Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Metsästys

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Metsästys

#886

Viesti AlexMachine »

Kiitos. Eli siis sittenkin .308 taitaa olla se juttu. Riitävän monipuolinen sitten.
Nyt täytyy sitten alkaa lukemaan metsästäjän tutkintoa varten ja käydä neuvottelemassa välirahasta johonkin sopivaan kivääriin.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 347
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Metsästys

#887

Viesti MtJ »

Eniten korostaisin sopivuutta sen vuoksi, että se ei ole niin herkkä tuulelle kuin kevyemmät luodit. Ja jälleenlatauksen osalta "reseptivalikoima" on lähes rajaton. Samoin komponentteja on saatavilla halvalla.

Joku suht halvalla customoitava malli saattaisi olla sopiva. Esimerkiksi joihinkin Remingtonin malleihin on saatavilla custom-osaa siedettäviin hintoihin. Tietenkin jos ostopäätös perustuu pelkästään aseen "halpuuteen", voi saada ikuisen riesan, joten ihan yksioikoinen ei tämäkään asia ole :D

Itse asiassa itseäni kiinnostaisi customi jostain Mosin-Nagantin raudoista. Ihastuin siihen kertausharjoituksissa jälleen kerran. Erikoisesti ampumisessa hyvää oli se laukaisu, jonka saa hiottua aseesta irti. Lisänsä tähän tekee aseen perinteisyys, alkuperäinen konstruktio kun on yli 100 vuotta vanha. 10 gramman luodilla varustettuna ase oli mielestäni aivan loistava ammuttava matkoille 100-600m, vaikka siitä on kilometrettäin negatiivista arvostelua löydettävissä.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Metsästys

#888

Viesti AlexMachine »

Remingtonin 700 sarja saattaa olla varteenotettava kun tosiaan tiedän sen malleja käytettävän aika paljon jenkeissä T-A kivääreinä ja kuten sanoit, osia on saatavilla suht helposti ja edullisesti, McMillanin tukkejakin on valtava valikoima. Vanhemmat Tikan mallit ovat yksi vaihtoehto ja käytetty CZ 550 varmint on myös käynyt mielessä.
Ei päätös halpaan hintaan perustu. Olen laittanut noin 1000€ aseelle maksimihinnaksi (mieluiten vähän alle) ja hyvään putkeen menee helposti saman verran ja enemmänkin.
Ehkä siisti käytetty Zeiss, Kahles ym.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 347
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Metsästys

#889

Viesti MtJ »

Itselläni on tuo Remingtonin 700-sarjalainen. Sattumalta sain halvalla suht hyvää, sillä pystyy ampumaan 200 metriin melko tasaisesti noin 30-45 millin kasaa. Pidän tätä hyvänä aseen hintaan nähden (maksoi aikoinaan 2700 markkaa). En siis pidä sitä hyvänä mihinkään "oikeaan" TA-kivääriin verrattuna. Esim. intin TAK85:lla pystyn itse ampumaan toistuvasti 19-25 millin kasoja 200 metrin matkalle. (Suurennoshan niissä inti optiikoissa on se 4x...)

Zeiss / Smith&Bender / Nightforce olisi valintana omaan kivääriin ja toinen "ehdottomuus" olisi tietenkin mildot ristikoksi. Se vaan pelittää. Itse olen sen verran puristi, että en tykkää, jos optiikassa on elektroniikkaa, joka vaatii pattereita. Tämän vuoksi mildot puolustaa paikkaansa (omassa) aseessa. Harkitsisin myös kiinteää suurennosta; 10x voisi olla hyvä. Toisaalta mikään ei välttämättä estä variaabelin käyttöä. Jos rahaa olisi 3kE käytettävissä kiikariin, niin joku 6-32x56 Nightforce mildotilla olisi ehdoton valinta. Sillä pystyisi täydellä varmuudella ottamaan kaiken irti .30 kaliiperin aseesta.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Metsästys

#890

Viesti AlexMachine »

Mil-Dot se tosiaan tulee olemaan varmuudella, sitä kun on vuosia tottunut käyttämään, merkki on vielä auki. Kuitenkin optiikkaan olen päättänyt sijoitta kunolla, se vasta rankaiseekin jos ostaa huonon, keskikertaisen putken, varsinkin vähän hämärässä.
Intissä muuten taitaa TAK85 olla vieläkin kahta eri putkea, S&B ja Zeiss, toinen oli 4x ja toinen muistaakseni 6X?
Tovi on T-A kursseista jo aikaa, mutta noin muistaisin.
The beatings will continue until morale improves.
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 69
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

Metsästys

#891

Viesti Ralle Ryökäle »

Joo kyllä näin on.

MTJ. Itellä on modattu mossini 91, raudat vuodelta 1932. Ite tehty tammitukki , nokalla BR:n vaimennin, taivutettu lukkotappi. Zeiss 3-12x56 päällä. Penkistä osun euron kolikkoon 100m. Pyssy on Iso-Isän sotatuomisia. Eka sillä on ammuttu tai yritetty ampua Suomalaisia, sen jälkeen sillä ammuttiin ryssiä, kunnes rauhoitettiin vuonna 1945.
Patruuna on todella mahtava jälleenladattava, 30-06 kanssa samassa teholuokassa. Hylsytilavuus on lähellä samoja, johtuen paksummasta hylsystä, ja vahvistettu laippakanta antaa lisäetuna enemän anteeksi itseladatessa. Mossinin lukko on kovaa tekoa ja näitä on muunnettu ampumaan huomattavasti raskaampiakin, esim 300winmagia.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 347
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Metsästys

#892

Viesti MtJ »

Ai ai ai, tuollainen mosini olis RAUTAA. Hittovie, ne pyssyt on jotain ihanteellista moneen käyttöön, myös just siihen itselataukseen.

AlexMachine; Jep, kahta eri kiikarimallia oli kertauksissakin. Itse en ruvennut niitä mulskaamaan, otin sen pyssyn, joka pussista tuli. Joillekin kertaajille oli hirveän tärkeää, että päällä oli Zeiss. Mun mielestä S&B oli jopa osin parempi, jostain ihmeen syystä. En tiedä miksi, kai se on tykkäämiskysymys.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Metsästys

#893

Viesti Aihki »

Itselläni on vanha Tikan 30-06 paksupiippuisena. Ase on paljon tarkempi kuin minä ampujana. Koska ase on painava niin päällä on 2-7x kevytkiikari. Mutta tuo tuli hankittua aikaanaan hirviaseeksi ja siinä hommassa palveli hyvin.

Kyllä yleiskaliiperina 308 taitaa olla edelleen kova sana. Sillä pystyy hyvin ampumaan kevyempiä lintuluoteja ja tarvittaessa kaatuu hirvi. Itse tuli valittua tuo isompi hylsy kun halusin saada mahdollisuuden ampua myös 14g hirviluoteja.

Kiikareissa pidän itse siitä jos näen tähtäyspisteen, jotenkin pienikin peitto häiritsee.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 347
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Metsästys

#894

Viesti MtJ »

Jos sulla on jo valmiina 30-06, niin siihenkin on saatavilla monenlaista kokovaippaa pienriistalle. Toki painon kanssa voi pähkäillä, että teettääkö siihen uuden tukin, mutta ase on tietenkin hyvälaatuinen. En suorilta "tyrmäisi" tikkaa kaikenriistaan kiväärinä tuossa kaliiperissa.

Esim. 9,7g kokovaippa voisi olla yksi vaihtoehto. Ekana tuossa listassa;
http://www.riistamaa.fi/cat/product_cat ... ?c=116&s=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Itseladaten löytyy sitten luotia ja ohjetta enemmänkin .30-06:seen. Saatat säästää jonkun verrankin, jos tilaat custom tukin + uuden kiikarin?
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Metsästys

#895

Viesti Aihki »

Joo, olen siihen lataillut aikoinaan vähän kaikkea mahdollista. Aikoinaan Sakon 10 g harjoitusluodilla oli tosi tarkka.

On tuossa ollut ajatuksissa tehdä lasikuitulujitteinen tukki, mutta on jäänyt kun ase on nykyään vähemmällä käytöllä ja alkuperäinen tukki on aika hyvä. Tietysti jos tuosta innostuisi taasen hirvestämään niin kyllä keinotukki puun voittaa syksyn kosteilla. Hieman siitä saa painoakin pois jos haluaa.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 347
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Metsästys

#896

Viesti MtJ »

10g on muuten loistava valinta monessa aseessa. Pienriistallekin. Luoti ei ole niin tuuliherkkä, eikä tee pahaa jälkeä. Olen oikein tykästynyt tuossa 10g:n lähellä oleviin luoteihin itselataamisessa. Voisin suitsuttaa niiden hyviä puolia enemmänkin, mutta todetaan nyt vain, että uskoisin 10g luotien olevan lähellä optimia .30 kaliiperille.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 69
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

Metsästys

#897

Viesti Ralle Ryökäle »

Mulla on tällä hetkellä yleipaukkuna käytössä 10,1g super-hammerhead ladattuna yli 800ms nopeuteen. Vaikka kyseessä on laajeneva hirvieläin luoti, ei se hajoita lintua, eikä edes rusakkoa kovin pahasti, ei ehdi aueta, mutta peuralla ja hirvellä sitten laajenee erittäin sopivasti.
Panttaan Blaserin CDP luoteja 10,7g. Mielestäni paras luoti, jota olen ikinä käyttänyt. Ahneuksissaan lopettivat irtomyynnin koko euroopassa, ja paukkuja näistä taitaa ladata todella suolaiseen hintaan blaser ja olikohan se norma. Nätimmin avautuvaa lyijyluotia, ei eteen ole tullut. Jäämäpaino näissä on erittäin lähellä täyttä.
http://www.waffenboerse.ch/munition/kug ... 10-7g.html" onclick="window.open(this.href);return false;
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 84
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

Metsästys

#898

Viesti navajas »

Meoptan Tacticissa on myös mil-dot. Specsit on 4-16 x 44. Ihan toimiva kiikari ja hiukan edullisempi kuin Swarot tai paremman sarjan Zeissit.

Lintukaliiperina mulla .223, mutta tuulesta ei kyllä tykkää. .308:n ainoat huonot puolet on oikeastaan tehdaspaukkujen melko suolainen hinta ja suht. pitkä kantomatka eli esim. täällä meillä päin ei tarvitse lintuja sillä ampua. (Tosin ei täällä pelitä kyllä tuo .223:kaan.)

PS. Peuranvasa kävi tänään sangen orvon näköisenä pihalla. Mihin lienee emän jättänyt.
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Metsästys

#899

Viesti MikkeM »

Minkälaisia lupia tarvitsee taljajousella/jalkajousella metsästykseen ?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästys

#900

Viesti Mjölnir »

MikkeM kirjoitti: Minkälaisia lupia tarvitsee taljajousella/jalkajousella metsästykseen ?
Jalkajousella ei saa metsästää, taljajousella tai vastakärkijousella metsästykseen pitää olla "vetolujuus" vähintään 41 paunaa, sekä ihan pienimpään riistaan kelpaa kolkkanuoli, vähän isompaan, kuten jänis jne leikkaava kärki. Kauriiseen ja majavaan on ihan speksattu, paljonko kärjen halkaisija pitää olla avautuneena.

Tarvitset metsästyskortin, jonka saat suorittamalla tutkinnon. Lisäksi tarvitset metsästämiseen maa-alueen, jossa sinulla on metsästysoikeus, tai ostat luvat valtionmaille.

Jousella saa metsästää metsäkaurista ja sitä pienempiä riistaeläimiä.

http://www.jousimetsastys.fi/wp/perusti ... -suomessa/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 69 kurkkijaa