Missä päin sitä nyt sitten vaikutetaan?bodyguard kirjoitti: Sekin olettamus on aika pieleen että Suomesta tulisi yhtäkkiä joku banaanivaltio taksien suhteen jos kilpailua avattaisiin. Esim. täällä on kilpailusta huolimatta ihan selvät säännöt takseille, määritetyt maksimitaksat jne. Ei tarvitse käydä hintaneuvottelua takseissa tai muutakaan. Ainoa mikä on niin jonkun taksifirmojen takseilla vaan pääsee halvemmalla ja toiset velottavat sen lakisääteisen maksimitaksan.... ....Joissakin paikoissa ei uskalla edes olutta tilata ennenkuin varmistaa hinnan mutta jostainsyystä Suomessa uskaltaa vaikka sekin ala on vapaa.
Ei varmaankaan aiheuta kauheita tunnekuohuja jos se olut yleensä on maksanut 2€, mutta jossain toisessa paikassa 4€. Sen sijaan jos kenttämatka taksilla olisi totuttu saamaan kolmellakympillä ja joku yrittäisi veloittaa 60€, niin naama voisi vääntyä vähän...
Se vapauttaminen aiheuttaisi muutamaksi vuodeksi villin tilan jossa vaarana olisi että suuret yhtiöt pyrkisivät, vaikka tappiolla, valtaamaan markkinoita. Rautalangasta: pienet, yhden auton yrittäjät nauttisivat vapaudestaan juuri niin kauan kuin laskujen maksaminen onnistuisi. Tuo aika ei olisi kovin pitkä. Tolpallehan et saisi mennä jos et kuulu johonkin isoon rinkiin joka nuo paikat on maksanut ja varannut. Olisit melkolailla ¨omien asiakkaiden¨ varassa, markkinoisit itseäsi parhaimman mukaan asiakkaillesi. Sitten kun ne pienet olisi kuristettu pois häiritsemästä olisi aika sanella hinnat. Ei voi olla täysin vapautettua systeemiä jossa myyjä ei voi pyytää hintaa mitä lystää.
Myöskään keskiverto palvelusuorituksen taso ei todennäköisesti ainakaan nousisi.
Samoiten samaan mihin ennen tarvittiin 1000 taksia ja 2000 kuljettajaa, tarvittaisiin 2000 autoa ja
2000 kuljettajaa. Autot eivät olisi yhtä tehokkaassa käytössä. Toki voit liittyä ja perustaa muiden pienyrittäjien kanssa oman välityskeskuksen. Käytännössä ero nykyiseen olisi melko pieni. Nyt pääkaupunkiseudun kahden takseja välittävän keskuksen tilalla olisi sitten vaikka viisitoista keskusta ja puhelinnumeroa. Asiakkaan hyöty olisi kyseenalainen tai ainakin minimaalinen. Pienissä keskuksissa on toki hyviäkin puolia, pystyisivät ehkä keskittymään asiakkaaseen yksilöllisemmin.
Sitten voisi käydä niinkin että kaikki 50 autoa ovat varattuja...
Suurin ongelma olisi kuitenkin se, ettei asiakkaita olisi autojen lisääntymistä vastaavasti enemmän. Ne olisivat myös ajossa miten haluaisivat. Ei muuten ongelma, mutta hiljaisempina hetkinä ja etenkin huonommilla markkina-alueilla et saisi autoa ollenkaan. Luitko uutisen jonka mukaan Suomen taksit saivat alkaa ajamaan Ruotsin pohjoisosissa kyytejä? http://www.kauppalehti.fi/omayritys/tak ... 1205183487
Vapautus tyhjensi Pohjois-Ruotsin takseista. Kun ei kannata niin ei kannata. Miksi yhteiskunta osallistuisi mitenkään paikallisten huoliin tukiaisin tai jotain? Sääntelyn aikaan ongelmaa ei ollut.