Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti.
3D-tulostus: laitteet ja niksejä arkeen
Valvoja: Valvoja
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 4
- Viestit: 2469
- Lauteille: Heinäkuu 2016
- Etulaji: keppijumppa
- Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini
3D-tulostus: laitteet ja niksejä arkeen
Moi,
ajattelin nyt avata tämmöisen aiheen, kun 3d printtaus on kuulemma hintansa ja laatunsa puolesta jo tavoittanut myös kotitaloudet.
Mun pitäs ainakin tulostaa
-imuriin sellanen pidike mihin se karvasuutin voidaan laittaa.
-Kustomoituja pidikkeitä varastonseinään erilaisille tavaroille
-UL-virvelille vapateline veneeseen
Mutta eihän mulla oo ku ideoita päässä, en ees tiedä minkä laitteen hommais semmosta materiaalia pitäs tulostaa mikä kestää. Eli ehkäpä sellanen laite mikä pystyy käsittelemään ABS-muovia.
Jos tää on tyhmä ketju niin modet poistakoon. Aattelin vaan jos täällä on asiaan perehtyneitä ja asiasta keskustelemaan kiinnostuneita
ajattelin nyt avata tämmöisen aiheen, kun 3d printtaus on kuulemma hintansa ja laatunsa puolesta jo tavoittanut myös kotitaloudet.
Mun pitäs ainakin tulostaa
-imuriin sellanen pidike mihin se karvasuutin voidaan laittaa.
-Kustomoituja pidikkeitä varastonseinään erilaisille tavaroille
-UL-virvelille vapateline veneeseen
Mutta eihän mulla oo ku ideoita päässä, en ees tiedä minkä laitteen hommais semmosta materiaalia pitäs tulostaa mikä kestää. Eli ehkäpä sellanen laite mikä pystyy käsittelemään ABS-muovia.
Jos tää on tyhmä ketju niin modet poistakoon. Aattelin vaan jos täällä on asiaan perehtyneitä ja asiasta keskustelemaan kiinnostuneita
3D-tulostus: laitteet ja niksejä arkeen.
Aihe on ihan mielenkiintoinen, olen vuosien varrella ollut mukana kehitystöissä, joissa pikamalleja on käytetty ihan hyvällä menestyksellä protyyppivaiheen nopeuttamiseen. Nykyään joitain osia voidaan valmistaa suoraan käyttöönkin kuten todettu.
Homma alkaa osan 3D CAD mallinnuksella, sen jälkeen laitteesta riippuen tehdään varsinainen valmistusohjelma em. pohjalta ja sitten päästään itse valmistukseen.
Homma alkaa osan 3D CAD mallinnuksella, sen jälkeen laitteesta riippuen tehdään varsinainen valmistusohjelma em. pohjalta ja sitten päästään itse valmistukseen.
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 93843
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
3D-tulostus: laitteet ja niksejä arkeen.
Sattuipa somasti, kun juuri toissapäivänä mietein, koska 3D-tulostimista tulee samanlaisia jokapäiväisiä laitteita kuin matkapuhelimet ovat. Olen käsittänyt, että vielä 3D-tulostimet ovat melko hintavia ja siten tilanne vastaisi enemmänkin 1990-luvun alkua, jos matkapuhelimeen verrattaan. Mikähän on todellinen tilanne tällä hetkellä?
Tämä lyhyehkö video on vuodelta 2014, mutta se kestää katselua.
Tämä lyhyehkö video on vuodelta 2014, mutta se kestää katselua.
- flammee
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 11111
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Oulu
3D-tulostus: laitteet ja niksejä arkeen
Pienempiin ja kevyempiin pidikkeisiin tällanen taitas olla näppärämpi, kun työstövaihe on helpompi, eikä tarvi erikseen kiinnittää paikoilleen..tapsaattori kirjoitti: ajattelin nyt avata tämmöisen aiheen, kun 3d printtaus on kuulemma hintansa ja laatunsa puolesta jo tavoittanut myös kotitaloudet.
Mun pitäs ainakin tulostaa
-imuriin sellanen pidike mihin se karvasuutin voidaan laittaa.
-Kustomoituja pidikkeitä varastonseinään erilaisille tavaroille
-UL-virvelille vapateline veneeseen
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
-
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 226
- Lauteille: Kesäkuu 2007
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: Shito-ryu Kempo Karate-Jutsu
- Yhteystiedot:
3D-tulostus: laitteet ja niksejä arkeen
Suosittelen ensin käymään paikallisessa Hacklabissa, jos sellainen sattuu lähistöltä löytymään, tulee aika paljon halvemmaksi kuin tulostimen ostaminen. Sieltä pitäisi saada myös opastusta 3D-tulostamiseen ja kappaleiden suunnitteluun. Osassa kaupungeista löytyy myös kirjastoista 3D-tulostimia ja erilaisia 3D-tulostuskahviloitakin on Suomeen rantautunut. Lisäksi monista korkeakouluista löytyy 3D-tulostimia, jos itse tai joku kaveri sattuu sellaisessa opiskelemaan.
http://hacklab.fi/
http://hacklab.fi/
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
3D-tulostus: laitteet ja niksejä arkeen
Hommahan alkaa siitä, että ensin perustellaan itselle miksi pitäisi ostaa tonnin printteri + materiaalit, että voidaan tulostella parin euron arvoisia nippeleitä ja niiden valmistuttua tulostin seisoo tyhjänä.
Osathan ei sit tule ihan noin nopeasti koneesta pihalle, mitä videoissa näytetään. Tulostusajat lasketaan yleensä tunneissa, sulasta muovista tulee kivat käryt ja vekotin pitää aina jonkun verran meteliä.
Rakensin viime syksynä P3Steelin. Sitä ennen puurunkoisen Prusa i3:n.
Firmiksen säätämisessä ja Slic3rin asetuksissa meni oma aikansa, mutta nyt pystyy tulostamaan useimmat ABS-kappaleet vääntymättä.
PETG toimii myös, mutta vain isompiin kappaleisiin, koska pehmeänä materiaalina se saa pienet osat taipumaan käytössä.
ABS:llä saa paremmat yksitysikohdat ja kovuuden pieniin osiin.
Ihan kivaa puuhasteluahan tuon kanssa leikkiminen on ollut.
Osathan ei sit tule ihan noin nopeasti koneesta pihalle, mitä videoissa näytetään. Tulostusajat lasketaan yleensä tunneissa, sulasta muovista tulee kivat käryt ja vekotin pitää aina jonkun verran meteliä.
Rakensin viime syksynä P3Steelin. Sitä ennen puurunkoisen Prusa i3:n.
Firmiksen säätämisessä ja Slic3rin asetuksissa meni oma aikansa, mutta nyt pystyy tulostamaan useimmat ABS-kappaleet vääntymättä.
PETG toimii myös, mutta vain isompiin kappaleisiin, koska pehmeänä materiaalina se saa pienet osat taipumaan käytössä.
ABS:llä saa paremmat yksitysikohdat ja kovuuden pieniin osiin.
Ihan kivaa puuhasteluahan tuon kanssa leikkiminen on ollut.
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 4
- Viestit: 2469
- Lauteille: Heinäkuu 2016
- Etulaji: keppijumppa
- Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini
3D-tulostus: laitteet ja niksejä arkeen
Kas, tuo prusa on itelläkin harkinnassa. Oon saanu käsityksen siitä että hinta-laatu kohtaa varsin hyvin.
Siis näpertely, suunnittelu ja asioiden luominen tässä se pointti
Tuliko prusan mukana jotain ohjelmistoja? Oon käsittäny että noi ohjelmat on käytettävyydeltään.. vaihtelevia. Myös udeamman ohjelman käyttöä oon lukenu käytettävän, ennen varsinaista tulostusta. Toi ohjelmisto puoli näyttäytyy varsin sekavana muutenkin.
Siis näpertely, suunnittelu ja asioiden luominen tässä se pointti
Tuliko prusan mukana jotain ohjelmistoja? Oon käsittäny että noi ohjelmat on käytettävyydeltään.. vaihtelevia. Myös udeamman ohjelman käyttöä oon lukenu käytettävän, ennen varsinaista tulostusta. Toi ohjelmisto puoli näyttäytyy varsin sekavana muutenkin.
3D-tulostus: laitteet ja niksejä arkeen
Prusan jättäisin nyt pois, jos uutta tekisin. Sen kierretanko ja akryyli- / puurunko ei ole kovin tukeva. Se pääsee taipumaan, ei pidä mittojaan ja saa olla jatkuvasti säätämässä tulostusalustaa tulostuspäähän.
P3Steel on kuin Prusa, mutta teräsrungolla. Ei pääse taipumaan ja pitää mittansa. Omani kokosin nyloc-muttereilla. Rungon mukana tuli tavalliset mutterit, jotka pääsevät tärinässä löystymään. Prusan kierretangollinen runko kannattaa koota nyloceilla tai kierrelukitteella, jos semmosen kasaa. (Kasaus varmasti tasaisella alustalla, koska vino alusta tekee vinon printterin)
Suurimman osan muovisista osista otin Toolsonin versiosta.
Ainakin yhtä rajakytkimen pidikettä piti muokata, sillä näitä P3Steel runkoja on erilaisia. Mulle piti tulla 2.5 runko, mutta tuli 2.5 jossa oli tehty omia muutoksia. Esim, alkuperäisessä 2.5 rungossa ei ole Y-akselin päissä stoppareita, jotka pitävät liukutangot paikallaan. Tässä mun versiossa oli ja rajakytkimen pidikettä piti hieman muokata, jotta mahtui paikalleen.
Laitoin rajakytkimen myös "etupäähän", jotta tulostuksen lopussa kelkka ajetaan eteen ja tuodaan kappale näytille. Sekin siirto vaati osan kääntämisen peilikuvaksi.
Toolsonilla on Z-akselille tehty kierretangon yläpäähän pienet pidikkeet tukilaakerille. Tässä mun versiossa oli isommat kolot, joihin meni suoraan laipallinen laakeri ilman telineitä.
Z-akselin askelmoottorit tarvitsevat myös spacerin, jos käyttää "niitä tavallisia eBayssa myytäviä" askelmoottoreita. Moottorin liitin ei osu koloonsa, koska lyhyt runko. Sen muokkasin valmiista spacerista venyttämällä sopivan kokoiseksi ja tulostin PETG:stä. Metallinen spacer olis ollut paree. Ehkä myös ABS:stä tehty, koska PETG pehmeä.. M5 kierretankojen pituutta piti kasvattaa, koska moottori istuu 6,5mm alempana kuin suunniteltu.
Firmiksenä toimii Marlin. Ihan hyvä firmis. Paljon säädettävää, jne...
Slicerinä Slic3r.
Koska ilmainen, koska avoin lähdekoodi.
Elektroniikkahommat vaatinee liittimien rakennusta ainakin jos RAMPSia käyttää, sekä RAMPSistakin kannattaa kattoa millaset fetit siinä on ohjaamassa lämpöalustan virtoja. Ne saattaa palaa, koska eivät kestä kovaa virtamäärää. Yleensäkin RAMPSille kannattaa tehdä jäähdytys. Stepper driverit voi käydä lämpösenä ja sulakkeet (polyfuse) voi laueta omia aikojaan liian kuumassa. Toolsonilla on teline 2x40mm tuulettimille RAMPSin päälle.
Lämpöalustan alle ruuvasin kiinni alumiinisen levyn, jonka tehtävänä on sitoa lämpöä paremmin kuin pelkästä piirilevystä ja lasista tehty lämpöalusta. Ne on fyysisessä kontaktissa toisiinsa, joten alumiinilevyyn piti laittaa yhteen kohtaan sähköteippiä, koska oikosulku muuten.
Ihan kaikkia osia en ottanut Toolsonilta. Esimerkiksi langan syötölle on tähän versioon tehty vamiit reiät askelmoottorille ja "MK8" syöttövempeleelle.
Rullateline ja rullan päät jotain "generic shit" -juttua. Näytön teline taitaa olla yhdistelmä kahdesta eri Thingiversen projektista. Kappalejäähdyttimet on vähän sovellettu, E3D V6 teline on punaista PLA:ta. Suuttimen rungon jäähdytyspuhallin pitää harmillinen värinää ja se taitaa näkyä jäljessäkin. Pitää siihen laittaa joku potikka väliin ja katsoa muuttuuko jälki?
RAMPSin jäähdyttimet huutaa myös -> ei tarttis noin kovasti huutaa.
Arduino 2560 käräyttää 5V regulaattorinsa het kun laitetaan näyttö kiinni. Ei kestä näytön virtoja. Juotin siihen jonkun fyysisesti isomman regun kiinni ja se roikkuu hyppylankojen varassa. Toimii..
Toolsonin Arduino/RAMPS -teline ei osunut rei'iltään tohon runkoon. Löysin toisen telineen ja siihenkin piti porata reikä..
Askartelua-tårta på tårta, ja paljon kaljaa..
Paljon pientä soveltamista ja pähkäilyä. Liittimien teko vaatii omat pihtinsä dupont-liittimelle.
P3Steel on kuin Prusa, mutta teräsrungolla. Ei pääse taipumaan ja pitää mittansa. Omani kokosin nyloc-muttereilla. Rungon mukana tuli tavalliset mutterit, jotka pääsevät tärinässä löystymään. Prusan kierretangollinen runko kannattaa koota nyloceilla tai kierrelukitteella, jos semmosen kasaa. (Kasaus varmasti tasaisella alustalla, koska vino alusta tekee vinon printterin)
Suurimman osan muovisista osista otin Toolsonin versiosta.
Ainakin yhtä rajakytkimen pidikettä piti muokata, sillä näitä P3Steel runkoja on erilaisia. Mulle piti tulla 2.5 runko, mutta tuli 2.5 jossa oli tehty omia muutoksia. Esim, alkuperäisessä 2.5 rungossa ei ole Y-akselin päissä stoppareita, jotka pitävät liukutangot paikallaan. Tässä mun versiossa oli ja rajakytkimen pidikettä piti hieman muokata, jotta mahtui paikalleen.
Laitoin rajakytkimen myös "etupäähän", jotta tulostuksen lopussa kelkka ajetaan eteen ja tuodaan kappale näytille. Sekin siirto vaati osan kääntämisen peilikuvaksi.
Toolsonilla on Z-akselille tehty kierretangon yläpäähän pienet pidikkeet tukilaakerille. Tässä mun versiossa oli isommat kolot, joihin meni suoraan laipallinen laakeri ilman telineitä.
Z-akselin askelmoottorit tarvitsevat myös spacerin, jos käyttää "niitä tavallisia eBayssa myytäviä" askelmoottoreita. Moottorin liitin ei osu koloonsa, koska lyhyt runko. Sen muokkasin valmiista spacerista venyttämällä sopivan kokoiseksi ja tulostin PETG:stä. Metallinen spacer olis ollut paree. Ehkä myös ABS:stä tehty, koska PETG pehmeä.. M5 kierretankojen pituutta piti kasvattaa, koska moottori istuu 6,5mm alempana kuin suunniteltu.
Firmiksenä toimii Marlin. Ihan hyvä firmis. Paljon säädettävää, jne...
Slicerinä Slic3r.
Koska ilmainen, koska avoin lähdekoodi.
Elektroniikkahommat vaatinee liittimien rakennusta ainakin jos RAMPSia käyttää, sekä RAMPSistakin kannattaa kattoa millaset fetit siinä on ohjaamassa lämpöalustan virtoja. Ne saattaa palaa, koska eivät kestä kovaa virtamäärää. Yleensäkin RAMPSille kannattaa tehdä jäähdytys. Stepper driverit voi käydä lämpösenä ja sulakkeet (polyfuse) voi laueta omia aikojaan liian kuumassa. Toolsonilla on teline 2x40mm tuulettimille RAMPSin päälle.
Lämpöalustan alle ruuvasin kiinni alumiinisen levyn, jonka tehtävänä on sitoa lämpöä paremmin kuin pelkästä piirilevystä ja lasista tehty lämpöalusta. Ne on fyysisessä kontaktissa toisiinsa, joten alumiinilevyyn piti laittaa yhteen kohtaan sähköteippiä, koska oikosulku muuten.
Ihan kaikkia osia en ottanut Toolsonilta. Esimerkiksi langan syötölle on tähän versioon tehty vamiit reiät askelmoottorille ja "MK8" syöttövempeleelle.
Rullateline ja rullan päät jotain "generic shit" -juttua. Näytön teline taitaa olla yhdistelmä kahdesta eri Thingiversen projektista. Kappalejäähdyttimet on vähän sovellettu, E3D V6 teline on punaista PLA:ta. Suuttimen rungon jäähdytyspuhallin pitää harmillinen värinää ja se taitaa näkyä jäljessäkin. Pitää siihen laittaa joku potikka väliin ja katsoa muuttuuko jälki?
RAMPSin jäähdyttimet huutaa myös -> ei tarttis noin kovasti huutaa.
Arduino 2560 käräyttää 5V regulaattorinsa het kun laitetaan näyttö kiinni. Ei kestä näytön virtoja. Juotin siihen jonkun fyysisesti isomman regun kiinni ja se roikkuu hyppylankojen varassa. Toimii..
Toolsonin Arduino/RAMPS -teline ei osunut rei'iltään tohon runkoon. Löysin toisen telineen ja siihenkin piti porata reikä..
Askartelua-tårta på tårta, ja paljon kaljaa..
Paljon pientä soveltamista ja pähkäilyä. Liittimien teko vaatii omat pihtinsä dupont-liittimelle.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja. Ole hyvä ja rekisteröidy tai kirjaudu sisään.
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 4
- Viestit: 2469
- Lauteille: Heinäkuu 2016
- Etulaji: keppijumppa
- Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini
3D-tulostus: laitteet ja niksejä arkeen
Päivitellään vähä tätä ketjua
Hommasin nyt silti prusan I3 MK3. Syynä tämä, että hyvät ohjeet, valmiit firmwaret, prusan oma slicer ja kaikenlainen käytön helppous newbielle. Kenties tulevaisuudessa siirryn muihin, mutta tällä on aika luonteva alottaa. Paljon oli kyllä näperrettävää ja kaljaa Ohjeen mukaan menis 1 työpäivä kootessa, mutta mulla meni 2 viikkoa parin tunnin erissä. Johtojen asettelu oli hanurista. Potentiaalia pienimuotoiseen ränniin siis
Tässä on kyllä metallia rakenteet ja tuntuman perusteella jämäkän olonen alusta. Toi Z-akseli, kuten mainitsit tuotti mulle vähän päänvaivaa. Metallikierteet ei oikein vakuuta. Ekat tulosteet on kyllä toiminu asiallisesti. Y-akselin hihna pitää ehkä laittaa vielä tiukemmalle, vaikka lukemien mukaan onkin riittävän rajoissa. Joissain kappaleissa tulostuspinta jotenkin hyppää. Kokeilen nyt eka vähä hitaammalla tulostusvauhdilla ja jos se ei pelaa niin sitten kiristystä. Kaikki kalibroinnit ym. on ok.
Hommasin nyt silti prusan I3 MK3. Syynä tämä, että hyvät ohjeet, valmiit firmwaret, prusan oma slicer ja kaikenlainen käytön helppous newbielle. Kenties tulevaisuudessa siirryn muihin, mutta tällä on aika luonteva alottaa. Paljon oli kyllä näperrettävää ja kaljaa Ohjeen mukaan menis 1 työpäivä kootessa, mutta mulla meni 2 viikkoa parin tunnin erissä. Johtojen asettelu oli hanurista. Potentiaalia pienimuotoiseen ränniin siis
Tässä on kyllä metallia rakenteet ja tuntuman perusteella jämäkän olonen alusta. Toi Z-akseli, kuten mainitsit tuotti mulle vähän päänvaivaa. Metallikierteet ei oikein vakuuta. Ekat tulosteet on kyllä toiminu asiallisesti. Y-akselin hihna pitää ehkä laittaa vielä tiukemmalle, vaikka lukemien mukaan onkin riittävän rajoissa. Joissain kappaleissa tulostuspinta jotenkin hyppää. Kokeilen nyt eka vähä hitaammalla tulostusvauhdilla ja jos se ei pelaa niin sitten kiristystä. Kaikki kalibroinnit ym. on ok.
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 4
- Viestit: 2469
- Lauteille: Heinäkuu 2016
- Etulaji: keppijumppa
- Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini
3D-tulostus: laitteet ja niksejä arkeen
Laite ilmottaa Y-akseli crushista, mutta veikkaan, että kyse on kuitenkin Z-akselin jostain häikästä. Y-akseli rullaa tosi tasaisesti mutta Z-jotenkin tökkii
3D-tulostus: laitteet ja niksejä arkeen
Tulostuspinnan hyppäys, eli layer shift.
Liian kireä tai liian löysä hihna. Liian kireä tuppaa hyppimään kovassa vauhdissa suuntaa vaihtaessa ja löysä milloin tahansa.
stepper motor driver saattaa hukata askelia. Joko voltit liian pienellä tai ylikuumenee, jolloin sammuu hetkeksi. Kannatta laittaa elektroniikalle hyvä jäähdytys ja voltit mieluummin hieman yläkanttiin, jotta moottorille riittää voimaa pyöriä.
Z:lla voi olla mekaaninen jumitus, jos ei ole ihan tarkkaan tulostunut se kappale mihin tulee tanko ja ruuvitanko kiinni. Se vaatii myös vaseliinia tai öljyä, että kulkee sulavasti.
Semmonen millin sisällä tapahtuva layer shift voi johtua ruuvitangosta. Se ruuvi ei kulje täsmälleen keskellä, eli nojaa aina 180 astetta kääntyessä vastakkaiseen suuntaan ja kampeaa kaikkea samaan suuntaan. Mää kokeilin kerran sellaista, että käänsin toista ruuvitankoa 180 astetta ja kiinnitin siihen asentoon. Kummatkin ruuvitangot kampes vastakkaisiin suuntiin. Auttoi hieman, ei silti "hyvä"
Pystyssä oleva tanko ja laakeri vaikuttaa paljon tohon heittoon myös. Jos siinä on klappia - on heittoa.
Hihnoja kiristäessä/löysätessä kannattaa tulostaa kuutio ja katsoa pitääkö mitat vielä paikkaansa. Jotkut hihnat venyy ja steps/mm ei enää pidä paikkaansa.
Liian kireä tai liian löysä hihna. Liian kireä tuppaa hyppimään kovassa vauhdissa suuntaa vaihtaessa ja löysä milloin tahansa.
stepper motor driver saattaa hukata askelia. Joko voltit liian pienellä tai ylikuumenee, jolloin sammuu hetkeksi. Kannatta laittaa elektroniikalle hyvä jäähdytys ja voltit mieluummin hieman yläkanttiin, jotta moottorille riittää voimaa pyöriä.
Z:lla voi olla mekaaninen jumitus, jos ei ole ihan tarkkaan tulostunut se kappale mihin tulee tanko ja ruuvitanko kiinni. Se vaatii myös vaseliinia tai öljyä, että kulkee sulavasti.
Semmonen millin sisällä tapahtuva layer shift voi johtua ruuvitangosta. Se ruuvi ei kulje täsmälleen keskellä, eli nojaa aina 180 astetta kääntyessä vastakkaiseen suuntaan ja kampeaa kaikkea samaan suuntaan. Mää kokeilin kerran sellaista, että käänsin toista ruuvitankoa 180 astetta ja kiinnitin siihen asentoon. Kummatkin ruuvitangot kampes vastakkaisiin suuntiin. Auttoi hieman, ei silti "hyvä"
Pystyssä oleva tanko ja laakeri vaikuttaa paljon tohon heittoon myös. Jos siinä on klappia - on heittoa.
Hihnoja kiristäessä/löysätessä kannattaa tulostaa kuutio ja katsoa pitääkö mitat vielä paikkaansa. Jotkut hihnat venyy ja steps/mm ei enää pidä paikkaansa.
Lauteilla
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 2 kurkkijaa