Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Maanpuolustus

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Maanpuolustus

#3571

Viesti Ile »

Eppu kirjoitti: Ja aika harva tajuaa/muistaa, että intissä on kautta aikain ollut todella useita lihattomia aterioita. Nyt joku luulee tämän olevan jotain mystistä ideologian tuputusta.
Mulla on jonkinlainen vähän jäsentymätön teoria siitä, mistä se meidän vähän vanhempien (itse 70-luvun alkupuolella syntynyt) hieman huvittava "kasviruoan" vastustus tulee.

Ja se liittyy juuri siihen, että monelle meistä "kasvisruoka" terminä assosioituu johonkin muuhun kuin perinteisiin lihattomiin ruokiin.

Omalta kohdaltani tunnistan, että se assosioituu kasvikunnan tuotteista tehtyihin ruokiin, joista oli "väkisin" yritetty rakentaa proteiinipommeja ikään kuin liha-aterian korvikkeeksi (siis mielikuvatasolla "väkisin" ja "korvikkeeksi").

Monille kasvisruoka merkitsee siis jotain linssi-/papumuhennosta sellaisena kuin niitä 80- tai 90-luvulla tarjottiin. Ihan makuasioiden tasolla nekin olivat varmasti joidenkin mielestä hyviä, mutta aika monien mielestä eivät olleet.

Ja varsinkaan ne eivät monen mielestä olleet liha-aterioiden veroisia, joten kun silloin tuota ekologista ja ravitsemusopillista kokonaisuutta ei hahmotettu tavisten keskuudessa ihan samalla tavalla kuin nykyään, niin "kasviruokaan" jäi näille ikäpolville se pikkuisen huonomman ruoan leima.

Itse tykkään syödä paljon kasvikunnan tuotteista tehtyä ruokaa ja ajatus siitä, että joka aterialla pitäisi olla lihaa, on vastenmielinen.

Silti minullakin on edelleen se, että vierastan vähän noita kasvikunnan proteiinipommeja enkä kokeiluista huolimatta ole oikein innostunut nyhtökauroista (Sukulan gourmet-versio jota pääsin jossain tilaisuudessa maistamaan tosin menetteli :) ), härkiksistä ja soijarouheista. Sen sijaan syön tyypillisesti kalaa useampana päivänä viikosta.

Sori meni kyllä jo ketjun aiheesti ohi paitsi että mä oon reservin upseeri.
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Maanpuolustus

#3572

Viesti sinappi »

Tasa-arvovaltuutetun lausunnosta käy ilmi, että Puolustusvoimat on valmis sallimaan sotilashenkilöstöltään sekä varusmiehiltä parrat ja pitkät hiukset.

Mitä onkaan tapahtunut preussilaisen sotilaskurin ulkoiselle ilmentämiselle, suojanaamarien tiiveydelle ja syöpäläisille, millä Yleisen palvelusohjesäännön ulkonäkövaatimuksia on kuultu perusteltavan.

https://tasa-arvo.fi/documents/25249985 ... 7013299678
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1517
Lauteille: Heinäkuu 2013

Maanpuolustus

#3573

Viesti Atticora »

Preussilaisen kurin ilmentämiselle (jos asia on tosiaan noin ilmaistu) on saattanut käydä niin, että 1800-luvun hyväksi havaitut keinot palvelusta suorittavien motivointiin ei oikein toimi nykypäivänä. Jos toimivat silloinkaan.

Nuo turvallisuus- ja hygienianäkökohdat eivät ehkä ole nykyään rauhan ajan palveluksessa kovin iso ongelma? Pääesikunnassa on saatettu ajatella, että sodan syttyessä riittävän moni kerkeää ajelemaan viikset pois, ennenkuin koko maa on valloitettu.

Olisi tietty kiva lukea jostain tarkemmin miten tuo muutos perustellaan, mutta ehkä jotenkin noin. Vastaavaa sallivampaa linjaa ulkonäön suhteen noudetaan monissa muissa maissa. Ehkä kyseessä on ihan järkevä muutos.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 65 kurkkijaa