Ei unohdeta.Mjölnir kirjoitti: Kyllä. Sitä älkää unohtako
11 kk + 2 vko on ihan päivärahaa vastaan päntätty tämän merkitystä
Valvoja: Valvoja
Linkkiä en laita, koska asiasisältö on tässä kokonaisuudessaan. Katsoin sen tarpeelliseksi. Nyt ei tule ainakaan sanomista siitä, että linkin takaa löytyy sama teksti kuin täältä.VALVIRA / AVI iskee – sananvapauden riisto?
Näin se vain menee. On tultu tilanteeseen, jossa en yksityisenä blogikirjoittajana saa julkaista mitä haluan, vaan viranomainen haluaa rajoittaa sisältöä. Näinkö se sitten menee?
Olen joutunut muuttamaan jokaisen Olut Expo 2014 -tapahtuman julkaisuihin liittyvää sisältöä ja otsikointia mainostamisen vuoksi. Kyllä, on tulkittu, että mainostan tapahtumaa, kun mainitsen viski-sanan ja kuvailen eri tuotteita, joita olen kuullut tapahtuvassa olevan. Näin, vaikka olen täysin omasta vapaasta tahdostani julkaisuja kirjoitellut, enkä liity mitenkään tapahtuman järjestäjien organisaatioon. Minulla ei ole mitään tekemistä kyseisen tapahtuman järjestelyissä.
Ilmeisesti en saisi mainita tapahtumaa ja väkeviä alkoholijuomia samassa yhteydessä. Mutta hetkinen, miksi en? Minä en ole järjestävä taho, en ole heidän palveluksessaan, en ole maahantuoja, enkä alkoholialan ammattilainen muutenkaan. Kirjoitan blogia yksityishenkilönä.
Eikö tällä periaatteella voisi vaatia sulkemaan eduskunnan kotisivutkin, jos kirjoittaisin eduskunnasta ja lisäisin hieman "mainontaa" muutamien viski, rommi ja vaikkapa vodka sanoilla? Saatika, että lisäisin kuvan, jossa lukisi "Eduskunta, Viinaa vastaan!"? Joutuisiko eduskunnan sivut suljetuiksi? Nimittäin Olut Expo -tapahtumaa on uhkailtu mm. anniskelulupien eväyksellä, joka tarkoittaa, että koko tapahtumaa ei voisi oikeastaan järjestääkään.
Tähänkö on tultu? Kiitos Suomi, kiitos VALVIRA ja kiitos AVI
Linkki voisi olla ihan hyväkin idea. Tietäisi vähän mistä lähteestä kyseinen teksti on, ja pystyisi mm. arvioimaan sen uskottavuutta ja todenperäisyyttä. Tähänhän meillä kaikilla on kuitenkin oikeus?taikuri kirjoitti: Linkkiä en laita, koska asiasisältö on tässä kokonaisuudessaan. Katsoin sen tarpeelliseksi. Nyt ei tule ainakaan sanomista siitä, että linkin takaa löytyy sama teksti kuin täältä.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artik ... sa/4401484" onclick="window.open(this.href);return false;Aluehallintovirasto on kieltänyt suomalaisblogisteja käyttämästä viski-sanaa, mikäli se liittyy Helsingissä piakkoin järjestettävään Olut & viskiexpoon, kirjoittaa Helsingin Sanomat.
Lisäksi Avi linjasi, että Olut & viskiexpon nimestä ja logosta piti pudottaa viski-sana pois.
HS:n mukaan blogistit olivat saaneet alun perin Valviralta luvan kertoa blogeissaan, mitä viskejä messuilla on tarjolla ja luonnehtia niitä. Valvira oli ilmoittanut, etteivät blogistit saa ottaa rahallista korvausta kirjoituksesta eikä viskien hintoja ei saa olla esillä.
Aluehallintovirasto (Avi) oli kuitenkin yllättäen eri kannalla kuin Valvira: Avi otti yhteyttä tällä viikolla tapahtuman järjestäjään ja ilmoitti, että Olut & viskiexpon nimestä ja logosta piti pudottaa viski-sana pois. Lisäksi Avi totesi, ettei viski-sanaa saa mainita yksityishenkilöiden blogeissa, joissa exposta puhutaan.
Tapahtuman järjestäjä kertoo, että anniskelulupa tapahtumaan myönnettiin eilen perjantaina, kun blogistit olivat poistaneet kaikki viski-viittaukset tapahtumaan.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014101 ... 7_uu.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;Iltalehti kirjoitti: Onko aluehallintovirasto kieltänyt käyttämästä viski-sanaa yksityishenkilöiden blogeissa, kuten Helsingin Sanomat uutisoi?
- Yksityishenkilöitä me emme voi ohjata. Se ei ole meidän asia. Sinänsä viski-sanan käyttö ei ole kiellettyä.
- Niin kuin Valviran ohjeistuksessa on, yksityishenkilö saa kirjoittaa mitä haluaa, Oresmaa vastaa Iltalehdelle.
YLE kirjoitti: EHYT epäilee alkoholikeskustelua masinoiduksi – virheellinen tieto leviää
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry toivoo medialta ja päättäjiltä lähdekriittisyyttä alkoholikeskusteluun. Yhdistys kysyy, kenen intressi on käynnistää uudelleen vaikuttamistyö alkoholimainonnan puolesta.
Ehkäisevää päihdetyötä tekevä EHYT ry epäilee viime viikkoina kiivaana vellonutta alkoholikeskustelua masinoiduksi. EHYT ry toivoo lähdekriittisyyttä niin medialta kuin päättäjiltäkin. Yhdistys kysyy maanantaina julkaistussa tiedotteessa, kenen etuja ajaa käynnistää uudelleen vaikuttamistyö alkoholimainonnan puolesta.
- Aktiivisia keskustelijoita alkoholimainontaan liittyvissä kysymyksissä ovat olleet alkoholiteollisuus ja sitä myytävät toimijat ja ulkomainosyritykset. Eli alat, jotka hyötyvät alkoholin myynnistä tai sen mainostamisesta, sanoo toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi Yle Uutisille.
Yhdistyksen mukaan viimeaikainen keskustelu alkoholimainonnasta on liikkunut hyvin oudoilla urilla.
Väärät tiedot ovat jo lähteneet elämään omaa elämäänsä sosiaalisessa mediassa
– EHYT ry
EHYT ry:n mielestä on yllättävää, että keskustelu mainonnan rajoittamisesta on kiivasta, vaikka asiassa ei aiota tehdä uusia päätöksiä.
– Siitä huolimatta me yhtäkkiä keskustelemme Keravan jättitölkistä, keskustelemme Sinebrychoffin hevosten nimistä, siitä, että joku olisi kieltämästä suosikkioluen kehumisen sosiaalisessa mediassa, ja uusimpana, että viski-sana oltaisiin kieltämässä. Hyvin outoja julkisen keskustelun aiheita, ihmettelee Aalto-Matturi.
Yhdistyksen mukaan esille nousseet asiat ovat epäolennaisia alkoholimainontaa koskevassa lakiuudistuksessa, joka astuu voimaan vuodenvaihteessa. Aalto-Matturi epäilee, että keskustelulla yritetään estää uudistuksen voimaantuloa tai muuttaa säädöksiä myöhemmin.
Yhdistys muistuttaa, että alkoholimainonnan uudet rajoitukset rajaavat vain alkoholin tuottajien ja myyjien mahdollisuutta mainostaa tuotteitaan kaduilla tai sosiaalisessa mediassa. Kuluttajat saavat jatkossakin kehua suosikkijuomiaan niin paljon kuin haluavat.
EHYT muistuttaa, että alkoholimainonta lisää lasten juomista
EHYT ry muistuttaa tiedotteessaan, että alkoholimainonnan rajoitusten taustalla on tutkimusnäyttö, jonka mukaan alkoholimainonta vaikuttaa ennen kaikkea lapsiin ja nuoriin.
– Nykyään on olemassa vahva näyttö, että mainonta vaikuttaa erityisesti lasten ja nuorten juomiseen, ja minusta se on aika painava peruste rajoittaa alkoholimainontaa, Aalto-Matturi sanoo.
Eduskunta päätti alkoholin ulkomainonnan ja sosiaalisen median markkinoinnin rajoituksista vuosi sitten. Muutokset tulevat voimaan vuodenvaihteessa.
Tästä ei vaan tunnu olevan läheskään varmaa tutkimustietoa.sivarinlötkö kirjoitti: EHYT muistuttaa, että alkoholimainonta lisää lasten juomista
Noh, poissa silmistä, poissa mielistä -> juodaan vähemmän (harvemmin). Tarvitaanko tuohon nyt niin tutkittua tietoa. Vai oletko eri mieltä?TimoS kirjoitti:Tästä ei vaan tunnu olevan läheskään varmaa tutkimustietoa.sivarinlötkö kirjoitti: EHYT muistuttaa, että alkoholimainonta lisää lasten juomista
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 79 kurkkijaa