Lainasin täältä.AlexMachine kirjoitti: Kommentoidaan asiaa sen verran vielä että on ole tosiaan vahvasti pakkoruotsia vastaan. Kielipolitiikkaa kyllä, sekä edelleen sitä miten kouluissa ruotsia opetetaan - Vahva panostus kieliopin oikeellisuuteen jne ja usein puhumisen kustannuksella. Kielioppi on tärkeä, mutta puhutun ymmärtäminen ja verbaalinen osaaminen vielä tärkeämpää. Olen vahvasti sitä mieltä että kielten opiskelu tulisi aloittaa paljon aikaisemmin, ei pakolla vaan luomalla mahdollisuuksia siihen haluaville, paljon laajemmassa mittakaavassa kuin nyt. Tällä tarkoitan mm kielikylpyjä, eri kielisiä varhaiskasvatuslaitoksia jne. Tutkitusti lapset oppivat kielet helpommin ja jopa pitävät sen opettulusta! Lapsia ei yleensä rajoita "en osaa, en pysty" ajattelu.
Yritin aikoinani koulussa opetella tosissani ruotsia kun muutin Vaasaan 6. luokalla. Englantia olin jo lukenut 3. luokalta asti ja osasin sitä jo hyvin tuolloin. Mutta ei, osin varmaankin vika, ehkä minussa, suuremmalla syyllä opetusmetodeissa ja opettajissa.
Tein paljon duunia sen eteen mutta vaikeaa se oli. Oikeasti aloin oppia ruotsia teini-iässä kun ystäväpiiri laajeni ja yli puolet oli äidinkieleltään ruotsinkielisiä - eli voisi sanoa, kielikylpymetodilla mentiin. Kun oppi paremmin ymmärtämään puhuttua ja puhumaan itse, oli myös kouluruotsin kielioppi helpompi sisäistää (ja samalla huomasi oppikirjojen tason - eli opetettu kieli oli vanhahtavaa ja sisälsi paljon termejä, sanontoja, joita ei ollut kymmeniin vuosiin ns normikielessä käytetty)
Nykyään kirjoitan ruotsia ok tasolla, puhun ja luen sujuvasti ja se on päivittäisessä käytössä, sekä kotona että töissä.
Espanja on ollut työn alla tovin ja kyllä parin muun kielen osaaminen on helpottanut sen oppimista.
Sanoisinkin näin, että mielummin kuin vängätä siitä pitääkö ruotsin (tai jonkun muun kielen olla pakollinen), olisi tärkeä panostaa monipuolisemmin kielten opiskelun kehittämiseen ylipäätänsä.
Status quo on kuitenkin se että Suomi on kaksikielinen maa ja palvelut tulee taata molemmilla kotimaisilla joten jonkin tasoinen ruotsinkielen pakollinen opetus on välttämätöntä tätä taustaa vastaan. (Se miten järkevä tämä tilanne on, on taas sitten kielipoliittinen asia ja ei siitä sen enempää)
Sen verran kaksikielisyyden kustannuksista joista mainitsin aikaisemmin, voin yrittää selvittää onko esim Vaasan kaupungin toimesta tehty laskelmia sen kustannusvaikutuksista.
Sattumoisin uunituoreessa uutisessa mukaillaan @AlexMachinen ajatuksia.
Leikin ohessa lapsi saa kielitaidon kuin ilmaiseksi, sanoo kasvatustieteen tohtori.
Kieltenopetusta olisi Suomessa syytä aikaistaa ja monipuolistaa. Tätä mieltä on kasvatustieteen tohtori Heidi Harju-Luukkainen
– Meillä kieltenopetus alkaa aika myöhään. Sitä voisi aikaistaa kielikylpymenetelmiä käyttämällä jo päiväkotiin ja esi- ja alkuopetukseen, hän sanoo.
– Pienet lapset omaksuvat kieltä nopeasti ja ovat uteliaita oppimaan uusia kieliä, hän perustelee.
Varhainen kieliopetus on Harju-Luukkaisen mielestä järkevää, sillä silloin kielitaidon saa ikään kuin ilmaiseksi.
– Mutta nimenomaan leikin ja kielikylpymenetelmien avulla, ei kirjaoppimisen kautta, hän tähdentää.