Jotenkin tuntuu että tällainen ketju on olemassa jo, mutta en muutamilla hauilla löytänyt.
Elikkäs taas taideketjua pukkaa. Ei ole ihan yhtä "soup-nazit" säännöt kuin musiikkivideoketjussa, mutta erittäin vankka toivomus että kommentoidaan muiden laittoja ja omaa. Muuten tulee liikaa epämieluisaa virtaa. Taas toiveena tietty hitaus: Ei vain hemmetisti biisejä vaan enemmän juttelua näistä.
Ja vahva toive paljastus-tägin käytöstä sekä videoissa että sanoituksissa. (Parantaa ketjun selattavuutta helvetisti.)
Ja tietenkin että sanoitukset laitetaan tänne.
--------------------
Aikoinani punkkarina ihmettelin miten punklevy-yhtiö -Epitaphille (Bad Religionin tyypin levylafka joka kovimpana mainstreamina puski ulos Offspringin Smashin) otti jonkun witun sedän nimeltään Tom Waits riveihinsä. Äänessä oli silti jotain tuttua ja siellähän Waitsin hieno Time on joillain niillä c-kaseteilla, jotka pyörivät faijan sylissä olevassa mankassa Skodassa. Ja silloin siis Skodat olivat niitä noloja autoja, eikä näitä nykyisiä hienoja.
Mutta ottivatpahan silti hänet riveihinsä. Ehkä ihmettelen enemmän että hän joutui turvautumaan jonkinasteisena tähtenä pieneen levy-yhtiöön.
Tämän langan saa vaikka samantien täytettyä hänen biiseillään, koska tuo sanoitustaito ei ole ihan ehkä edes tästä maailmasta.
Yhtäkkiä alkoi soimaan päässä Waitsin Georgia Lee, tältä punklevy-yhtiön julkaisemalta Mule Variationsilta. Biisin taustalla on hyvin valitettava tarina tästä Georgia Lee Mosesista, joka tapettiin teininä ja tappajaa ei ole vissiin vieläkään löydetty. Hän oli musta ja joku toinen valkoinen tapettiin vähän ennen tätä Georgia Leeta. Edellä mainitusta tuli iso mediarumba ja tämän Georgia Leen tarina ilmeisesti ei kiinnostanut yhtä paljoa juuri ketään. Voi tietenkin kysyä, johtuuko tämä ihonväristä vai mistä.
Mutta Tom Waits nopean nettilueskelun perusteella vissiin (?) koki että ketään ei kiinnosta asia minkä ikäänkuin pitäisi kiinnostaa. Ja hän halusi antaa näkyvyyttä asialle. Ilmeisesti biisi oli hilkulla jäädä levyltä pois, mutta jonkun sivun mukaan Waitsin joku läheinen sai hänet ymmärtämään mukaan laittamisen tärkeyden, koska muuten kukaan ei kerro Georgia Leen tarinaa.
Osin jotain juhannuksen nostalgiaa + krapulajumitusta, mutta olen muutaman kerran kuunnellut biisin tänään ja kyyneleet vain valuneet poskilla. Jos sanoitus on kova, se on.
Ihan helmetin kova juttu käyttää jumalaa välineenä tuolla tavalla miten hän käyttää. Sanomasta tulee älyttömän vahva tällä tavalla. Klassista Waitsia. Ja tarkoitan tällä sitä, että nämä asiat tehdään saattanan hyvin. Hyvin tekeminen on klassista häntä.
Opettajana biisi koskettaa kaiken sen surun takia, mikä tulee siitä, että jotkut lapset ovat pahassa paikassa.