Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Yhteiskuntasopimus

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Yhteiskuntasopimus

#1

Viesti Mika »

Yhteiskuntasopimus on niin laaja kokonaisuus, että sen osista keskusteleminen Potkun eri ketjuissa voisi kokonaisuudessaan osoittautua hankalaksi. Toki niistä eri osista voi hyvin keskustella erikseen, kuten tähänkin asti on vuodet keskusteltu. Tässä on nyt kuitenkin ketju yhteiskuntasopimusta varten.

Alustan mielipidekirjoituksella.
SUOMALAISEN YHTEISKUNNAN tila on huolestuttava. Suomen päätöksentekijät eivät ole ottaneet riittävästi huomioon eräitä perustuslakimme keskeisiä periaatteita (oikeusvaltioperiaate, kansanvaltaisuus, oikeudenmukaisuuden edistäminen) ja säännöksiä (yhdenvertaisuus lain edessä, syrjintäkielto, perusoikeus sosiaaliturvaan). Yksilö- ja väestöryhmäkohtainen tarkastelu paljastaa epäkohtia, joiden esiintymistä demokraattisessa oikeusvaltiossa ei voida perustellusti hyväksyä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Yhteiskuntasopimus

#2

Viesti Mika »

Tämä ei sitten toteutunut. Tässä on yksi näkemys siitä, mitä pitäisi tapahtua.
– Koko yhteiskuntasopimus- tai kilpailukykyteemassa kyse on siitä, että Suomeen pitää houkutella ulkomaista pääomaa ja investointeja ja tehdä Suomesta houkutteleva kauppakumppani ulkomaille, Oksaharju sanoo Taloussanomille.

Palkansaajan näkökulmasta "kilpailukykyhyppy" olisi todennäköisesti tarkoittanut pidempiä työpäiviä ilman korvausta.

Vähintään viiden prosentin alennus olisi Oksaharjusta kannustanut yhtiöitä investoimaan Suomeen. Investointeja täällä kaivattaisiin: esimerkiksi Hypo-pankki ennakoi heinäkuussa, että investoinnit supistuvat tänä vuonna neljättä vuotta peräkkäin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Yhteiskuntasopimus

#3

Viesti JariMarjamaa »

Eihän se demokraattisessa yhteiskunnassa onnistu, että vain yksi osapuoli joutuu antamaan.

Vähän sama kuin tämä "Osta 10e/kk enemmän suomalaista, niin tulee xxxx työpaikkaa".
Menee vain omistajien pussiin.

Huuhaata.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Yhteiskuntasopimus

#4

Viesti Mjölnir »

Ei tule onnistumaan niin kauan kuin kukaan ei ole valmis luopumaan mistään saavutetusta edusta. Eli ei koskaan...
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Yhteiskuntasopimus

#5

Viesti Totte »

Täähän on niin klassinen vangin dilemma ku vain olla ja voi.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Jopo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2241
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Pori

Yhteiskuntasopimus

#6

Viesti Jopo »

Suomessa on vahva konsensus kahdesta asiasta: maa on menossa pikavauhtia päin h**vettiä sekä muiden tulee luopua heidän minun näkökulmastani perusteettomista eduista. Jos vaan kaikki muut luopuisi vähän omistaan, niin tilanne korjaantuisi. Minun ei tarvitse luopua mistään, koska etuni ovat täysin suhteessa vaatimuksiin, jopa hieman alle. Oli kyse sitten opettajien palkoista, VPK korvauksista, palomiesten sivutoimet mahdollistavasta työajasta, sotilaseläkkeestä toimistotyöläisellä, kaupanalan kuukausipalkkaa vastaavasta kelaetuudesta tai viidennen kaupunginjohtajan palkasta. Lupaan silti juhlallisesti olla vaatimatta mitään, ainakaan viikkoon.
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
Rädyn ohje kaikille urheilijoille
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 11130
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Yhteiskuntasopimus

#7

Viesti flammee »

Juu, ainakaan kaupunginjohtajille ei näytä sopivan että työ lisääntyy ja palkka ei - 10% palkankorotus napsahti, eli tonni lisää.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 72226.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Porissa on herännyt vilkas keskustelu sen jälkeen, kun julkisuuteen tuli tieto kaupunginhallituksen esityksestä korottaa kaupunginjohtajien (Aino-Maija Luukkonen ja Kari Hannus) kuukausipalkkoja.

Ensi maanantaina kokoontuva kaupunginhallitus esittää, että Luukkosen ja Hannuksen palkkoja korotetaan kymmenellä prosentilla.

Kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen on tähän asti saanut 9 785,43 euron suuruista kuukausipalkkaa. Muutos nostaisi palkan 10 763,97 euroon. Kari Hannuksen 9 189,92 euron suuruinen palkka nousisi 10 108,58 euroon.
...
– Organisaatiotoimikunta käsitteli asiaa aiemmin tänä vuonna ja tuli siihen lopputulokseen, että vastuiden kasvaminen pitää näkyä myös palkkauksessa, Laitinen-Pesola kertoo Ilta-Sanomille.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 20866
Lauteille: Joulukuu 2007

Yhteiskuntasopimus

#8

Viesti Lasse Candé »

Mun mielestä kaikki humpuuki asian ympärillä on wittumaista. Kysehän on siitä että työtä pitäisi saada samaan hintaan enemmän. Eli että palkkaa pudotetaan.

Olisi hyvä jos kyseisen palkka-alen saisi ihan palkka-alena läpi eikä pelkkiä kikkoja jotka joko toimivat tai sitten ei.

Mulle ei olisi ollenkaan ongelma jos vaikka kaikki palkat putoaisivat 5%-10%. Pudotkoon omakin samassa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Yhteiskuntasopimus

#9

Viesti Mjölnir »

Minä olen valmis pudottamaan palkkaani ennemmin kuin tekemään minuuttiakaan enempää töitä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 74
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Yhteiskuntasopimus

#10

Viesti Point »

Jotenkin tuntuu siltä, että (ylempien)toimihenkilöiden palkat ja työajat eivät ole tässä ongelma vaan se, että niitä erilaisia työsopimuksia ja työaikoja on niin paljon. Silläkin pääsisi pitkälle, jos KAIKKIIN tekisivät töitä viikottain sen 37,5 h ja lomaa kertyisi kaikille saman verran...
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 20866
Lauteille: Joulukuu 2007

Yhteiskuntasopimus

#11

Viesti Lasse Candé »

Minua kiinnostaisi myös, miten todellinen asetelma tämä on että (kärjistetysti) "joko palkat alas tai kuolema". Kun media on nykyään vahvasti oikeistolaisuusvärittynyt, ollaan tultu tilanteeseen jossa oikeistolaiset linjanvedot esitetään virallisina totuuksina. Mutta onko tämän asian suhteen oikeasti näin ja mitä perusteluita tälle löytyy?

Mitäs jos onkin vain kyse hallituksen politiikan painopisteistä eikä oikeista realiteeteista?
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 67
Viestit: 6416
Lauteille: Lokakuu 2009

Yhteiskuntasopimus

#12

Viesti Ile »

JariMarjamaa kirjoitti: Eihän se demokraattisessa yhteiskunnassa onnistu, että vain yksi osapuoli joutuu antamaan.

Vähän sama kuin tämä "Osta 10e/kk enemmän suomalaista, niin tulee xxxx työpaikkaa".
Menee vain omistajien pussiin.

Huuhaata.
Kaikki ovat hävinneet jo vuosikausia. (Tai tavallaan puhtaasti ansiotulojen näkökulmasta he ovat voittaneet, jotka saavat parempina aikoina tehtyyn sopimukseen perustuen nyt parempaa palkkaa kuin mitä heidän toimialallaan olisi kestävän taloudenpidon näkökulmasta varaa maksaa.)

Jos tuntuu siltä, että sopimalla pyritään heikentämään (nyt poikkeuksellisen matalasuhdanteen aikana) vain työntekijäpuolen etuja, niin se johtuu siitä, että työnantajapuolen edut heikkenevät ihan sopimattakin.

Työnantajan keskeinen "etu" eli pääoman tuotto määräytyy sen mukaan miten business luistaa. Työntekijän keskeiset edut taas määritellään sopimuksin. Jälkimmäinen mekanismi reagoi vähän hitaammin suhdanteisiin. Mutta ei voi ajatella, että että sen ei pitäisi ollenkaan reagoida, tai että se voisi elää omaa elämäänsä irrallaan työnantajan tilanteesta.
Jopo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2241
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Pori

Yhteiskuntasopimus

#13

Viesti Jopo »

Kyllä se minun nähdäkseni on jonkinlainen ongelma, jos jäsenkirjan perusteella valitut ihmiset kuntajohdossa nostavat 10 % omia palkkojaan samaan aikaan kun kohistaan kunnan duunarien palkka-alesta. Oli summat merkitseviä eli eivät.

Meinaatko, että palvelualoilla kaikilla tulisi olla yleistyöaika (37,5). Olen ollut siinä käsityksessä, että 90 h/ 3 vko täytenä listana ravintola- ja kaupanalalla on lähtökohtaisesti työnantajalta lähtenyt aloite. Vai pitäisikö vuorotyöläisten 114,45 / 3 vko muuttaa, vaikka siitä isompi kertymä tuleekin. Saanko minä tehdä jatkossakin laskennalliset 42/ vko?

Edit: ehti muutama väliin. Siis pointin viestiin liittyen viimeinen kappale.
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
Rädyn ohje kaikille urheilijoille
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 67
Viestit: 6416
Lauteille: Lokakuu 2009

Yhteiskuntasopimus

#14

Viesti Ile »

Lasse Candé kirjoitti: Mun mielestä kaikki humpuuki asian ympärillä on wittumaista. Kysehän on siitä että työtä pitäisi saada samaan hintaan enemmän. Eli että palkkaa pudotetaan.

Olisi hyvä jos kyseisen palkka-alen saisi ihan palkka-alena läpi eikä pelkkiä kikkoja jotka joko toimivat tai sitten ei.

Mulle ei olisi ollenkaan ongelma jos vaikka kaikki palkat putoaisivat 5%-10%. Pudotkoon omakin samassa.
Niin, eihän se suinkaan ole samantekevää, millä keinolla sitä työn hintaa lasketaan. Silloin jos palkka määritellään kuukausipalkkana, niin päivittäisen työajan pidennys palkkasumman pysyessä ennallaan on ensisijaisesti nimenomaan työajan pidennys eikä palkan alennus.

Esim. itse valitsisin tällä hetkellä mieluummin nimenomaan sen, että palkka ei alene mutta tekisin esim. sen 15 min. enemmän töitä päivässä. Ja tämä on tietysti täysin henk. koht. preferenssi. Mulla on ihan hyvä liksa mutta hirveän pitkää päivää ei keskimäärin tarvitse paiskia. Joku muu valitsisi ihan perustellusti toisin.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 74
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Yhteiskuntasopimus

#15

Viesti Point »

Jopo kirjoitti: Kyllä se minun nähdäkseni on jonkinlainen ongelma, jos jäsenkirjan perusteella valitut ihmiset kuntajohdossa nostavat 10 % omia palkkojaan samaan aikaan kun kohistaan kunnan duunarien palkka-alesta. Oli summat merkitseviä eli eivät.

Meinaatko, että palvelualoilla kaikilla tulisi olla yleistyöaika (37,5). Olen ollut siinä käsityksessä, että 90 h/ 3 vko täytenä listana ravintola- ja kaupanalalla on lähtökohtaisesti työnantajalta lähtenyt aloite. Vai pitäisikö vuorotyöläisten 114,45 / 3 vko muuttaa, vaikka siitä isompi kertymä tuleekin. Saanko minä tehdä jatkossakin laskennalliset 42/ vko?

Edit: ehti muutama väliin. Siis pointin viestiin liittyen viimeinen kappale.
No, tämä on hyvä esimerkki siitä, että kuinka hankalaa on näiden työehtosopimusten erilaisuus. Mielestäni esim. Juuri näillä palvelualoilla työntekijöiden jousto on viety niin pitkälle kuin on mahdollista, mutta sitten on aloja, jossa etuuksia jotka lyhentävät työaikaa on enemmän
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 120 kurkkijaa