Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Tuntematon sotilas 2017

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 6397
Lauteille: Lokakuu 2009

Tuntematon sotilas 2017

#76

Viesti Ile »

Lasse Candé kirjoitti:Mekin käytiin tyttöystäväni kanssa juuri lauantaina katsomassa... Tiedä vaikka oltaisiin käyty samassa näytöksessä. :)
.
Meillä alettiin metsästää lippuja vasta samana päivänä, jolloin koko pääkaupunkiseudun Finnkinoista löytyi enää lähinnä haja- ja pyörätuolipaikkoja. Niimpä päädyttiin väliajalliseen näytökseen Kino Tapiolaan, joka ei tietenkään edusta viimeisintä audiovisuaalista blaastausta mutta on pieni kulttuurikokemus sinänsä.

Pikku anekdootti: joku iäkkäämpi rouva sai näytöksen aikana sairauskohtauksen, lääkäriä huudettiin ja sellainen lötyikin, ja nainen kannettiin ulos salista ja leffa jatkui. Vähän vaan naureskeltiin jälkikäteen, että kun valkokankaalla oli koko ajan kunnon teurastus käynnissä ja haavoittuneita raahattiin sinne tänne, niin se pieni episodi katsomon puolella meni vähän niinkuin samaan piikkiin... :) (vaimo näki väliajalla, että tyyppi oli ihan tajuissaan jne...)

Mutta joo, aika harvoin itse asiassa katson leffoja ja vielä harvemmin on melkein heti tällainen olo, että voisi melkein jo katsoa uudestaan.

... Jos hyö mitä syntilöitä ovat tehneet ni anna sie taivaan äijä heil anteeks. Mut piä kiirettä! Niit rupiaa tulemaa justii.
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3283
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

Tuntematon sotilas 2017

#77

Viesti Eppu »

Maanpuolustuskorkeakoulu vietti tänään 25-vuotispäiväänsä ja virallisten juhalliluuksien jälkeen me opiskelijat pääsimme oppilaskunnan järjestämänä katsomaan tämän elokuvan kutsuvierasnäytöksenä Tennispalatsissa. Elokuvaa olivat paikan päällä alustamassa itse Louhimies ja Rokkaa näytellyt Eero Aho. He kertoivat omia ajatuksiaan elokuvan taustoista ja tekemisestä. Kyseessä on todellakin suurteos, jonka toteutuksesta vuolaita kiitoksia koko yhteiskunnalle. Louhimies toisti useaan otteeseen, ettei suomalaista elokuvaa olisi, ellei Suomen elokuvasäätiötä rahoitettaisi esimerkiksi Veikkausvaroin. Louhimies kertoi lukeneensa Tuntemattoman sotilaan ensimmäistä kertaa varusmiesaikanaan ja jo silloin hänessä on syntynyt palava halu tuoda tämä osa suomalaista kulttuuriperintöä omien käsiensä kautta.

Itse en ole mikään kova elokuva-analyytikko, enkä siten ota kantaa elokuvan tuotannollisiin tekijöihin, mutta tunnepuolella tämä teos herätti minussa jotain suurta. Itse kapiaisena, molemmilta puolilta evakon jälkeläisenä ja perheenisänä elokuva käsitteli erittäin rankasti teemoja, joiden kanssa itse painin pääni sisällä jatkuvasti. Eri Tuntemattoman sotilaan elokuvaversioista tämä oli mielestäni kaikista raadollisin. Nyt tuotiin todella tiukasti esiin sitä mielenmaisemaa, mitä sota on ihmisissä herättänyt. Itse johtamisen opiskelijana ja erityisesti johtajuuden tutkimukseen vihkiytyneenä/kiinnostuneena näen sotaelokuvissa tietenkin eritisen paljon ihmistenvälisiin valtasuhteisiin, vaikuttamiseen ja kanssakäymiseen liittyviä aspekteja. Louhimiehen versiossa henkilöiden käytös ja toiminta osoittivat mielestäni erittäin hyvin yhtä sotilasjohtamisen teemaa: miten ihmiset käsittelevät pelkoa? Jokainen onnistuminen, epäonnistuminen, toveruus ja konflikti kuvasivat mielestäni hyvin eri henkilöiden tapoja reagoida siihen, että he elävät kuolemanpelossa. Milleniaalin silmään henkilöt olivat myös erittäin realistisia, verrattuna aikaisempien versioiden mielestäni teatraalisiin karikatyyrihahmoihin.

Itselleni ehkä kuitenkin tärkein aspekti oli kotirintaman näkyminen elokuvassa. Tässä versiossa näytettiin, kuinka koti oli miesten mukana rintamalla ja kuinka kotona ammottava tyhjyys ja kaipuu viilsivät odottavia. Elokuvassa näytettiin mielestäni jopa korostuneesti niitä intiimejä hetkiä rakkaan ja perheen kanssa, jotka olivat se pienen pieni hetki, jossa ei ollut sotaa. Näiden hetkien jälkeisestä tulevaisuudesta kenelläkään ei ollut mitään lupausta. Itselläni on nykyisen parisuhteen reilusta kahdeksasta vuodesta kuusi ollut sellaista, kun virkapaikkani on reissumatkan päässä vaimostani. Se loput pari vuottakin riensin yli sata päivää vuodesta sotaharjoituksissa. Lause "älä lähde," on tuttu ja näin normaalioloissakin erittäin riipaiseva. Se jättää lähtijään jäljen, jota elokuvan Kariluodossa mielestäni kuvattiin tavalla, johon ainakin minun on erittäin helppo samaistua. Halu jäädä, mutta sisällä palava tarve lähteä taistelevat keskenään. En edes halua tietää, miltä minusta tuntuu, kun tyttäreni oppii sen sanomaan.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5273
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Tuntematon sotilas 2017

#78

Viesti MikaM »

Viimeisen lauseen vastaus: ei sitten hyvältä. Vielä riipaisevampaa on, kun poika ei enää tunne eikä tule syliin, kun tulet kotiin. Nimim. ollut molemmissa rooleissa.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Tuntematon sotilas 2017

#79

Viesti Lasse Candé »

Hyvä viesti!

Täytyi vielä jo aiemmin kirjoittaa siitä Ellun kanat -kohdasta, että hyvin onnistuttiin viemään tarina siihen pisteeseen saakka, että Koskela pystyi päästämään sen jätkän omille reissuille ja luottamaan että tulee ajoissa takaisin sotimaan. Se, että tämä luottamus oli olemassa toi omaan mieleeni Band of Brothersin, jossa tämä tahto olla auttamassa omaa porukka tulee vahvemmin eksplisiittisesti esiin. Tässä Tuntemattomassa sotilaassa se on siellä osana ja pidänkin siitä, ettei sitä ole kirjoitettu tai ohjattu näkyviin varmuudella myös kaikkein tyhmimmille, vaan katsoja pääsee sen sijaan tuntemaan asiaa elokuvan ääressä.

Voi ajatella sen tulevan esiin myös noissa Rokan kotikäynneissä, joihin Eppu viittaa. Leffa peräti jättää sitä tulkinnan mahdollisuutta, että koti on Rokalle tylsempi paikka kuin rintama, mikä sitten taas kurkottelisi uudempien tekeleiden suuntaan ja ehkä varsinkin Hurt Lockerin. Mutta tätä ei mitenkään rankasti vihjata, että tällainen tulkinta olisi kenties vahvasti jonkin verran yli-. Mutta Rokka jätetään tässä elokuvassa kyllä tarkoituksella vaikeaselkoiseksi hahmoksi, jolla haastetaan katsojaa tulkitsemaan ja kenties myös menemään jollekin omalle epämukavuusalueelleen.

Ellun kanat -kohtaa voi eräässä mielessä pitää myös elokuvan vähäeleisenä kulminaationa. Siinä kun aikaansaadaan piste jossa tunnollisuus on läsnä ja pelkuruus on voitettu, kunhan sotimisella on tarkoitus. Tämän jälkeen sitten on kaikille selvää, että lopun tottelemattomuudet eivät johdu siitä että pelättäisiin itsensä takia, vaan siitä, että tiedetään kaikkien kuolevan. Ehkä varsinkin kaikkien muiden kuin minähahmon. Kyseinen taistelullinen loppu on sitten jotakuinkin tiivistelmä kaikista teemoista joita elokuva on käsitellyt, esim eliitti vs rahvaanomaiset, mainitsemani tunnollisuus ja myös elämäntahto (Rokan "ei olla tultu kuolemaan vaan tappamaan" + hölmöyksissään kuoleva korkeampi skappari uusintana, Pirkka-Pekan jälkeen).

Haha! Wittu se vanha leffa on myös passka. Jos ei ole kirjaa lukenut, niin eihän siitä saa näitä teemoja mitenkään irti. :D
Tyttöystäväni sanoi leffan päätteeksi että NYT tunnisti Linnan, kun meidän oli vielä hieman vaikea saada mitään sanottua. Sanottakoon myös että tässä kirjoittamani on herännyt päiviä katsomisen jälkeen ja osittain tätä kirjoittaessani. Ainakin minä siis koen elokuvassa jotakin niin syvällistä, että sitä pitää sulatella.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 6397
Lauteille: Lokakuu 2009

Tuntematon sotilas 2017

#80

Viesti Ile »

Lasse Candé kirjoitti:Haha! Wittu se vanha leffa on myös passka. .
Jep. Mutta kyllähän se tehtiin jotenkin ihan erilaisessa maailmassakin (vaikuttipa se nyt sitten laatuun tai ei...). Katsoin Edwin Laineen haastattepätkää jostain areenasta tai vastaavasta ja siis hommassahan oli jopa pääministeri Kekkosella sormensa pelissä, sille näytettiin muistaakseni osia leffasta etukäteen jne...ei siinä siis väitetty, että Kekkonen olisi jotenkin määräillyt tms. mutta se oli jotenkin asetuksissa, että tällaisella leffalla täytyy olla jonkinlainen siunaus poliittisilta päättäjiltä tms....
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Tuntematon sotilas 2017

#81

Viesti Kari Aittomäki »

Tämän olen kuullut juu..
Liittynee siihen että Kekkonen tuolloin voimaperäisesti muutti profiiliaan NL:n suhteen. Joka tarkoitti suunnilleen kaikkea Suomessa, myös kehitteillä olevaa elokuvaa.
Kunnianhimoiset poliitikot ovat kerkeäviä.

Tosta vanhasta versiosta.. Olen sitä haukkunut ja onhan se kökkö. Mutta on siinä ansionsa.
Vaikka vaan se outo voodoo joka senajan ihmisillä oli.
Kun kaikki veikkoset oli eläneet läpi sota-ajan. Moni mukanaheiluen.

Se näkyy.
Samallalailla kuin esim Alain Delonista näkyy että hän oli mukana Indokiinan bileissä, jotkut lähteet väittää että jopa laskuvarjosotilaana.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Tuntematon sotilas 2017

#82

Viesti MtJ »

Mä epäilen vahvasti, että sodan näyttäminen vain 10 vuotta sen päättymisestä ei maistunut kenellekään. Sen ajan elokuvia kun katsoo, nehän on järkiään melodraamaa ja se meni yleisöön. Ei elokuvista haettu autenttisuutta, sieltä haettiin jotain muuta.

Siksi se vanhin tuntematon on nyt kökön tuntuinen, ei haluttu edes hakea mitään realismia, koska elokuvissa maistui melodraama ja komedia. Sitä tehdään mikä myy...

Siksi on turha nyt ja tällä hetkellä verrata vanhaa leffaa uuteen. Kun taustalla ei vaikuta 5 sotavuotta, niin voi olla vaikea ajatella, mitä ihmiset elokuvista hakivat. Selkeästi yleisön maku oli toinen tuolloin.

Vanhasta tuntemattomasta kannattaa ehkä hakea enemmänkin sitä ajankuvaa ja esimerkiksi yksittäisiä pätkiä, joissa on ehkä mahdollista nähdä tuonajan ihmisten elämää. Ja ehkä myös katsoa sitä leffaa siltä kannalta, että mitä se antoi tuolloin elossa olleelle sukupolvelle.

En usko, että yksikääb sodankäynyt haki elokuvista autenttisuutta, sitä oli saatu maistaa tarpeeksi asti vasta vähän aikaa sitten.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Tuntematon sotilas 2017

#83

Viesti Lasse Candé »

Tuo on tietenkin validi pointti, että pitää antaa anteeksi se että leffa tietenkin on passka aikansa takia ja että annin piti myös sopia aikaan. Samassa noudatan ainakin itse periaatetta että otetaan leffat leffoina ja se saa hyvällä säkällä vain yhden tähden tällä tavoin. Toki muut ajatuskulut laittavat laajempaan esim historialliseen perspektiiviin eikä siinäkään mitään. Tämä uusi leffa kuitenkin on maailmanluokan leffa ihan sellaisenaan ja ilmeisesti uskollisempi myös Linnan visiolle, mikäli tällä tahtoo nähdä arvoa.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Tuntematon sotilas 2017

#84

Viesti MtJ »

Varmastikin näin. Itse ehken näen arvoa eniten kirjalla, mutta oon näitten kanssa enempi semmonen "legacy" ja vanhanaikainen, et en yleensä tykkää elokuvatoteutuksista... luen sen kirjan vaikka uudestaa sit mieluummin.

Varmaan siitä johtuu, ettei ole suunnitelmia katsella myöskään tätä uutta tuntematonta, kun ei se koko leffasarja oo ehkä ollut muutenkaa mitenkää erityisen kiinnostavaa settiä.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 11224
Lauteille: Kesäkuu 2008

Tuntematon sotilas 2017

#85

Viesti Jorge »

Ajattelin tosiaan, kun ensimmäisen kerran kuulin tuosta, että Tuntematon sotilas filmataan kolmannen kerran, että sen on pakko olla skeidaa.
Tämä ketju kuitenkin innosti minua elokuvan katsomiseen ja sai minut jopa ensimmäistä kertaa reilusti yli 5 vuoteen elokuvateatterin penkkiin eli kävin eilen katsomassa filmin.

Hiukan siinä jännitti, että miten tarina, jonka juonen tietää, jaksaa kantaa niinkin pitkän filmin läpi, mutta kyllä se mukaansatempaava elokuva oli. Eero Ahon suoritus Rokkana dominoi elokuvaa, mutta kyllä esim. Johannes Holopaisen Kariluodossakin oli monia sävyjä.

Severi Saarinen oli myös oivallinen valinta tylyn ja katkeran Lehdon rooliin.

Ajoittain, melko useastikin, filmi tarjosi myös hienoa kameratyötä.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Tuntematon sotilas 2017

#86

Viesti Lasse Candé »

Ajattelin vain sanoa, että ovathan kaikki tietoisia, että leffan extended versio -sarja näkyy Areenalla vielä kuukauden ja 17 päivää?

Se on lisäksi aika reippaasti extended.

https://yle.fi/uutiset/3-10583929
Louhimiehen Tuntematon sotilas -tv-sarja on ollut poikkeuksellisen mittava satsaus Ylen draamatuotannoissa. Sarjassa on puolitoista tuntia enemmän materiaalia kuin Tuntemattoman elokuvaversiossa. Sarjassa elokuvan päähenkilöt ehtivät kasvaa moniulotteisimmiksi ihmisiksi.
Linkistä löytyy linkki Areenaan. Viisi jaksoa, jotka ovat noin 55 min pitkiä.

Leffa oli tosiaankin viisi tähteä. Maailmanluokan elokuva. Täytyy jossain vaiheessa tiirailla, josko tämä olisi myös.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 6397
Lauteille: Lokakuu 2009

Tuntematon sotilas 2017

#87

Viesti Ile »

Kandee katsoa, menee kuin siivillä. Itsellä takana 4/5.
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 2

Tuntematon sotilas 2017

#88

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Kun mä olin katsonut tuon elokuvan niin ainoa ajatus mikä mulla oli päässä oli notta miksi se piti ylipäätään tehdä. En ole koskaan pahemmin välittänyt heebon leffoista (suurin osa näkemättä) mutta pitää nostaa hattua. Kaluston ja meiningin autentisuudesta ei moitteen sanaa. Toi tarina on vaan niiiiiiiiiiii kulunut ja väsynyt ettei millään jaksaisi enää.

Olisi saatana tehnyt sen leffan Häyhästä, Törnistä tai Juutilaisen veljeksistä. Tai 100v juhlan kunniaksi Jääkäreistä ja Lahtareista!

Ja minkä helvetin takia pitää tunkea jotain parisuhdetuubaa sotaelokuvaan? Häh? Pari tissikohtausta ja uljasta soturia ihailevat katseet olisi riittänyt aivan hyvin. Esim. Talvisodassa on suomen elokuvahistorian romanttisimmat vuorosanat kun Mies sanoo naiselleen jotain tyyliin no tulehan tänne toimittamaan...

Imo parhaat kotimaiset sotaelokuvat: 1 Talvisota, 2 Se oikea Tuntematon koska se on ikonisoitu pökäle ja Åke Lindman, 3 Tali-Ihantala 1944, 4 Framom främsta linjen


Edit: Elokuvan tärkein kohtaus. Oscartason taidetta 04:09 eteenpäin



:)
Viimeksi muokannut Poista käyttäjä 1747, tammi 10, 2019, 19.01. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Tuntematon sotilas 2017

#89

Viesti Daddy »

Itse leffa oli herkkua, nämä tässä sarjassa olevat "extrat" ovat vielä herkumpaa!
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 6397
Lauteille: Lokakuu 2009

Tuntematon sotilas 2017

#90

Viesti Ile »

luupää kirjoitti: tammi 10, 2019, 18.55 Elokuvan tärkein kohtaus. Oscartason taidetta 04:09 eteenpäin
Kyllä. Toi on niin kaunista. Olen katsonut monta kertaa. Pitää vaan kuunnella kovalla kun se höpöttely on niin teh legendaarinen. Kirjassakin tietysti ihan parhautta. Ja kun perustuu vielä tositapahtumiin.

Mutta vähän eri mieltä siitä parisuhdetuubasta. Mun mielestä se Rokan perhekuvio oli aivan helvatun hyvä. Monta nerokasta oivallusta.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 11 kurkkijaa