Ole hyvä ja vastaa nopeasti kyselyyn Potkun kehittämisestä. Vastausten perusteella pohdimme keinoja uudistaa Potkua. Kiitos. :)

Suomettuminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta.

Ylipotkija: Valvoja

Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Lauteille: Joulukuu 2010
Tykännyt: 0
Tykätty: 8 kertaa

Suomettuminen

Viesti Aihki » heinä 6, 2015, 22.47

Paitsi jos vastassa on Late!

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Lauteille: Joulukuu 2004
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 559 kertaa
Tykätty: 212 kertaa
Viesti:

Suomettuminen

Viesti Mika » heinä 6, 2015, 22.50

Tarkoitatko, @Taijin harjoittaja, sudella itseäsi vai Venäjää? Melko suomettuneelta kuitenkin kuulostaa Venäjän kutsuminen "rauhantahtoiseksi". Ne tuhannet ja tuhannet ihmiset, joiden omaisia Venäjä on tappanut, eivät ehkä arvostaisi tuollaista retoriikkaa.

Ylipotkija: viestiä muokattu
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Lauteille: Joulukuu 2005
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Tykännyt: 35 kertaa
Tykätty: 233 kertaa
Viesti:

Suomettuminen

Viesti Mjölnir » heinä 6, 2015, 22.51

:smt003

"Wolf never loses sleep over the opinion of a sheep"
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

Kuvake
Ile
etupotkija
Lauteille: Lokakuu 2009
Tykännyt: 240 kertaa
Tykätty: 184 kertaa

Suomettuminen

Viesti Ile » heinä 6, 2015, 23.12

Näköjään on aika hankala käsite tuo suomettuminen. Ei itsellänikään nyt kovin suurta viisautta sen arvioinnin suhteen ole mutta sanoisin, että mielekkäintä lienee tarkastella asiaa valtioiden välisten suhteiden isojen linjojen kautta.

Sen sijaa esim. jotain keskustelukulttuuria tarkastellessa saattaa olla vaikeaa nähdä metsää puilta. Ei joskus 70-luvullakaan keskustelu mitään yksituumaista ollut, kyllä silloin esim. Tuure Junnila -linjan kokoomuslaiset ja vaikka ketkä räksyttivät myöntyväisyyspolitiikkaa vastaan ja sananvapaus oli muutenkin suht hyvissä kantimissa vaikka kaikkien medioiden julkaisupolitiikka ei ollutkaan.

Kuvake
fudo
munillepotkija
Lauteille: Elokuu 2010
Etulaji: Kase Ha Shotokan Ryu
Tykännyt: 58 kertaa
Tykätty: 44 kertaa

Suomettuminen

Viesti fudo » heinä 7, 2015, 00.41

Jep, suomettuminen ei ole aivan yksioikoinen käsite. Yleensä sen ymmärretään tarkoittavan Suomen kumartelua Neuvostoliiton tai Venäjän suuntaan. Siis itänaapurin myötäilyä. Rähmällään oloa. Suomessa mm. vaihdettiin ministereitä ja puolustusvoimien komentajia Kremlin mielipiteiden mukaan. Moskovassa Suomen asema määriteltiin jossain vaiheessa jotensakin niin, että Suomi oli Varsovan liiton länsimainen liitännäisjäsen. Tarkka määrittelee kirjassaan (epäilemättä johonkin lähteeseen nojautuen) suomettumisen alunperin tarkoittaneen Neuvostoliiton hankkimaa ja sille annettua vaikutusvaltaa Suomen sisäisiin asioihin. Suomettuminen koettiin (ja koetaan edelleen) pääsääntöisesti negatiiviseksi ilmiöksi niin Suomessa kuin Nato-maissakin.

Mutta suomettumisella oli (ja on) ilmiönä myös positiivinen puoli. Em. vaikutusvallan antaminen on voinut olla niin kumartelua isomman edessä kuin taitavaa taktikointiakin. Sitä paitsi suomettuminen oli aikoinaan itsenäisen Suomen vinkkelistä katsottuna parempi vaihtoehto kuin se, mitä esim. Tsekkoslovakiassa tapahtui. Toki tästäkin voidaan olla eri mieltä, mutta käsittääkseni enemmistö Suomen kansasta on 1960–1980-luvulla halunnut asua mieluummin Suomessa kuin esim. Tsekkoslovakiassa, Puolassa tai Romaniassa. Ja muistetaan nyt sekin, että esimerkiksi sellaisia valtioita kuin Viro, Latvia ja Liettua ei ollut tuolloin olemassakaan. On puhuttu myös unkarisaatiosta; Unkarissa oltiin kateellisia siitä, kuinka hyvin suomettunut Suomi osasi käsitellä Neuvostoliittoa. On puhuttu myös germanisaatiosta. Porkkala saatiin takaisin vuonna jo 1956 (jonka jälkeen oltiin ratkaisevasti paremmassa geopoliittisessa asemassa kuin parenteesin aikana). Berliinin muuri murtui vasta 1989.

Suomettuminen ei ole ollut eikä ole nähdäkseni vieläkään mustavalkoinen on/off -juttu. Kyse on myös mielikuvista ja katsantokannoista. Asiaa voi pyöritellä lähes loputtomasti, vaikka asiaa tarkastelisi kuinka objektiivisesti tahansa.

Äh. En minäkään suomettumisesta mitään ymmärrä; en ole historioitsija, yhteiskuntatutkija tms. humanoidi. Lukekaa joku asiallinen kirja suomettumisesta. Tässä ketjussa on muistaakseni mainittu ainakin pari sellaista. Dosentti B:n tuotoksia en aiheeseen liittyen ole lukenut, mutta vahvasti epäilen niiden olevan hieman kallellaan Kremlin suuntaan. Niin tai siis... Eivätköhän jokseenkin kaikki dosentti B:n tuotokset liene yhdenlaisia näytteitä suomettumisesta ja siten aiheeseen liittyviä. Mutta eivät ehkä niinkään tutki suomettumista ilmiönä vaan pikemminkin ilmentävät suomettumisen yhtä muotoa — henkilökohtaista suomettumista tai jotain.
空手に先手なし

ka1
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Lauteille: Maaliskuu 2005
Tykännyt: 5 kertaa
Tykätty: 61 kertaa

Suomettuminen

Viesti ka1 » heinä 7, 2015, 09.48

Lasse Candé kirjoitti: Niin, ka1, ennen kuin voitaisiin puhua suomettumisesta, niin mielestäni pitäisi tilanteen olla sellainen että muuta järkiperustelua toiminnalle ei ole.

Ymmärtääkseni tilanteen ei tarvitse olla tuollainen. Katso esim. fudon edellinen, suomettumisen käsitettä avaava viesti.

Tämä vastannee loppuviestiisikin.

Tähän kärjistykseen
Lasse Candé kirjoitti: Pallon heitän siis takaisinpäin sellaisena että se mihin nykyään viitataan suomettumisella näyttää enemmän kaistapäisyyden puutteelta.
voisi kuitenkin vielä kommentoida, että olisi tietysti tärkeää pyrkiä vaikuttamaan olosuhteisiin niin, että reaalisia perusteita eri toimintojen suomettumiselle olisi mahdollisimman vähän, mutta tälläkin hetkellä, jolloin ehkä joitain perusteita voi nähdä, suomettuminen on mielestäni ylimitoitettua eli kyse ei ole vain mistään kaistapäisyyden puutteesta. Esimerkiksi, kun useat eturivin poliitikkomme eivät uskalla turvallisuuspoliittisessa keskustelussa mainitakaan Venäjää uhaksi, tilanne on naurettava ja perusteeton.

Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Viesti:

Suomettuminen

Viesti Mjölnir » heinä 7, 2015, 11.14

Tämä on anti-suomettumista:
Anni Sinnemäki kirjoitti: Olin tänään Finlandiatalolla kuuntelemassa presidentti Niinistön ja ulkoministeri Soinin puheet Etyjin parlamentaariselle yleiskokoukselle. Olin itse parlamentaarisen yleiskokouksen delegaatti vuosina 1999 - 2003, joista vuosista nyt voi toki sanoa, että oi noita optimistisia aikoja. Presidentin ja ulkoministerin puheissa korostui toive tarkastella uudelleen EU:n matkustuskieltopäätöksen soveltamista kansainvälisissä kokouksissa. Minusta on tärkeä tässäkin yhteydessä muistaa, miksi sanktiot on tehty. Venäjä on rikkonut Ukrainan kansallista suvereniteettia, vallannut osan maasta, Krimin, ja käy sotaa Itä-Ukrainassa. Nämä teot rikkovat kansainvälistä oikeutta ja rauhaa vakavalla ja täysin perustavanlaatuisella tavalla. Ihmisiä kuolee koko ajan. Sanktiot ovat EU:n reaktio tähän, ja itse asiassa aika mieto reaktio, mutta muutakaan ei ole voitu tehdä. Joten älä nyt Suomi syyllisty liikaa siitä, että noudatit tuota sanktiopolitiikkaa, jota olemme itse olleet tekemässä. Venäjällä hyvin tiedettiin, keitä matkustuskielto koskee ja jos halua noudattaa Minskin sopimusta ja käydä dialogia todella olisi, se olisi voinut näkyä myös delegation muodostamisessa.
"Tyttö on vielä niin nuori poliitikko, ettei tiedä, miten näitä asioita pitää hoitaa" ;)
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Lauteille: Toukokuu 2006
Etulaji: Judo
Tykännyt: 25 kertaa
Tykätty: 46 kertaa

Suomettuminen

Viesti PetriP » heinä 7, 2015, 11.56

Ile kirjoitti: Näköjään on aika hankala käsite tuo suomettuminen. Ei itsellänikään nyt kovin suurta viisautta sen arvioinnin suhteen ole mutta sanoisin, että mielekkäintä lienee tarkastella asiaa valtioiden välisten suhteiden isojen linjojen kautta.

Sen sijaa esim. jotain keskustelukulttuuria tarkastellessa saattaa olla vaikeaa nähdä metsää puilta. Ei joskus 70-luvullakaan keskustelu mitään yksituumaista ollut, kyllä silloin esim. Tuure Junnila -linjan kokoomuslaiset ja vaikka ketkä räksyttivät myöntyväisyyspolitiikkaa vastaan ja sananvapaus oli muutenkin suht hyvissä kantimissa vaikka kaikkien medioiden julkaisupolitiikka ei ollutkaan.
No ekä suht hyvissä, ei oltu albania, Mutta:
- Maikkarin uutisten saaminen vaati melkoisen taistelun. Koska haluttiin TV uutisten olevan parlamentaarisessa kontrollissa.
- urkista ei saanut kirjoittaa mitään pahaa. Jos teki näin sai joko kutsun tamminiemeen kesktelemaan tai yhden kuuluisista myllykirjeistä.
- vielä 80 luvulla jäätäväpolteelokuvaa ei saanut esittää koska se oli "ulkopoliittisesti arveluttava"
- Presidentti oli täysin dementoitunut ja kaikkien jotka hävent tapasivat tytyi tiettää.Silti asia painettiin hiljaiseksi. Vuonna 78 urkki oli jo ihan kasvi ja voitti presidentin vaalit

Kyllä tää sellainen esi-albania oli silloin.

Aihki
päähänpotkija

Suomettuminen

Viesti Aihki » heinä 7, 2015, 13.09

Lasse Candé kirjoitti: Sen sijaan poliittisessa toiminnassa tärkeää on mm diplomaattisuus.
Mutta ei tosiasioiden kieltäminen, mihin pahin suomettuminen johti ja jonka perinnöstä kärsimme joiltain osin edelleen.

Ylipotkija: keskustelusta ja keskustelijoista keskusteleminen poistettu ja ketjun aiheeseen kontribuoiva substanssi jätetty viestiin

Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viesti:

Suomettuminen

Viesti Mjölnir » heinä 7, 2015, 13.12

Ylipotkija: tämä keskustelu on luisumassa suuntaan, joka ei ole toivottava. Palatkaapa keskustelemaan aiheesta ja jättäkää argumentointivirheet sikseen.

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 487 kertaa
Tykätty: 210 kertaa

Suomettuminen

Viesti Lasse Candé » heinä 7, 2015, 18.33

Melko paljon tässä nyt vieläkin kerrotaan menneistä. Sovitaanko että suomettuminen on ollut totta joskus... Tästä on nähtävästi ketjussa konsensus. ka1 osoitteli fudon viestin suuntaan että se vastaisi omaani. En näe miten. Kai se jo tiedetään mitä (menneisyyden) suomettuminen tarkoittaa/tarkoitti. Määritelmä ei anna esimerkkiä nykypäivään, ei sitten millään.

Edelleen kaipaisin esimerkkiä miten jonkun tulisi toimia toisin ja miksi. Toki voidaan ehkä myös olla eri mieltä ka1:n kanssa siten että hänen mielestään kaikin puolin järkevä politiikanteko jossa ei alistuta on suomettumista, mutta jos näin on, venyttää hän kyllä itse käsitettä melko kauas siitä mitä se on joskus tarkoittanut ja mihin sillä tyypillisesti viitataan. Siksi minä juuri yritän rajata järjen suomettumisesta erilleen. Mitään muuta vastinetta en tälle saanut kuin että ka1:n mielestä "ei näin". Voidaan toki olla eri mieltä, mutta perustelujakin olisi kiva lukea.
You may say that I'm a dreamer
But I'm not

- John Lennon

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan

Aihki
päähänpotkija

Suomettuminen

Viesti Aihki » heinä 7, 2015, 19.04

Ok, jotta päästäisiin eteenpäin niin sovitaan, että Lassen mielestä ei ole enää mitään merkkejä suomettumisesta ja muiden mielestä on.

Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 487 kertaa
Tykätty: 210 kertaa

Suomettuminen

Viesti Lasse Candé » heinä 7, 2015, 20.10

??

Itse sovellan tässä periaatetta: "kunnes toisin todistetaan".
Nimenomaan väite että Suomi on suomettunut tai että julkinen keskustelu on läpeensä suomettunutta vaatii perustelua. Tämän suomettumisen puutetta taas ei sen kummemmin tarvitse perustella kuin että "eipä ole näkynyt".

Voisitko Aihki peräti antaa ketjulle jotain ja vaikkapa kertoa miten se suomettuminen sitten nykyään näkyy?

Ylipotkija: Onko se niin vaikeaa kirjoittaa asiaa ja jättää ne keskustelijoista keskustelemiset pois?! Viestiä muokattu
You may say that I'm a dreamer
But I'm not

- John Lennon

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan

Kuvake
Pasi Lunden
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Lauteille: Syyskuu 2010
Tykätty: 0

Suomettuminen

Viesti Pasi Lunden » heinä 7, 2015, 21.21

Eihän tuo suomettuminen ole mikään valtiotason on/off-ilmiö. Synkin kausi on onneksi selvästi takanapäin, mutta yhä on elossa olevia vaikuttajia siltä ajalta. Toisaalta uussuomettuneitakin on.

Keskusteluissa suomettunutta puhetta olen nykyään kuullut lähinnä vanhemmilta (ehkä >60-vee tjsp.) väestön edustajilta. Toisaalta usein myös jopa voimakkaasti anti-suomettunutta. Parikymppisenä (90-lukua) törmäsin pari kertaa joihinkin ihme maailmanparantajanuoriin, joiden yltiöpositiivista ja samalla alisteista asennetta Venäjään silloin taisin ihmetellä.

Lasse esittää ihan selkeää kysymystä, mutta miten vastata selkeästi? Minä en ainakaan osaa.

Aihki
päähänpotkija

Suomettuminen

Viesti Aihki » heinä 7, 2015, 22.10

Pasi Lunden kirjoitti: Lasse esittää ihan selkeää kysymystä, mutta miten vastata selkeästi? Minä en ainakaan osaa.
Ei ole erikoisen vaikea esittää kysymystä, johon ei voi vastata selkeästi.
Lasse Candé kirjoitti: Voisitko Aihki peräti antaa ketjulle jotain ja vaikkapa kertoa miten se suomettuminen sitten nykyään näkyy?
Kuten ennenkin, Venäjää koskevien asioiden kiertelemisenä ja Bätmänkin kumppaneineen lasketaan saman asian ilmentymäksi.
Lasse Candé kirjoitti: Nimenomaan väite että Suomi on suomettunut tai että julkinen keskustelu on läpeensä suomettunutta vaatii perustelua. Tämän suomettumisen puutetta taas ei sen kummemmin tarvitse perustella kuin että "eipä ole näkynyt".
Jos nyt kumminkin perustelisit miksi juuri sinä olisit oikeassa ja kaikki muut väärässä, varsinkin kun tuo alun muotoilu taitaa olla omaa käsialaasi.

Suomettumisen jatkuminen on sinänsä mielenkiintoinen ilmiö. Alkuperäiset syyt Paasikiven alistumispolitiikkaan ovat hävinneet Neuvostoliiton mukana. Jostain syystä vasemmistolle jäi kuitenkin itävaihde päälle monessa muussakin maassa kuin meillä, en ole onnistunut saamaan yhtäkään vasua sanomaan asiasta mitään. Vaalihyypiöiltä yritin Myyrmäessä tingata asiaa, mutta olivat harvinaisen haluttomia edes kuulemaan kysymystä, itse asiassa sillä sai heidät karkotettua. (Voisikohan tuota käyttää muuallakin?) Jostain syytä myös isolle osalle poliitikoista jäi sama vaihde päälle ja niinpä entistä menoa jatkettiin suomettumisenkin kanssa. (Tuossa olisi lähes väitöskirjan aihe: "Suomalainen mentaalihitaus suhteessa itänaapuriin; suomettumisen historiaa 1945-2015".)

Täytyy myöntää, että karkeista vääristelyistä on isoksi osaksi päästy ja jäljelle jäänyt itsesensuuri on paljon kepeämpää.

Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: AlexMachine ja 16 kurkkijaa