Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Suomalainen mentaliteetti

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Markuss
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 545
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Pori

Suomalainen mentaliteetti

#1

Viesti Markuss »

Onko tässä suomalaisessa "kateuskulttuurissa" mitään perää, vai väittääkö joku tosissaan että Suomessa ollaan paljon kateellisempia kuin missään muualla?

On tullut tuo termi nyt ihan pari kertaa tässä viime aikoina vastaan (eikä edes pelkästään potkussa) ja haluan sille jotain konkreettista tukea. Kuka tällaisen on edes keksinyt? Saatana.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Suuri kysymysketju

#2

Viesti Mika »

Markuss kirjoitti: Onko tässä suomalaisessa "kateuskulttuurissa" mitään perää, vai väittääkö joku tosissaan että Suomessa ollaan paljon kateellisempia kuin missään muualla?

On tullut tuo termi nyt ihan pari kertaa tässä viime aikoina vastaan (eikä edes pelkästään potkussa) ja haluan sille jotain konkreettista tukea. Kuka tällaisen on edes keksinyt? Saatana.
Sitä käyttävät lähinnä länsirannikon immeiset, jotka ovat geneettisesti lähes sataprosenttisen negatiivisia muutenkin. Täällä Mansessa on vähän enemmän tilaa hengittää. Voimia sinne Poriin... ;)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Suuri kysymysketju

#3

Viesti AlexMachine »

Mika kirjoitti:
Markuss kirjoitti: Onko tässä suomalaisessa "kateuskulttuurissa" mitään perää, vai väittääkö joku tosissaan että Suomessa ollaan paljon kateellisempia kuin missään muualla?

On tullut tuo termi nyt ihan pari kertaa tässä viime aikoina vastaan (eikä edes pelkästään potkussa) ja haluan sille jotain konkreettista tukea. Kuka tällaisen on edes keksinyt? Saatana.
Sitä käyttävät lähinnä länsirannikon immeiset, jotka ovat geneettisesti lähes sataprosenttisen negatiivisia muutenkin. Täällä Mansessa on vähän enemmän tilaa hengittää. Voimia sinne Poriin... ;)
On tuossa jotain perääkin :D
Toisaalta Pohjanmaalla kytevä suuri naapurikateus on ollut suuri rakentava voimavara. Aina pitää saada parempaa/isompi lato/uudempi traktori kuin naapurilla ja sitten sitä on paiskittu hommia senkin edestä. Tai laitettu pikkufirma pystyyn ja siitä on ajan kanssa kasvanut merkittävä tekijä.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Suuri kysymysketju

#4

Viesti JanneM »

Kateus toimii Pohjanmaalla eri päin kun muualla suomessa.
Pohjanmaalla kateudella rakennetaan isoja taloja ja perustetaan menestyviä firmoja.
Tuntuu, että muualla suomessa kateudella hankitaan kaverille verotarkastuksia ja vedetään mattoa alta.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Markuss
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 545
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Pori

Suuri kysymysketju

#5

Viesti Markuss »

Mika kirjoitti:
Markuss kirjoitti: Onko tässä suomalaisessa "kateuskulttuurissa" mitään perää, vai väittääkö joku tosissaan että Suomessa ollaan paljon kateellisempia kuin missään muualla?

On tullut tuo termi nyt ihan pari kertaa tässä viime aikoina vastaan (eikä edes pelkästään potkussa) ja haluan sille jotain konkreettista tukea. Kuka tällaisen on edes keksinyt? Saatana.
Sitä käyttävät lähinnä länsirannikon immeiset, jotka ovat geneettisesti lähes sataprosenttisen negatiivisia muutenkin. Täällä Mansessa on vähän enemmän tilaa hengittää. Voimia sinne Poriin... ;)
No niin, eli se on tietysti lähtöisin Turusta, niin kuin kaikki muukin paha.

Onneksi minun geenit on peräisin Keski-Suomesta, Karjalasta ja vähän Ruotsistakin, eli olen iloinen ja positiivinen kuin Ilkka Kanerva.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Suuri kysymysketju

#6

Viesti Jussi Häkkinen »

Markuss kirjoitti:
Mika kirjoitti:
Markuss kirjoitti: Onko tässä suomalaisessa "kateuskulttuurissa" mitään perää, vai väittääkö joku tosissaan että Suomessa ollaan paljon kateellisempia kuin missään muualla?

On tullut tuo termi nyt ihan pari kertaa tässä viime aikoina vastaan (eikä edes pelkästään potkussa) ja haluan sille jotain konkreettista tukea. Kuka tällaisen on edes keksinyt? Saatana.
Sitä käyttävät lähinnä länsirannikon immeiset, jotka ovat geneettisesti lähes sataprosenttisen negatiivisia muutenkin. Täällä Mansessa on vähän enemmän tilaa hengittää. Voimia sinne Poriin... ;)
No niin, eli se on tietysti lähtöisin Turusta, niin kuin kaikki muukin paha.

Onneksi minun geenit on peräisin Keski-Suomesta, Karjalasta ja vähän Ruotsistakin, eli olen iloinen ja positiivinen kuin Ilkka Kanerva.
Niin no, Kainuu on toistaiseksi ollut se alue, jolla asuessani olen törmännyt pahimpaan missään tapaamaani kateuskulttuuriin. Länsirannikolla tuo purkautuu lähinnä jupinana ja on huomattavasti harvinaisempaa kuin idemmässä.

Länsirannikon "negatiivisuutta" en sinällään ihan allekirjoita - tai sitten vain pyörin piireissä, joissa negaatio on lähinnä huumorin väline.

Kokonaisuudessaan, kuitenkin, pidän suomalaisia ehkä hieman enemmän menestyskateellisina ja erilaisuusnegatiivisina kuin väkirikkaammissa maissa eläviä. Suomalainen vaatimattomuus ei yleisesti ole oikeaa vaatimattomuutta vaan jonkinlaista itsensä ylentämistä "jalon kärsimyksen" kautta. Tämä kääntyy sitten negatiiviseksi välittömästi silloin kun joku uskaltaa sanoa olevansa hyvä jossain. Vaatimattomuus siis muuttuu kateudeksi itsevarmuuden ja -tuntemuksen edessä.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Suuri kysymysketju

#7

Viesti Mika »

Muistakaa nyt kun mä mollaan länsirannikkolaisia, että mun mutsi on Turusta ja isä Porista, ja Porissa olen syntynyt ja kasvanut :D En mä siis ihan tosissani ole... ;)

Mitä tulee vaatimattomuuteen, niin en näkisi sitä kuitenkaan itsevarmuuden vastakohtana suomalaisessa kulttuurissa. Ainakin minua joka kerta nolotti, kun joku täysin noviisi, pari kertaa pelaillut skössimatsin kanssani haluava kertoi olevansa "pretty good", kun en sitten voinut edes syöttää kunnolla, jotten olisi ihan nöyryyttänyt kaveria. Jos noviisi on "pretty good", mitä ihmettä ne ammattilaiset sitten ovat? :D

Eli itse ihan pidän suomalaisesta vaatimattomuudesta. Ja vaatimattomuudesta yleensäkin. Enkä näe sitä itsevarmuuden vastakohtana. Itse asiassa näen sen ylimielisyyden vastakohtana - siis Suomessa. Ei noi jenkit olleet noissa yhteyksissä ylimielisiä, niillä on vaan vähän erilainen kulttuuri (tuossa mielessä ylipositiviinen, näin suomalaisesta näkökulmasta).

Kaikki on suhteellista.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Markuss
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 545
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Pori

Suuri kysymysketju

#8

Viesti Markuss »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Suomalainen vaatimattomuus ei yleisesti ole oikeaa vaatimattomuutta vaan jonkinlaista itsensä ylentämistä "jalon kärsimyksen" kautta.
Tuosta olen varauksella samaa mieltä. Tarkoitat kuitenkin varmaan tietynlaista vaatimattomuutta?

Mutta sitä "kateuskulttuuria" en kyllä vieläkään tunnusta. Tähän saattaa tietysti vaikuttaa ikäero, ehkä se näyttäytyy teidän ikäluokissanne eri tavalla.

Onko kenelläkään tietoa, onko asiaa tutkittu millään tavalla?

edit. vähän lisää juttua
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Suuri kysymysketju

#9

Viesti Jussi Häkkinen »

Mika kirjoitti: Eli itse ihan pidän suomalaisesta vaatimattomuudesta. Ja vaatimattomuudesta yleensäkin. Enkä näe sitä itsevarmuuden vastakohtana. Itse asiassa näen sen ylimielisyyden vastakohtana - siis Suomessa.
Suomessa näin ei nimenomaisesti ole. Täällä törmää todella harvoin aitoon vaatimattomuuteen - niin harvoin, että joskus epäilen sen olevan tässä kansassa kuollut sukupuuttoon. Silloin kun törmää, kokemus toki on yleensä positiivinen.

Ei noi jenkit olleet noissa yhteyksissä ylimielisiä, niillä on vaan vähän erilainen kulttuuri (tuossa mielessä ylipositiviinen, näin suomalaisesta näkökulmasta).
No juu. Mieluummin ehkä kuulen sen "aika hyvä" -määritteen kuin "no en minä nyt kummoinen, emmäätiedä..." -vähättelyn. Vaikuttaa yleensä henkilön omaan suoritukseen oman määritteen suuntaisesti.

Taannoin oli kyllä mukava kuulla erään toteavan - kysyessäni, osaako henkilö tehdä jotain - että on "oikeastaan aika pirun hyvä". Ja olihan hän, pentele. Hyvä itsetunto - joka on yleensä myrkkyä ja inhon aihe suomalaisille - oli hauska nähdä. Heijastui muuten muuhunkin elämänmenoonsa erittäin positiivisella tavalla.


Ikäeroasiaa en kateuskulttuurin suhteen allekirjoita - sama ilmiö näkyy niin pikkuisen vaille parikymppisissä kuin 40+ -väessäkin. Olen melkoisen suuren ja ikärakenteeltaan vaihtelevan ihmismäärän kanssa tekemisissä jatkuvasti ja varsinaista eroa ei näy.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Suuri kysymysketju

#10

Viesti Mika »

Jussi Häkkinen kirjoitti: No juu. Mieluummin ehkä kuulen sen "aika hyvä" -määritteen kuin "no en minä nyt kummoinen, emmäätiedä..." -vähättelyn. Vaikuttaa yleensä henkilön omaan suoritukseen oman määritteen suuntaisesti.
Kokemuksemme tästä ovat täysin päinvastaiset. Noissa skössipeleissä aina vähättelin itseäni tai vähintään kehujen vastapainoksi kehuin vastapelaajia vielä enemmän, mutta jokaisessa turnauksessa sijoituin vähintään kakkoseksi. Ei vaatimattomuus ole mikään negatiivinen elämänkatsomus. Oletko varma etteivät nämä ns. vaatimattomat tuttusi ole kliinisesti masentuneita?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Suuri kysymysketju

#11

Viesti Jussi Häkkinen »

Mika kirjoitti:
Jussi Häkkinen kirjoitti: No juu. Mieluummin ehkä kuulen sen "aika hyvä" -määritteen kuin "no en minä nyt kummoinen, emmäätiedä..." -vähättelyn. Vaikuttaa yleensä henkilön omaan suoritukseen oman määritteen suuntaisesti.
Kokemuksemme tästä ovat täysin päinvastaiset. Noissa skössipeleissä aina vähättelin itseäni tai vähintään kehujen vastapainoksi kehuin vastapelaajia vielä enemmän, mutta jokaisessa turnauksessa sijoituin vähintään kakkoseksi. Ei vaatimattomuus ole mikään negatiivinen elämänkatsomus. Oletko varma etteivät nämä ns. vaatimattomat tuttusi ole kliinisesti masentuneita?
No, tuo pätee tuttuihin ja tuntemattomiin.

Ja jos vähättelit itseäsi ja kehuit muita - ja sijoituit vähintään kakkoseksi aina - vähättelysi oli vailla pohjaa. Miksi siis teit sitä? Omituista.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Markuss
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 545
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Pori

Suuri kysymysketju

#12

Viesti Markuss »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Ikäeroasiaa en kateuskulttuurin suhteen allekirjoita - sama ilmiö näkyy niin pikkuisen vaille parikymppisissä kuin 40+ -väessäkin. Olen melkoisen suuren ja ikärakenteeltaan vaihtelevan ihmismäärän kanssa tekemisissä jatkuvasti ja varsinaista eroa ei näy.
Hmm. Lienen sitten valinnut ainakin oman kaveripiirini varsin hyvin, koska siinä en tällaista ole havainnut. Kateellisin olen varmaan minä itse, ja olen varmasti joskus syyllistynytkin toisen saavutusten vähättelyyn niistä iloitsemisen sijaan. Tällaisesta olen kuitenkin pyrkinyt tietoisesti eroon, ja mielestäni olen onnistunutkin.

En vieläkään silti usko, että muualla maailmassa oltaisiin selvästi vähemmän kateellisia. Ehkä tämä vain ilmenee muualla eri tavoin?

Tuosta vaatimattomuudesta. Siinä on kyllä pointti, sitä taas on havaittu että ensin vähätellään niitä omia selvästi hyviä suorituksia hymyä piilotellen, mutta auta armias jos joku toinen uskaltaa kehumaan omaa onnistumistaan, niin taatusti häntä vähätellään vielä enemmän. Tätäkään en uskalla ihan koko Suomeen yleistää, mutta vastaan on tullut. Paljon. Porilaiset on mulkkuja.

:)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Suomalainen mentaliteetti

#13

Viesti Mika »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Ja jos vähättelit itseäsi ja kehuit muita - ja sijoituit vähintään kakkoseksi aina - vähättelysi oli vailla pohjaa. Miksi siis teit sitä? Omituista.

Koska itsensä kehuminen on minun mielestäni yksinkertaisesti noloa. Sitä paitsi aina kun kehuu olevansa hyvä, voiko olla varma että kuuntelija tarkastelee samaa asiaa samalla mittatikulla? Kuten sanoin, jos noviisi sanoo olevansa melko hyvä, millä kumman laatusanoilla sitten ammattilaista kuvaillaan?

Olen ihan tyytyväinen, että suomalaiset ovat vaatimattomia, sellainen mentaliteetti soveltuu minulle oikein hyvin. Nöyryys ei ole sama asia kuin nöyristely.

Joskus muuten väkisinkin tulee tunne, että itseään kovasti kehuvat (suomalaiset, kysehän on monessa mielessä kulttuurisidonnaisesta asiasta) itse asiassa vain yrittävät pönkittää haurasta itsetuntoaan tai kasvattaa egoaan muiden silmissä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Markuss
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 545
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Pori

Suomalainen mentaliteetti

#14

Viesti Markuss »

Tarkennettakoon vielä, että tarkoitan juuri tuota tietynlaista tarkoituksenhakuista itsensä vähättelyä, ja ymmärsin Jussin aiemmin tarkoittavan suomalaisella vaatimattomuudella nimenomaan tätä.

Vaatimattomuus sinänsä on toki erittäin hyvä asia, eikä minulla sitä vastaan ole mitään.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Suomalainen mentaliteetti

#15

Viesti Jussi Häkkinen »

Mika kirjoitti: Olen ihan tyytyväinen, että suomalaiset ovat vaatimattomia, sellainen mentaliteetti soveltuu minulle oikein hyvin. Nöyryys ei ole sama asia kuin nöyristely.
Ei olekaan. Ja juuri tuota nöyristelyä (ja sitä myötä kateutta) täällä on enemmän kuin tarpeeksi. Nöyryys on juuri yhtä harvinaista kuin se aito vaatimattomuus. Haurasta itsetuntoa pönkitetään juuri sillä, että näennäisesti alennetaan itseä - toinen ei sitten odota niin paljon (tai yhtään). Sangen ahdistavaa.

Jos on jossain oikeasti hyvä, sen voi sanoa. Jos haluaa korostaa, että kyse on omasta asteikostaan, voi toki mukaan tuupata sen "mielestäni" -lieventeen.


Markuss tulkitsi oikein. Suomalainen vaatimattomuus ja nöyryys on hyvin harvoin edes nähnyt vaatimattomuutta ja nöyryyttä.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 72 kurkkijaa