Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Leipominen - ihan jauhoista leipominen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Leipominen - ihan jauhoista leipominen

#1

Viesti MtJ »

Kun ei löytynyt, niin laitanpä tämmöisenkin ketjun. Olen sillä tavalla menetetty sielu, että mulla kiersi aivoissa vaatimus alkaa leipomaan tuollaisen kaksi viikkoa ja nyt olen sitten alkanut tekemään sitä. Tunnen olevani menetetty sielu moneltakin osin.

Mutta aloitin siis sämpylöistä, jotka on kai helpoimpia päällä maan. Ja olisi mielenkiintoista kuulla näin noobie-tasolla, että onko jotain muita helppoja reseptejä, joilla saa ihan parissa minuutissa leivän korviketta?

Lisäksi koska tämä leipominen nyt pyörii muutenkin päässä, niin ajattelin aloittaa ihan oman ketjunsa sille. Siis jauhoista leipominen. Ennen leivoin kyllä ihan muuta kuin jauhoja. Niin ja miespuolisilta potkun jäseniltä olisi mielenkiintoista kuulla, onko erityisesti 40 ikävuoden lähestyessä tullut tällaisia leivontahulluuksia itsellekin?
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Leipominen - ihan jauhoista leipominen

#2

Viesti PDC »

Eeeeiii, kyllä sitten kun ite oon 40v niin on se leipominen ihan yhtä neitimäistä :D ;)

Mutta jos tosissaan, niin tää on aika hauska sivu. Vanhoja reseptejä :) Vaikk jotkut reseptit ei ole kauhean selkeitä. Esimerkiksi ei kaikissa ollut mihin lämpötilaan uuni. Vaikka sekin on ilmoitettu ilman asteita :)

http://konjakkirenkaita.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nämä reseptit ovat peräisin löytämästäni vanhasta kirjasta, joka on kustantanut Otto Andersenin Kustannusliike ja painanut Otto Andersenin Kirjapaino, Porissa 1929. Reseptit on alun perin kirjoittanut E.L. (Pyrin kirjoittamaan ne muistiin alkuperäisen tekstin mukaisesti.)
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Leipominen - ihan jauhoista leipominen

#3

Viesti MikkeM »

Jonkin verran tulee leivottua,varsinkin näin joulun alla,kuivakkuja.

Satunnaisesti sämpylöitä,pullaa,munkkeja jne.

P.S. vinkkinä jos leivot esim pullaa,voit pakastaa raa' at pulla-aihiot,on ns vierasvarana pakkasessa :)
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Leipominen - ihan jauhoista leipominen

#4

Viesti MtJ »

Vaimo hullutti mua vielä lisää, kun pizzapohjankin voi tehdä silleen samalla lailla ku sämpylät... Ai että rupes tekeen mieli himassa tehtyä pizzaa.

Kyllä sitä naurattaa, mutta näkyi noi mun sämpylät silti sille maistuvan. Eipä uskoisi, mutta tein jo taikinan kanssa pari virhettä, vaikkei ne makuun vaikuttaneet... Mm. läjäytin kaikki jauhot kerralla sinne astiaan ja sitten sekin, että en laittanut jauhoja siihen valmiiseen taikinaan vaan se oli semmoista aika sitkeätä. Sitten vasta jälkeenpäin laitoin.

Mutta sämpylöistä tuli hiton hyviä, yllättävää kyllä :D
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
kimmokammo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 421
Lauteille: Joulukuu 2009

Leipominen - ihan jauhoista leipominen

#5

Viesti kimmokammo »

kauraruudut tai sämpylät täälläkin tehdään kun pitää nopeasti leipää saada,
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta ... ra ruudut/" onclick="window.open(this.href);return false;
Piirakoita eri täytteillä vispaan tuon tuosta, ja omenapiirakat ja muut kauden makeat kanssa. Vaimo nauraa että kun kaverit näkee piirakan,pitkot tai makeaa pöydässä niin kehuvat kysymättä minua ;)
Nysväystä vaativat kermakakut yms jätän suosiolla naiselle.
"Marriage is for how long you can hack it, divorce is eternal. " Louis C.K.
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Leipominen - ihan jauhoista leipominen

#6

Viesti Presenter »

Joskus vähän ns. köyhempinä aikoina tuli leivottua sämpylöitä aika useinkin. Niitä on aika helppo varioida, esim. jauhoja vaihtelemalla, heittämällä mukaan pellavansiemeniä tai porkkanaraastetta jne. Ihan mukavaa puuhaa ja onhan itsetehdyt sämpylät ihan eri juttu, kuin kaupasta ostetut.
Barbamama
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 61
Lauteille: Maaliskuu 2012

Leipominen - ihan jauhoista leipominen

#7

Viesti Barbamama »

Minä teen joskus täysjyväspelttijauhoista vuokaleipää eli vettä, hiivaa, suolaa, vähän hunajaa ja niitä jauhoja. Kohotus pari tuntia, taikina vuokiin ja paisto. On paljon parempaa minusta kuin höttöleivät. Noin muuten mun leipomiset keskittyy enemmän tuonne makealle puolelle. Pari päivää sitten tein sitruunakakkua, joka oli ihanaa. :) Juustokakuista tykkään tosi paljon ja marjapiirakoita tulee myös tehtyä.

Miksi miehen leipominen olisi jotenkin hassua? Kyllä minä muistan omastakin lapsuudesta, että isä teki säännöllisin väliajoin pullaa ja leipää. Ihan on miehekäs mies siitä huolimatta.
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Leipominen - ihan jauhoista leipominen

#8

Viesti marcus »

Itse innostuin ihan viimeaikoina kokkaamisesta ylipäätään, parin viime viikon aikana leipomis-osastolta tuli tehtyä pita-leipiä ja juustokakku pariin kertaan.

Tämä oli tosi hyvä juustokakku, aika helppokin vaikkakin aikaavievä tehdä (kannattaa varata ainakin 3 tuntia tekemiseen + jäähtymiseen - itse työaika ei ole kauheasti, mutta odottelua on paljon) http://www.masterchef.com.au/recipes/cl ... secake.htm

Törmäsin myös reseptiin taikinasta, jota ei tarvitse vaivata. Kuulosti tosi mielenkiintoiselta, mutta en ole vielä ehtinyt testata. Tässä asiasta tarkemmin. http://www.seriouseats.com/2011/06/the- ... dough.html
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Leipominen - ihan jauhoista leipominen

#9

Viesti MtJ »

Niin, vuokaleipä ja pitaleivät onnistuu tavallisella uunillakin? Mites leivinuuni? Ruisleipä on kai mahdottomuus tehdä taikinan puolesta vai onkohan..?

Kun olisi se leivinuuni tuossa, siellä ei vaan ole mitään mittaria. Muistelen, että isoäitini teki leipiä aina uunissa, mutta ei tullut kysyttyä reseptiä ja isoäiti on ollut manan majoilla vuodesta 1998.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuntoilija
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 74
Lauteille: Marraskuu 2012
Paikkakunta: Helsinki

Leipominen - ihan jauhoista leipominen

#10

Viesti Kuntoilija »

Leipominen kuten ruoanlaitto on elämys kun ei ole aiemmin osannut valmistaa itse mitään syötävää.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Leipominen - ihan jauhoista leipominen

#11

Viesti MtJ »

En mä tiedä, leipominen on ennemminkin uusi aluevaltaus. Itse teen kaikki liharuuat, kuten paistit ja tietysti kaiken riistalihan meidän perheessä, mutta tuo leipominen on nyt tämmöinen keski-iän kriisiin liittyvä hairahdus vasempaan.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuntoilija
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 74
Lauteille: Marraskuu 2012
Paikkakunta: Helsinki

Leipominen - ihan jauhoista leipominen

#12

Viesti Kuntoilija »

Leipomalla säästää ja voi tehdä kokeiluja maustamisen sekä lisukkeiden muodossa. Erityisruokavalio-ihmisten leivät ovat ostettuina kalliita.
PeeVee
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 147
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Tampere

Leipominen - ihan jauhoista leipominen

#13

Viesti PeeVee »

Perunarieska:

http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/ ... rieskaset/" onclick="window.open(this.href);return false;

On muuten erinomaisen hyvää ja helppo tehdä. Ei tarvii kuminaakaan mielestäni.

Meillä nuo on tehty hiivaleipäjauhoista toisin kuin ohjeessa.
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Leipominen - ihan jauhoista leipominen

#14

Viesti MikkeM »

Ruisleipää varten pitää tehdä taikinajuuri,ohjeita löytyy esim googlettamalla.

Leivinuunihan on paras paikka tehdä ruisleipää.
Kuntoilija
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 74
Lauteille: Marraskuu 2012
Paikkakunta: Helsinki

Leipominen - ihan jauhoista leipominen

#15

Viesti Kuntoilija »

PeeVee, tuohan on tarpeeksi yksinkertainen ohje. Kokeilen!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 74 kurkkijaa