon (vieläpä sen harvinaisemman mustan sellaisen) metsästys ovat mitä suurimmissa määrin luonnonsuojelu ja huomattavaa hyväntekeväisyyttä. Yleisesti ottaen geeninsä eteenpäin siirtäneiden vanhojen urosten poistamien populaatiosta aiheuta vähiten haittaa.
 
Toinen näkökulma liittyy siihen varsinaiseen metsästykseen. Moni kokee ettei se ole reilua tai yhtä kovaa kuin jonkun juopon pahoinpiteleminen ovella. No sen ei ole tarkoituskaan olla reilua. Homman nimi on tapaa eläin annetussa viitekehyksessä mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti (lue humaanisti).

Siihen ”miten” osioon vaikuttaa huomattavasti laji, maasto, yleiset olosuhteet, omat preferenssit, kulttuuri, lainsäädäntö jne. Halutessa hommasta voi tehdä vähän haasteellisempaa ja urheilullisempaa tai hakea niitä viboja muualta.
airakti kirjoitti: Ei liity enää aiheeseen, mutta suhtautumiseni metsästykseen on aika sekava, nykyään ei onneksi (kai) kännääminen kuulu tapoihin hirvimetsällä, niitähän on niin paljon ja ovat niin isoja ettei paljon ampumataitoa tarvita, samaan jengiin menee peurat.
xxx
Tässä tulee se mun dilemma, mitä ihmeen kiksejä metsästäjät saa siitä että ampuu peuran tai hirven, niihin osuisi vaikka silmät sidottuna, toisaalta ymmärrän kyllä että niitä tulee harventaa.
:D Olet sanojesi mukaisesti todellakin perehtynyt aiheeseen.

Kukaan ei kiipeä peuratorniin rikastuttavan elämyksen ja haasteellisen kokemuksen takia. Ei. Sinne kiivetään yleensä perhe-elämän ja luomulihan takia. Vähän kuin vetouistelu viistoluotaimilla ja integroiduilla syvätakiloilla tai avioseksi.
 
Luontokuvaaminen ja metsästäminen eroavat muutenkin toisistaan. Metsästäessä ei voi ajella ristiin rastiin pitkin Kirkkonummea ja etsiä sopivaa ammuttavaa tai väijyä haaskalla. Riistan pitää olla oikeanlaista, oikealla paikalla, oikeaan aikaan ja se pitää löytää luvallisin keinoin. Esim. suurpetojen ampuminen haaskalta on laitonta. Metsästäessä ei voi myöskään ampua tilanteessa n+1 laukausta ja editoida niitä jälkikäteen. Kaikkien taivaankappaleiden pitää olla oikeassa järjestyksessä ennen kuin voi MURHATA VIATTOMAN LUONTOKAPPALEEN.
 
airakti kirjoitti:Tasan kerran olen ollut metsällä, kauan sitten, tarkoitus oli ampua sorsia, kaupunkilaispoika kun lähti kaislikon reunaan kiilto silmissä, niin yhtäkään sorsaa ei löytynyt, ainoa lentävä joka löytyi, oli lokkiparka jota sitten ammuin, putos, tunsin olevani suuri metsästäjä, mutta eihän se pudonnut edes maahan asti, putos muutaman metrin ja jatkoi matkaansa. Nykyään en ampuisi yhtäkään eläintä. Muutaman ihmisen voisin kyllä.
Oletan että sulla oli kaikki asianmukaiset luvat jne. Olit suorittanut metsästyskortin, metsästit alueella jossa sinulla oli metsästysoikeus, sinulla oli asianmukainen ja luvallinen haulikko jonka kanssa olit viettänyt satoja tunteja kiekkoradalla, vertailut eri latauksia saadaksesi itsellesi mieleisen hajonnan, oppinut lukemaan etäisyyksiä ja ottaa ennakkoa, tehnyt tolkuttomasti kuivaharjoittelua jne.

Sehän olisi melko vastuuton alkaa räiskimään summittaisesti riittämättömällä ampumataidolla ja vieraalla aseella liian pitkältä matkalta jolloin lintu saattaa haavoittua, päästä pakoon ja kuolla hitaasti kituen. Vahinkoja voi toki sattua hölmöilemättäkin. Mutta siinä missä vastuuton ääliö voi olla nimellisesti myös metsästäjä,  niin ilman asianmukaisia lupia tms. operoiva on pelkkä rikollinen.
 
airakti kirjoitti:Karhut, pohjois karjalassa olen jutellut paikallisten metsästäjien ja kuvauskojujen pitäjien kanssa, kojun pitäjät ovat käärmeissään kun metsästäjät ampuvat puolikesyt karhut, jotka käyvät kojuilla syömässä, mutta elävät kumminkin keskellä erämaata, eipä tuohonkaan ihan hirveästi metsästystaitoja tarvita. Parina viime vuotena on uutisoitu kun iso määrä karhuja majailee Lieksan keskustan vieressä olevalla pellolla, niitä oli jossain kuvassa noin 20 kpl, naps ja eipä ole enää.
xxx
 Kesäkuun olen kesälomalla, tarkoitus on mennä loman alkuun Viiksimoon kuvaamaan petoja, siellä on mahdollisuus saada kuvattua sutta, karhua tai ahmaa, susi olisi toiveitten täyttymys, se on niin arka ja älykäs ettei paljoa tarvita ettei niitä näy.
 
Niin ne karhut ovat ”puolikesyjä” koska kuvauskojujen ylläpitäjät ja niiden asiakkaat ruokkivat niitä ja totuttavat ne yhdistämään säännöllisesti ravinnon ja ihmisen hajun. Ihmispelkonsa menettäneet yksilöt ovat yleensä niitä jotka aiheuttavat paikallisille ongelmia ja pääsevät hengestään poikkeusluvan, salametsästyksen tai luvallisen kiintiöharvennuksen turvin. Ne ei-niin-puolikesyksi-ruokitut ja ihmispelkonsa säilyttäneet liukenevat yleensä paikalta kun ottavat pienenkin vainun.

Mutta onneksi myös luontokuvaaja voi nyrpistää nenänsä moiselle epäurheilulliselle toiminnalle, pakata reppunsa ja painua pöpelikköön trackäämään karhua vai mitä? Homman nimihän on antoisa kokemus eikä lopputulos. Ei väliä vaikka tulee 2000km vesiperä. Olet aitoa elämystä rikkaampi. Vähän niiq metsästäjä. Hähä.

Kolmas näkökulma liittyy omakohtaiseen moraaliin. Onko metsästäminen ylipäätään missään viitekehyksessä oikeutettua jne. Niin kauan kun se toiminta on laillista ja eettisesti sekä riistanhoidollisesti perusteltua, niin mua ei voisi vähempää kiinnostaa moiset pohdiskelut. Erityisen arvottomana pidän hurskastelua silloin kun sen lähde ostaa omat lihansa marketista tai kun se tulee väkivaltarikolliselta joka on menettänyt omat aselupansa.

Mua ei meinaan hävetä pätkääkään tunnustaa että nautin täysin rinnoin saalistusvietistä.

  :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästys

#1432

Viesti Mjölnir »

Meinasin itsekin kommentoida, mutta luupää tyhjensi pajatson.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Metsästys

#1433

Viesti airakti »

:-D Jotenkin tiesin mitä tuleman pitää, ei yllättänyt. Toi Luupään vastaus olisi voinut olla suora copy/paste kymmeniltä eri metsästys tai kuvaus keskusteluista, ei mitään uutta eikä omaperäistä, eikä paikkaansa pitäviä väitteitä. Ainoa asia joka tuossa tekstissä kiinnosti, niin kehen viittaat väkivaltarikollisella?
TimppaA
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Metsästys

#1434

Viesti Kari Aittomäki »

Äläs nyt naurele kun toinen on niin tosissaan.
Viitseliäs viesti, täynnä ennalta-arvattuvuuksia mutta totenahan noita tootevasti esitetään.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Metsästys

#1435

Viesti MikaM »

Jospa tuon toiselle hirnumisen sijaan voisi keskustella?
Yhtäältä airakti sanoit, ettei yhtään eläintä saisi tappaa, mutta ymmärrät harvennukset. Selventäisitkö tätä vähän? Kenen lukuja sitten uskottaisiin ja kuka määrittelisi oikeat tasot? Mitä kaikkia eläimiä voisi/ pitäisi harventaa? Muutko rauhoitettaisiin? Syötäisiinkö harvennetut eläimet vai kuinka?
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 82
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Metsästys

#1436

Viesti Mika »

airakti kirjoitti: huhti 23, 2019, 16.03Toi Luupään vastaus olisi voinut olla suora copy/paste kymmeniltä eri metsästys tai kuvaus keskusteluista, ei mitään uutta eikä omaperäistä, eikä paikkaansa pitäviä väitteitä.
Koska luupään viestissä on käsitelty useampia ajatuksia, tuo edellyttäisi nyt vähän yksilöintiä. Minä kun en metsätyksestä (tai sen vastustamisesta) paljoa tiedä, niin mikä kohta tai kohdat luupään viestissä eivät olleet totuudenmukaisia?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Valokuvaus

#1437

Viesti tohtorismies »

Kari Aittomäki kirjoitti: huhti 21, 2019, 05.15 No mitätä?
Huvimetsästäjät OVAT vastenmielisiä etenkin sille, joka on löytänyt villien eläjien estetiikan ja näkee vaivaa asian tallentaakseen.

Hyvä viesti ja näkemys.
Toki mutta mun mielestä siinä hommassa on sellaista disney tematiikkaa. Kyllä minä siihen osaan sinällään samaistua mutta aika huvittavalta se tuntuu kun monesti se liha maistuu näille oikeille luonnon arvostajille erittäin hyvin.

Pitäisi kummiskin muistaa se että metsästys on se syy miksi me ihmiset ollaan tässä missä ollaan ja on varmastikkin kaikki eläin lajit huomioon ottaen yksi luontaisimmista toiminnoista.

Minulle ei oikein ole valjennut se että mitä epäeettistä metsästyksessä on.
Lihan tehotuotannossa sen sijaan on niitä arveluttavia puolia enemmänkin.

Mutta minä mistään mitään tiedä.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Metsästys

#1438

Viesti Kari Aittomäki »

Jos nyt kysellään niin miksi ihmeessä pitäisi vetää keskustelu aina laajempiin hahmotuksiin?
Metsästyksen moraaliset kyssärit ovat laajalti kaluttuja ja luupää esitti sinänsä viitseliään ja hauskankin sikermän.

Villakoiran ydin on siinä että luontokuvaajille ja muille runopojille öyhäävät maastohoususankarit näyttäytyvät vastenmielisinä tyyppeinä.
En puhu itsestäni, vaikka kerran juolahti mieleeni että vois olla aikas hyvä idea tyhjentää tää maalaisbaari näistä röhkijöistä.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Metsästys

#1439

Viesti MikaM »

Mätiä omenoita on jokaisessa laarissa, siitä mihinkääm päästä. Jåå, olis niistä kiva eroon päästä, mutta sitte pitäs palata 30-luvun Keski-Eurooppaan ja kannatta End Lösnung tai jotain?
Mutta itse asiasta, jos kundi hakee päivälliseksi kauriin filettä, niin mikä siinä on vialla? (Jåå, on aurinkolasit päässä, mutta jostain kai on alettava)
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Metsästys

#1440

Viesti Jorge »

Kari Aittomäki kirjoitti: huhti 25, 2019, 01.56 Jos nyt kysellään niin miksi ihmeessä pitäisi vetää keskustelu aina laajempiin hahmotuksiin?
Metsästyksen moraaliset kyssärit ovat laajalti kaluttuja ja luupää esitti sinänsä viitseliään ja hauskankin sikermän.

Villakoiran ydin on siinä että luontokuvaajille ja muille runopojille öyhäävät maastohoususankarit näyttäytyvät vastenmielisinä tyyppeinä.
Täytyy nyt sen verran sanoa, että luonnonkuvaajat eivät toki ole mikään yhtenäinen ideologinen joukko, vaan heillä yhdistävänä tekijänä on luonnonvalokuvaus. Joukossa on siis myös metsästyksen harrastajia; voisi jopa sanoa, että kotitarvemetsästäjiä.

Muistan tapauksen, olikohan vuosi -94, kun olin Tampere-talossa vuoden luontokuvagaalassa (veljeni sai silloin jonkin kunniamaininnan siellä) ja yksi palkituista mainitsi puheessaan metsästävänsä. Joku kuvaaja yleisön joukosta huuteli jotain siitä, miten luonnonkuvaaja "ei voi metsästää" tms.. En oikein tiennyt, olisinko ollut huvittunut, vai vaivautunut tuollaisesta täydellisestä kunnioituksen puutteesta palkittua kohtaan. "Oikeassa olijat" usein kuvittelevat, että "oikeassa oleminen" oikeuttaa ihan minkälaiseen käytökseen tahansa; oli aihe oikeassa olemiseen mikä tahansa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 89 kurkkijaa