Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Ruokahävikki

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Ruokahävikki

#1

Viesti Mika »

Paljon sitä ruokaa näköjään jätetään syömättä.
Ruokahävikillä tarkoitetaan ruokaa, joka on alun perin ollut syömäkelpoista, mutta joka syystä tai toisesta päätyy roskiin tai biojätteeksi. Suomessa heitetään ruokaa vuosittain roskiin 120–160 miljoonaa kiloa eli 20–30 kiloa henkeä kohti.

Ruokahävikin määrät vaihtelevat paljon eri kotitalouksien välillä. Kaikesta syömäkelpoisesta ruoasta haaskataan koko elintarvikeketjussa peräti 10–15 prosenttia. Eniten ruokaa menee hukkaan kotitalouksissa, noin puolet enemmän kuin esimerkiksi kaupoissa.

Ruoan tuottaminen, kuljettaminen ja valmistaminen aiheuttavat huomattavasti päästöjä. Jos valmis ruoka päätyy roskiin, ovat päästöt syntyneet turhaan. Roskiin heitetty ruoka verottaa myös lompakoitamme 500 miljoonalla eurolla vuosittain.
- See more at: http://www.saasyoda.fi/ruokahävikki-suo ... 8U8RR.dpuf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tämmöinen kuulostaa ihan mukavalta tempaukselta.
Syyskuun 11. päivä tempaistaan jälleen ruokahävikin vähentämiseksi ja jaetaan kaupoilta ylijääneistä raaka-aineista valmistettuja ilmaisia kasvisruokalounaita Helsingin, Turun ja Tampereen keskustoissa.

Helsingissä jaettavat noin 3000 lounasta valmistuvat Laurea-ammattikorkeakoulun keittiömestariopiskelijoiden käsissä.1000 lounasta Turun tapahtumaan valmistavat Raision ammattioppilaitoksen opiskelijat ja 1000 annosta Tampereelle Tampereen ammattiopiston opiskelijat. Tapahtumissa jaetaan myös vinkkejä tähteiden tuunaamiseen ja ruokahävikin vähentämiseen kotona. Helsingissä ruoka jaetaan Narinkkatorilla, Turussa Kauppatorilla ja Tampereella Keskustorilla. Ruoan jako alkaa kussakin kaupungissa klo 10.30.
- See more at: http://www.saasyoda.fi/tempaus#sthash.W1jayRFn.dpuf" onclick="window.open(this.href);return false;
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Ruokahävikki

#2

Viesti Lasse Candé »

Itse inhoan tuhlaamista. En edes tykkää siitä kun purkkeihin tai tölkkeihin jää vähän jotakin. Ensinnäkin haisee roskis vähemmän ja toisekseen ei tule tuhlattua. Viikon kesäleireillä me ei saatu heittää ruokaa menemään vaan piti ottaa niin vähän että jaksaa syödä. Ja sitten vaikka ottaa lisää. Siinä huomasi että aika paljon se on asenteesta kiinni.

Olen huomannut että itselläni jää ostetut leivät yleensä syömättä. Näin ollen en osta enää leipää.


Tunnen muuten ainakin yhden ylpeän dyykkarin. Ja täysin eettisistä syistä. Niin paljon en itse inhoa tuhlausta, mutta sympatiseeraan toimintaansa.
EDIT: On muuten vieläpä kamppailijakin.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ruokahävikki

#3

Viesti Mjölnir »

Inhoan myös tuhlausta. Ostan usein S-marketista näitä -50% lihoja ja kaloja, joissa on viimeinen käyttöpäivä, ja laitan ne pakastimeen odottamaan uutta jännittävää käyttöä, tai improvisoin niistä jotain hyvää syötävää välittömästi.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Ruokahävikki

#4

Viesti MtJ »

Itseäni myös erikoisesti inhottaa eläinperäisten ruokien heittäminen roskiin. Siis lähes fyysisesti rassaa. Pidän tärkeänä kotonakin sitä, että mitään, joka on valmistettu eläimestä, ei heitetä hukkaan. Jos ei muuta, niin ruuantähteet menevät koiran kuppiin, mieluummin kuin roskiin. Tällöin ei koirille taas tarvitse syöttää nappuloita/makkaraa niin paljon.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ruokahävikki

#5

Viesti Mjölnir »

Mika kirjoitti: Tämmöinen kuulostaa ihan mukavalta tempaukselta.
Syyskuun 11. päivä tempaistaan jälleen ruokahävikin vähentämiseksi ja jaetaan kaupoilta ylijääneistä raaka-aineista valmistettuja ilmaisia kasvisruokalounaita Helsingin, Turun ja Tampereen keskustoissa.
Oikein hyvä juttu.

Tuli vaan ruoan hinnasta mieleen, että lieköhän raaka-aineilla kuinka iso osuus ruoka-annoksen hinnasta, vai onko ne työvoima- ym. kustannukset, jotka sen suurimman osan muodostavat?

Meinaan olen aina seuran pikkujouluihin askarrellut haudutettua hapankaalipataa bratwurstilla (noin 2€ / annos) tai sitten ylikypsällä kasslerilla (noin 3€ / annos). Ei ihan tuohon hintaan saa mistään lounaspaikasta mitään ruokaa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

Ruokahävikki

#6

Viesti saarikko »

Mjölnir kirjoitti: ...
Tuli vaan ruoan hinnasta mieleen, että lieköhän raaka-aineilla kuinka iso osuus ruoka-annoksen hinnasta, vai onko ne työvoima- ym. kustannukset, jotka sen suurimman osan muodostavat?

Meinaan olen aina seuran pikkujouluihin askarrellut haudutettua hapankaalipataa bratwurstilla (noin 2€ / annos) tai sitten ylikypsällä kasslerilla (noin 3€ / annos). Ei ihan tuohon hintaan saa mistään lounaspaikasta mitään ruokaa.
Olikohan se kouluruuan osalta alle 25 %. Loput meni työ, pääoma yms. kustannuksiin.

Tuon ruokahävikin vastustamisessa on aikamoinen painiminen byrokratian kanssa. Kaikenlaiset hygieniamääräykset ja ruuan edelleen myynnin kiellot ovat useasti torpanneet hyviäkin hankkeita.
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Ruokahävikki

#7

Viesti tabitha »

Mä dyykkaan ruokaa kauppojen roskiksista. Se alkoi siitä, että yritin ekologisista syistä olla vegaani, mutta maha ei kestänyt pelkkiä rehuja. Se oli vaan tapa hankkia eläinproteiinia lievästi negatiivisella hiilijalanjäljellä. Nykyään dyykkaan vaan siksi että saa hyvää ilmaista ruokaa. (En murtaudu mihinkään, jos joku ihmettelee. Suojaamattomia roskiksia on edelleen, vaikka suurin osa onkin nykyään lukkojen takana.)

Ruoat voi lajista riippuen olla syötäviä vielä kuukausia parasta ennen -päiväyksen jälkeen. En oo myöskään tähän mennessä ruokamyrkyttänyt itseäni.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Ruokahävikki

#8

Viesti AlexMachine »

Mjölnir kirjoitti: Oikein hyvä juttu.

Tuli vaan ruoan hinnasta mieleen, että lieköhän raaka-aineilla kuinka iso osuus ruoka-annoksen hinnasta, vai onko ne työvoima- ym. kustannukset, jotka sen suurimman osan muodostavat?

Meinaan olen aina seuran pikkujouluihin askarrellut haudutettua hapankaalipataa bratwurstilla (noin 2€ / annos) tai sitten ylikypsällä kasslerilla (noin 3€ / annos). Ei ihan tuohon hintaan saa mistään lounaspaikasta mitään ruokaa.
Saarikko tuossa jo vastasikin aika lähelle. Kouluruoka-annoksen hinta on noin 0,80-2€. Raaka-aineiden osuus on hyvin sama kaikilla. Muuttujan tekee henkilöstökstannuksen (ikääntynyt henkilökunta = ikälisät ym = kalliimmat palkat), laitekanta, eli vanhat laitteet kuluttavat energiaa melkoisesti ja ovat vikaherkkiä = Kustannuksia, toimitatavat = tässä voidaan tehdä sitä tulosta, koska nykyaikaisia laitteita oikein käyttämällä päästään huomattavasti halvemmalla.

Esim nykyaikainen yhdistelmäuuni tekee lähes kaiken mitä pata, painekeittokaappi, liesi ja uuni tekivät ennen (ei ehkä aivan yhtä nopeasti tosin). 1 laite = vähemmän neliöitä keittiössä = säästöä. Parhaimmat uunit ovat ns prosessiohjattuja eli karrikoidusti ei ole väliä miten ison lihanpalan uuniin laittaa/tai miten kylmän. Mittari kiinni, kerrot koneelle että mediumina haluan. Paina nappia ja laite valvoo ja muuttaa kypsennysprosessia että päästään haluttuun lopputulokseen. Kokilla jää aikaa tehdä tuottavampaa työtä kuin seistä uunin vieressä vahtimassa. Hävikkikin vähenee nykyaikaisilla laitteilla (sekä kypsennys- että lämmityshävikki).
Jaha, ei olisi pitänyt aloittaa kun tekstiä meinaa tulla... lisää jos jotakuta kiinnostaa.

Onhan tuossa paletissa monta muutakin kuluerää mutta karkeasti.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Ruokahävikki

#9

Viesti flammee »

Mielestäni ruokahävikki ei ole erityisen paha asia. Välillä käy niin ettei vaan nappaa syödä jotain, ja ne sitten vanhenee jääkaappiin. Mulla on vähän sellaista kausimaista salaatti-innostusta, pyrin siihen että ostan niitä aina lisää huolimatta siitä että entiset vanhenee kaappiin, koska ruokavalio ja jääkaapin sisältö kannattaa pitää terveellisenä, epäonnistumiset ruokien syömisessä on asia erikseen.

Toinen juttu on sitten se että ruokahävikkiä voi tulla tavallaan myös sellaisesta ruuasta jonka syö. Eli jos syö liikaa ja se johtaa lihomiseen, niin ruoka ei ainoastaan mene "hukkaan", vaan sitä käytetään terveyden heikentämiseen. Pitemmällä tähtäimellä ihminen joutuu syömään enemmän jotta saisi nälkänsä tyydytettyä, jolloin ruokaa kuluu enemmän. Näinollen jos syö usein jossain pikaruokapaikassa jossa harrastetaan ylisuuria annoksia, on parempi syödä vain sopiva määrä ja heittää loput roskiin.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Ruokahävikki

#10

Viesti MikkeM »

Muistelisin että aikoinaan n 3 v sitten että lounasruoan hinnasta raaka-aineet oli n 25-30 % .

Asiakkaat maksoivat ruoasta n 6,5€ ja lounaan hinta meille oli silloin n 2,2€ / annos keskimäärin, sisältäen työvoima yms kulut.


Kotona hävikkiä ei juuri tule,ellei mene pilalle, mutta muuten melkein kaikki ruoat voi tunkea koirille jos sattuu ettei ihmisille enää kelpaa.

Yksi syy hävikkiin on se, että lähes kaikissa lounaspaikoissa saa ottaa ruokaa niin paljon kuin haluaa, eikä esim 1 kpl lohta/nassu yms...otetaan kun saadaan ja sitten heitetään menemään.
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 1

Ruokahävikki

#11

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Joo tuntuu oikeasti pahalta heittää safkaa roskiin. Mielummin vaikka kaverin koiralle tm. kuin jäteastiaan. Itse ostan kanssa usein niitä viimeisen päiväyksen lihoja ja pyöräytän niistä jotain pakkaseen. Pakastimet ovat muutenkin meillä tehokäytössä valmiiden ja puolivalmiiden safkojen kanssa.

Helpottaa kummasti arjen pyörittämistä eikä tarvitse tarjota muksuille einesmoskaa.
Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4597
Lauteille: Heinäkuu 2007

Ruokahävikki

#12

Viesti nassesetä »

Itsellä on jo lähes periaatteeksi muodostunut se, että markettilihaa ostaessani paketissa tulee olla -30% tai -50%. Samalla itselle antaa silloin tällöin passelisti oikeuden herkutella vähän paremmalla tavaralla, koska monet laatulihakset on mulle siedettävän hintaisia vasta alennettuna. Välillä tosin hamstrausinto myös karannut käsistä, koska pakasteen perältä toisinaan löytyy yli vuoden vanhoja lihapaketteja.

Lihahävikki pitäisi kyllä saada painettua minimiin, ekologisten, taloudellisten, mutta myöskin eläinoikeudellisten syiden vuoksi. Eläinten kohtelu on kaukana täydellisestä, joten on mielestäni suoranainen rikos tehokasvattaa porsaita ja nautoja ja sitten nakata heidät mätänemään kaatopaikalle. Tämän suhteen tarvittaisiin mielestäni sekä lainsäädännön kiristämistä että löysentämistä. Ylijäämäruuan halvalla myyntiä/ilmaisjakelua tulisi helpottaa purkamalla yliturvallisiksi mitoitettuja hygieniasäädöksiä. Samalla mun puolesta voisi olla hyvä alkaa verotuksellisesti suosimaan pakastetun ruuan ja kestoelintarvikkeiden myyntiä. Kaupan katteethan tässä varmaan laskisivat, samoin alkutuottajien tulotaso, mutta silti se olisi oikea suunta.
Niin, ja entäpä ylijäämien lahjoitus hätäapuna kriisialueille? Kylmäketju napapiiriltä kääntöpiireille ei luulisi olevan liian hankalaa.

Vihannesten ja viljatuotteiden hävikki ei ole yhtä paha juttu, koska niiden tuotantoon ei mene yhtä paljon resursseja. Lisäksi niiden jatkokäyttö biopolttoaineiksi ja lannoitteiksi onnistuu, vaikka ehtisivät homehtua varastoinnin ja kuljetuksen aikana. Tämän suhteen St1 taitaa Suomessa olla edelläkävijä.

Flammee, kokkailin muuten hiljattain sulta saamani viimeisen naudan kielen ja sydämmen. Melkein vuoden ehtivät olla -15 asteisessa pakasteessa, mutta hyvää tuli. brushteeth
My life is all that I've known
And it's all that keeps me here
My time is all that I own
So I won't let it slip away
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Ruokahävikki

#13

Viesti AlexMachine »

Lihan pakastamista pari (varmaan monelle ihan selvää) juttua. Laita pakastin jo puoli vuorokautta ennen Pakastus-tilaan jotta kaappi on riittävän kylmä kun tuotteet menevät pakkaseen (-22-24 astetta ja säilytyslämpötila n. -18). Mitä nopeammin tuote pakastuu, sen paremmin se säilyy. Mitä enemmän tuotteessa on rasvaa, sitä nopeammin menee huonoksi. Karkea nyrkkisääntö, sianliha 6kk, nauta 12kk. Toki tuonkin jälkeen varmaan syötävää mutta maku ja rakenne alkaa kärsiä. kannattaa myös miettiä miten pakastaa, eli vaikka possun file. Kokonaisena vai valmiiksi pihveiksi leikattuna? File jäätyy hitaasti, pihvit nopeaasti eli rakenne säilyy parempana. Itse tapaan leikellä pihveiksi ja pakastaa minigrip pusseissa aina noin 2 hlon annosmäärän. Helppo sulattaa nopeasti ja pakastuu myös nopeasti.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Ruokahävikki

#14

Viesti Elina »

Koska syön kuitenkin vähempi, niin pakastan esimerkiksi kanaa jopa rintafileittäin. Helpompi sulattaakin. Nyt oon paljolti siirtynyt papuihin sun muihin, koska ne säilyvät hyvin.

Mulla menee välillä hävettävän paljon riisiä, pastaa ja tuorevihanneksia roskiin. Yritänkin enempi ostella purkkitavaraa ja pakasteita, jotta hävikki olisi pienempää. Pakkasessa suurimman osan tilasta vievätkin pakastevihannekset ja -marjat.

Vieläkin tehokkaampi pitäisi yrittää olla, että hävikki vähenisi. Mutta jos miettii roskapussien määrää, niin mulla täyttyy kuitenkin se yksi pussi viikossa, eli ei nyt mitään ihan kamalaa kuitenkaan.
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Ruokahävikki

#15

Viesti MikkeM »

Vakuumikone on kätevä, ruoka/raaka-aineet voivat säilyä jopa viisi kertaa pidempään kuin ns irtotavarana.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 86 kurkkijaa