Tähän liittyen edelleen:
Tästä lienee hyvä jatkaa!
Valvoja: Valvoja
Tähän liittyen edelleen:
Tästä lienee hyvä jatkaa!
...ja kas tässä Iltalehdessä julkaistu kuva (Eveliina Pylväs/Ylivieskan seurakunta) kyseisestä alttaritaulusta:Antti kirjoitti: ↑helmi 7, 2019, 15.54Merkillistä mainita sellainen tylsimys kuin Helmi Poukka mukamas Wettenhovi-Aspan "hengenheimolaisena" ja jättää listasta pois maanviljelijä ja ulaaniluutnantti Pertti Uotila, joka sentään oli paitsi fennomaaninen heimosoturi, myös Internationalen suomentaja yhdessä kavereidensa Otto Wille Kuusisen ja Yrjö Sirolan kanssa sekä mukana Valter H. Juveliuksen retkikunnassa Jerusalemissa etsimässä Salomonin aarretta. Vuonna 1925 hän julkaisi Kansan kantele -nimisen kokoelman suomalaista laulurunoutta (mm. eteläpohjalaisia tappelulauluja), jonka alaviitteissä on sellaisia sanaselityksiä kuin "hulivili = hullu-villi. Vrt. skotl. huligans' = hullu-kansa, s. o. huligaanit!" ja "ruotsin kielessä säilynyt suomalainen lainasana kalabalik (kalapaleikki, kalpaleikki)".Wikipedia kirjoitti: Wettenhovi-Aspan hengenheimolaisia
[...]
Helmi Poukka
[...]
Nostan esiin tämän:Kyseisen kirjan vuoksi Wettenhovi-Aspa on mainittava huomattavana suomalaisena scifi-kirjalijana, missä roolissa häneen myös viitataan Peter Nichollsin The Encyclopedia of Science Fictionin toisessa painoksessa (1993).seikkailuelokuvan käsikirjoitukseksi tarkoitettu romaani The Diamond King of Sahara.
Edelleen samasta lähteestä:
Tähän liittyen on syytä mainita, että Ylivieskan kirkon taannoisen tuhopolton yhteydessä tuhoutui myös Wettenhovi-Aspan maalaama alttaritaulu.Valitettava tosiasia on myös se, että useimmat Aspan tauluista ovat kadoksissa ja vielä suurempi vääryys on, että valtiolliset tahot pitävät hallussaan monia tauluja, eikä niillä ole toistaiseksi aikomustakaan tuoda niitä julkisuuteen.
Mikähän on syynä, että Aspan tauluja haudotaan pimennossa?
(Korjasin lainausta, tuohan siis oli siitä Mikan linkittämästä blogista.)
Wettenhovi-Aspa kirjoitti:Kalevalassa on muitekin havaintoja, joita saattaisi sanoa suorastaan tieteellisiksi - vaikkakaan nykyaikainen tiede ei vielä ole päässyt niin pitkälle antropologisissa havainnoissaan. Kaikki antropologit tietävät, miten jättiläismäisiä patagonilaiset ovat kooltaan: heidän aivan yleinen keskipituutensa on 1.75 - 2 metriä. Mutta kuka antropologi on tehnyt edes yritystäkään tämän ilmiön selitämiseksi? Selityksen saamme Kalevalan yhdennestätoista runosta. Siinä esitetään Lemminkäinen, "saarelainen", kookaskasvuiseksi sankariksi, joka eleli "Kaukoniemen kainalossa" ja josta sanotaan:
Kaloin siinä Kauko kasvoi,
Ahti ahvenin yleni.
Tuli mies mitä parahin,
joka päästänsä pätevi,
kohastansa kelpoavi...
Sanotaan siis nimenomaisesti, että Lemminkäisen uljas kasvu johtui siitä, että hän oli kalansyöjä.
Onhan täysin selvää, että fosforihappoiset kalaruoat erityisesti edistävät kasvuiässä olevan pojan luuston kehittymistä. Sentähden ovatkin saarelaiset ja kalastajakansat keskipituudeltaan kookkaampia kuin mannermaaväestö. Englantilaiset esim. syövät enemmän kalaravintoa kuin saksalaiset ja ovat keskimäärin pitempiä kuin jälkimmäiset - ja patagonialaiset ja tulimaalaiset, jotka eivät syö mitään muuta kuin kalaa, ovat taas vielä pitempiä kuin englantilaiset. - Erittäin mielenkiintoinen kysymys, jota antropologit eivät tietääkseni liene vielä riittävässä määrässä ottaneet huomioon, on ravintoaineitten vaikutus ihmisten ulkomuotoon ja rotukehitykseen vuosituhansien aikana. Esitettäköön tässä vain eräitä esimerkkejä:
Eikö eskimo, joka yli tuhat vuotta on käyttänyt ravintonaan raakaa hylkeenihraa ja -lihaa, ole lopulta saanut päätä ja kasvoilmeitä, jotka muistuttavat hyljettä? Eivätkö kalmukit ja kaukaasialaiset, jotka useita tuhansia vuosia ovat juoneet tammanmaitoa ja syöneet hevosenlihaa, ole saaneet hevosmaisen pitkää kaulaa ja pitkiä kasvoja?
Eikö villava tukka ja juutalaisnenä ole uskollinen jäljennös villavanaamaisesta uhrilampaasta, jollaisia juutalaiset ovat teurastaneet kolmen vuosituhannen ajan?
Ja eivätkö iho-pigmenttiä vailla olevat friisiläiset, anglit ja tanskalaiset ole suorastaan perineet kesyiltä sioilta vaaleita hiuksiaan ja savunsinisiä silmiään samoin kuin punervaa lihavuuttaan ja ihraisuuteentaipumustaan. Ja eivätkö sydämellisen bajuvarin kasvot, joka istuu oluttuvassa ja huuhtelee kahdennellatoista "tuopilla" kurkustaan alas "sisälmyskeittoaan", näytä punakaaliin upotetulta valkomakkara-annokselta?
Näitä esimerkkejä ruokajärjestyksen rotuamuodostavista vaikutuksista olisi helppo lisätä, mutta jo sanottu saakoon riittää.
Suomalaisten pääravintona on vanhoista ajoista alkaen ollut kuivattu ruisleipä, kotimainen suolakala tai suolasilli ja savustettu liha - paitsi maitoa, voita ja juustoa.
Niin yksinkertaisella ravinnolla eläen ei Suomen kansa ole voinut mitenkään huonontua lajistaan, ja suuri ruotsalainen antropologi Gustaf Retzius onkin perusteoksessaan "Finska kranier" todennut, että suomalaiset pääkallot kuuluvat normaaleimpiin koko ihmiskunnassa. Professori G. Retzius, joka ei ole mitannut suomalaisten kalloja ainoastaan Suomessa, vaan jatkanut tutkimuksiaan suomalais-ugrilaisten rotujen keskuudessa aina etelä-Volgalle asti, sanoo teoksessaan:
"Kaikille näille suomalaiskalloille on ominaista se, että ne ovat kaikki erittäin pitkiä, leveitä ja korkeita. Ne ovat ylipäänsä kookkaita, jopa kookkaimpia normaalikalloja, mitä antropologia tuntee. Niillä ei ole kuten ruotsalaisilla ylenpalttista pituutta tai kuten slaaveilla liiallista leveyttä tai korkeutta. Suomalaisilla kalloilla on kaikilla suuret, hyvin suhteelliset mitat, niin että perin sopusuhtaisen kehityksen täytyy olla niiden perustana..." - j.n.e.
Kiihkeä suomalaisuusharrastaja hän eittämättä oli, mistä kertoo myös nimen Wetterhoff-Asp suomalaistaminen (?) muotoon Wettenhovi-Aspa. Ruotsin kielen asemaa käsiteltäessä sävy on aidosti vakava:
Tässä aiheessa hän menee niinkin pitkälle, että melkein lipsahtaa hetkeksi pois roolistaan:Wettenhovi-Aspa kirjoitti:Lokakuussa 1934 sepittivät ja allekirjoittivat kaikkien Skandinaavian maitten, Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Islannin professorit "kultuuriadressin", jossa he koettivat uskotella Suomen hallitukselle ja eduskunnalle, että jos ruotsinkielinen opetus Suomen valtionyliopistossa loppuu, niin - "silloin kaikki loppuu", kuten eteläsaksalaiset sanovat. Silloin ei Ruotsi halua olla kultuurinvälittäjänä Suomen ja - Europan välillä! Suomalaiset taas puolestaan vastaavat, etteivät he sellaista välitystä tarvitsekaan. He tahtovat mieluummin oppia jonkin maailmankielen, saksan, englannin tai ranskan - kuin ruotsin kielen, joka sentään on vain eräs yksityinen germaaninen murre ja jolla he Skandinaaviaa lukuunottamatta eivät pääse maailmassa sen pitemmälle kuin omalla kielellään. Miten perusteltu tämä suomalaisten käsitys on, ilmenee jo siitä, että oppineet Ruotsin ruotsalaiset useimmiten julkaisevat väitöskirjansa ja tutkimuksensa joko saksaksi tai englanniksi - jotta heitä ymmärrettäisiin Europassa.
(Suomen kultainen kirja II, 1935, s. 147-8.)Wettenhovi-Aspa kirjoitti:Jo siinäkin tapauksessa, ettei valtasuomi ja fenno-egyptin kieli olisikaan ikivanha maailmankieli ja kaikkien indo-europalaisten murteitten äiti, vaatisi sentään jo pelkkä oikeudentunto, että Europassa täytyy olla ainakin yksi puhtaasti suomenkielinen valtionyliopisto. Missä opiskelisivat Europan tulevat kieltentutkijat valtasuomea, omain esi-isäinsä ikivanhaa maailmanäidinkieltä - elleivät Suomen suomenkielisessä yliopistossa?
Tietäjä tietää:
Wikipediahan esittää Wettenhovi-Aspan myös Hitlerin ihailijana - onko sille muita perusteita, kuin esim, tämä:Antti kirjoitti: ↑helmi 22, 2019, 15.33
Ehkä Wettenhovi-Aspaan assosioitumista tahdotaan välttää. Wikipedian mukaan Wettenhovi-Aspa oli nimittäin myös "rotuteoreetikko". Teoksessaan Suomen kultainen kirja II (1935, s. 139-141) hän esittääkin näkemyksensä "ruokajärjestyksen rotuamuodostavista vaikutuksista", joka on sen verran hauska, että ansaitsee tulla lainatuksi kokonaisuudessaan:
Jusleniuksen Suomi-kuva
Juslenius juonsi suomalaisten sukujuuret ajan tavan mukaan Raamatusta, Maagogin suvusta. Hänen mukaansa Maagogin jälkeläiset vaelsivat Suomeen vedenpaisumuksen jälkeen. Tässä niin kutsutussa goottilaisessa historiankirjoituksen perinteessä oli kyse kansallisen perusmyytin tuottamisesta. Kansalle luotiin geneettinen yhteydentunne sekä omistusoikeus asumaansa maa-alaan.
Juslenius ylisti Suomea kaikinpuolisesti. Hän kehui maan erinomaista satoisuutta ja suomalaisten sivistystä. Suomalaiset olivat keksineet hänen mukaansa kirjoitustaidon jo ennen roomalaisia. Ajalle tyypilliseen tapaan Juslenius hyödynsi tutkimuksissaan kielitiedettä. Hän selitti muiden muassa suomalaisten maineen hakkapeliittoina, urheina sotureina, johtamalla nimityksen sanayhdistelmästä hakkaa päälle. "Suomalaisten loputon into lyödä viholliset synnytti uuden sanan 'hakkapeliitta' ('hakkaa päälle' merkitsee lyö, iske, hakkaa kaikin voimin'), jonka kuuluessa Puola aina vapisi ja itävaltalaiset ja pyhän (jos jumalat tämän sanan sallivat) liigan puolustajat useimmiten joutuivat kauhun valtaan ja menettivät henkensä." Jusleniuksen mukaan sanat eivät ole syntyneet turhaan eli ilman niitä tarkoittavien asioiden olemassaoloa. Jos suomalaiset kerran huusivat vihollisten hakkaamista, heidän täytyi olla taisteluissa niskan päällä.
Jusleniuksen Suomen-suitsutus on ohjannut ajattelemaan, että hänen motiivinaan olisi ollut Suomi-kuvan kirkastaminen. Tästä syystä häntä on pidetty Suomen ensimmäisenä fennofiilinä. Jusleniuksen teokset olivat kuitenkin akateemisia väitöskirjoja, jotka noudattivat ajan tieteen vaatimuksia. Niissä käytettiin niin kutsuttua dialektista metodia, Jusleniuksen teoksissa tämä dialektinen vastakohta-asetelma syntyy kahden Suomi-kuvan kamppailusta. Juslenius esiintyy suomalaisten puolustajana ja kohtaa kuvitteellisessa väittelyaitiossa suomalaisia arvostelevat ulkomaalaiset. Hänen tehtävänään on torjua kaikki suomalaisista esitetyt epäsuotuisat väitteet ja todistaa näin päinvastaisiksi. Dialektisen menetelmän myötä aihe ja sisältö olivat tutkimuksissa sivuseikkoja. Tärkeämpää oli osoittaa oppineisuutensa käyttämällä latinaa selvästi ja loogisesti. Suomi ja suomalaiset olivat väittelyn aiheita muiden joukossa.[5]
Juslenius kielitieteilijänä ja kirkonmiehenä
Brunsbon piispantalo Skarassa, Jusleniuksen viimeinen asuinpaikka.
Juslenius oli kielitieteen asiantuntija. Hänen virkaanastujaisesitelmänsä vuonna 1712 kielten professorin virkaan käsitteli suomen kielen sukulaisuutta heprean ja kreikan kielen kanssa (De convenientia lingvae Fennicae cum Hebraea et Graeca). Jusleniuksen kieliharrastuksesta syntyi myös ensimmäinen laajempi suomen kielen sanakirja, Suomalaisen Sana-Lugun Coetus (1745). Se sisälsi 16 000 sanaa. Sanakirja on ensimmäinen, jossa suomen kieli on hakukielenä. Kirja säilyi useita vuosikymmeniä tärkeimpänä suomen kielen sanakirjana ja siitä julkaistiin korjattu painos vielä vuonna 1917.[6] Juslenius toimi myös piispana Porvoossa (1734–1744)[7] ja Skarassa (1744–52).
Daniel Jusleniuksen mukaan on nimetty yksi Turun yliopiston humanistisen tiedekunnan rakennus, vuonna 1975 valmistunut Juslenia
Alkuperäinen lähde on näemmä tämä. Tuskinpa siihen muuta tarvitaan, maalasihan hän kuvat ihailemistaan Lönnrotista, Sibeliuksesta ja Mannerheimostakin... QEDJorge kirjoitti: ↑helmi 24, 2019, 14.56 Wikipediahan esittää Wettenhovi-Aspan myös Hitlerin ihailijana - onko sille muita perusteita, kuin esim, tämä:
https://www.kuvakokoelmat.fi/pictures/v ... 0603_47007
?
Tämä taitaa muuten olla ainoa tämäntyylinen etymologia, joka edelleen elää ja voi hyvin.Juslenius [...] selitti muiden muassa suomalaisten maineen hakkapeliittoina, urheina sotureina, johtamalla nimityksen sanayhdistelmästä hakkaa päälle. "Suomalaisten loputon into lyödä viholliset synnytti uuden sanan 'hakkapeliitta' ('hakkaa päälle' merkitsee lyö, iske, hakkaa kaikin voimin'), jonka kuuluessa Puola aina vapisi ja itävaltalaiset ja pyhän (jos jumalat tämän sanan sallivat) liigan puolustajat useimmiten joutuivat kauhun valtaan ja menettivät henkensä."
(Lauantai-iltoja: suomalaisia kansallisjuhlanäytelmiä I, (suomennos), 1922, s. 168-169.)Wettenhovi-Aspa kirjoitti:KENRAALI (kääntymättä) Stiinako siellä kastelee?
STIINA Minä, teidän armonne!
KENRAALI Tules vähän tänne.
STIINA En minä uskalla - teidän armonne nipistää taas...
KENRAALI No, mitä varten sinä luulet Jumalan luoneen naisen - ellei nipistettäväksi?
STIINA Voihan sitä koreastikin taputtaa.
KENRAALI Tyle nyt tänne sitten - minä taputan koreasti.
STIINA En minä uskalla...
KENRAALI (lyö ratsupiiskalla saapasvarteensa) Stiina - tule tänne!
STIINA (lähestyy ja niiaa varovasti)
KENRAALI Sinä olet kumma kasvi - näkee kyllä, että isäsi on puutarhuri; kun armon aurinko paistaa, sulkeudut kuin akaasia, sen sijaan että aukenisit kuin ulpukka aamulla.
STIINA Minä luulen, että teidän armonne vain tekee pilaa.
KENRAALI Päinvastoin minä kysyn vakavissani: tykkäätkö sinä pulskista pojista?
STIINA (punastuu ja peittää kasvojan esiliinalla) Hyi - häpeää...
KENRAALI Mitä vielä! Ei siinä ole mitään "häpeämistä". Sinun iälläsi on oikeus katsella ympärilleen - ellei tahdo jäädä vanhaksi piiaksi. [...]
Niin; rautatiesilta Siperian ja Alaskan välille. Josta tulikin mieleeni, että Peter Vesterbacka myy jo nyt lippuja Tallinnan tunnelin junaan vuodelle 2022- oletteko jo varmistaneet paikkanne?Euroopan tulevaisuuden suhteen Wettenhovi-Aspa edustaa samaa linjaa kuin Georg Wilhelm Friedrich Hegel ja Oswald Spengler, ja näkee johtokipinän jo siirtyvän muualle ensin maailmantuskan ja sitten maailmansodan heikentäneeltä mantereelta. Tekninen ylivertaisuus vain alleviivaa perikatoa merkitessään perustavanlaatuista vieraantumista. "Kaikki teknilliset uudistukset giljotiinista ja höyrykoneesta alkaen hamaan autoon ja lentokoneeseen asti tuntuvat vain osaltaan kiirehtivät ja jouduttavan Euroopan itsemurha-tuhoa", hän manailee (vaikka tosin itse sijoitti rahaa utopiahankkeeseen tehdä rautatiesilta Siperian ja Alaskan välille).
Ettäs tiedätte, maannussijat!Wettenhovi-Aspa selitti ruotsalaisen ihmistä tarkoittavan sanan "människa" juontavan juurensa "maannussijasta".
Linkin takaa:
Tätähän ei pidä missään nimessä tulkita niin, että E. N. Setälä, joka kuitenkin ymmärsi jotain historiallisesta kielitieteestä, olisi tarkoittanut, että Aspan metodologiassa olisi ollut jotain järjen hiventä edes siinä tapauksessa, että muinaisegyptiläiset todella olisivat olleet kosketuksissa jonkun suomen sukukieltä puhuneen heimon kanssa.E.N. Setälä kirjoitti Jean Sibeliukselle: "Voihan olla mahdollista, että Aspa on sikäli oikeassa, että muinaisegyptiläiset ovat olleet kosketuksissa jonkun suomalais-ugrilaisen heimon kanssa."
Ottaen huomionn se kiihko, jolla hän hyökkää kieltolakia, Matti Heleniusta ja Santeri Alkiota vastaan, en pitäisi tätä mitenkään epätodennäköisenä!Jorge kirjoitti: ↑helmi 25, 2019, 16.37 Olen hiukan miettinyt, että kun Sigurd oli tunnettujen pesusienten, kuten Janne Sibeliuksen, kaveri, niin olikohan hän kaiken aikaa pienessä punssissa, kun mielikuvitus laukkasi tuota rataa? Vai oliko rappariveljissä lekureita, joilta sai vielä parempia aineita?
(Nauloja kieltolain ruumisarkkuun, 1920, s. 90.)Wettenhovi-Aspa kirjoitti:Antakaamme anteeksi niille papeille, jotka ovat julkilukeneet Filander-Heleniuksen kieltolain Herranhuoneessa, sillä he eivät tiedä mitä tekevät.
(Nauloja kieltolain ruumisarkkuun, 1920, s. 11.)Wettenhovi-Aspa kirjoitti:Suokoon Jumala, että Suomen 'tasavaltalaiset' edes unissaan näkisivät murto-osan siitä humbuuginomaisesta, Barnum'n cirkusta muistuttavasta reklaami-sohinasta, siitä jättiläisjuonittelusta ja röyhkeästä presidentinvaalin äänten ostamisesta, johon trustit tuhlaavat lukemattomia miljoonia, pusertaakseen jokainen läpi oman ehdokkaansa U. S. A.-osakeyhtiön toimeenpanevaksi tirehtööriksi.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 151 kurkkijaa