Voit luoda tilin myös sosiaalisen median tunnuksillasi. Klikkaa alta. :)

Kuva KuvaKuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Tuloerot — hyvä vai huono?

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta.

Ylipotkijat: Totte, JanneM, Point, Tyttö

Vastaa

Mitä mieltä olet tuloeroista ja niiden mahdollisesta kasvamisesta Suomessa tai muualla?

Vakava ongelma
23
20%
Pulmallista
34
30%
Lieneekö mitään merkitystä...
8
7%
Voi olla hyvästäkin
25
22%
Ehdottoman hyvä asia
21
18%
En osaa sanoa
4
3%

Ääniä yhteensä: 115

PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Lauteille: Toukokuu 2006
Etulaji: Judo
Tykännyt: 22 kertaa
Tykätty: 38 kertaa

Viesti PetriP » heinä 2, 2015, 08.44

flammee kirjoitti: Mitä taloustieteellisiä menetelmiä on kokeiltu käytännössä ja saatu näin empiiristä todistusaineistoa kyseisen menetelmän toimivuudesta tai toimimattomuudesta? Eli mikä on teoriaa ja mikä toimii? Toimiiko vasemmistolainen talouspolitiikka missään? Onko elvyttämisestä ikinä ollut mitään hyötyä? Ei kai yhtään liian laaja kysymys...?
Ikävä kyllä se on liian laaja kysymys. Liki jokainen taantuma on liian erilainen kuin toinen ja muuttujien vakiointi on liki mahdotonta, koska näytemäärät ovat liian pieniä. VAikkapa monen "elvyttäjän" antama esimerkki on, 90-luvun alussa ruotsi elvytti ja suomi ei ja Ruotsi toipui nopeammin. Mutta sitten kun tarkastelee tilanteita niin ruotsissa oli pieni suhdanne taantumaja ja Suomessa ensimmäinen teollisuusmaan lama sitten toisen maailmansodan, joten totta kai palautuminen oli eritahtinen.

Ja toinen puoli on että elvyttämisen vastapuolena pitäisi ylijäämäiset budjetit nousukaudella. Mutta kun helpoin tapa kerätä ääniä vaaleissa on polttaa rahaa kun sitä on, niin ainakaan suomessa ei yhtenäkään nousuvuotena ole rahastoitu mitään laskukautta varten, joten Keynesin ideaa ei edes päästä testaamaan

Kuvake
Mjölnir
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Lauteille: Joulukuu 2005
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Tykännyt: 33 kertaa
Tykätty: 180 kertaa
Viesti:

Viesti Mjölnir » heinä 2, 2015, 09.22

Point kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Teen karkean yleistyksen omasta näkemyksestäni tuloeroihin:

Tuloerot ovat hyvästä (maltilliset), koska ne motivoivat yrittämään enemmän ja paremmin, mikäli ihmiset kokevat, että ne korkeammat tulot ovat realistisesti saavutettavissa.

Suurimmissakin tuloluokissa tulot tulisivat olla sellaisella kohtuullisella tasolla, että ko. henkilö kuluttaisi suurimman osan siitä rahasta, jolloin se menee kiertoon, eikä jäisi kasaantumaan

Ostovoimasta ei tulisi leikata missään muissa kuin suurimmissa tuloluokissa, yli satojatuhansia vuodessa tienaavilta, koska ostovoiman lasku heikentää talouden elpymistä. Tämä on kuitenkin moraalisesti väärin, sillä todennäköisesti myös suurituloiset ovat ansainneet rahansa jotenkin, ja minun mielestäni kateus ei ole riittävä peruste ottaa rahaa pois sellaisilta, jotka ovat sen saaneet esim merkittävän henkilökohtaisen työpanoksen tai sijoitusriskin kautta.

Mut ei mulla maallikkomutuilua enempää, jatkakaa vaan hyvää keskustelua.
Samaa mieltä...

Tässä tuloerokeskustelussa ja viittauksessa "suurimpiin tuloluokkiin" on se onglema mihin sen rajan vetää, jonka jälkeen "voi kantaa vastuuta enemmän" ilman, että se vaikuttaa kulutukseen. Jokaisella kun omat käsityksensä siitä ja eroja useinmiten peilataan omaan elämäntilanteeseen. Sitten tulee näitä yli 3000 kk tienaavat ovat hyvätuloisia sammakoita... vaikka ko. summa taitaa olla mediaanin yläpuolelle.
Minä sanoisin, että varmaan joku 200-300 k€ vuodessa tienaava alkaa olla sen verran hyvätuloinen, että sitä rahaa saattaa jäädä jopa säästöön. Ehkä. Tosin, kulutustottumukset tuppaavat kasvaa tulojen myötä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

Kuvake
Point
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 41
Lauteille: Tammikuu 2009
Tykännyt: 42 kertaa
Tykätty: 28 kertaa

Viesti Point » heinä 2, 2015, 09.40

Mjölnir kirjoitti:
Point kirjoitti:

Tuloerot ovat hyvästä (maltilliset), koska ne motivoivat yrittämään enemmän ja paremmin, mikäli ihmiset kokevat, että ne korkeammat tulot ovat realistisesti saavutettavissa.

Suurimmissakin tuloluokissa tulot tulisivat olla sellaisella kohtuullisella tasolla, että ko. henkilö kuluttaisi suurimman osan siitä rahasta, jolloin se menee kiertoon, eikä jäisi kasaantumaan

Ostovoimasta ei tulisi leikata missään muissa kuin suurimmissa tuloluokissa, yli satojatuhansia vuodessa tienaavilta, koska ostovoiman lasku heikentää talouden elpymistä. Tämä on kuitenkin moraalisesti väärin, sillä todennäköisesti myös suurituloiset ovat ansainneet rahansa jotenkin, ja minun mielestäni kateus ei ole riittävä peruste ottaa rahaa pois sellaisilta, jotka ovat sen saaneet esim merkittävän henkilökohtaisen työpanoksen tai sijoitusriskin kautta.

Mut ei mulla maallikkomutuilua enempää, jatkakaa vaan hyvää keskustelua.
Samaa mieltä...

Tässä tuloerokeskustelussa ja viittauksessa "suurimpiin tuloluokkiin" on se onglema mihin sen rajan vetää, jonka jälkeen "voi kantaa vastuuta enemmän" ilman, että se vaikuttaa kulutukseen. Jokaisella kun omat käsityksensä siitä ja eroja useinmiten peilataan omaan elämäntilanteeseen. Sitten tulee näitä yli 3000 kk tienaavat ovat hyvätuloisia sammakoita... vaikka ko. summa taitaa olla mediaanin yläpuolelle.
Minä sanoisin, että varmaan joku 200-300 k€ vuodessa tienaava alkaa olla sen verran hyvätuloinen, että sitä rahaa saattaa jäädä jopa säästöön. Ehkä. Tosin, kulutustottumukset tuppaavat kasvaa tulojen myötä.

Niin. Näitä vaan ei taida olla Suomessa riittävästi verokertymän kannalta, että sen vaikutus taitaa olla enemmän "solidaarinen".

Niin.. Useinmiten ne kulutustottumukset tai kiinteät kulut voivat olla sen verran suuria, että se sillä saattaa "solidaarisuus" saattaa vaikuttaa ihan oikeasti henkilökohtaiseen talouteen. Moiset tulot ovat esim. vaatineet osakkuutta --> sijoitettua pääomaa. jne. Tunnempa lähipiiristä erään samaan tuloluokkaan kuuluvan, joka joutui edellisen hallituksen solidaarisuus päätöksen takia "tekemään tiettyjä ratkaisua"
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.

Kuvake
Mjölnir
ylipotkija
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Viesti:

Viesti Mjölnir » heinä 2, 2015, 09.42

Melkein heittäisin provona, että yli sata kiloa tienaavien pitäisi saada helpotuksia verotuksesta, jos kuluttavat kyseisen rahan kotimaassa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

Kuvake
Point
ylipotkija

Viesti Point » heinä 2, 2015, 09.59

Mjölnir kirjoitti: Melkein heittäisin provona, että yli sata kiloa tienaavien pitäisi saada helpotuksia verotuksesta, jos kuluttavat kyseisen rahan kotimaassa.

Menee verotusketjun puolelle, mutta kyllähän olisi järkevää, yksityisten kansalaisten (ja yritysten) kulutusta yritettäisiin ohjata kotimaisen (palveluiden)kuluttamisen suuntaan vaikka verohelpotusten avulla... Mutta liikkuvia osia eri lainsäädöntöjen kanssa taitaa olla liikaa.

Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Lauteille: Kesäkuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Kristian Hyvärinen » heinä 2, 2015, 11.49

Hyvä viesti, ja innoittipa minutkin maallikkomutuilemaan. :)

Itse, kuten olen aiemminkin ketjussa sanonut, en pidä Suomen tuloeroja nykyisellään järin ongelmallisena, kun huomioidaan että Suomen kansalaisella on oikeus kouluttautua haluamaansa ammattiin. Sen sijaan globaalisti pidän tuloeroja erittäin ongelmallisena asiana, ja siksi esitän täsmentävän kysymyksen: pidätkö varallisuuden kasautumista globaalilla tasolla ongelmallisena asiana? Mustasin viestistäsi kohdan, josta tulkitsen että ainakin jossakin määrin pidät, mutta korjaa jos erehdyn.

Itse näen erittäin merkittävän ongelman siinä, että maailmassa miljoonat ihmiset raatavat henkensä edestä ylläpitääkseen erittäin vaatimatonta elintasoa, kun toiset kasaavat fyrkkaa miljoonan toisensa perään. Siinä ei voida enää puhua merkittävän työpanoksen tuottamasta ansiosta. Multimiljonäärien rahat eivät - kun verrataan vaikkapa köyhällä seudulla elävään afrikkalaiseen tai intialaiseen naiseen - ole missään mittasuhteessa tehtyyn työhön. Huomionarvoista on myös se, että esimerkiksi riskisijoittamiseen köyhimmillä ei ole edes varaa; raha poikii rahaa. Omaisuutta on aika paljon helpompi kartuttaa, kun alkupääomana on kuusi- tai seitsemännumeroinen summa verrattuna kolminumeroiseen.

Kateudella taas ylläolevan kanssa ei myöskään ole tekemistä; tai sikäli kuin on, se on ihan oikeutettua kadehdintaa. Jos varallisuus määräytyisi työpanoksen kautta, maailmassa olisi aika monta miljonääriä enemmän. Tätä ei tietenkään self-made man sulata, mutta onnekkuudestahan rikkaudessa pääosin on kysymys, työpanoksesta vain marginaalisesti.
If you're not perfect, there's something wrong with you.
- George Carlin

En allekirjoita mitään, mitä olen sanonut yli vuosi sitten, ellen toisin mainitse. Kohtelen sitä varhaisempia tuotoksia jonkun toisen kirjoittamina viesteinä ja ajatuksina.

Kuvake
Mjölnir
ylipotkija
Viesti:

Viesti Mjölnir » heinä 2, 2015, 12.33

Kristian Hyvärinen kirjoitti: Itse, kuten olen aiemminkin ketjussa sanonut, en pidä Suomen tuloeroja nykyisellään järin ongelmallisena, kun huomioidaan että Suomen kansalaisella on oikeus kouluttautua haluamaansa ammattiin. Sen sijaan globaalisti pidän tuloeroja erittäin ongelmallisena asiana, ja siksi esitän täsmentävän kysymyksen: pidätkö varallisuuden kasautumista globaalilla tasolla ongelmallisena asiana? Mustasin viestistäsi kohdan, josta tulkitsen että ainakin jossakin määrin pidät, mutta korjaa jos erehdyn.
Kyllä. Pidän globaalissa mittakaavassa isoja tuloeroja ongelmana. Minun mielestäni Suomessa ei tällaisia ole, ainakaan sillä tasolla, että se olisi ongelma.

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

Kuvake
Point
ylipotkija

Viesti Point » heinä 2, 2015, 12.52

Mjölnir kirjoitti:
Kristian Hyvärinen kirjoitti: Itse, kuten olen aiemminkin ketjussa sanonut, en pidä Suomen tuloeroja nykyisellään järin ongelmallisena, kun huomioidaan että Suomen kansalaisella on oikeus kouluttautua haluamaansa ammattiin. Sen sijaan globaalisti pidän tuloeroja erittäin ongelmallisena asiana, ja siksi esitän täsmentävän kysymyksen: pidätkö varallisuuden kasautumista globaalilla tasolla ongelmallisena asiana? Mustasin viestistäsi kohdan, josta tulkitsen että ainakin jossakin määrin pidät, mutta korjaa jos erehdyn.
Kyllä. Pidän globaalissa mittakaavassa isoja tuloeroja ongelmana. Minun mielestäni Suomessa ei tällaisia ole, ainakaan sillä tasolla, että se olisi ongelma.

Niin.. Vaikka sanana tuloero viittaakin johonkin helposti määriteltävään lukuun, niin ehkä on itse pitäisi ongelmana sellaisia rakenteita, jotka estävät yksilöä parantamaan yksinkertaisin ja laillisin toimin omaa elintasoon oman viiteryhmänsä sisällä. Tälläisiä rakenteita löytää helposti myös yhteiskunnasta nimeltä Suomi. Ns. kannustinloukkuun jääneen ei välttämättä kannata tehdä töitä, koska vaarana on, että käteen jäävät tulot vähenevät/maksuihin tulee katkosta/se ei kannata verrattuna käytettyyn aikaan. Tai sitten vakityössä olevan ei kannata perustaa yritystä, koska mahdollinen lisäansio suhteuttuna siihen riskiin, että putoaa tiettyjen sosiaalietuuksien ulkopuolelle on liian suuri. Kaikkien ei tarvitse päästä miljonääreiksi, mutta 1500 € kuussa tienaavan pitäisi pystyä suht inhimmillisin uhrauksiin päästä tienaamaan yli 2000 € jne.

Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Lauteille: Tammikuu 2005
Tykännyt: 59 kertaa
Tykätty: 49 kertaa

Viesti flammee » heinä 2, 2015, 12.58

Kristian Hyvärinen kirjoitti: Kateudella taas ylläolevan kanssa ei myöskään ole tekemistä; tai sikäli kuin on, se on ihan oikeutettua kadehdintaa. Jos varallisuus määräytyisi työpanoksen kautta, maailmassa olisi aika monta miljonääriä enemmän. Tätä ei tietenkään self-made man sulata, mutta onnekkuudestahan rikkaudessa pääosin on kysymys, työpanoksesta vain marginaalisesti.
Potkussa taisi olla sellanen ketju kuin "tasoerojen käsittämättömyys" tjsp. Ajattelen menestymistä ja rahantekokykyä vähän samalla tavalla. Pelkkä työmäärähän ei selitä miksi toiset tienaa enemmän ja toiset vähemmän. Kamppailulajit, joissa pelataan varsin yksinkertaisilla säännöillä, tekijöitä on paljon. Oikeassa elämässä niitä on moninkertainen määrä. Näin ollen ihmisten menestymispotentiaalit voivat olla miljoonakertaisetkin jos otetaan ihan kaikki tekijät huomioon.

Kuvake
Point
ylipotkija

Viesti Point » heinä 2, 2015, 13.09

flammee kirjoitti:
Kristian Hyvärinen kirjoitti: Kateudella taas ylläolevan kanssa ei myöskään ole tekemistä; tai sikäli kuin on, se on ihan oikeutettua kadehdintaa. Jos varallisuus määräytyisi työpanoksen kautta, maailmassa olisi aika monta miljonääriä enemmän. Tätä ei tietenkään self-made man sulata, mutta onnekkuudestahan rikkaudessa pääosin on kysymys, työpanoksesta vain marginaalisesti.
Potkussa taisi olla sellanen ketju kuin "tasoerojen käsittämättömyys" tjsp. Ajattelen menestymistä ja rahantekokykyä vähän samalla tavalla. Pelkkä työmäärähän ei selitä miksi toiset tienaa enemmän ja toiset vähemmän. Kamppailulajit, joissa pelataan varsin yksinkertaisilla säännöillä, tekijöitä on paljon. Oikeassa elämässä niitä on moninkertainen määrä. Näin ollen ihmisten menestymispotentiaalit voivat olla miljoonakertaisetkin jos otetaan ihan kaikki tekijät huomioon.

Hieman aihetta liipaten..

http://www.hs.fi/sunnuntai/a1435289912496" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 147
Lauteille: Joulukuu 2004
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 543 kertaa
Tykätty: 208 kertaa
Viesti:
Kuukauden kynäilijä

Viesti Mika » heinä 23, 2015, 11.15

Yhdysvalloissa New Yorkin osavaltio suunnittelee merkittäviä palkankorotuksia pikaruokaketjujen työntekijöille. Kuvernööri Andrew Cuomon asettama paneeli antoi keskiviikkona suosituksen, jonka mukaan alan minimituntipalkka tulee nostaa 15 dollariin eli vajaaseen 14 euroon.

Korotusten toteutumiseksi tarvitaan vielä osavaltion hallituksen virkaatekevän työministerin hyväksyntä. Hänen odotetaan kannattavan suositusta.

Tällä hetkellä minimipalkka New Yorkin osavaltiossa on 8,75 dollaria eli noin kahdeksan euroa tunnilta. Pienintä palkkaa tienaavat saisivat siten yli 70 prosentin korotuksen.

– New Yorkin osavaltiossa ei pysty elämään ja elättämään perhettä 18 000 dollarilla (noin 16 500 eurolla) vuodessa, piste, Cuomo sanoi keskiviikkona BBC:n mukaan.

:peukku:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 147
Lauteille: Joulukuu 2004
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 543 kertaa
Tykätty: 208 kertaa
Viesti:
Kuukauden kynäilijä

Viesti Mika » heinä 26, 2015, 16.05

Hjallis Harkimo ottaa kantaa aiheeseen.

[twitter][/twitter]
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Lauteille: Kesäkuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Kristian Hyvärinen » heinä 26, 2015, 20.51

Ottamatta kantaa puutteellisella ymmärrykselläni palkkakehityksen oikeellisuuteen mua on hämmentänyt tässä kyseisessä haloossa seuraavan sorttiset asiat: mikä on yksityisten, voittoa tuottavien yritysten vastuu yhteiskuntasopimuksen toteutumisesta? Onko yhtiön velvollisuus lakien noudattamisen lisäksi toimia jonkun tietyn eettisen koodiston mukaisesti? Jos kyllä, niin minkä ja millä perustein? Onko tasa-arvo osa voittoa tavoittelevan yrityksen toimintaa?
If you're not perfect, there's something wrong with you.
- George Carlin

En allekirjoita mitään, mitä olen sanonut yli vuosi sitten, ellen toisin mainitse. Kohtelen sitä varhaisempia tuotoksia jonkun toisen kirjoittamina viesteinä ja ajatuksina.

Kuvake
Mjölnir
ylipotkija
Viesti:

Viesti Mjölnir » heinä 26, 2015, 21.54

Kristian on ydinkysymyksen äärellä.

Minun mielestäni yksityinen firma saa maksaa ihan niin epätasa-arvoisesti kuin haluaa, kunhan maksaa työntekijöille minimipalkkaa ja suorittaa lakisääteiset maksut.

Tosin, firmalle voisi olla kilpailuetu, jos se olisi erityisen eettinen ja tasa-arvoinen.

Mutta se ei ole mielestäni kenenkään muun päätettävissä, kuin firman omistajan

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Lauteille: Toukokuu 2006
Etulaji: Judo
Tykännyt: 22 kertaa
Tykätty: 38 kertaa

Viesti PetriP » heinä 27, 2015, 09.31

Mjölnir kirjoitti: Kristian on ydinkysymyksen äärellä.

Minun mielestäni yksityinen firma saa maksaa ihan niin epätasa-arvoisesti kuin haluaa, kunhan maksaa työntekijöille minimipalkkaa ja suorittaa lakisääteiset maksut.

Tosin, firmalle voisi olla kilpailuetu, jos se olisi erityisen eettinen ja tasa-arvoinen.

Mutta se ei ole mielestäni kenenkään muun päätettävissä, kuin firman omistajan
Toisaalta markkinat eivät ole täysin toimivat kuten eräs yhdysvalloissa asustava suomalaissyntyinen taloustieteen tutkija (ainakin osittain) osoitti.

Maailmassa ei ole pulaa ihmisistä, jotka kykenevät johtamaan yritystä. Pulaa on ihmisistä joilla on jo osoitettuna tuo kyky ja siksi yritykset kilpailevat tästä pienestä poolista ja mieluummin maksavat liikaa kuin antavat uudelle yrittäjälle mahdollisuudeen. Tuossa tuo löydös väärin ymmärrettynä referoitu. En jaksa googlata artikkeleita.

sen takia esimerkiksi suomen tyylinen progression joka laittaa ylimmät palkat kuriin hyödyttäminä saattaa olla ihan ok? Tosin on se järjettämän kova

Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 kurkkijaa