Matkustusmuotojen rasittavuus Äiti Maalle

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta.

Ylipotkijat: Totte, JanneM, Point, Tyttö

Vastaa
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 2738
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: CF
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW
Tykännyt: 19 kertaa
Tykätty: 52 kertaa

Lentomatkailu

#16

Viesti Eppu » marras 12, 2018, 08.18

tapsaattori kirjoitti:
marras 12, 2018, 07.46
Eppu kirjoitti:
marras 12, 2018, 06.57
Liittyi lentomatkailun moralisointiin ja kotimaassa pysymisen glorifiointiin. Pelkästään Suomessa asuminen taitaa olla isompi päästörikos, kuin matkustella ulkomaille.

Hyvä, että otit tuon kilowattituntiesimerkin, se on aivan totta: jos kolmekymmentä viisihenkistä seuruetta tekee Helsingistä lapinmatkan autolla, kuluu liikutteluun 30 henkilöautolla 20100kWh, yhdellä lentokoneella 1250kWh. Noiden karkeiden esimerkkikertoimien valossa. Lentomatkailu voidaan siis nähdä joukkoliikenteenä. Ajallisesti ja ulottuvuudellisestihan se on monesti ainut järkevä tapa.
Laskelmasi ei voi suinkaan pitää paikkaansa sillä tulokset ovat epärealistisia; lentokone kuluttaisi lähes 20 kertaa vähemmän kuin auto? :)

Nähdäkseni hyötysuhde asettaa kulkuneuvot järjestykseen päästökuormituksen suhteen siten, että kuinka paljon yksittäisen henkilön liikuttelu kuluttaa energiaa. Toisin sanoen jyvittää kulutuksen keskimääräisen matkustajamäärän perusteella.

Täytyy kyllä sanoa, että linkin sivusto ei avaa kovin hyvin tuota hyötysuhdetta.
Ei avaa ei, siinä on erheen mahdollisuus, mutta kuten sanoin, vertasin yhtä lentokonetta vaadittuihin kolmeenkymmeneen henkilöautoon.

Nämä päästöhommelit eivät ehkä liene ketjun pääpointti, joten totean vain mielipiteeni moralisointiin, tuolta sivulta tuetulla luvulla: liikenteen päästöistä yli 80% tulee tieliikenteestä.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja -treenipäiväkirja

Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 9551
Lauteille: Kesäkuu 2008
Tykännyt: 3 kertaa
Tykätty: 10 kertaa

Lentomatkailu

#17

Viesti Jorge » marras 12, 2018, 08.24

Beorn, mulla on oikeus lentomatkailuun.

Kun en rasita maaemoa lisääntymällä tai röökaamalla, niin voin lentää.

Voin myös loungessa whiskyä nauttiessani ajatella Beornia sulloutuneena veneeseen perheen kanssa ja kakaroiden valittaessa kyllästymistään.

Ja aina kun alkaa tehdä mieli sikaria, niin revin setelin palasiksi. Samanlaista rahantuhlausta, mutta ei niin haitallista ympäristölle.

Tsekkaan vielä tuon matkan omaan sisäiseen masilmaan, joskin pahoin pelkään, että se on vain pään työntämistä vielä syvemmälle omaan kurttuun...

Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 2738
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: CF
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW
Tykännyt: 19 kertaa
Tykätty: 52 kertaa

Lentomatkailu

#18

Viesti Eppu » marras 12, 2018, 10.16

Beorn kirjoitti:
marras 12, 2018, 08.01
Eppu kirjoitti:
marras 12, 2018, 06.57
Ajallisesti ja ulottuvuudellisestihan se on monesti ainut järkevä tapa.
Logiikan jäätyneen lammikon keskellä meloo kanootilla myös se, joka puhuu suomessa asumisesta päästörikoksena ja samaan aikaan on sitä mieltä, että lentäminen on järkevä tapa matkustaa.
Kanoottiini lisävarusteena asennetun taskulaskimen mukaan lentomatkailun päästöt ovat kokonaispäästöistä 1,69%, jolloin lentomatkailun ulkopuolinen elämämme tuottaa 98,31% kokonaispäästöistä. Se on merkittävän suuri suhdelukuero.

Huomatkaa veljet, etten ole väittänyt lentomatkailun olevan vähäpäästöistä, vaan sen moralisoinnin osuvan ohi maalista. Vähentämällä lentomatkustelun päästöjä viidellä prosentilla, pienenevät kokonaispäästöt 0,0845%, vähentämällä kaikkia muita päästökohteita viidellä prosentilla, pienenevät kokonaispäästöt 4,9155%.

Moralisoinnin, tai näkisin mieluummin positiivisen kannustuksen tulisi kohdistua asioihin, joilla yksilö vaikuttaa merkittävämmin ja joihin yksilöllä on mahdollisuus vaikuttaa. Jos yksi ihminen jää pois reittilennolta, ei kone jää maahan, mutta jos yksi ihminen valitsee työmatkalleen yksityisauton (volyymiltään lentoliikennettä isompi paha) sijaan polkupyörän, tippuvat kyseisen työmatkan päästöt polttomoottorin (tai sähkövoimalan) tuottamista ihmisen uloshengityksen päästöihin.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Eppu viestistä:
TimoS
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja -treenipäiväkirja

Kuvake
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 14835
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 247 kertaa
Tykätty: 80 kertaa

Lentomatkailu

#19

Viesti Lasse Candé » marras 12, 2018, 12.02

Kun Eppu lopulta vertasi Lapin matkan tekemistä 30 henkilöautolla yhteen lentokoneeseen, näyttää että koko tapsaattorin taulukko ja hänen tarkennuksensa meni ohi. Siis siinä pointti oli nimenomaan, että lentokoneratkaisu kuluttaa tässä enemmän.

Ihan en ymmärrä logiikkaa siitä, että lentomatkailun kestävyyttä pohditaan sitä kautta kuinka iso sen päästöjen osuus on kaikista päästöistä. Tämä olisi ymmärrettävää vain tällaisella logiikalla:

”Tiedän, että viikonloppumatkani kauas kuormittaa ympäristöä ihan hemmetisti suhteessa saamaani iloon, mutta tämä on OK, koska niin pienellä osalla maailman ihmisistä on tähän varaa, jolloin muut eivät kuormita juuri tällä tavalla niin hirveästi.”

Lentomatkailun ympäristövaikutukset sopisivat paremmin kyllä johonkin muuhun ketjuun. Ehkä mieluiten johonkin yleiseen ympäristöketjuun. Vaikka kuvittelen etten ole ilmastovaikutusdenialisti, on tietyllä tavalla vähän ikävä hyökkäys ketjuun tulla saarnaamaan kun tulee hyvät tarjoukset. Oikeassahan siinä ollaan ja henkilöhyökkäillä pystyykin tämän jälkeen joka suuntaan, mutta nämä kaksi keskustelua sopisi parhaiten eri paikkoihin.

Varmaan jokainen täällä on alkanut hieman miettiä lentomatkailuaan ja jollakin osalla tämä johtaa toimenpiteisiin. Itse huomioin tämän realiteetin jatkossa aina ja tästä syystä saattaa jokin lentoreissu jäädä tekemättä, vaikka valtaosa ei jää. Ei voi kuitenkaan vaatia ihmeitä, varsinkaan heti, kun aihe on vasta viime aikoina noussut oikein kunnolla tapetille.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Lasse Candé viestistä:
flammee
hänen virtuoosimainen salaman käyttönsä
on hyvin samanlaista kuin
hänen virtuoosimainen patukan käyttönsä


Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 88135
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 297 kertaa
Tykätty: 113 kertaa
Viesti:

Lentomatkailu

#20

Viesti Mika » marras 12, 2018, 12.03

Se onkin vähän korkeampaa matematiikkaa, miten eri kulkumuodot rasittavat Tellusta. Tätä blogikirjoitusta suosittelen jokaiselle ympäristöfariseukselle.

www.sitra.fi/blogit/pelasta-maailma-lomallasi-ja-tule-hulluksi-pelastuslaskelmia-tehdessasi/
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 14835
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 247 kertaa
Tykätty: 80 kertaa

Lentomatkailu

#21

Viesti Lasse Candé » marras 12, 2018, 12.16

Kun tekstissä verrataan lopussa hintoja, tämä periaatteessa tukisi lentomatkailun korkeaa verotusta.
hänen virtuoosimainen salaman käyttönsä
on hyvin samanlaista kuin
hänen virtuoosimainen patukan käyttönsä


Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan

Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2922
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Kaarina
Etulaji: Jumppa
Takalajit: Judo, nyrkkeily, Bujinkan, Defendo, Hokuto, kb, Wing Tsun
Tykännyt: 5 kertaa
Tykätty: 30 kertaa

Matkustusmuotojen rasittavuus Äiti Maalle

#22

Viesti MikaM » marras 12, 2018, 13.09

Pääseehän tonne vaikka purkkarilla.
En ole alan ekspertti, mutta onko CO2 ainoa, joka kiusaa? Mielestäni tuolla aiemmin puhuttiin energiasta ja nyt päästöistä. Meneekös nyt puurot ja vellit sekasin? Mun pitää varmaan seuraava Korean matka tehdä Siperian expressillä... ja muuten korealaiset mainitsevat naapurinsa Vladivostokin eurooppalaisena kaupunkina, että lentomatkailu on ainakin se, joka maapallon pienentää.
"When you talk, you only repeat what you already know. But if you listen, you may learn something new."
- Dalai Lama

Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 2738
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: CF
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW
Tykännyt: 19 kertaa
Tykätty: 52 kertaa

Lentomatkailu

#23

Viesti Eppu » marras 12, 2018, 14.54

Lasse Candé kirjoitti:
marras 12, 2018, 12.02
Ihan en ymmärrä logiikkaa siitä, että lentomatkailun kestävyyttä pohditaan sitä kautta kuinka iso sen päästöjen osuus on kaikista päästöistä. Tämä olisi ymmärrettävää vain tällaisella logiikalla:

”Tiedän, että viikonloppumatkani kauas kuormittaa ympäristöä ihan hemmetisti suhteessa saamaani iloon, mutta tämä on OK, koska niin pienellä osalla maailman ihmisistä on tähän varaa, jolloin muut eivät kuormita juuri tällä tavalla niin hirveästi.”
Miksi tuo olisi ainoa logiikka? Vaikka jokaisella ihmisellä olisi varaa ja mahdollisuus lentää, jos sen ilmastovaikutus on lähempänä nollaa, kuin kaikella muulla elämisellä, niin eikö ole ihan loogista ohjailla voimavaroja kehittämään sen kaiken muun vähäpäästöisyyttä?

Kuten edellä laskin, viiden prosentin leikkaus kaikessa lentotoiminnan ulkopuolisessa päästöjä tuottavassa toiminnassa vähentää kokonaispäästöjä lähes kolminkertaisesti enemmän, kuin koko lentoliikenteen lakkauttaminen. Minun mielestäni tämä on ihan validi näkökulma, kun mietitään lentämisen syntisyyttä suhteessa muihin elintapoihin.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja -treenipäiväkirja

Kuvake
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 14835
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 247 kertaa
Tykätty: 80 kertaa

Matkustusmuotojen rasittavuus Äiti Maalle

#24

Viesti Lasse Candé » marras 12, 2018, 15.08

Tuo on siksi se keskeinen logiikka, että siinä pohditaan asiaa yksilön ratkaisujen kestävyyden näkökulmasta ja siksi, että on kyse siitä, miten päästöjä saadaan minimoitua sieltä mistä niitä saadaan minimoitua. Eikä tietenkään vähiten siksi, että lentomatkailu on nyt tässä se aihe. Toki voit kertoa sellaisen helpon niksin jolla vähentää yhtä paljon omaa päästöjen aiheuttamista yhtä helpolla, kuin hupimatkailija voi tehdä vähentämällä lentojaan. Tässä toki onkin jo esitetty lapsien hankkimattomuutta, mikä on ihan validi keino. On vain hitusen perustavanlaatuisempi tarve kuin lentäminen rantakohteisiin, oli tällä sitten väliä tai ei.

Tai vaihtoehtoisesti, kun selvästi makroskooppinen tarkastelu on sinun kulmasi, minkälaisella poliittisella toiminnalla se viisi prosenttia poistetaan jostakin isommasta päästöjen aiheuttamisesta. Tai kuten sanot, ihan kaikista lentoliikenteen ulkopuolisista päästöistä. :o

Ja jos jokaisella ihmisellä olisi varaa ja mahdollisuus lentää ja nämä ihmiset myös tekisivät näin vaikkapa sellaisissa määrin kuin suomalaiset keskimäärin, varmaan vaikutukset olisivat sitten kauempana tuosta nollasta. Koska sanoit tuon, huomaan, ettet ihan edes ymmärtänyt logiikkaani: Paljon lentävä kuormittaa jo tällä aivan hemmetisti enemmän ympäristöä kuin keskimääräinen ihminen, oli sitten tämän kategoria harvinaista luksusta maailmassa tai ei.
hänen virtuoosimainen salaman käyttönsä
on hyvin samanlaista kuin
hänen virtuoosimainen patukan käyttönsä


Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan

Kuvake
Totte
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 4285
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 5 kertaa
Tykätty: 30 kertaa

Matkustusmuotojen rasittavuus Äiti Maalle

#25

Viesti Totte » marras 12, 2018, 15.12

Eihän lentämistä ja "kaikkea muuta" voida verrata. Pilkkomalla osat tarpeeksi pieniin osiin voidaan aina häivyttää mitä tahansa.

"Kyllähän liikenne tuottaa 13% päästöistä ja lentäminenkin 13% niistä, mutta kuinka paljon tuottaa 30-35 vuotiaiden miesten tammikuussa Suomesta Yhdysvaltoihin tekemät matkat? No ei juuri mitään kaikkiin muihin lentoihin verrattuna. Voin siis hyvillä mielin lentää!"

Liikenne on isossa osassa, joten jos sitä halutaan parantaa niin pitäisi kai etsiä ne asiat jotkat tuottavat eniten päästöjä ja karsia niitä. Lentäminen kai tuottaa henkilökilsaa kohden eniten, joten henkilökilometrien karsiminen näissä tuottaa parhaimman lopputuloksen. Ei se tietenkään tarkoita, että mitään muuta ei kannata tehdä.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Totte viestistä:
Lasse Candé

Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 2738
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: CF
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW
Tykännyt: 19 kertaa
Tykätty: 52 kertaa

Matkustusmuotojen rasittavuus Äiti Maalle

#26

Viesti Eppu » marras 12, 2018, 16.25

Tässä täytyy näkökulmastani ymmärtää, että tämä uudeksi (hyväksi ja aiheelliseksi) ketjuksi päätynyt keskustelu alkoi lentomatkustelun moralisoimisesta. Moralisoimisen näkökulmasta lentomatkustajat ovat tarpeettoman pieni yleisö. Olen pyrkinyt tuomaan esille kokonaisvaikutuksia, joihin yksilöiden tekemät päätökset johtavat. Omantunnonkysymyksenä ja sielunsa puhtauden kannalta lentämistä olisi yksilön näkökulmasta syytä vältellä, kuten sanottua sen ollen raskain kilometriltään. Mutta edelleen, vaikka kaikki lentomatkustajat saataisiin tekemään henkilökohtainen ratkaisu lentämisen lopettamisesta, ihmiskunnan kollektiivinen taakka kevenisi ainoastaan merkityksettömästi.

Tässä keskustelussa on muuten koko ajan läsnä sellainen henki, että lentäminen on ainoastaan lomailuun ja huvitteluun liittyvää toimintaa. Tästä itselleni tulee ikäviä sheimaus- ja kateusviboja, joka liittyy osaltaan tuohon yksilön syntilistan pienentämiseen ja itsensä tärkeäksi kokemiseen.

Mitä tulee ketjun uuteen aiheeseen, oleellista on tietysti verrata saman yhteysvälin kulkemista eri (järkevin) keinoin, mikä onkin mielestäni paljon mielekkäämpi aihe, kuin yksittäisen kulkutavan demonisointi tyhjiössä. Tässä astuu kehiin myös Lassen peräänkuuluttama politiikka. Esimerkiksi tieliikenteen siirtymistä uusiutuvasti energisoituun muotoon on mahdollista tukea ja kannustaa monin eri keinoin. Tämä on ihan globaali juttu, sillä esimerkiksi yksityisautoilu kasvaa rajusti ympäri maailmaa.

Näen siis, että liikenteen sisällä muilla välineillä on tehtävissä paljon enemmän, kuin ilmailussa, sitä kun käytetään eniten väleihin, joita ei voida korvata muilla menetelmillä (järkevästi).
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja -treenipäiväkirja

Kuvake
Totte
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 4285
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 5 kertaa
Tykätty: 30 kertaa

Matkustusmuotojen rasittavuus Äiti Maalle

#27

Viesti Totte » marras 12, 2018, 16.38

Selvensi paljon, ja olen monelta osin samaa mieltä. Tekisin tässä vielä yhden huomion, nimittäin yhteiskunnallisen ja henkilökohtaisen ulottuvuuden. Eli koko tieliikenteen modernisointi vaikuttaisi hyvin paljon päästöihin. Tätä on kuitenkin hyvin hankala edistää yksilötasolla, kun taas jokainen voi vaikuttaa siihen kuinka paljon lentää.

Yksilö ei siis voi jättää käyttämättä omia keinojaan ongelman ratkaisuun vedoten siihen, että yhteiskunnallisella tasolla voitaisiin tehdä vielä tehokkaampia ratkaisuja. Yhteiskunnalliset toimijat taas eivät voi jättää omaa työtään tekemättä ja keskittyä moittimaan miten ihmisten pitäisi lentää vähemmän. Samaa ristiriitaa näkee mielestäni hyvin monessa aiheessa, esim. työttömyyden käsittelyssä.

Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 2738
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: CF
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW
Tykännyt: 19 kertaa
Tykätty: 52 kertaa

Matkustusmuotojen rasittavuus Äiti Maalle

#28

Viesti Eppu » marras 12, 2018, 16.54

Elämäni lentokerroista (en laske kilometrejä, koska se ei kuvasta valinnan useutta) puolet on ollut hupilentoja, joten aivan täysin ei voi yksilö päättää sitäkään.

Tuo Toten kuvaama köydenveto, joka useimmiten johtaa siihen, ettei kukaan tee mitään, on todella harmillinen. Ihmettelen miten takapajuinen maa Suomi on tieliikenteen uudistamisessa. Yksityisautoilun tarvetta on mielestäni sangen turha kyseenalaistaa (volyymiä ehkä kyllä), joten mielestäni olisi tärkeintä tukea ylhäältä alaspäin -ohjauksella esimerkiksi sähköautojen hankkimista ja käyttöä. Alhaaltapäin on vaikea lähteä, kun verotus ja muut maksut tekevät siitä harvojen herkkua.

Ruohonjuuritasolla tietysti asenne ratkaisee. Järjestin aikoinaan työpaikallani "vuoden työmatkaliikkuja" - kilpailun. En edes luvannut mitään palkintoja, mutta kisojen kerääminen meni joillain jopa totiseksi ja kaksi jamppaa lopetti polttamisenkin, kun juoksu ei kuulemma sujunut (Jalkapelissä pyöräilyä parempi pistekerroin) :)
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja -treenipäiväkirja

Kuvake
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 14835
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 247 kertaa
Tykätty: 80 kertaa

Matkustusmuotojen rasittavuus Äiti Maalle

#29

Viesti Lasse Candé » marras 12, 2018, 16.58

Miten niin moralisoinnin näkökulmasta lentomatkustajat ovat tarpeettoman pieni yleisö? Sama kuin sanoisi moralisoinnin mielessä terroristien olevan tarpeettoman pieni yleisö.

Tässä nyt varmaan menee jokin ohi johonkin suuntaan, kun Totte puhui hyvin ongelman pilkkomisesta kategorioihin ja siitä, että sopivin rajauksin saadaan kaikki pienennettyä merkityksettömäksi. Ja tämän jälkeen Eppu sitten toteaa lentämisen olevan juuri siinä mielessä merkityksetöntä, missä Totte sanoi että kaikki muukin on... pelkästään sopivalla asettelulla.

Isompia muutoksia tietenkin saadaan sillä, että jokainen miettii kuinka juuri hän voisi osallistua maailman pelastamiseen. Paljon huvikseen lentävällä tämä tarkoittaisi varmaan näiden lentojen karsimista.

Mistä tarkalleen tulee sheimaus- ja kateusviboja? Ilman tarkennuksia tällainen lukeminen kai kertoo enemmän lukijasta kuin kirjoitetusta. Nähdäkseni ketjussa on järkevästi rajattu lentomatkustuksen eettisyyden pohdintaa juuri hupimatkoihin, eikä esim työmatkoihin, jotka toisella tapaa ovat välttämättömiä eivätkä usein samalla välittömyysasteella pelkkiä omia valintoja. Vaikka tietenkin voisi pohtia, kuinka työlentoja saisi vähennettyä, en näe kovin mielekkäästi sekoittaa näitä kahta kategoriaa vain sillä perusteella että molemmissa lennetään. Ilmeisesti sinä näet. Miksiköhän näin?
hänen virtuoosimainen salaman käyttönsä
on hyvin samanlaista kuin
hänen virtuoosimainen patukan käyttönsä


Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan

Kuvake
Totte
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 4285
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 5 kertaa
Tykätty: 30 kertaa

Matkustusmuotojen rasittavuus Äiti Maalle

#30

Viesti Totte » marras 12, 2018, 17.02

Jos puolet on ollut hupilentoja niin eikö silloin lennoista olisi omilla valinnoilla voinut välttää puolet? Täydellinen lentämättömyys nyt ei mielestäni ole tavoiteltavaa muutoin kuin ehkä omantunnonpuhtautta ajatellen. Ympäristön kannalta on täysin samanarvoista vähentääkö 100% populaatiosta lentämistä 10%, vai 10% vähentää sitä 100%. (Näin karkesti. Kaikki ei tietenkään lennä yhtä paljon.) Mitä yritän tuoda esille on, että se ensimmäinen lentämättä jäänyt lento on aivan yhtä tärkeä kuin se viimeinenkin. Täydellinen lentämättömyys ei tuo mitään maagisia "tuplabonuksia". Vaikuttaa voi siis vaikka suurin osa lennoista olisikin työmatkoja.


Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 kurkkijaa