Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Lumityöt

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

Lumityöt

#1

Viesti Risto R »

Hieman sivuten tuota talviset ongelmat ketjua...

Kuinka paljon teette lumitöitä? Lumitöiksi lasketaan kaikki kauramoottorilla tehty lumiensiirtely. Koskapa lumitöiden määrä riippuu paljon siitä lumen määrästä niin laitetaan vaikka että kuinka paljon aikaa kuluu lumitöihin jos on satanut 10cm kevyttä pakkaslunta? Millä teette lumityöt? Millaisella tahdilla teette ja minkä kokoinen olette? Pienemmille kavereillehan tuo lumitöiden tekeminen on raskaampaa kuin isommille.

Itellä menee rauhallisella tahdilla 10cm lumitöihin noin 40min. Hiki tulee silti. Jos haluaa urheilla niin tuon saa kirittyä melkein puoleen tuntiin, mutta sitten jo väsyttää ihan erilailla. Elopainoa on noin 67kg. Pääasiallisesti teen hommat lumikolalla, sipistelyyn lumentyönnintä. Kerran talveen tulee käytyä katolla, joka sekin on kyllä ihan hiet pintaan saavaa hommaa. Ite tykkään lumitöistä mutta välillä treeneistä väsyneenä tullessa, jos on vaikka 15cm nuoskalunta, tahtoo touhu tuntua hieman väkinäiseltä. Varsinkin jos on vielä selkä kipeä. Tänä talvena on huomannut että kun lunta on tullut ihan riittävästi, niin lumityökuntokin on päässyt jonkin verran kasvamaan. Ensitalvena voisi tehdä Ison Kasan, jolloin sais työnnellä kaiken ylämäkeen, olisi lisätreeniä. Saa nähdä tuntuuko se enää ensi syksynä hyvältä idealta. :D

Arkiliikunta kunniaan!
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Lumityöt

#2

Viesti Aleksi T »

Ihan mukava piristystä, kun kotona pihaa kolailee. Se siis kattaa omakotitalon, autotallin ja yhden 50-60 m mäen. Eli kyllä siinä pakostakin 30-60 min. menee, jos lunta on runsaammin. Oma suunnitelmani on aina vetää kevyesti pihat ja sitten mäkeä juosta edes takaisin ja joskus jopa kolata sitä tietä hieman pitemmälle, jos pikkusisarukset ovat koulussa tai menossa sinne.
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

Lumityöt

#3

Viesti navajas »

Riippuu siitä, kuinka laajalti haluan alueen puhtaaksi. Normaalisti kolailen etupihalla puolisen tuntia. Jos lähden katolle urheilemaan, niin aikaa kuluu aika reippaasti enmmän.

Kola ja lapio, ei muita.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16104
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Lumityöt

#4

Viesti Kari Aittomäki »

Mä pidän pihan puhtaana ihan kolalla, joskus tarttee lapiota käyttää. 20 min, enemmän jos jalka kettuilee.

Mutta sitte.
Tää mun kotikatu on piiiitkä suoro ja tuntus kiihottavan nulikoitten kaasujalkaa.
Tän näkee kesäkelein kun hurrrrrjat päräyttää ohi suunnilleen kahtasataa.
Ja nyt talvella kun ne suojatöissään piereksivät mitättömyydet, jotka on joutuneet ajaan aura-autoja..
Kaasua painetaan hyvällä suoralla, kaskun on kiire-kiire-kiire.
Ja samalla lingotaan sitä sattans lumi&jää-soosia tonnikaupalla mun sisäänajotielle.
Eli ne auraa umpeen, víttupäät.

Siis ennenaikaan ne kaupungin jätkät tajus että taloissa asuu ihmisiä.
Ne saatto jopa tuupata ajotien miltei-auki, niin, että asukkaalle jäi vaan viimeistely.
Eihän se maksa ku puoliminuuttia ratinkääntelyä.
Kovasta työstä on turha puhua, konehan sen työn tekee.

Nyt tuntuis että nää rääpäleet on niin tohkeissaan tästä hypetetystä lumisodasta jotta päästellään hysteerisesti minuutti-aikataululla.
Joka saattaa olla tottakin.
Jolloin ongelma on työnjohdossa.

Ittekkin lumihomia puskeneena.. mulla oli aina tapana hyräillä jotta ei näitäpäiviä montaa vuodessa ole, tadadaa.
Että nyt pitää painaa ja tää nyt kuuluu asiaan.
Duunari-mentaliteetilla.
Mä en saa keksittyä mitä nää nykysällit kuvittelee olevansa.
Prinssi-everstejä?
Urkki
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 368
Lauteille: Maaliskuu 2006

Lumityöt

#5

Viesti Urkki »

Kari Aittomäki kirjoitti: Ja samalla lingotaan sitä sattans lumi&jää-soosia tonnikaupalla mun sisäänajotielle.
Eli ne auraa umpeen, víttupäät.
Samaa olen kironnut pitkin talvea...
Muutaman puolitutun vanhuksen pihoja olen tänä talvena kolaillut ihan urakalla kun lunta on tullut siihen malliin ja eivät enää ite kykene.
Nyt sitten aura joka kerta ohi ajaessaan lykännyt lumivallin siihen kapean portin eteen.
Joitakin kertoja jopa niin että ukko ei autollaan pääse pihasta.
Sieppaa pahasti kun ennen duunia käy lumityöt tekemässä ja päivällä tulee ilmoitus että siinä sitä on taas portin edessä muurina...
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11126
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Lumityöt

#6

Viesti flammee »

Syyllistyykö muuten johonkin laittomaan jos sen tönää takaisin tielle?
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Lumityöt

#7

Viesti Polvi »

Tuo portin eteen vallin auraaminen on varmasti ärsyttävää, mutta vielä ärsyttävämpää se on silloin, kun se valli on vedetty kadun varteen pysäköidyn autosi kylkeen kiinni. Monesti lumi & jäämössö on painautunut todella tiiviiksi massaksi autoa vasten ja putsauksessa saa olla tarkkana. On vain tuurista kiinni, jos selviää ilman vahinkoja maalipinnassa jne läpi koko talven.

Tosin aurattava on, joten eipä tuolta oikein voi välttyä.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

Lumityöt

#8

Viesti Risto R »

Siinä mielessä oon tyytyväinen kun tuon kadun puolen lumihommat tehdään lingolla, eikä auralla. Helpottaa hommaa huomattavasti. Eiköhän tuo katujen puhtaanapitopalvelun huono taso johdu taas vaan siitä määrärahojen puutteesta. Ei rahaa, ei aikaa. Pidetään tiet just ja just siinä kunnossa ettei liikenneturvallisuus vaarannu liikaa, muusta ei oo niin väliä. Se on sitä tehostamista se.
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Lumityöt

#9

Viesti Polvi »

Anteeksi, en vastannut aloitusviestiin. Oletusarvoisesti lumisade ei aiheuta sekunninkaan lumitöitä, koska asun kerrostalossa. Kuitenkin jos autolla pitää lähteä johonkin, menee 10 cm sateen jälkeen lumitöihin 3-30 min, riippuen siitä, onko aura tehnyt tuon edellisessä viestissäni mainitsemani vallin auton sivulle. Tämän talven enkat autoon liittyvissä lumitöissä on reilu tunti.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11126
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Lumityöt

#10

Viesti flammee »

Niinjuu, mää asun rivitalon päädyssä, normaalisti mun pitää putsata 5 metrin polku oman pihan halki, yhtenä viikkona kuukaudessa pitää putsata vähän pihaakin, mutta siis vaan sellasia reunoja joihin ei kone yllä. Eli normisti 1-2 minuuttia, jos on oikein paljon lunta niin ehkä jopa 3-4 minuuttia, lumityövuorolla varmaan jotain 10 minuuttia.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16104
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Lumityöt

#11

Viesti Kari Aittomäki »

Polvi, I can feel joor pain.
Etenkin siinäkohtaa ku auton maalipinta on vaarassa..
Voi perkele ku nauratti. Ei pahalla, ei pahalla... On vaanniin erimaailma ku minun.
Mutta.. aurajätkillä ei lie paljo vaihtoehtoja parkkeerattujen autojen/ ajotien suhteen?
Kun lanata kuitenkin täytyy.

Mutta tuo umpeen-auraaminen on silkkaa löysäläisyyttä.
Jos duunin ottaa niin duuni tehdään, ja se tehdään niin että se on sitte tehty. Ja hyvin. Hiukan ylpeyttä.
Itte en ikimaailmassa runttais víttuunnuksissani ihmisten ajoteita umpeen, koska niitäpäiviä ei todellakaan ole vuodessa montaa.
Tekisin vaan pitemmän vuoron ja tarvittaessa vieläkin pitemmän.

Mä muistan ku kerran kävi paha säkä.
Lunta putos puolimetriä ja mulla oli hoidettavana kaks omaa taloa, sekä lisäks kaks muuta samankadun varrelta. Tuttu talkkari makas nääs sairaalassa umpisuoli halkeamaisillaan.
Kattelin vaan että jaaha, tänään hikoillaan.
Alotin aamuneljältä, sitäennen vein anteeksipyyntölaput rappuihin.
Että sori jos meteli häiritti, mutta lumentulon takia joudun alottaan aikasten.
Painoin tauotta kello 13:sta asti ja otin homman treenin kannalta, viheltelin ja virnuilin.
Juttelin vielä mukavia asukkaitten kanssa. Höyryten.

Ja kun Rööperissä oltiin, tuuraus-talosta eräs mummu toi mulle pikku-pussin lämpimäisiä, vastaleivottua pullaa, kivijalan pizzerianpitäjät paiskas perheplätyllä ja tuli sitä muutakin kaikkee.

Se on asenteesta kiinni.
Työ tosiaan kiittää tekijäänsä. Sitä ei nykyään oikeen tunnuta tajuttavan.
Tuonki päivän ilta oli ku kilo kirsikoita.
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Lumityöt

#12

Viesti Aleksi T »

Tämä nyt on enemmänkin vitsin kannalta, mutta hyvin tässä työnjohtajalla pinna tuntuu kestävän ja aika asiallisesti hoitaa, ehkä lopussa alkaa jo hieman pettää. Hurjastellaan satasta lasten päälle aura-autoilla. :D

http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=78062" onclick="window.open(this.href);return false;

En tiedä onko WANHA!, mutta aihe on ajankohtainen kuitenkin.
Termiitti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 146
Lauteille: Tammikuu 2009

Lumityöt

#13

Viesti Termiitti »

Meillä ei pahemmin lumitöitä tarvitse tehdä, mutta joulun jälkeen kun parkkipaikka oli melkein tyhjänä autoista, päätin kolata sen puhtaaksi (lisää lunta tiputteli kokoajan lisää mutta en antanut sen häiritä).

Otin sen mukavana reeninä/liikuntana ja tovin isohkon lapion kanssa heiluttuani naapurin täti pamahti kiittelemään kun siivosin heidänkin auton ympäryksen lumesta ja löi ihan ittetehtyjä pipareita ja vihreitä kuulia mulle kouraan. En syö ollenkaan makeata ,mutta nyt oli ihan pakko maistaa elämäni ensimmäinen vihreä kuula ja ihan hyvää oli.

Pointti oli vain siinä, että monet pitivät mua jotenkin hulluna koska ei olisi tarvinnut tehdä, mutta itse näin siinä hyvät liikunnan....
"Mies se on hävinnykki mies... Ja huono mies onki!"
JAH
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 66
Lauteille: Huhtikuu 2009
Paikkakunta: naarajärvi

Lumityöt

#14

Viesti JAH »

vähän reilut 20 vuotta on kestänyt lumityöt tähän mennessä(siis omalla tontilla, tätä ennen lunta siirreltiin vanhempien ja isovanhempien pihoilla ja katoilla)...
ai SIIS kertarupeama, se on sateen määrästä kiinni mutta 20-60 min. menee, pihatietä on jotain 50 metriä ja autoille on raivattava pysäköinti alaa ja koiratarhakin(n 1500m2) pitää kolailla jonkinlaisille poluille vähintään. Työkaluina on kola, homma tapahtuu ennen treeneihin lähtöä, mukavat alkulämmöt. Nuo lämpenemiset tiensuun tukkoon pölläyttävistä kuokkamiehistä on jäänyt kun nykyinen osaa putsata tiensuun hienosti. hyvää palvelua. Lunta saan työntää kohtalaisia matkoja kun sitä taas nykyisin riittää, tykkään pitää tontin aikalailla puhtaana että huonoilla polvilla ja nilkoillani kompastelen vähemmän...
tänäskän
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 589
Lauteille: Heinäkuu 2006

Lumityöt

#15

Viesti tänäskän »

Parisataa metriä meillä on omaa tietä, jonka käy naapurin isäntä traktorin kanssa linkoamassa. Samalla hän vetäisee lumet pois aivan portaiden edestä, joten ei tarvi kotiin tullessa ja lähtiessä paljon lumihangessa kahlailla. :) Toisaalta kyllä niitä lumitöitä jää mulle itsellekin tehtäväksi aivan riittävästi.

Itse en ole mitään lumikoneita hankkinut, vaan käsipelillä lumet siirtyvät. Saunalle, varastolle ja koiratarhalle pitää kulkuväylät avaan lumentyöntimellä. Nyt on jo lunta niin paljon, että lumikolalla tuuppiminen penkkojen päälle alkaa olla hieman hankalaa.

Viime viikolla kaivoin peräkärryn esille puolimetrisestä hangesta n. 30 m:n päästä pihapiiristä. Siinä alkoivat jo hieman paikat lämmetä, mutta kun sen ottaa liikunnan ja treenaamisen kannalta, niin ei harmittanut yhtään. Sitten olen vielä katoilta käynyt lumet pudottamassa.

Usein tulee käytyä koirien kanssa koheltamassa takamailla, niin aina on varauduttava lumitöihinkin. Sinne on useimmiten jonkinmoinen tieura avattu, jotta nelivetoautolla pääsee, mutta ei ole välttämättä kunnollista kääntöpaikkaa ja taas on lapiohommia tiedossa.

Lumentyöntimiä olen kokeillut kaikenlaisia ja todennut, että Fiskars on ainoa kunnollinen. Halvemmat versiot soveltuvat vain kevyeen pakkaslumeen eivätkä kestä kovempaa käyttöä. Bauhausista ostin alumiinisen llumityökalun oikein professional quality ym. Se ei kestänyt kunnolla yhtä talvea. Täytyy taas palata Fiskarsiin.

Talvi vielä jatkuu ja seuraavana urakkana olisi kaivella syksyllä tehdyt rankakasat esiin kinosten keskeltä ja alkaa tekemään polttopuita, puiden kuljettaminen pihapiiriin saa odottaa kevättä. Kaikella on rajansa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 60 kurkkijaa