Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Unettomuus, nukahtamisongelmat

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Unettomuus, nukahtamisongelmat

#1

Viesti JariMarjamaa »

Enpäs nyt löytänyt palstaa, joten avaan uuden.
Sorry jos jo olemassa.

Tieteenkuvalehti 4/2015:
"Huono uni jättää jälkensä.
264h ja 24min on tieteellisesti pisin dokumentoitu valvomisennätys.
oreksiini aktivoi aivot ja pitää ne hereillä.
adenosiini lopulta vaivuttaa aivot uneen"

Entäs kun on "valvonut" vuoden, eikä ole koskaan siitä toipunut?
Miksi mulla ei erity riittävästi adenosiinia?

Nukkuminen ei, enää, ole ongelma, vaan nukahtaminen.
Todella hankalaa....
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Unettomuus, nukahtamisongelmat

#2

Viesti tabitha »

Mä olen kärsinyt univaikeuksista 15 vuotta eli 11-vuotiaasta lähtien. Silloin puhkesi ensimmäinen masennus. Ahdistuksen takia oli vaikea nukkua ja kokeiltiin melatoniinia, puolikkaasta tabletista nukahdin vuorokaudeksi. Siitä lähtien aloin pääosin nukkua lääkkeiden avulla ja kadotin lopullisesti kyvyn nukahtaa ilman niitä. En tiedä miksi. Minulla on Aspergerin syndrooma, johon liittyy erittäin usein univaikeuksia. Silloin kun olen hereillä, olen erittäin hereillä ja ilmeisesti jotenkin ylikierroksilla. Sellaisen tilan saavuttaminen jossa olisin edes vähän rennompi ja valmis uneen, on todella vaikeaa ilman lääkkeitä. Olen valvonut 5vrk kun olin Japanissa ja lääkkeet loppu. Luultavasti lopulta nukkuisin, mutta kun 140h valvomisen jälkeen vieläkään ei pystynyt edes makaamaan paikoillaan, oletan että nää vaikeudet on jotain neurologista ja todellista.

Nyt mulla on yksi lääke nukahtamiseen ja toinen sitä varten että uni pysyy syvänä. Lääkkeet on otettava pari kertaa yössä, koska en mitenkään nuku yli 4h kerrallaan. Jossain vaiheessa oli neljäkin unilääkettä käytössä samaan aikaan... Kofeiinin käyttöä olen vähentänyt reilusti, mutta samoja ongelmia mulla on ollut aina, käytin kofeiinia tai en. Kofeiini salpaa adenosiinireseptorit joten se voi olla todella myrkkyä univaikeuksista kärsivälle.

Oma osansa tuossa unettomuudessa on sillä psyykkisellä muurilla joka syntyy kun tietää että nukahtaminen on hankalaa ja sängyssä pyöriminen tuskaista. Se kun "yrittää" nukahtaa, tekee siitä entistä hankalampaa. Sitten sisäistää sen, ettei tule saamaan unta helposti ja siitä tulee sellainen itsensä toteuttava profetia.

Unilääkkeitäkin on monenlaisia, osa hyvinkin "kevyitä" kuten melatoniini ja väsyttävät antihistamiinit. Ne ei yksinään riitä mulle vaan tarvitsen jotain väsyttäviä masennuslääkkeitä (amitriptyliini, mirtatsapiini) ja ketiapiinia siihen että pysyn unessa. Jos uniongelmat pahenee joudun toisinaan käyttämään bentsoja, mutta pelkään tosi paljon että jäisin koukkuun niihin joten se on vasta viimeinen keino enkä koskaan käytä niitä paria päivää pidempään.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Unettomuus, nukahtamisongelmat

#3

Viesti JariMarjamaa »

Tulipa tuossa kirjoitettua vähän väärin... onhan tuota nukkumis ongelmaakin, kun pystyy nukkumaan, jos ylipäätään joskus nukahtaa, pari tuntia kerrallaan. Aina heräilee monta kertaa yössä ja sitten on se sama juttu, ei pysty nukahtaan.
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1725
Lauteille: Elokuu 2011

Unettomuus, nukahtamisongelmat

#4

Viesti Taijin harjoittaja »

JariMarjamaa kirjoitti: Tulipa tuossa kirjoitettua vähän väärin... onhan tuota nukkumis ongelmaakin, kun pystyy nukkumaan, jos ylipäätään joskus nukahtaa, pari tuntia kerrallaan. Aina heräilee monta kertaa yössä ja sitten on se sama juttu, ei pysty nukahtaan.
On mahdollista, että sun työllisyystilanne stressaa sua ja sitten et saa nukuttua kunnolla. Yritä kehittää omalla ajallasi jotain liikunta-alan älypuhelinsovellusta tai älykellosovellusta. Se voi rauhoittaa mieltä ja antaa paremman unen ja voi aikanaan tuottaa mainetta, rahaa ja työpaikan.
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Unettomuus, nukahtamisongelmat

#5

Viesti JariMarjamaa »

No sama ollut jo 10v, että ei se työttömyys sitä aiheuta.
Toki, jylläähän sekin takaraivossa, niin ei varmasti autakkaan.

Mullahan tämä juontuu sieltä syksystä 2003 ku jouduin esimiesten työpaikkakiusatuksi,
jonka johdosta valvoin koko vuoden 2004.
Kuvake
lumbago
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 101
Lauteille: Syyskuu 2018
Paikkakunta: Kuusankoski
Takalajit: Taekwondo, Krav Maga, Hokutoryu Jujutsu, Aikido

Unettomuus, nukahtamisongelmat

#6

Viesti lumbago »

Vanha ketju mutta itellä kun on tätä, eli uniogelmia, todella vaikea nukahtaa välillä niin aattelin nostaa ketjua josko ois kohtalontovereita ja mistä asioista ootte apuja saaneet, jos olette? Viimeyö meni itellä kokonaan valvoessa ja nukahdin vasta lähestulkoon päivällä onneksi edes muutamaksi tunniksi, eli päiväuniksi voidaan luokitella. Toi sitte taas omalta osaltaan hankaloittaa seuraavaa iltaa ja yötä että se uni ei voi tulla ajoissa.... Et vähä semmonen noidankehä joka ois kiva saada katkeemaan. Mitään lääkkeitä ei oo koskaan kokeiltu, lääkärissä oon kerran käyny mut ei käytännössä ottanu asiaan mitenkään kantaa vaikka yritin kuinka selittää että en oo pariin edelliseen yönä nukkunut. Se oli viimevuonna suunnilleen näihin aikoihin kun tuola lekurissa kävin apuja yrittämässä hakea.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11127
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Unettomuus, nukahtamisongelmat

#7

Viesti flammee »

Alkuvuodesta sain nukuttua n. 2h yössä. Ongelmat loppuivat heti kun aloin syömään illalla hiilaripainotteisemmin. Aiemmin menin vahvasti proteiinipainotteisella illallisella, kun se yhdessä vaiheessa toimi paremmin ja ehkäisi tiettyjä ongelmia.. Sängyssä maatessa fiilis oli sellanen että ei väsytä pätkääkään, eikä myöskään ole minkään vertaa nälkä. joskus oli alilämpöä, ei aina kuitenkaan. Alilämpö katoaa melkolailla heti kun syö vaikkapa riisiä.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5297
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Unettomuus, nukahtamisongelmat

#8

Viesti MikaM »

Ei kai alilämpöä ole juuri kellään? Liittyykö lämpötilan vaihtelut sun unettomuuteen!
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Unettomuus, nukahtamisongelmat

#9

Viesti tohtorismies »

On ollut oikeastaan koko ikäni. Kymmenen vuotta sitten kun päätin lopettaa vuorotyöt niin olen päässyt melko helpolla. Opetellut kunnollisen "oman rytmin". Eli sänkyyn klo 22.30-23.00.

Vuorotyöt oli myrkkyä, koko ajan väsytti ja vitutti sekä unet oli enemmän tai vähemmän sekaisin. Jopa 2 vuoro hommien kanssa oli ongelmia koska kun vuoro loppui 22.30 niin puolen tunnin kotimatkan jälkeen siinä virkistyi ja yleensä oli valveilla vielä 3 aikaan aamulla.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11127
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Unettomuus, nukahtamisongelmat

#10

Viesti flammee »

MikaM kirjoitti: maalis 8, 2020, 13.19 Ei kai alilämpöä ole juuri kellään? Liittyykö lämpötilan vaihtelut sun unettomuuteen!
Ei se mikään hypotermia tietenkään ole, mutta ihan mitattava oire kuitenkin. Tulee kylmä vaikka ois kuin paksun peiton alla, ja mittaan monesti lämmön koska kuume tuntuu hieman samalta. Mittari kertoo sitten lämmöksi jotain 34,8-35,2.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5297
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Unettomuus, nukahtamisongelmat

#11

Viesti MikaM »

Ja muutoin on kuinka paljon lämpöä?
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6440
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Unettomuus, nukahtamisongelmat

#12

Viesti AlexMachine »

Säännöllinen rytmi on auttanut minua. Klo 21.30 jälkeen ei telkkaria tai älylaitteita vaan rauhallinen valmistautuminen nukkumaan, hampaiden harjaus, duunivaatteet valmiiksi seuraavaksi päiväksi ja klo 22.00 aika tarkkaan nukkumaan. Saatan lukea 15-20 min kirjaa ennen nukkumaan menoa (en sängyssä). Lisäksi erilaiset rentoustusharjoitukset auttavat jos päässä pyörii asioita.
Yksi on että silmät kiinni hengittää rauhallisesti, keskittyy ajattelemaan "vasen kantapää alkaa painamaan enemmän ja enemmän, tunnen kuinka se vähitellen uppoaa enemmän ja enemmän patjaan, tuntuu yhä painavammalle. Vasen pohje alkaa tuntumaan yhä painavammalle... jne käyden kropan läpi ja keskittyen hengitykseen. Tuon loputtua on yleensä aika rentona ja ajatukset rauhoittuneet. On niitä muitakin mutta tuo on helppo.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11127
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Unettomuus, nukahtamisongelmat

#13

Viesti flammee »

MikaM kirjoitti: maalis 9, 2020, 09.00 Ja muutoin on kuinka paljon lämpöä?
35,5-36 astetta lienee aika normaali.

Itekin jätin töllön liittämättä, juurikin sen takia ettei häiritsisi unirytmiä. Vähän niinkuin tietokoneella pelaaminen, ihan hyvää ajankulua, mutta ilmankin pärjää, eikä sinällään tunnu että tarvis katella enempää sarjoja tai elokuvia.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
lumbago
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 101
Lauteille: Syyskuu 2018
Paikkakunta: Kuusankoski
Takalajit: Taekwondo, Krav Maga, Hokutoryu Jujutsu, Aikido

Unettomuus, nukahtamisongelmat

#14

Viesti lumbago »

Meitsi on kyl mestari kehittämää stressin siitä jos en nukahda, joka vaikeuttaa asioita sit entisestään. Kuitenki siinä ku on väsyny ja olotilat ties mitä niin sen takia, tuntuu aika hirveältä siinä kohin. 3 yötä menny nyt putkeen valvoessa, toki aamulla sit saanu onneks nukuttua viimeinkin, mut ens pyörii tunteja väsyneenä sängyssä ja ei vaan nukahda ni ihmetelly et mikä oikeen on ongelma, tuntuu että vaa piristyy sänkyyn mennessä välillä ja unet kaikkoaa. Jotenki tuntuu myös siltä ettei saa kehoa rentoutumaan ja ajatuksia hiljentymään, joka sit vaikeuttaa tota asiaa entistä enemmän. Keho on ku betonia, miettiny et onko joku puutostila iskeny vai mikä pitää jäkitystä päällä, edes hieronta ei tunnu juurikaan auttavan, vai onko tyyny niin huono tms joka vääntää niskat solmuun (Ne on jo valmiiks joten voi edesauttaa).

Ehkä suurin syy mulla tohon nukahtamisongelmaan on kuitenkin se, että päiväs aikaan multa puuttuu rasitus käytännössä kokonaan parin vaivan takia jotka haittaa liikuntaa, huomenna on onneks lekuriaikaa niistä jos sais asioita etenemää ja paikat parantumaan, kun tähän mennessä asioille ei oo tehty mitään, on vaan ooteltu ja ooteltu. Eli tulee lähinnä istuttua tietokoneella tms, lepoahan se periaatteessa sekin on, joten unipaine ei kasva niin paljoa versus jos ois töissä / liikuntaa harrastais. Oon siis sairaslomalla (Kinttu katkes aikaa sitte, luutu paikalleen jne, mut edelleenkään ei kestä minkäänsortin rasitusta + niskavaivaa joka aiheuttaa huimausta, joten nää estää liikkumista aika tehokkaasti). Sitte toinen on varmaan tuo ku nukahdan aamulla viimeinkin monen tunnin pyörimisen ja ressaamisen jälkeen, niin herään päivällä joka vaikeuttaa tottakai seuraavaan yön nukahtamista. Toi rytmi pitäis saada ympäri jotenkin / kelattua taaksepäin nukahtamisaikaa. Monesti sanotaa et valvo koko päivä ja illalla nukkumaan, mutta ei oikeen toimi omalla kohalla jostaki syystä, en välttämättä meinaa saada silti unta ja sitte on yliväsyny ja olot sen mukaset, ja jos ei nukahda niin otan ihan helv*tisti paineita siitä joka vaikeuttaa entisestään asiaa. Mut joo. Oon nyt yrittäny sitä että pitää sen heräämisajan vakiona ja nousee vaikka väkisin, luulis rytmin kelaavan takaspäin ajan kuluessa. Mut eipä tää kauhean hauskaa ole.

Näin vois kuvitella, että noin se kääntyy sieltä ajan myötä. Toivottavasti vaa suht nopeesti.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 129 kurkkijaa