Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kouluampujien syntymismekanismi

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Kiehinen
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 85
Lauteille: Elokuu 2017
Etulaji: Sambo
Sivulajit: Karate, MMA
Takalajit: Kraw Maga, KAS-PIN

Kouluampujien syntymismekanismi

#1

Viesti Kiehinen »

Iltalehden juttu
Lapsesta asti kiusattu leimattiin raiskaajaksi - nyt Roope, 26, elää erakkona: "Lievä pakokauhu koko ajan"

Ala-asteelle mennessä se alkoi. Oululainen Roope oli erilainen kuin muut. Herkkä ja arka, kuten on edelleen.
Se riitti Patamäen koululla luokan pojille. Roopesta tuli silmätikku.
- Minut jätettiin porukan ulkopuolelle. Haukuttiin, tönittiin ja talvella annettiin lumipesuja. Vammaiseksi ne haukkuivat luonteeni takia. Minulla oli myös vinot hampaat ja siitä kiusattiin.
Roopen vanhemmat erosivat pojan ollessa kahdeksanvuotias. Tätä hän häpesi ja kätki surunsa.
- Tukahdutin tunteeni ja oireilin koulussa. Olin poissaoleva ja levoton.

Tyhjä katse

Roope on nyt 26. Hän tulee tapaamiseen ajallaan ja kättelee varovasti. Sitä ennen hän on käynyt mielenterveystoimistossa vastaanotolla, joka on kahden viikon välein. Lääkärin ja hoitajan kanssa on suunniteltu traumaterapian aloittamista.
Hän kertoo kokemuksistaan selkeästi ja analyyttisesti. Kiusaamisesta hän on lukenut paljon ja suunnittelee kirjoittavansa omista kokemuksistaan kirjan.
Roope näyttää aivan tavalliselta nuorelta mieheltä. Hänellä on lippalakki, huppari ja collegehousut.
Tunnin haastattelun aikana ilmekään ei värähdä. Hymyn karettakaan ei näy kasvoilla. Silmät katsovat kuin tyhjää. Ääni on hento ja vaimea.
Hän kertoo, että elämässä ei ole mitään iloja. Mikään ei kiinnosta. Koko ajan on surullinen ja epätoivoinen olo.
- Tällä hetkellä olen väliaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä. Tunnen turvattomuutta. Joka päivä on jatkuvasti sellainen orpo olo, lievä pakokauhu koko ajan. Kaipaisi että olisi paikka, mihin juosta turvaan, mutta sitä ei ole.

Masennus

Roopen masennusoireet alkoivat jo alakoulussa. Tunnilla hän ei voinut keskittyä eikä jaksanut käydä aina koulussakaan. Hän jäi kolmannelle luokalle, minkä jälkeen vaihtoi koulua.
Ensimmäisessä koulussa ei ollut yhtään ystävää. Sana levisi, että tuon kanssa ei kannata olla. Seuraavassa koulussa Maikkulassa oli sentään yksi, mutta kiusaaminen jatkui.
- Oli vähän rauhallisempaa, mutta osa kiusasi. Samanlaista se oli.

Raiskaaja! Pedofiili!

Yläasteella Heinätorin erityiskoululla oli enemmän kavereita, mutta myös juorujen levittäjiä.

Sen jälkeen Roope meni ammattikoulu Luoviin valmistavalle luokalle. Siellä hänestä alettiin levittää ilkeitä juttuja.
Puhuttiin, että Roope olisi raiskannut jonkun, että hän olisi pedofiili.
- Maikkulassa, josta olen kotoisin, sattui sellainen tapaus, että pikkupoika raiskattiin. Väitettiin, että se olisin ollut minä, ja kaikki uskoivat ne jutut.
Muita kiusaamisjuttuja levitettiin IRC-galleriassa ja myöhemmin Facebookissa. Roope tunnistettiin jo kaupungilla. Hänet myös hakattiin maineensa takia.
- Vielä tänäkin vuonna on tultu kysymään, että oletko sinä se raiskaaja. Olen herkkä ja heikko ihminen, enkä osaa puhumallakaan puolustaa itseäni. Oikaisin asian monta kertaa, että se ei pidä paikkaansa, mutta minua ei uskottu. Juttu levisi ympäri Oulun kaupunkia.

Erakko

Tällä hetkellä Roope kertoo elävänsä erakkoelämää. Monta kertaa hän on miettinyt, että olisi parempi kuolla pois. Hän ei kuitenkaan aio tehdä mitään itselleen.
- Nyt on parempikin olla yksin, että saan rauhassa työstää näitä traumoja. Maailma toimii niin että vahvat sortavat heikompia. Toivoisin että maineeni puhdistuisi. Toivoisin että ihmiset ymmärtäisivät, etten ole paha ja ilkeä ihminen.
Ylipotkija: Tästä eteenpäin on oletettavasti omaa tekstiäsi?
Ymmärtääksemme kouluampujia, meidän pitää ymmärtää millaiseksi koulumaailma on muuttunut. Se pahimmillaan tuottaa kahta eri koulukuntaa, joista toinen on se joka suorittaa joukkotuhonnan ja toinen se, joka vetäytyy kilven taakse, kestääkseen sen kaiken, jonka on joutunut kärsimään. "Roope" on viimeksi mainitun koulukunnan edustaja.

Tietysti nykyinen koulumaailma tuottaa täysin normaalejakin yksilöitä, jos sellaiseksi voi ketään kutsua, mutta jo lapsilla ilmenevä raakuus ja häikäilemättömyys esiintyy luontaisena elementtinä laumasieluisten alkioiden keskuudessa. Jos joku on selvästi "yksinäinen susi", hyökkää lauma tätä vastaan siksi, koska eivät kykene ymmärtämään häntä, ja varsinkin urosten keskuudessa lauman johtajilla on riskinä menettää paikkansa, koska "yksinäinen susi" on heitä varmasti kyvykkäämpi ja vahvempi, kaikin tavoin. He eivät tarvitse laumaa eikä hyväksyntää.

On täysin turhaa yrittää pukea hirviönaamaria kouluampujien kasvoille, koska me emme oikeasti tiedä vaikutusmekanismeja, jotka heihin on kohdistunut. Luokkayhteiskunta, paremmat ja huonommat asuinalueet, joissa koulu jaetaan kummankin asuinalueen kesken, ovat otollisia kehittämään nuoren, joka tappaa säälimättä toisia.

Kun nykyisessä yhteiskunnassamme on fyysinen kurittaminen opettajilta kielletty, ja sen mukana heidän auktoriteettinsa on riistetty, on ainut keino kitkeä mahdollisia joukkotuhontaan johtavia mekanismeja lisäämällä sosiaaliviranomaisten mahdollisuuksia tehdä huostaanotto, oli sitten lapsen vanhemmat vaikka kuinka rikkaita hyvänsä. Huostaanottotoimenpiteet pitää kohdistaa tasavertaisesti myöskin "paremman väestön" lapsiin, koska se ei saa olla syy, huostaanoton estämiselle, vaikka kotona olisi kaikki asiat hyvin, mutta lapsi aiheuttaa koulussa ongelmia toisille. Koulun vaihtaminenkaan ei auta asiaa, koska usein yksilö, joka kokee kiusaamisen mieleisekseen, jatkaa uudessa koulussa samalla tavalla. Eli hakeutuu laumaan ja aloittaa siellä alusta saman, mitä teki edellisessä koulussa.

Koulukiusaajat tulee sijoittaa laitokseen, jossa heitä voidaan rangaista fyysisesti, koska muut keinot eivät enää auta. Näin me voimme estää jatkossa kouluampumiset tai mahdolliset muut tekotavat, jotka mahdollistavat ison uhrimäärän. Nykyään kun maailma on mennyt tällaiseksi, on parempi antaa lasten kehittyä tasapainoisiksi aikuisiksi, ja niiden häiriintyneiden lasten jatkaa elämäänsä laitoksessa.

Tietysti tämä voi kuulostaa hurjalta, mutta nämä ovatkin vain minun omia näkemyksiä yhteiskuntamme ongelmien ratkaisuissa. Koska jos annamme nykyisten trendien kehittyä huippuunsa, on täällä pian tuhansia huppareihin sonnustautuneita KELA:n asiakkaita, jotka teroittelevat puukkojaan kaupungin omistamissa itsemurhayksiöissä.
Viimeksi muokannut TimoS, elo 31, 2017, 13.52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kotiapteekin tarpeisiin valkosipulia lisätään runsaasti viinan mausteeksi. Rohto valmistuu viikossa ja sitä nautitaan lusikallisittain.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Kouluampujien syntymismekanismi

#2

Viesti TimoS »

Ylipotkija: Oletan, että tämä ei ole kokonaan sinun omaa tekstiäsi, vaan lainattu jostain? Tällöin hyvien tapojen mukaista on paitsi ilmoittaa mistä tuo teksti on, niin myös merkitä se jotenkin, esim. laittamalla nämä tägit
[code][quote][/quote][/code]
lainatun tekstin alkuun ja loppuun. Täten on lukijoiden helpompi havaita missä kohtaa on "vain" omaa mielipidettä
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Kouluampujien syntymismekanismi

#3

Viesti MikaM »

Siis onko tässä kyseessä trolli vai mikä?
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Kiehinen
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 85
Lauteille: Elokuu 2017
Etulaji: Sambo
Sivulajit: Karate, MMA
Takalajit: Kraw Maga, KAS-PIN

Kouluampujien syntymismekanismi

#4

Viesti Kiehinen »

Iltalehdessä oli tuo juttu tuosta "Roopesta" ja kopion tänne, aloittaakseni keskustelun aiheesta. Jokunen aika sitten tuli televisoista "valkoinen raivo" -niminen dokumentti, jota en ikävä kyllä kerennyt katsoa mistään. Aihe on kuitenkin erittäin mielenkiintoinen, koska ei silmien sulkemisella tai katseen kääntämisellä saada mitään hyvää aikaiseksi. Nykyinen trendi kun on selvästi se, että rääkätty on syyllinen ja rääkkääjä uhri. Vaikka asetelma on moraalin omaavilla päinvastainen. Ilmeisesti olemmekin siirtynyt aikaan, jolloin ihmisestä tuli tuotantolaitosihminen, jolla ei kuulu olla tunteita eikä oikeuksia. Ne ovat sallittu vain varakkaammalle väestönosalle.
Kotiapteekin tarpeisiin valkosipulia lisätään runsaasti viinan mausteeksi. Rohto valmistuu viikossa ja sitä nautitaan lusikallisittain.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kouluampujien syntymismekanismi

#5

Viesti Mika »

Kiehinen kirjoitti:Nykyinen trendi kun on selvästi se, että rääkätty on syyllinen ja rääkkääjä uhri. Vaikka asetelma on moraalin omaavilla päinvastainen. Ilmeisesti olemmekin siirtynyt aikaan, jolloin ihmisestä tuli tuotantolaitosihminen, jolla ei kuulu olla tunteita eikä oikeuksia. Ne ovat sallittu vain varakkaammalle väestönosalle.
Okei, puretaanpa tätä.

Miten kouluampujien syntymekanismiin liittyen olet todennut, että rääkätty on syyllinen ja rääkkääjä on uhri?

Miten kouluampujien syntymekanismiin liittyen olet todennut, että ihmisestä on ollut tuotantolaitoseläin, jolla ei kuulu olla tunteita eikä oikeuksia, jotka on sallittu vain varakkaammalle väestönosalle?

Huomautan että nyt sinulla, Kiehinen, ei ole enää yhtään varaa lipsua aiheesta.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kouluampujien syntymismekanismi

#6

Viesti Lasse Candé »

Se Valkoinen raivo oli kyllä hyvä ja se minulle tulikin mieleeni kun silmäilin vähän avausviestiä.

Voisin kuvitella että tämän sivuston etsimistoiminnosta löytyvä sivuston sisäinen google-haku voisi antaa hyviä osumia. Olen muistaakseni itsekin käynyt keskustelua aiheesta silloin kun se tuli telkkarista ja siitä kirjoiteltiin juttuja.
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Kouluampujien syntymismekanismi

#7

Viesti JariMarjamaa »

Ala-asteella alkaneen koulukiusauksen jälkeen, olen nyt myöhemmin usein miettinyt,
että jos aseita olisi ollut saatavilla (oliko silloin hankalampaa kuin nyt?)
olisiko minusta tullut kouluampuja???

No sen sijaan löysin karaten kautta treenaamisen elämäntapana.
Hyvä näin.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kouluampujien syntymismekanismi

#8

Viesti Lasse Candé »

No nyt luin jo avausviestin kokonaan, lukuunottamatta alun lainausta.

Ensinnäkään en usko että koululaitos olisi muuttunut mitenkään huonommaksi, mikäli sanoilla "millaiseksi koululaitoksemme on muuttunut" tarkoitettiin tällaista. Erityisesti en toivo kollegoilleni oikeutta pahoinpidellä lapsia ja itse taas en käyttäisi niitä jos saisin. Tämä johtuu ihan siitä, että niillä on negatiivinen vaikutus joka saralla, eikä vähiten nimenomaan lasten kasvussa juuri väkivaltaisiksi. Mihin tuon peräänkuuluttaminen siis perustuu? Sanoit jo viestisi lopulla, että tämä onkin vain näkemyksesi, mutta tätä ei voi jättää tuohon pommin pudotukseen ja pakenemiseen, vaan perusteluja kaivataan tälle kipeästi.

Haasteellisten aikuisten tuottaminen ei ole vain nyky-yhteiskunnan ongelma vaan ikuisuusongelma. Näyttäisi että pidät sitä nimenomaisesti nykymaailman ongelmana, mutta itse sanoisin että nykykoulumaailma nimenomaan toimii tällä saralla paremmin. Väkivaltatilastotkin näyttävät valoisammilta kuin ennen, vaikka mm somen kautta ja meidän jokaisen aikuistumisen, jokainen minähahmo on miettinyt jo antiikin Kreikasta lähtien, mihin tämä maailma on menossa.

Olen itsekin lukenut rääkättyjen syyllisyyksistä ja rääkkääjien uhrimeiningeistä. Tyypillisesti jonkun koulua vaihtaneen rääkätyn lapsen vanhemman luonnehdinnasta yleisönosastokirjoituksessa. Pakosti koululaitos mokaa joskus. Kaikki ei voi aina mennä nappiin. Mikään yleismeininki tuo ei kuitenkaan tietenkään ole lähellekään. Päin vastoin. Eikä ole kovin suosittu fakta, että usein kiusattu itse asiassa on ongelmallinen tapaus itse ja tietyssä mielessä osin syypääkin. Epäsuosittu näkemys, koska lähes jokaisen kiusatun ensireaktio on luulla että näkemyksen esittäjä syyttää nyt myös häntä, mikä ei tietenkään pidä paikkansa. Ja koska melkein kaikki sekoittavat osittaisen syypäisyyden ja kiusaamisen oikeutuksen, mitkä eivät ole sama asia.

Vaikka puolustan nykyaikaa ja nykykoululaitosta, näen toki myös uhkia. Ehkäpä työmarkkinamme ovat joiltain osin stressaavampia ja kaikkea voisi aina parantaa muutenkin. Kaupungistumisen myötä voi olla että tietty yhteisöllisyys on vähentynyt, samalla kun taas maailman "pieneneminen" on tuonut yhteisöllisyyden nyt myös heille, jotka eivät sitä "vanhoina kunnon aikoina" ansainneet. Tässä hyvässäkin maailmassamme on varmasti parantamista.
Kilvenkantaja
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 46
Lauteille: Elokuu 2017
Paikkakunta: Hyvinkää
Etulaji: Defendo
Takalajit: Karate, potkunyrkkeily

Kouluampujien syntymismekanismi

#9

Viesti Kilvenkantaja »

Googlettamalla Turvaluokka ja Jari Koponen löytyy hurjasti tietoa syntymekanismeista. Löytyy toki Facenookistakin Turvaluokan sivut. Itse olen entinen kiusaaja ja kiusattu. Oma tilanteeni saavutti sen pisteen,että kannoin veistä mukanani ja olin valmis "teloittamaan" pari opettajaa jotka ummistivat silmänsä kiusaamisen edessä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 79 kurkkijaa