Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti.
Bernerin tie-himmeli
Valvoja: Valvoja
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 7
- Viestit: 2135
- Lauteille: Toukokuu 2006
- Paikkakunta: Espoo
- Etulaji: Judo
Bernerin tie-himmeli
Mitäs mieltä esityksestä? Ensimmäisenä tulee mieleen, että mitä ihmettä tällä saavutetaan? Jos valtion vähentää verojansa niin miten se on helpompaa kuin laittaa sama raha tiestön kunnostamiseen.
Ja miksi tehdä tuollainen avaus keskutelematta muun hallituksen kanssa kun tuntuu, että sitä ammutaan alas hallituskumppaneidenkin toimesta?
Ja miksi tehdä tuollainen avaus keskutelematta muun hallituksen kanssa kun tuntuu, että sitä ammutaan alas hallituskumppaneidenkin toimesta?
Bernerin tie-himmeli
Nähdäkseni pointti on päästä eroon poukkoilevasta siltarumpupolitiikasta. Jos kunnostamiseen tarvittavat rahat ovat sen varassa, että miten tiestön kunnossapidosta kiinnostuneet poliitikot niitä onnistuvat vuosittain tappelemaan valtion yhteisestä pussista, ja isommat linjaukset lisäksi vaihtuvat vaaleissa ja hallituskokoonpanojen muuttuessa, niin eihän se oikein toimi.
Joo, tänään voidaan päättää, että "sama raha" laitetaan tiestön kunnostamiseen, mutta kukaan ei tiedä, mitä seuraava hallitus päättää.
Kun sitä päätöksentekoa hieman etäännytetään päivänpolitiikasta ja hommalla on omat suorat tulolähteensä, niin se on vähemmän tuuliviirimäisen poliittisen päätöksenteon varassa ja pitkäjänteisempi päätöksenteko on mahdollista. Vaikka yksi yhteen ei voikaan verrata, niin onhan joku Finavia tässä mielessä ihan kohtalaisen myönteinen esimerkki.
Näin siis teoriassa.
Nyt on mahdollista, että tuon pohjalta saadaan jotain asioita vietyä eteenpäin.
Joo, tänään voidaan päättää, että "sama raha" laitetaan tiestön kunnostamiseen, mutta kukaan ei tiedä, mitä seuraava hallitus päättää.
Kun sitä päätöksentekoa hieman etäännytetään päivänpolitiikasta ja hommalla on omat suorat tulolähteensä, niin se on vähemmän tuuliviirimäisen poliittisen päätöksenteon varassa ja pitkäjänteisempi päätöksenteko on mahdollista. Vaikka yksi yhteen ei voikaan verrata, niin onhan joku Finavia tässä mielessä ihan kohtalaisen myönteinen esimerkki.
Näin siis teoriassa.
Arvelisin jotain sellaista, että Bernerillä on Sipilän tuki sille, että nyt vaan tehdään reipashenkinen ehdotus, jotta saadaan peli auki ja ylipäänsä joku malli esitettyä vähintäänkin keskustelun lähtökohdaksi. Jos olisi lähdetty hakemaan konsensusmallia hallituspuolueiden kesken, niin valmista ei olisi välttämättä tullut tällä vaalikaudella.PetriP kirjoitti: Ja miksi tehdä tuollainen avaus keskutelematta muun hallituksen kanssa kun tuntuu, että sitä ammutaan alas hallituskumppaneidenkin toimesta?
Nyt on mahdollista, että tuon pohjalta saadaan jotain asioita vietyä eteenpäin.
Bernerin tie-himmeli
Puolittain OT, mutta ei kaukaa. Tässä nyt sitten nähdään ns. poliittisen vastuun keveys. Otetaan yksi KE, joka ei haluakaan jatkaa ja pistetään hänet tekemään sellaiset ehdotukset, joista pitkän tähtäimen vallanhimolla varustettu poolitikko ei uneksisikaan. Mites tätä ämmää pistät enää vastuuseen mistään?
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 7
- Viestit: 2135
- Lauteille: Toukokuu 2006
- Paikkakunta: Espoo
- Etulaji: Judo
Bernerin tie-himmeli
Tuollainenkin lienee mahdollisuuksien rajoissa. En nyt todennäköisenä pitäis.
Konsestusta tuskin syntyy tälläkään mallilla. Valtionyhtiö malli voi toimia, mutta on aivan liikaa asisoita joihin ei ole osoittaa ratkaisua. Niinkuin miten valvotaan niitä päivittäisiä/vuosittaisia oikeuksia?
Mahdollinen pitkäjänteisyys selkeä+ mutta se olisi valtion omistama yritys eli kyllä sinnekin politiikka tunkeutuisi tavalla tai toisella.
GPS paikannus olisi ainoa teknisesti mahdollinen, mutta aivan mahdoton poliittisesti. Jos mun autossa olis kyttäys GPS en pitäisi aivan mahdottoman että kääriytyisi alumiinifolioon jottei säteitly vahingoita sitä.
Konsestusta tuskin syntyy tälläkään mallilla. Valtionyhtiö malli voi toimia, mutta on aivan liikaa asisoita joihin ei ole osoittaa ratkaisua. Niinkuin miten valvotaan niitä päivittäisiä/vuosittaisia oikeuksia?
Mahdollinen pitkäjänteisyys selkeä+ mutta se olisi valtion omistama yritys eli kyllä sinnekin politiikka tunkeutuisi tavalla tai toisella.
GPS paikannus olisi ainoa teknisesti mahdollinen, mutta aivan mahdoton poliittisesti. Jos mun autossa olis kyttäys GPS en pitäisi aivan mahdottoman että kääriytyisi alumiinifolioon jottei säteitly vahingoita sitä.
- MtJ
- takapotkija
- Viestit tässä aiheessa: 3
- Viestit: 12792
- Lauteille: Tammikuu 2006
- Paikkakunta: Etelä-Savo
Bernerin tie-himmeli
Paljonkos gps + gsm jammer maksaa, ei se mahdottomia ole vissiinkään.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Bernerin tie-himmeli
Joo, ja ei tieverkosta huolehtimista tietenkään pitäisikään päästää kokonaan poliittisen päätöksenteon ulottumattomiin.PetriP kirjoitti: Mahdollinen pitkäjänteisyys selkeä+ mutta se olisi valtion omistama yritys eli kyllä sinnekin politiikka tunkeutuisi tavalla tai toisella.
Mutta tosiaan jos puhutaan vaikkapa rahoituspuolesta ja edelleen verrataan esim. Finaviaan, niin aika hankalaa on kenenkään poliitikon nyt lähteä esittämään, että jotain Finavian keräämiä maksuja ruvettaisiin lypsämään sieltä ulos johonkin ihan muuhun tarkoitukseen. Sen sijaan liikenteen puolella tilanne on nyt kärjistäen päinvastainen - suurin osa liikenteen osalta kerättävistä maksuista menee lähtökohtaisesti yhteiseen pussiin ja sitten sieltä valuu jotain tieverkoston ylläpitoon siinä määrin kuin katsotaan tarpeelliseksi.
Ei esittämästäni logiikasta sinänsä seuraa, että homma toimisi hyvin - enkä nyt esityksen yksityiskohtiin osaa muutenkaan ottaa kovin hyvin kantaa - mutta väylien ylläpidon näkökulmasta näen tietyn järjen tuollaisessa eriyttämisessä.
Btw, mitä paikantamiseen tulee, niin se ei taida olla ajankohtaista vielä, mutta tosiaan kuten olen aikaisemminkin sanonut, niin veikkaan että joidenkin vuosien kuluttua ajatuksessa ei ole mitään sen dramaattisempaa kuin siinä, että operaattorit voivat tänä päivänä paikantaa kännykät jollain tarkkuudella.
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 5
- Viestit: 4155
- Lauteille: Helmikuu 2005
- Paikkakunta: Lohja
Bernerin tie-himmeli
Ennen vanhaan (kuulopuheiden mukaan) oli jos ei yleistä niin ainakin silloin tällöin tapahtuvaa, että matkamittaria ruuvattiin takaisinpäin, että autoa veihdettaessa siitä saisi paremman hinnan. Tämä ei liene enää mahdollista. Joten olisiko mahdollista että ajosuoritteeseen perustuva käyttömaksu kerättäisiin etälukemalla matkamittari esimerkiksi kuukausittain, jolloin ajoneuvon liikkeitä ei olisi tarpeen seurata.
Ulkomaille lähdettäessä tullista haettaisiin todistus matkamittarin lukemasta maasta poistuttaessa, ja takaisin tultaessa laitettaisiin samaan paperiin uusi merkintä. Autoa myytäessä voisi olla myös vastaava mekanismi, jolloin edellisen omistajan kilometrit eivät menisi uuden omistajan piikkiin.
Ulkomaille lähdettäessä tullista haettaisiin todistus matkamittarin lukemasta maasta poistuttaessa, ja takaisin tultaessa laitettaisiin samaan paperiin uusi merkintä. Autoa myytäessä voisi olla myös vastaava mekanismi, jolloin edellisen omistajan kilometrit eivät menisi uuden omistajan piikkiin.
Seppo Vesala
(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 5
- Viestit: 4155
- Lauteille: Helmikuu 2005
- Paikkakunta: Lohja
Bernerin tie-himmeli
Vähän samaa mieltä. Aluksi kuulostaa hurjalta, mutta jo nykyäänkin ihmisten paikantaminen on mahdollista, eikä silloin etsitä autoa vaan puhelinta, joka suuremmalla todennäköisyydellä on henkilön itsensä mukana, ja on paljon helpommin sidottavissa yhteen, tiettyyn henkilöön.Ile kirjoitti:Btw, mitä paikantamiseen tulee, niin se ei taida olla ajankohtaista vielä, mutta tosiaan kuten olen aikaisemminkin sanonut, niin veikkaan että joidenkin vuosien kuluttua ajatuksessa ei ole mitään sen dramaattisempaa kuin siinä, että operaattorit voivat tänä päivänä paikantaa kännykät jollain tarkkuudella.
Ja jatkossa kun tavaratkin ovat yhteydessä nettiin, niin orwellilaisen näkemyksen mukaan viranomainen pystyisi paikantamaan nykyistä tarkemmin jonkun tietyn henkilön sijainnin, niin pystyisi myös tsekkaamaan, minkälaisia vaatteita tällä on päällään, eli tuntomerkit voisi tsekata samalla kun henkilö paikannetaan.
Seppo Vesala
(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 7
- Viestit: 2135
- Lauteille: Toukokuu 2006
- Paikkakunta: Espoo
- Etulaji: Judo
Bernerin tie-himmeli
vain 17% tieverkosta on valtion omistamaa joten jotenkin pitää tietäämitä tietä pitkin ajettiinYJT kirjoitti:Ennen vanhaan (kuulopuheiden mukaan) oli jos ei yleistä niin ainakin silloin tällöin tapahtuvaa, että matkamittaria ruuvattiin takaisinpäin, että autoa veihdettaessa siitä saisi paremman hinnan. Tämä ei liene enää mahdollista. Joten olisiko mahdollista että ajosuoritteeseen perustuva käyttömaksu kerättäisiin etälukemalla matkamittari esimerkiksi kuukausittain, jolloin ajoneuvon liikkeitä ei olisi tarpeen seurata.
Bernerin tie-himmeli
Käsittääkseni muuttaminen onnistuu nykyäänkin, tarvitaan sopiva elektroninen liityntä ja ohjelma, voila ja uusi lukema on valmis. Joissain merkeissä voi sitten vaatia jotain lisäkoodeja, mutta niitähän löytyy ...
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 5
- Viestit: 4155
- Lauteille: Helmikuu 2005
- Paikkakunta: Lohja
Bernerin tie-himmeli
Eihän tässä nyt ehdotetussakaan systeemissä tiedetä, missä ajetaan tai edes, paljonko ajetaan. Vuodessa 10 000 ja 100 000 km ajavat maksavat saman verran, ja kun vielä polttoaineiden hintakin halpenee veron alenemisen myötä, niin tämä jopa kannustaa ajamaan enemmän.PetriP kirjoitti:vain 17% tieverkosta on valtion omistamaa joten jotenkin pitää tietäämitä tietä pitkin ajettiinYJT kirjoitti:Ennen vanhaan (kuulopuheiden mukaan) oli jos ei yleistä niin ainakin silloin tällöin tapahtuvaa, että matkamittaria ruuvattiin takaisinpäin, että autoa veihdettaessa siitä saisi paremman hinnan. Tämä ei liene enää mahdollista. Joten olisiko mahdollista että ajosuoritteeseen perustuva käyttömaksu kerättäisiin etälukemalla matkamittari esimerkiksi kuukausittain, jolloin ajoneuvon liikkeitä ei olisi tarpeen seurata.
Seppo Vesala
(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 5
- Viestit: 4155
- Lauteille: Helmikuu 2005
- Paikkakunta: Lohja
Bernerin tie-himmeli
OK. Onnistuukohan tämä myös käytännössä, vai sillai periaatteessa samalla tavalla kuin autojen ajonestolaitteiden ohittaminen, jossa siinäkin tarvitaan vain tietynlainen laite...Aihki kirjoitti:Käsittääkseni muuttaminen onnistuu nykyäänkin, tarvitaan sopiva elektroninen liityntä ja ohjelma, voila ja uusi lukema on valmis. Joissain merkeissä voi sitten vaatia jotain lisäkoodeja, mutta niitähän löytyy ...
Seppo Vesala
(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Bernerin tie-himmeli
Kun pääsee autoon käsiksi niin liitytään huoltoliittimeen, tämän jälkeen sopivalla ohjelmalla pääsee muuttamaan lähestulkoon kaikkia autoon talletettuja arvoja. Ainakin yhdellä eurooppalaisella valmistajalla tämä on tarkoitettu vain huollon käyttöön ja maksaa yli 10keur, mutta kiinalaisen cräckin saa muutamalla kympillä.
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 7
- Viestit: 2135
- Lauteille: Toukokuu 2006
- Paikkakunta: Espoo
- Etulaji: Judo
Bernerin tie-himmeli
siinähän oli päiväkohtaisia/kuukausittaisia/vuosittaisia käyttöoikeuksia. Eli miten kytätään kun joku puna-viherkuplassa kerran vuodessa ajaa kainuun mummoa katsomaan, että hän oikeasti maksaa sen päivämaksun?YJT kirjoitti:Eihän tässä nyt ehdotetussakaan systeemissä tiedetä, missä ajetaan tai edes, paljonko ajetaan. Vuodessa 10 000 ja 100 000 km ajavat maksavat saman verran, ja kun vielä polttoaineiden hintakin halpenee veron alenemisen myötä, niin tämä jopa kannustaa ajamaan enemmän.PetriP kirjoitti:vain 17% tieverkosta on valtion omistamaa joten jotenkin pitää tietäämitä tietä pitkin ajettiinYJT kirjoitti:Ennen vanhaan (kuulopuheiden mukaan) oli jos ei yleistä niin ainakin silloin tällöin tapahtuvaa, että matkamittaria ruuvattiin takaisinpäin, että autoa veihdettaessa siitä saisi paremman hinnan. Tämä ei liene enää mahdollista. Joten olisiko mahdollista että ajosuoritteeseen perustuva käyttömaksu kerättäisiin etälukemalla matkamittari esimerkiksi kuukausittain, jolloin ajoneuvon liikkeitä ei olisi tarpeen seurata.
Lauteilla
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 110 kurkkijaa