Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Erityisryhmien oikeudet

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
timppa000
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 529
Lauteille: Tammikuu 2008

Erityisryhmien oikeudet

#31

Viesti timppa000 »

bodyguard kirjoitti:
timppa000 kirjoitti: Vähän sama juttu kuin pitäisikö ihmisten antaa vapaasti syödä esim. epäterveellisiä ruokia, juoda alkoholia, polttaa tupakkaa jne. ilman ohjaavaa verotusta tai jopa kieltoja, koska jokaisen terveyshän on hänen oma asiansa? Ei aivan, koska terveydenhoitokulut on kuitenkin sosialisoitu kaikkien kontolle.
Minä olen ainakin saanut ihan vapaasti syödä epäterveellisiä ruokia, juopotella ja polttaa.
Noita, kuten muitakin yhteiskunnallisesti epätoivottavia asioita, ohjataan esim. kielloin, rajoituksin ja verotuksellisesti. Esimerkkinä ikärajat myynnille, alkoholimyynnin rajoitukset aamuisin, mitä viinaksia saa myydä ruokakaupoissa, alkoholi- ja tupakkatuotteiden mainonnan rajoitukset, karkkivero, tupakkavero jne.
People who live in glass houses
should not walk around naked.
Mika Luostarinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 1131
Lauteille: Maaliskuu 2009

Erityisryhmien oikeudet

#32

Viesti Mika Luostarinen »

AlexMachine kirjoitti: Sitten asia mikä jollain tavalla vaivaa minua, on se että vähemmistön ehdoilla poljetaan täällä monesti enemmistön etuja.
Enkä nyt tarkoita vain liikuntarajoitteisia vaan noin yleensä.

Tämä esimerkki tulee kuitenkin koskemaan liikuntarajoitteisia.
Painotan kuitenkin edelleen että olen vahvasti esteettömän liikkumisen puolesta. Tiettyyn rajaan saakka.

Uusissa rakennusmääräyksissä on melkoisia määräyksiä jotka koskevat jokaista uutta taloa rakentavaa.
Saunan oven pitää olla väh. 90cm, vessojen pitää olla sen kokoisia että pyörätuoli mahtuu kääntymään, eli 1,3 metrinen tila (joka tosin ei ole kovin paljoa), jne. Lisääkin voisi mainita. Nyt puhutaan kuitenkin talosta jonka MINÄ rakennan itselleni ja jos talon arvo laskee sen vuoksi että osa potentiaalisista ostajista ei sitä ostaisi koska liikkuminen ei ole esteetöntä, sen pitäisi olla minun valintani. Ei säädelty pakko.
Palomääräykset ymmärrän hyvin,
Esteettömyys helpottaa kyllä niin monen elämää, sen huomaa esim. muuttaessa tai jos murtaa jalkansa. Hyvä jos siitä on tehty normi, niin esim. leveämmistä ovista ei tarvitse maksaa erikoishintoja. Paljonko arvioit rakennuskustannusten nousuksi esteettömyysvaatimusten johdosta?

Sinänsä olen samaa mieltä siitä, että jokaisen pitäisi saada rakentaa haluamansa lainen talo. Jätevesi- ym. päästöihin sitten rajoitukset, ei muuta. Johdonmukaisesti palomääräyksiäkään ei kyllä tarvittaisi, jokaisen oma asia jos vaarantaa oman henkensä.

Yleisesti esteettömyys ei ole kenenkään etujen vastaista. Nyt siitä saatetaan vaatia lisähintaa, kun joku joutuu suunnittelemaan vähän lisää, eikä mikä tahansa standardikoppero käy.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 48
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Erityisryhmien oikeudet

#33

Viesti Mika »

Tätä aihetta on ketjussa käsitelty.

Kuva
Ohikulkija päätti huomauttaa luvattomasti invapaikalle pysäköidyn pakettiauton kuljettajalle, ettei tällainen peli vetele. Auto oli parkissa Espoon Kivenlahdessa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 4597
Lauteille: Heinäkuu 2007

Erityisryhmien oikeudet

#34

Viesti nassesetä »

Noissakin voi joskus näpäytys mennä väärään osoitteeseen, mutta onhan tuo pääosin hienoa kansalaisaktivismia.
My life is all that I've known
And it's all that keeps me here
My time is all that I own
So I won't let it slip away
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Erityisryhmien oikeudet

#35

Viesti bodyguard »

Mitään hienoahan tuossa ei ole jos nyt ei ole sitä mieltä että vahingonteko on jotenkin vähäisempi rikos kuin invapaikalle pysäköinti.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 4597
Lauteille: Heinäkuu 2007

Erityisryhmien oikeudet

#36

Viesti nassesetä »

On se hienosti tehty silloin jos kohde sen ansaitsee. Väliinpitämättömyyden soisi loppuvan, vaikka pahalla jossei muuten. Sakotus olisi tietenkin parempi vaihtoehto, mutta poliiseja on nytkin jo liian vähän.
My life is all that I've known
And it's all that keeps me here
My time is all that I own
So I won't let it slip away
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Erityisryhmien oikeudet

#37

Viesti bodyguard »

Näpistelynkin soisi loppuvan mutta en silti kannata esim. näpistelijöiden turpaanvetelyä. Sitä voi jokainen miettiä sitten omalta kohdaltaan että onko invapaikalle parkkeeraaminen niin suuri rikos että siihen pitää puuttua rikollisin toimin. Minun kantani on aika selvä.

Mutta jos invapaikalle parkkeeraaminen oikeuttaa auton töhrimiseen niin mitenkäs sitten esim. parkkiajan ylitys? Tai esim. taajamassa tien pientareelle pysäköinti?

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 4597
Lauteille: Heinäkuu 2007

Erityisryhmien oikeudet

#38

Viesti nassesetä »

bodyguard kirjoitti: Näpistelynkin soisi loppuvan mutta en silti kannata esim. näpistelijöiden turpaanvetelyä. Sitä voi jokainen miettiä sitten omalta kohdaltaan että onko invapaikalle parkkeeraaminen niin suuri rikos että siihen pitää puuttua rikollisin toimin. Minun kantani on aika selvä.
Mun mielestä on. Tosin töhrimisen sijaan olisi ehkä parempi käyttää sitä Karpon konstia ja pistää vaijerilla pyörätuoli kiinni autoon.
Toki näiskin tilanteissa monesti käy niin, että jostain syystä sitä merkkiä ei vaan hyvästä syystä huomaa, mutta pääosin kyse on juuri siitä väliinpitämättömyydestä.
Mutta jos invapaikalle parkkeeraaminen oikeuttaa auton töhrimiseen niin mitenkäs sitten esim. parkkiajan ylitys? Tai esim. taajamassa tien pientareelle pysäköinti?
Ymmärrät kyllä mitä hain takaa ja että nuo esimerkit ei sovi tähän.
Väliinpitämättömyys on hanurista. Viranomaiset eivät laita tikkuakaan ristiin tuon asian eteen, joten hyvin kansalaisten tulisi toimia.
My life is all that I've known
And it's all that keeps me here
My time is all that I own
So I won't let it slip away
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Erityisryhmien oikeudet

#39

Viesti bodyguard »

nassesetä kirjoitti: Ymmärrät kyllä mitä hain takaa ja että nuo esimerkit ei sovi tähän.
Väliinpitämättömyys on hanurista. Viranomaiset eivät laita tikkuakaan ristiin tuon asian eteen, joten hyvin kansalaisten tulisi toimia.
No en kyllä ymmärrä. Miksei noi sovi? Onko sulla joku erikoisoikeus päättää mihin rikkeisiin saa puuttua rikollisin keinoin ja mihin ei? Jos mä töhrin sun auton kun oot et ole maksanut pysäköinnistä niin se ei ole ok mutta jos sä töhrit mun auton kun parkkeeraan invapaikalle niin se on ok? Mihin tuo rajanveto perustuu ja miksen itse saa tehdä omalta kohdaltani rajanvetoa kansalaispoliisitoiminnalle jos sinäkin saat?

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 4597
Lauteille: Heinäkuu 2007

Erityisryhmien oikeudet

#40

Viesti nassesetä »

bodyguard kirjoitti: No en kyllä ymmärrä. Miksei noi sovi?
Onko sulla joku erikoisoikeus päättää mihin rikkeisiin saa puuttua rikollisin keinoin ja mihin ei? Jos mä töhrin sun auton kun oot et ole maksanut pysäköinnistä niin se ei ole ok mutta jos sä töhrit mun auton kun parkkeeraan invapaikalle niin se on ok? Mihin tuo rajanveto perustuu ja miksen itse saa tehdä omalta kohdaltani rajanvetoa kansalaispoliisitoiminnalle jos sinäkin saat?
Mä puhun taas vaan omasta moraalistani, enkä siitä miten lakiin tulis kirjata kohtia milloin sitä on ok rikkoa.
Koitappa hetkeksi samaistua pyörätuoli-ihmisen maailmaan. Kaikki on v1tun hankalaa, jopa ilman niitä omaa napaa tuijottavia kusipäitä. On hyvä, että jotkut välittävät, totta tarkoittaen.
My life is all that I've known
And it's all that keeps me here
My time is all that I own
So I won't let it slip away
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 48
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Erityisryhmien oikeudet

#41

Viesti Mika »

Tätä kyseistä tapausta on noilla tiedoilla hieman turha puida, sillä potentiaalisia muuttujia on paljon. Toivottavasti kuitenkin kyseessä on ollut jatkuvasti samaa tekevä kuski, jolla ei ole oikeutta pysäköidä tuolle paikalle.

Noin muuten olisin aika lailla Nassen kanssa samaa mieltä. Kysehän on arvoista.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Erityisryhmien oikeudet

#42

Viesti bodyguard »

Mika kirjoitti: Noin muuten olisin aika lailla Nassen kanssa samaa mieltä. Kysehän on arvoista.
Kyse on lähinnä siitä että nostaako itsensä sellaiseen asemaan jossa voi määritellä milloin tällainen toiminta on sallittua ja milloin ei. Muutenhan jos hyväksyy tällaisen toiminnan yleisellä tasolla niin pitää hyväksyä sekin että joku mielensäpahoittaja päättää rangaista sinua kun kokee että olet tehnyt hänen oikeustajuaan loukkaavan rikkeen. Esim. kaverin talonyhtiössä oli joku mielensäpahoittaja puhkonut autojen renkaita kun nämä oli ajettu muuton ajaksi rapunoven eteen. Kai tämänkin mielestä siinä oli kyse arvoista.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 4597
Lauteille: Heinäkuu 2007

Erityisryhmien oikeudet

#43

Viesti nassesetä »

bodyguard kirjoitti: Kyse on lähinnä siitä että nostaako itsensä sellaiseen asemaan jossa voi määritellä milloin tällainen toiminta on sallittua ja milloin ei. Muutenhan jos hyväksyy tällaisen toiminnan yleisellä tasolla niin pitää hyväksyä sekin että joku mielensäpahoittaja päättää rangaista sinua kun kokee että olet tehnyt hänen oikeustajuaan loukkaavan rikkeen. Esim. kaverin talonyhtiössä oli joku mielensäpahoittaja puhkonut autojen renkaita kun nämä oli ajettu muuton ajaksi rapunoven eteen. Kai tämänkin mielestä siinä oli kyse arvoista.
Jokainen nostaa itsensä moraalinvartijan jalustalle, enemmän tai vähemmän. Moni vanhempi on esim. valmis samantien käymään lapsiaan leikkipuistossa lähentelevän namusedän kimppuun miettimättä asiaa, tai vaikka hyvinkin tarkasti harkiten ja fyysistä väkivaltaa käyttäen, lopettamaan jälkikasvunsa koulukiusaamisen. Pystyt itsekin kuvittelemaan tuhat ja yksi skenaariota, joissa tiedät ettet välittäisi lain kirjaimesta tuon taivaallista (muutoin kuin korkeintaan kiinnijäämismielessä).

Näissä invapysäköintijutuissa on ehkä maltti paikallaan, eli auton (tai kuskin) vaurioittamista olisi vältettävä, koska mahdollisia muuttujia on paljon ("varmat tapaukset" on sitten asia erikseen :) ). Jonkinmoinen konkreettinen (ja laitonkin) muistutus on silti tarpeen, koska sen verran vakavasta asiasta on kyse. Karpo veti hyvin.
My life is all that I've known
And it's all that keeps me here
My time is all that I own
So I won't let it slip away
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 48
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Erityisryhmien oikeudet

#44

Viesti Mika »

bodyguard kirjoitti: Muutenhan jos hyväksyy tällaisen toiminnan yleisellä tasolla niin pitää hyväksyä sekin että joku mielensäpahoittaja päättää rangaista sinua kun kokee että olet tehnyt hänen oikeustajuaan loukkaavan rikkeen.
Jaa, pitää vai? Kuulostaa liukuvoiteelta...

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Erityisryhmien oikeudet

#45

Viesti bodyguard »

Nojoo, ei se mielestäni ole kyllä. Mistään vaikeasta asiastahan lopultakaan ei ole kyse, normaali luetunymmärtäminen riittää. Ja ainahan voi kysyä jos ei ole varma. Mutta pitkään aikaanhan ei potkussa noita linkkejä olekkaan nähty että ihan hyvä jos sellainen taas tähän väliin saatiin, sopi se tai ei.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 79 kurkkijaa