Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Vossikat

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Oletko ajanut taksia työksesi?

Kyllä, renkinä päätyökseni
3
8%
Kyllä, omistajana päätyökseni
0
Ei ääniä
Kyllä, ajoittain renkinä
1
3%
Olen harkinnut tai harkitsen asiaa
4
11%
En ole
30
79%
 
Ääniä yhteensä: 38

Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Vossikat

#76

Viesti Point »

Äh.. Ei kukaan lue niitä pienellä präntillä painettuja tekstejä kuitenkaan.

*Paina vaan OK*
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Vossikat

#77

Viesti Mika »

Nyt se on sitten puolivirallista.
Helsingin käräjäoikeus on tuominnut Uber-kuljettajana toimineen miehen sakkoihin luvattoman taksiliikenteen harjoittamisesta.

Oikeus katsoi, että parikymppinen mies toimi kuljettajana ammattimaisesti ilman taksiliikennelaissa edellytettyä lupaa. Mies sai 25 päiväsakkoa, mikä tekee hänen tuloillaan 150 euroa.

Mies myös velvoitettiin menettämään valtiolle rikoshyötynä saatu 12 250 euroa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Vossikat

#78

Viesti Dojon Jäykin »

Tuossahan on otettu kai tarkoituksella käsiteltäväksi tapaus jota ei voi millään kriteereillä katsoa kuin täysin ammattimaiseksi toiminnaksi. Joku vähemmän ajava sitten saattaisi olla siitä onnekas ettei verottaja ja vakuutusyhtiökään katsoisi toiminnan vaativan toimia näiden velvollisuuksien hoitamiseksi. Siltikin Uberin alkuun huutelema kaikki kunnossa ja ei tarvitse mitään lupia joka sitten vaihtui itse olette velvollisia hoitamaan ja ottamaan selvää mitä tarvitaan on ollut sen luokan kusetusta ettei paremmasta väliä. Nyt sitten ollaan tilanteessa jossa Uberkuski ottaa kaiken niskoilleen, tyhmyyttään toki.

Perään vielä ¨toimittajan¨ vaikeus saada taksia lennosta vs. osaakin yht'äkkiä käyttää puhelinta saadakseen Uberin. Sitten tekee vielä perään sen ilmoituksen poliisille.... Tätä luokkaa on valitettavasti journalismi monesti. Ollaan tarkoituksellisen tyhmiä tai valikoivia. Hesarin video sinänsä on liittyvinään lakiasiaintoimisto Havumäki & Grönqvistin lupaamaan apuun jos oikeuteen mennään. Joko ovat edustaneet? Vieläkö on mielenkiintoa ¨normienpurkutalkoisiin¨? Pitäisi varmaan vielä kaivella kytköksiä Berneriin ja muihin Perheyrittäjien Liiton porukoihin. Saa nähdä jaksanko.
http://www.hs.fi/kaupunki/a1305978089320


Itse kyllä epäilen Bernerin mielenkiinnon kohdistuvan aivan muiden kuin Uberin tai kaltaistensa asioiden ajamiseen. Perustelu on selvä: Uberin maine alkaa olemaan hieman kärsinyt ja oikeastaan piilaakson menevä tulo ja muu kilpailu on pois omista kotimaan markkinoista jota siis halutaan ottaa haltuun (Kajon, Kovanen...).
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Vossikat

#79

Viesti Point »

Uberin hyvä puoli on ollut se, että tämä on saanut ainakin jotkut perinteiset kuljetusyritykset kehittämään hieman palveluitaan. Ruuhkahuippujen saatavuuksille ei välttämättä kovin paljon pystytä tekemään, mutta ainakin tilausjärjestelmiä on Uberin innoittamana/pakosta kehitetty. Esimerkkinä ainakin HKI-alueella Valopilkku. Itse en ole Uberia käyttänyt, vaikka palveluiden suhteen olenkin Early Adapter, tietty epäilys kuitenkin palvelun laatua kohtaan on. Valopilkkua sen sijaan olen kokeillut ja voin kyllä suositella.
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Vossikat

#80

Viesti Mika »

Tämä nyt on nollaviesti, mutta toteanpa vain Dojon Jäykimmän viestien tässä ketjussa nostaneen aiheen arvoa ainakin omissa silmissäni melkoisesti. :peukku:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Vossikat

#81

Viesti Dojon Jäykin »

Kyllä nettipalstojen mukaan palvelun laatu on noussut ihan uusiin sfääreihin, ei toki aina omalla äidinkielellä. Täytyy vaan ymmärtää että tukee suoraan harmaata taloutta lähes varmuudella.

Tuo Ameriikan ampumistapaus jossa siis Uberkuski ohi ajaessaan päästeli, oliko se kuusi ihmistä päiviltä, ei mun mielestäni ole kovin relevantti Uberkritiikin kannalta. Tietenkin jos jo hyväksytyllä kuskilla olisi kovaa rikostaustaa ja tämä jää tarkistamatta tai noteeraamatta niin sitten. Kotimaisen lehdistön lähestyminen tapaukseen noin otsikoinnin puolesta oli taas kerran legendaarista kun kirjoitettiin¨Ubertaksikuskista¨...

Sama juttu kun viime viikolla invataksikuski oli näytellyt keskisormea kiertoliittymässä.
Auton katolla ei ollut keltaista kupua... Jos kupua ei ole niin auto on joko: yksityisauto, limousiini, joukkoliikenneluvalla toimiva pikkubussi, taksi tilapäisesti ¨limousine¨ kuljetuksessa (tilauspaperit mukana) tai pesuun menossa. Muut vaihtoehdot ovat jo harvinaisempia, esim pudonnut katolta tai varastettu.

Sen vielä ymmärtää, että ¨pimeätaksi¨ ryösti asiakkaan kirjoitetaan.
On jotenkin verrannollinen, outoa... Tavaramerkki! Sitten taas se vaikeus joka toimittajilla näissä asioissa on vuodeta toiseen: kun kunnan lähinnä itse omistama tai palveluntuottajilta kilpailuttamalla ostettavan vammais- ja vanhuspalvelulain nojalla, joukkoliikenneluvalla tehtävät pikkubussikyyditykset takkuavat ja toimittaja tarttuu aiheeseen TV:ssä, niin aina siihen ruutuun pyörähtää musta E-mersu.... Taksi kuin taksi, ihmisiähän ne kuljettaa.

Tiivistettynä: on se ihmisiä kuljettava kuljetusväline, toimilupamalli, tai toimiluvaton malli mikä tahansa, niin jos on ongelmia niin Virallinen Taksi saa syyt niskoilleen. Jopa silloin kun palvelun tuottaja ja maksaja on sama taho.
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Vossikat

#82

Viesti Dojon Jäykin »

Mika kirjoitti: Tämä nyt on nollaviesti, mutta toteanpa vain Dojon Jäykimmän viestien tässä ketjussa nostaneen aiheen arvoa ainakin omissa silmissäni melkoisesti. :peukku:
Dänk juu! Mää ihan nolostun...

Oikeastaan mun pointtini ja keihäänkärkeni on pyrkinyt olemaan se luokaton viestintä ja disinformaation määrä mikä tämän aiheen ympärillä liikkuu. Viimeksi silmään osunut Kajonin ulostulo johon palaan vielä. Myös toimittajien että ¨toimittajien¨ sekä jo alalla toimivien ja sinne pyrkivien tai sen sisällä olevien, kasvua tavoittelevien tahoilta. Mä ymmärrän kyllä jos on agendaa puolin ja toisin, mutta semmoinen tarkoituksellinen liikojen lupaaminen ja asioiden pois jättäminen on joskus tyrmäävää. Sen lisäksi haluan painottaa, että hoidetaan homma miten vaan niin aina on hyviä ja huonoja puolia. Yksittäisen kansalaisen on vaan vaikeaa erottaa näitä epäselvyyksiä ja suoranaista valehtelua joukosta jos ei tunne asioita vaikka ala näyttäytyy yksinkertaisena ulos. Miten voisi erottaa kun toimittajat joiden tehtäviin kuuluisi ottaa asioista selvää erehtyvät karkeasti. Päälle vielä yleisönosastot joissa ei mikään todistettavissa oleva oikea tieto aiheuta mitään mielipiteiden muutosta. Jokainen josta joltain tuntuu on oikeassa koska siltä tuntuu tai jotain muutosta vaan on tehtävä vaikka lopputulos voi olla suurelta osin ei toivottavakin. Kaikki tämä järjestelmässä joka on Pohjoismaiden halvin, selkein ja ennustettavin.

Lasse Cande esimerkiksi saattaa kokea kilpailun olevan rajoitettua, monopoli, koska taksi pitää tilata yhdestä numerosta, samalla hinnalla. Kätevääkö (kustannustehokkuudesta puhumattakaan, ihmistyö kun maksaa) olisi pitää kymmentä numeroa ja keskusta keskikokoisessakin kaupungissa, kaikilla eri hinta joiden muuttumista pitäisi melkeinpä päivittäin seurata sitten? Nyt sen sijaan palveluntarjoajat (ne yhden-kahden auton monopoli-kartelli -yrittäjät) tavoittaa samasta numerosta joka on vain ja ainoastaan kyydin välittäjä jolla on myös vastuunsa päinvastoin kuin Uberillä kyydinvälittäjänä ja jonka piiriin voisivat kaikki Suomen taksit liittyä vaikka huomenna (tosin jo liitytty keskus saattaisi sanoa oman sopimuksensa irti). Taloudellisesti se kyllä olisi toiminnan alasajo koska 20% pois katteesta on yhtä kuin velan ottaminen jokaisesta ajetusta kuljetuksesta.

Itseasiassa tuommoisen taksikeskuksen saa kyllä perustaa kuka haluaa. Sille vain on säädetty tiettyjä velvoitteita kuten ympärivuorokautinen toiminta ja ennakkotilausten vastaanottaminen. Paljoa iloa tämmöisestä ei olisi jos autoja kuitenkin olisi kovin rajoitettu määrä hakulistalla. ¨Eikös ne keskukset voisi tehdä jotain yhteistyötä keskenään et jos omat autot loppuu niin...¨ Tämmöisellä loogisuuden asteella monesti tätä keskustelua käydään. Eikä kyllä keskus ole hyvä bisnes muutenkaan. Sitten taas puhtaana nettisovelluksena tai puhelinapplikaationa tämmöistä keskusta tuskin tulee olemaan, joskus vaan pitää saada ihminen kiinni jolle voi asiansa ja tarpeensa kertoa.

Hinta taas, kuten aiemmin on todisteltu, ei vastaa markkinahintaa vaan on pääsääntöisesti alempi. Siihen taas on päädytty nimenomaan valtiovallan taholta kustannussäästöjen vuoksi, mutta mahdollistamalla toimeentulo asetetuilla ehdoilla, sisältää myös lupien määrän rajoittamisen vaikka siihen rajoittamiseen on toki muitakin syitä. Kaikki yrittäjät eivät kuitenkaan siihenkään ole kyenneet vuosien varrella vaikka tuon samalla pitäisi olla lupaus jonkinlaisesta yrittämisen mahdollisuuksien jatkuvuudesta. Rikastumaan et tule, mutta ahkerana saat toimeentulon voitolla jolle oikeat yrittäjät saattavat nauraa... Samalla kunnat välttyvät itse ottamasta koko hela suoritusta omille kontoilleen ja kuten todettua, kalliimmalla. Tämä hintakatto liittyy siis nyt suuresti siihen vanhus- ja vammaispalvelulakiin sekä KELA-kyydityksiin jotka tuottavat taksibisnekselle vuodessa miljardin tulot koko maassa. Jos maksaja (kunnat) keskimäärin pystyisi palvelun halvemmalla itse tuottamaan niin nehän sen tekisi. Nyt sen sijaan taloudellisen menestymisen riski on ulkoistettu. Helsingissä ja muissa isommissa kunnissa tätä itsetoimintaa tapahtuukin. On oma tilauskeskus (aiemmin, 15 vuotta sitten meni Helsingissä HTD:n kautta). Nyt normitaksi ajaa lähinnä ylivuotokyytejä, siis niitä joihin ei omaa palveluntuottajaa ole saatu). On ollut itse omistettu kuljetusyhtiö joka tekee tappiota (veronmaksaja hoitaa, nou hätä). On kilpailutettua ulkopuoliselta (muutkin kuin taksiyhtiöt) ostettua kuljetusta jne. Sama kurjuushan vaivaa kaupungin bussiliikennettäkin. Ei ole omillaan toimeentulevaa (veronmaksaja hoitaa, nou...). Lippujen hinta pitäisi tuplata, voi mikä parku nousisi. Silti ei ymmäretä, että taksin pitää tulla liikenneyrityksenä omillaan toimeen rajoitetulla taksalla.

Kun normitaksi yhä vähemmän ja vähemmän ainakin Helsingissä ajaa näitä tiettyjä kyytejä,
on samalla nämä Kajonit ja muut lupaamassa suuren tehokkuutta. Toki tähän kuuluu nämä KELA-korvattavat kyyditkin joita koskien taksiala teki omalla rahallaan uudistuksia ja yhteiskunnan säästöt taisivat jo ensimmäisenä vuonna olla kaksilukuisia miljoonia. Ihan vaan ollakseen mukana tuottamassa palvelua ja houkutteleva. Halvempi vaihtoehto.
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Vossikat

#83

Viesti JariMarjamaa »

Olen aina tykännyt ajaa autoa, joten nuorena jullina lukion jälkeen ajattelin suharin uraa.
Yksi vaikuttaja oli varmaan kun silloisen ensimmäisen tyttiksen isä omisti taksin.
Mutta se kurssi oli kallis.

Mutta sitten menin opistoon ja musta tuli insööri.

Yksi työttömyyden jälkeen mitä ajattelin, oli PT hommat.
Mutta sekin kurssi on aivan liian kallis mun raha varoihin.
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Vossikat

#84

Viesti Dojon Jäykin »

Kyllä mäkin tykkäsin nuorena ¨ajaa¨.
Ei musta siltikään tullut gynekologia.

Moni kiva homma kärsii kokopäiväisyydestä.
Mä en jaksais oikein mitään niin paljoa.
Päivästä toiseen, viikosta viikkoon, vuodesta...

Sitku bussipysäkillä näkyy hymyilevä naama aamulla
niin voihan sitä kysyä mitä se hommailee päiväduunikseen.
Todennäköisesti vaan kaivaa pilleripurkin taskustaan.
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Vossikat

#85

Viesti Dojon Jäykin »

Tarkennan vähän tuota miljardia josta aikaisemmin mainitsin...

Sen pitäisi olla taksien keräämä raha koko maassa.
Yhteiskunnan maksamia kyytejä tästä on n. 400 miljoonaa.
Ja vaikka kaupungissa ihmisiä on enempi kuin maalla, niin saattaa kuitenkin prosentteina
tulonmuodostus olla 90/10 sillä tavalla, että maalaisserkun tuloista yhteiskunta
maksaa 90% kaupunkilaiselle sen 10%, vähemmänkin. Eli kaupungeissa taksitaksin
(näin erittelen joukkariautot ja kuntien omat systeemit pois) tuloista valtaosa tulee muualta.

Tämä ei tietenkään tarkoita, että maalaistaksi ui rahassa.
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Vossikat

#86

Viesti Dojon Jäykin »

Tässä tämä Kajonin avautuminen Bernerin Liikennekaariuudistukseen liittyen:

Kujala ¨kusettaa¨ (enemmän tai vähemmän) ja DJ * antaa kommenttia.



Taksiyrityksen johtaja kypsyi itsekin ”järjettömiin” taksihintoihin:


”Kaikki kilpailu estetään Suomessa” Taksitoiminnan sääntelyä pitäisi purkaa, ehdottaa taksiyritys Kajonin toimitusjohtaja Jari Kujala Uuden Suomen haastattelussa.
Kujala avautuu suorasanaisesti taksitoiminnan sääntelyn ongelmista: hinnat ovat nousseet monen asiakkaan ulottumattomiin, mikä ei ole taksiyrittäjienkään etu.
Hänen mielestään taksitoimintaan liittyvää sääntelyä pitäisi purkaa, jotta kilpailua olisi enemmän ja hinnat laskisivat. –Kun kaikki kilpailu on myös epäreilulla tavalla estetty, kaikki kuljetukset ajetaan aina taksien maksimitaksalla. Se tie on nyt tullut loppuunsa. Sen näkee kaikki, Kujala sanoo. Epäreilulla kilpailulla Kujala viittaa viranomaisten lupapolitiikkaan, jonka hän väittää olevan ”erittäin agressivista” kasvuhakuisia kuljetusyrityksiä kohtaan.



* Kyllä ja ei. Pikemminkin erittäin passiivista... Aivan mielensä mukaan ei ole alalle päässyt koska nykyinen taksa joka on alle markkinahinnan (kuten aikaisemmin olen todistanut) on säädelty kuten autojen määräkin ja valtiovalta pyrkii näin rajoittamaan kuntien menojen kasvua ja samalla takaamaan taksien jonkinlaisen toimeentulon ja saatavuuden KOKO MAASSA YMPÄRI VUOROKAUDEN. Vapautetussa systeemissä tämä ei olisi mahdollista ja eihän Kujala halua semmoisiin velvollisuuksiin osallistuakaan mitä nykyinen järjestelmä mukaan päässeeltä edellyttää. Työskentelyä kannattamattomasti. Mutta ei hätää, uudessa meiningissä tästä ei tarvitse välittää tai sen hoitaa ¨joku¨. Vaikka sitten tuettuna yhteiskunnan varoilla...Tai sitten ei ollenkaan. Nyt olisi muuten aika alkaa muutoinkin keskustella Vaasa-Lappeenranta -linjan väärän puolen myynnistä Yhtiölle Jollekkin tai Valtiolle Suurelle . :smt003

Harva ajattelee asiaa kuluttajien suojeluna jatkuvasti muuttuvia hintoja tai muita vedätyksiä vastaan. Kuntien kannalta taas kyse on ennustettavuudesta. Jos tämmöinen niin edulliseksi kuin on kehdattu säädetty maksimitaksa tuntuu kallilta on vika jossain muualla. Onko kyse perspektiiviharhasta, erillaisesta verotuksesta ja kulurakenteesta verrattuna johonkin muualle vai keskiverto tulonnauttijan huonosta ostokyvystä vai mistä... Lisäksi varsinkaan läheskään kaikkia kyytejä tuosta 400milj.€ potista EI ajeta maksmitaksoilla vaan niitä on kilpailutettu. Joskus niin pitkälle ettei toimija voi jatkaa palvelun tuottamista. Vaikka kunta voisi ihmetellä tarjouksen hyväksyessään miten tuo on mahdollista kun muilla hinnat ovat tuota ja tuota luokkaa. Lupaileeko Kujala nyt samanlaisia hintoja? Tosin kun rahaa ja Oikeita Henkilöitä on taustalla niin kelpaa pyörittää aikansa vaikka tappiolla. Sitten kun pikkukalat on tukehtuneet liejuun on aika toimia. Toki asiaan kuuluisivat eri toiminimillä ja ristiinomistuksilla yms.toimiminen ettei näyttäisi siltä että kaksi tai kolme yritystä hallitsevat markkinoita kun aletaan ihmettelemään miksi menot vain nousevat.

Eikä taksilla ajaminen Suomessa ikinä ole ollut kaikkien huvia. Toisaalta yömajoihin on kyytejä ajettu, sitten taas rahojen päällä istuville se on liian kallista tai ainakin kovin ei luterilaista tai jotain. Ökyilyä tai muuten järjetöntä rahan tuhlausta. Järkevämpää on ostaa S-mersu talliin 5000km vuosiajoon.



Nykyinen sääntely johtaa Kujalan mukaan siihen, että taksien ei kannata laskea hintojaan. Tämä taas johtuu siitä, että hintojen lasku ei merkitse lisää kyytejä, koska lisäkyytien saaminen edellyttäisi lisää autoja, joihin ei puolestaan saada lupia. –Jos alan toimijoilla olisi mahdollisuus rakentaa kapasiteettia, se johtaisi siihen, että otettaisiin etunojaa, luotettaisiin omiin kykyihin, hankittaisiin kapasiteettia, mainostettaisiin, käytettäisiin hintaa aseena, tehtäisiin erikoistarjouksia, räätälöitäisiin palveluita ja pyrittäisiin siihen, että asiakkaat löytäisivät tämän toimijan ja käyttöaste paranisi.
Silloin pystyttäisiin tarjoamaan edullisemmin palveluita. Mutta se on mahdotonta, kun taksilupien määrä perustuu tarveharkintaan, Kujala kertoo.


* Tässä nyt menee kyllä komeasti päin /$€ttä... Logiikka jossa pitäisi saada lisää tarjontaa että saataisiin taksaa alas että saataisiin lisää tuloja ja parempaa kannattavuutta on jokseenkin outo. Ainakin meidän markkinaolosuhteissa ja väestömäärällä. Se pitää paikkaansa ettei taksoja kannata laskea koska silloin tarvitsisi ajaa enemmän kyytejä. Hintojen 50% lasku (joka on utopiaa) ei toisi 50% lisää asiakkaita. 20% lasku ei toisi lisää kyytejä saman verran. Näitä on itse asiassa kokeiltu hieman eri tavalla vaan. Se olisi kuitenkin muuttuneissa oloissa MINIMITARVE. Joku 10% tuottomarginaali joka on aika lähellä nykyistä tilannetta voisi pörssissä keinotellessa miljoonien ollessa kyseessä olla OK, mutta nyt puhutaan nappikaupoista. Sen takia jokainen menetetty prosentti voi olla kohtalokas. Juurikin puhutaan tämmöisestä parturi-kampaamosta tai suutarista tai yhden kahden auton taksiyrityksestä. Ja mitä sitten jos Kajon tarjoaa palveluita hintaan 100 mutta Cajon hintaan 99. Saarikankaan Paappa nauraa kuitenkin kiikkustuolissaan. Joka tapauksessa. Ja rouva B. pääsee Yhtiöhallitukseen nostamaan kokouspalkkioita.

Nuo ensin mainitut pikkuyrittäjät (ovat semmoisia tai ei :lol: ) sitten taas ¨voivat¨ korottaa tai laskea hintoja joustavasti tarvittaessa ja kyetessään vaikka kokeiluluontoisesti. Autoja tuskin tarvittaisiin oleellisesti enemmän koska Helsingissäkin käyttöaste liikkunee n. 50% tienoilla tunneissa laskettuna. Maalla voi olla jotain pienempää. Toisaalta miksi ajaa kaksi kyytiä kympillä jos voi ajaa yhden kahdella? Ensimmäisestä vaihtoehdosta ei voitto ainakaan kasva.

Kapasiteetin rakentaminen Kujalan näkökulmasta on vain ja ainoastaan lähinnä tuohon 600+400 miljoonan pottiin paremmin käsiksi pääsemiseen. Kakun uusijako. Kavereiden avittamana. Kajonillahan ei juurikaan takseja edes ole vaan pikkubusseja jotka toimivat joukkoliikenneluvilla. Kajon on myös yrittänyt kimppakyytikuljetuksia Helsingin keskustasta näillä yöaikaan ennalta määritetyillä hinnoilla tietyiltä paikoilta lähtien. Ei ole ottanut tulta alleen, miksiköhän? Olisiko keskiverto TAKSIasiakkaalle samantekevää maksaako se taksi Kehä-I:n lähiöön 20+ € sen sijaan että kierrellään pitkin lähiöitä kolme varttia hintaan 10€? Tai taksi otetaan että tiedetään että perillä ollaan silloin ja silloin? Vai oliko Kajonin markkinointi vain epäonnistunutta, etunoja liian pysty, automäärä liian pieni, tarjous liian huono...? Vai oliko vaan niin ettei kiinnostanut tarpeeksi montaa? Vai oliko vaan niin että markkinat ovat julmetun pienet?

(Moni maksaisi nykyistä HUOMATTAVASTI (20-100%) enemmänkin jos auton saanti heti nokan eteen kadulle astumalla pahimpaan ruuhka-aikaan pahimmassa juhlaväen hornankattilassa olisi taattu, tai vaikka vähän jonottamallakin. Ja onhan se mahdollista nytkin! Ota puhelinnumero joltain kuljettajalta illalla ja soita tai tekstaa tai whatsappaa kun olet kotiin lähdössä. Tai joku muu tapa jolla tavoitat miellyttävän kuljettajan jos viralliset konstit eivät kiinnosta. Mittaritaksalla pääset kotiin ja lyöt tippiä kouraan. KUNNOLLA, jos kuulut niihin joilla ei ole siitä kiinni. Tai ainakin kykyjesi mukaan, sitä arvostetaan ihan eleenä, vaikka tiedetään ettei tuolla loputtomasti riitä lompakossa syvyyttä. Tai ainakin joustat sen haun kanssa niin, että kuljettaja ei laita kymmeniä minuutteja tyhjänä ajamiseen vain noutaakseen pa opiskelijan jostain. Varmasti saat sen kyydin, mutta täytyy muistaa että se kuljettaja on saattanut hylätä MONTA ajotarjousta ja ajanut monen asiakkaan OHI viikon tuotavimpina tunteina VAIN hakeakseen SINUT. Mitä jos markkinoisitkin itseäsi joskus?! 30€ kyydistä 10€ tippi tämmöisessä täsmänoutotapauksessa alkaa lähentelemään noloa... Uunoimmat luulevat olevansa ihan priima-asiakas ilman tippiäkin... ¨Saihan tuo kolmenkympin kyydin helposti...¨ )

Ja tuo kapasiteetin rakentaminen näillä markkinoilla, niin hienolta kuin se kuullostaakin, on bullshittiä. Kujala rakentaisi kapasiteettia lähinnä Kajonlähtöisesti pyrkien ottamaan lähes ennallaan pysyvästä kakusta isomman siivun itselleen. Mikä on tietenkin oikea lähtökohta bisnestoiminnassa, mutta valehtelemalla ja poliittisia suhteita käyttäen arveluttavaa kun jotkut toiset joutuvat maksumiehiksi ja pahimmillaan ASIAKASKUNNAN eriarvoistuminen kasvaa.


Hän ihmettelee ely-keskuksen tapaa jakaa taksilupia vain niille henkilöille, joilla ei ole yhtään taksilupaa ennestään. –Se on käytännön tosiasia, että yhden auton autoilijalla ei ole mitään resursseja kehittää mitään uutta tälle markkinalle. Tämän vuoksi esimerkiksi digitalisaation hyödyntämisessä muusta talouselämästä ja ulkomaisista kilpailijoista jälkeen. Käsittääkseni alaa ollaan suojelemassa hengiltä, Kujala kertoo viitaten Uber-kyytipalveluun.


* Bullshittiä! Kujala tietää aivan hyvin, että nykyään joka toinen vuosi lupia jaetaan ensisijaisesti uusille yrittäjille ja joka toinen jo luvan omaaville. Kaksi lupaa taskussa ei nykyään takaa itse ajamattomalle isännälle edes toimeentuloa vaan tarvitaan joko perämettää, oikea työ tai varakas frouva. Se on sitten eri juttu miksi jollain on enemmän lupia kuin mitä pystyy itse ajamaan, näitäkin mielipiteitä on. Tai pitäisikö ajamattomalla ollenkaan olla lupaa. Toki lähes poikkeuksetta yrittäjä on joskus ajanut, pitkäänkin, mutta siirtynyt muihin hommiin. Missä sitten menee raja näissä asioissa niin sanotuista isältä pojalle tai yrittäjältä leskelle jne. tapahtuvissa yrityssiirroissa on myös eri juttunsa. Kovasen ¨hoitoluvista¨ puhumattakaan. Tällä jokatoinenvuosi systeemillä nimenomaan pyritään auttamaan kasvupyrkimyksiä, mutta mihin ne kaikki autot mahtuisivat jos Kajonkin saisi mielinmäärin niitä TAKSEJA kadulle työntää. Lisäksi vuodet joilla Helsingissäkin renkinä ajaen on voinut oman luvan jonottamalla saada ovat karanneet käsistä. Kauan se oli kymmenen tienoilla, mutta nyt voidaan tarvita 15! Semmoinen erikoinen ilmiö on tosin astunut kuvaan ettei kaikki riittävät vuodet ajaneet edes hae omaa lupaa vaikka meinaakin alalla jatkaa. Epävarmuus tulevaisuudesta pelottaa. Eli kun astut Helsingissä uuden taksiyrittäjän kyytiin niin voit olla aika varma että se jotain tietää ja osaa. Se on melkoisen pitkä kisällin paikka... Ja samalla vain pari vuotta aikaisemmin rengiksi ryhtynyt on voinut olla jo vuosia pitempään oman luvan haltija. Ja kaikki on mennyt niin kuin on säädetty.

Isojakin firmoja toki tarvitaan, ei siinä mitään, mutta tuommoiset Kajonin joskus esittämät sadat uudet autot pelkästään heillä.... Lisäksi ovat luvanneet kouluttaa vaikka jokaisen pakolaiskeskuksen asukin TAKSINkuljettajaksi. Tarvinneeko avata enemmän kun mainitsen vain että samalla esittivät mm. kielitaitovaatimusten lieventämistä... Ja koko ajan painotetaan että sitten alkaa säästöä yhteiskunnalle syntymään. Kuitenkin satoihin autoihin kuskit ja verot päälle niin mistä tuo säästö otetaan. No kyllä mä oikeastaan tiedän... Tulee mieleen menneitten vuosisatojen laivaliikenne Atlantin yli. Nyt se on Välimerellä. Puuvillan hinta on laskussa pojat!

Voisi kuvitella, että monopoli olisi alan yritysten etu, koska hintoja voidaan silloin pitää korkeammalla. Kujala tyrmää tämän kuvitelman.
–Väitän, että tämä on tullut tiensä päähän. Se johtaa siihen, että autojen käyttöasteet ovat älyttömän matalia. Kun taksi esimerkiksi vie asiakkaan Kirkkonummelta Helsinkiin,
sillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin ajaa tyhjänä takaisin Kirkkonummelle. Asiakkaat maksavat sen hinnoissa, hän toteaa.
Kujalan mielestä ”Suomessa taksilla ajaminen alkaa olla järjettömän kallista”.
–Kukaan ei aja takseilla omalla rahallaan kuin viimeisessä hädässä, ja taas ensi vuonna vähätkin ajot ovat vielä kalliimpia, hän sanoo.



* Tämä kuuluu sarjaan ikuisuuskysymykset. Toki tuottavuus kärsii jos ¨ei ole muuta mahdollisuutta kuin ajaa tyhjänä takaisin...¨ Paitsi että on! Vaikkapa Helsingin taksi saa jäädä Vantaan tai Espoon MILLE TAHANSA TYHJÄLLE taksiasemalle milloin vain. Lisäksi saa ajaa minkä tahansa Kirkkonummen (tai päinvastoin) taksiaseman ohi katsoakseen onko siellä ihmisiä tarpeessa. Asiakkan ohi ei tarvitse IKINÄ missään ajaa, vaikka varsinkin yleisönosastoissa tätä pidetään käytäntönä. Onko sitten järkeä siinä, että kaikki pikku hiljaa kerääntyisivät Helsinkiin ja sen keskustaan on eri juttu. Lisäksi erillaisten tilaisuuksien, laivojen tulon, lentokenttäruuhkien jne. ajaksi joku taksiasema saatetaan julistaa vapaasti liikennöitäväksi. Lisäksi on nuo satamat ja monet muut asemat ovat normaalistikin naapurikunnan taksin kohdalta käytettävissä niin, että saa ajaa siihen vielä viidenneksi tai kymmenenneksikin. Läheskään aina vaan ei voi saada kyytiä juuri sinne mistä se seuraava heti kohta irtoaa. Se kyllä nostaa hintaa, mutta ei niin paljoa kuin yleensä arvellaan. Eli sisältyy taksaan. Takavuosina pikkujouluaikaan on Espoo/Vantaa/Helsinki laitettu yön tunneiksi (01:00-05:00?) vapaaseen keskinäiseen liikennöintiin. Paitsi parina kolmena viime pikkujouluna; omat autot ovat riittäneet oikein hyvin. Tulisiko tästä päätellä, että tuommoista tarvetta ei juurikaan olisi ¨normaalioloissa¨? Joskus olen kuullut että alueen yhtenäistäminen toisi n. 10% edun kun ei ajeltaisi edestakaisin omalle alueelle. Eli jonkun verran tarvetta liioitellaan kai joskus? Mutta tämä edellyttäisi laitteiden yhtenäistämistä (varauksella) ja lakimuutoksia eikä todennäköisesti näkyisi juuri mitenkään edes täysin säädellyillä markkinoilla.

Onkohan missään maailmassa semmoista seutua jossa on 600 000 asukasta ja yksi puhelinnumero, + lukuisat muut tilaustavat, johon voi soittaa saadakseen kyydin? Näin on Helsingin ja Lähitaksin osalta.

Tuottavuus taas on pudonnut koska a) alkoholin käyttö on pudonnut (firmojen juhlat, baareissa käyminen, nuorison asenteiden muutos sekä opiskelijoiden työtilaisuuksien väheneminen jne. ovat vähentäneet myös pärräystä. b) ostovoima kansalaisilla alkaa olemaan huonoa luokkaa ja YT-neuvottelut pyörivät kolme kertaa vuodessa. c) taksien määrä ei ole vastaavasti pienentynyt vaan jopa lisääntynyt. Se on nyt vuosituhannenvaihteen huippuvuosien luokkaa ja vähän isompikin vaikka tulot junnaavat paikallaan jo ties kuinka monetta vuotta. Samalla Helsingissä kuljettajapula on nyt lähes olematon ja samalla tavalla ahkerampana raitilla oleminen ei tuo enää tulosta varsinkin kun jo vuosia ¨vuoroton auto¨ on saanut jäädä tolpalle odottamaan asiakkaita. Näitä on sitten hiljaisinakin hetkinä tietyillä tolpilla 25-100% takseista vaikka mitään tarvetta ei ole! Tästä taas ala saa syyttää myös itseään koska huippuvuosina mustasukkaisesti valvottiin asiaa vaikka kiirettä olisi ollut ja kuljettajapula pahimmillaan. Oli siellä muutakin kuten auki revitty, extra ruuhkainen keskusta monena vuonna jne. Eli alasta riippumattomat toimitusvaikeudet. Uusimpana nyt keskustan ajokiellot ja katujen sulkemiset, etenkin silloin kun jotain erityistä tapahtuu niin alkaa tuntumaan

Taksiliitolla ei ole ollut Kujalan mukaan tarvetta eikä halua luoda erilaista prosessia, koska tähän asti on pärjätty.
Hänen mukaansa muutama isompi toimija haluaa purkaa sääntelyä alalla. Kujala kertoo arvostavansa Taksiliitossa jäsenistön hyväksi tehtyä työtä, mutta korosta,
että sääntelyn purkamisen tarpeesta ei olla jäsenistön kesken yksimielisiä.
–Suomessa on kaksi toimialaa, jota säädellään tarveharkintaisin perustein. Ensimmäinen on apteekkilupajärjestelmä ja toinen on taksilupajärjestelmä.
Kaikki ymmärtävät, mitä erityispiirteitä apteekkitoimintaan liittyy. En ole tavannut vielä ketään, joka ymmärtäisi sen, miksi taksitoiminta olisi sellaista,
että täyttämällä tietyt osaamisedellytykset ja tietyt yrittäjille asetettavat kriteerit, ihan niin kuin muillakin toimialoilla, ei voisi rajoittamatta harjoittaa, Kujala sanoo.


* Tämä taas ei ole kuin mielipidekysymys. Ei ole oikeaa kaiken kattavaa toimintamallia jossa ei ole sekä haitoja ja hyötyjä. Uber ei kuulu ainakaan toistaiseksi tähän mitenkään. Muutenkin Kujala puhuu nyt lähinnä samassa asemassa olevista ¨muutamasta toimijasta¨
hyvin samaan sävyyn kuin vapautusta huutavat lakimiehet taksin takapenkillä ¨meren rannalla isoissa taloissa asuvista taksi-isännistä¨ mutta hönöpäissään kertovat kyllä tietävänsä koska edustavat yhtä tämmöistä... :DD Sen voin kuitenkin luvata aivan 99-varmasti että hinnat eivät laske kuin keplottelun kautta tai kulurakennetta raskaasti muokkaamalla. Eli verotusta. Kaikki taksia halvempi henkilökyyditys on tuettua toimintaa, harmaata taloutta tai täysin yksityistä eikä kaikki sekään.


Anne Bernerin (kesk.) johtama liikenne- ja viestintäministeriö tekee parhaillaan isoa uudistusta keräämällä liikennettä ja sen palveluita koskevat lait liikennekaareksi.
Berner on sanonut, että taksiliikenteen sääntelyä aiotaan vapauttaa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Vossikat

#87

Viesti Mika »

Tuo yllä oleva DJ:n viesti on tiukkaa asiaa. Nyt nuo siinäkin ennakoidut muutokset ovat toteutumassa. Se jää nähtäväksi, mitä hyötyä tai haittaa tästä on asiakkaille.
Taksiliitto ei ole yhtä vakuuttunut hintojen laskusta.

– Hän on varmasti joissakin tapauksissa oikeassa, mutta yhtä varmasti myös toisaalla väärässä. Missään, missä on markkinat avattu, hinnat eivät ole sääntelyn jälkeen kategorisesti laskeneet, toteaa liiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.

Hän uskoo hintojen vaihtelevan suuresti paikan ja ajankohdan mukaan.

– Helsingissä on vesisateella paljon kysyntää, mutta auringonpaisteella taas ei. Hinnat voivat vaihdella myös perinteisten ruuhkapiikkien, kuten pikkujoulujen, vuodenvaihteen ja vapun, aikaan.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Vossikat

#88

Viesti Mika »

Tämä oli odotettavissa. Tuosta saattaa avautua melkoinen tulvaportti, jos niitä kuljettajia tosiaan on satoja, kuten Uber kertoo.
Helsingin hovioikeus tuomitsi kaksi Uber-kuljettajaa taksiliikenteen luvattomasta harjoittamisesta sakkoihin. Kuljetuspalkkiot tuomittiin valtiolle menetetyiksi.

Kuljettajat ovat taksimyllerryksen koekaniineita. Monta kymmentä ihmisiä odottaa parasta aikaa selvyyttä siitä, saavatko he syytteen luvattomasta taksiliikenteen harjoittamisesta.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Fubarbarian
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1332
Lauteille: Lokakuu 2007

Vossikat

#89

Viesti Fubarbarian »

Jäätävää pashkaa tämä taksien sääntelyn vapauttaminen, DJ kyllä todisti väkevästi.
A suspicious mind is a healthy mind
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Vossikat

#90

Viesti Dojon Jäykin »

No niin...

Kokonaisuutenahan tämä meinaa nyt uusia keskuksia ja monia puhelinnumeroita.
Kun yksinkertainen malli ei kaikille kelvannut, periaatteen takia lähinnä, niin nyt sitten mennään silleen Ruotsin malliin että osa nykyisistä autoilijoista pysyy entisessä kyydinvälityksessä, osa perustaa uusia systeemejä kenties selvitäkseen halvemmalla(?), osa ajaa villinä tai kenties jopa siihen Uberiin ja useampiin vastaaviin jopa samanaikaisesti kuuluen.

Kajon, Kovanen ja vastaavat tai uudet vastaavat saavat nyt kasvaa rajattomasti. Tarvettahan ei varsinaisesti ole, jo nyt autojen määrä asukasmäärään nähden varsinkin Helsingissä, ei välttämättä kuitenkaan naapureissa, on epäterve. Aika paljon siirrytään yksi mies yksi auto systeemiin. Tämähän tarkoittaa autoa kohden lasketun tuoton pienenemistä ja yksittäisen auton baanalla olon lähes puolittuvan. Ellei sitten mahdollisteta vuokra-auto periaatetta jossa autot makaavat tallissa ja kuski maksaa tietyn hinnan, vaikka 12 tunnista ja pitää mitä voittoa jää polttoaineiden ja vuokran jälkeen, itsellään. Eikä sekään välttämättä sijoitusauton voittoprosenttia kasvata, nimellisesti autoja toki on saatavana. Toki juuri nämä yksityiset yrittäjät edelleen pääasiassa siis jotain kautta liittoutuvat vaikka nykyisen HTD:n kautta jne. Näin se menee pitkälti Taxi Stockholmilla ja vastaavilla luotettavilla yhtiöillä. Ihan kaikki vaan eivät kelpaa mukaan tunnettuihin ja luotettaviin yhtiöihin. Berneriä ei huoleta oikeaan monopoliin siirtyminen ja hintojen ja kustannusten tosiasiallinen nousu, kavereita kun ovat. Ootteko huomanneet, että Ladylla on kytköksiä...?

Sitä hintojen laskua ei siis tule pitkässä juoksussa. Mikään muu kuin toiveajattelu markkinatalouden ihmevoimista ei tätä ajatusta tue. Ja syy on tosiaan hämmästyttävän yksinkertainen: kulurakenne säilyy jotensakin entisellään, mutta rahaa eli käytännössä lähtöjä maksavan asiakkaan kanssa ei kerry entiseen malliin autoa kohti jos palveluntarjoajien määrää kasvaa kymmeniä prosentteja. Tarjonta ei todellakaan tule kasvattamaan kysyntää tässä nyt. Samalla tietenkin astuu kuvaan ne tavallisen taksinkäyttäjän hintaneuvottelut joka ainoan kyydin alkuun. Tätä on tutkimuksissa toivonut äärimmäisen harva asiakas, samalla kuitenkin osa haluaa sen vapautuksen, mutta hinnat ei siihen kuuluisi... Mutta siihen senyt sitten menee kun hintasäännelty, alle markkinahinnan oleva taksa koettiin joskus kalliiksi. Se yhteisistä varoista maksettu 400 miljoonan euron potti tietenkin kilpailutetaan vuosittain kuntien toimesta vaikkapa koulukyytien osalta. Aivan niin kuin on tehty tähänkin asti. Miten tuo sitten toteutetaan epäsäännöllisissä KELA-kyydeissä on arvoitus. Ehkä se digitalisaatio hoitaa sen reaaliajassa joskus tulevaisuudessa, huutokaupalla. Mehän tiedetään, että halvin tarjous on aina paras ja luotettavin...


Mitkä nyt sitten ovat hyödyt Matti Meikäläiselle asiakkaana tästä kaikesta? Semmoisia ei kyllä varsinaisesti tule olemaan! Miksikö? No siitä yksinkertaisesta syystä että koko uudistuksen lähtökohtana ei hetkeäkään ole ollut yksittäisen kansalaisen ¨etu¨. Sitä on käytetty vain asialla ratsastamiseen lupaamalla hyvin epämääräisiä asioita ihan ministeriön äänellä ja Kajonin Kujala sitten on soittanut omaa torveaan puhumalla varmasti todeksi tietämiään asioita hieman vääristäen, vaikkapa esimerkiksi Kajonin reisille mennyt kimppakyyti kokeilu Helsingissä. Toki hän ei tuolloin toimitusjohtajana ollut, mutta samaa rataa jatketaan kun kuitenkin se oma ¨etunoja¨ ei toiminut ja ¨innovatiivisten¨ juttujen luominen estetään. Ja nyt kuitenkin puhutaan lähinnä pikkubussipuolen toimijasta. Taksina ilmeisesti toimittaisiin lähempänä hunajapurkkia.

Haitat sen sijaan ovat selvät: Hintaneuvottelut varsinkin kun autoja ei ole jonossa juuri siellä missä itse on kyydin tarpeessa.(Jostain syystä muuten markkinatalous kuulemma on tähän asti toiminut parhaiten jos tolpalla on 10 hintasäännösteltyä autoa vapaana koko ajan kuin jos siinä olisi vain yksi tai kaksi autoa vapaana jatkuvasti. Itse en ymmärrä kuluttajan kannalta eroa. Yksi auto tolpalla jatkuvasti saatavana kun pystyy hoitamaan samat tarpeet kuin ne kymmenenkin, jos ymmärrätte... Ahaa, kaikki ei ymmärtäneet... Enemmän on...enemmän...eli paremmin)

Miten sitten käy syrjäseutujen taksin saatavuuden ja etenkin yöpäivystyksien. Todennäköisesti erittäin huonosti koska mikään ministeriön toimi ei tule ammattimaista toimintaa pelastamaan. (Tuetut ¨kokeilut¨ ja ¨työllistämispoliittiset¨ toimenpiteet erikseen. Käytännössä helposti kalliimpia kokonaisuutena). Näin kävi Ruotsissa ja näitä maailman pelastajia markkinaliberaaleja se ei kiinnosta pätkään niin kuin ei kiinnosta suuria toimijoitakaan. Moni taksi-isäntä siellä maalla on jo huokaissut helpotuksesta, ei tarvitse kopilla odottaa yöllä tyhjää tai hakua 20km päästä että paikallinen juoppo pääsee kotiinsa velaksi kahden km päähän Heinäkrouvista. KELA-kyydit ajetaan kuitenkin aamulla ja päivällä ja niistähän se tulo siellä pääasiallisesti on tullut tähän asti. Sitten jos niitä uusia potinjakajia paikoitellen ilmaantuu niin toiminnan voi ajaa alaskin, tappiolla ei kannata eikä tarvitse tehdä. Kumma vaan että kukaan eikä mikään ole tähän päivään mennessä onnistunut kehittämään halvempaa tapaa näitä hoitaa.

Olen aikaisemminkin sanonut että kaikissa systeemeissä on hyvät ja huonot puolensa. Niin tässäkin varmaan tulee olemaan. Nyt ainakin ehkä tulee selviytymään se asia, että kaikki toimivat samoilla peliehdoilla. Koskee nimenomaan tapaus Uberia joka vaikuttaa olevan vastatuulessa. Edelleen toistaiseksi taksit kuitenkin maksavat autoveroa ainoana henkilökuljetuksiin käytettynä kuljetusvälineenä ja yksi uhka lisää on ehkä jos ja kun rajoja poistetaan mitä, ketä, ja millaisia lasteja vaikkapa paketti ja kuorma-autoiksi rekisteröidyt, siis ei taksit, saavat ja voivat kuljettaa jatkossa. Joissain näistä vaikkapa vakuutusmaksut voivat olla eri luokassa vaikka ajaisivat käytännössä samoja asiakkaita ja tarpeita. Lisäksi on jo esitetty arvioita harmaan talouden lisääntymisestä tästä johtuen. Nähtäväksi jää.

Olisiko itse taksiala voinut tehdä jotain toisin että vanha systeemi olisi säilynyt? Käytännössähän pks ja varsinkin Helsinki on se kuva mikä taksista monilla on ja jopa alaa koskevat lait tunnutaan sanelevan sen mukaan. Päin vastoin kuin monesti luullaan moni alalla toimiva on jopa toivonut vapauttamista koska se sisältäisi myös hintakaton poistamisen. ¨Taksipulahan¨ vuosituhannen vaihteessa oli enemmänkin kuljettajapulaa! Muilla aloilla oli runsaasti töitä tarjolla, jos ei aina niin merkittävästi paremmilla ansioilla niin ainakin miellyttävimmillä aikatauluilla ja elämän rytmillä. Kuitenkin oli krooninen taksipula se mistä moni puhui ja asian niin koki. Kun sitten IT-kupla puhkesi alkoi työvoimaa löytyä mutta kyydin tarve taas vastaavasti väheni. Eli mennään vähän äärimmäisyydestä toiseen. Nyt sitten viime vuosina lisääntyneet lisäkoulutusvelvoitteet kustannuksineen ja vaikkapa poliisien ja palomiesten kiellot ajaa taksia vapaapäivinään sekä opiskelijoilta hieman karannut kustannustaso tulla ja pysyä alalla on ollut pieni haaste ainakin yövuoroihin. Nämä koulutukset viiden vuoden välein ovat nyt niitä valtiovallan keksimiä hankaluuksia työvoiman saamisessa ja pitämisessä, moni silloin tällöin ajava on antanut lupansa vanhentua koska ei halua maksaa ei melkein mistään ansaitakseen vähän ekstraa silloin tällöin.

Yksi puhelinnumero josta sai auton tilattua ja niillä kaikilla oli se sama taksa koettiin monopolina ja kartellina.
Se ei ollutkaan tilaamisen helppoutta ja ennustettavia kustannuksia vaikka mitään muuta palvelua samaan hintaan varsinkaan yöllä et saanut niin edullisesti. Siis vaikkapa ikkunan korjaajaa, putkimiestä, parturia kello 03:00....
Samana iltana oli kapakassa palanut kenties satanen+ niin kyyti 17€ Kehä-I tuntumaan 04:30 oli julkeaa ryöstöä, joidenkin mielestä. Lisäksi kun yöllä lähtömaksu on korkeahko verrattuna vertailukelpoisiin maihin, aiheutui tuosta negatiivista mielikuvaa. Ihan sama vaikka muualla olisi loppusumma sama tai kalliimpi. Mielikuva muodostetaan ensimmäisten sekuntien aikana ihmisistä ja hinnoista. Ja varsinkin Tallinnan hintatasosta... Nyt yölähtötaksa on pysynyt samana kolmisen vuotta. Valtiovallan jäykkä prosenttikaava vaan otettiin vastaan kun kerta rahaa oli tarjolla! Tuo yölähdön kalleushan on ollut perinteisesti se isoin valitus. Ilmeiseti korotusta ei ole tullut nimenomaan taksiliiton toiveesta, varmasti en tiedä. Muutoinhan laki on velvoittanut valtiovallan seuraamaan alan kustannuskehitystä ja nostamaan taksoja tarvittaessa. Liitto on tehnyt omat laskelmat ja virkakoneisto omansa ja usein on sinne lähemmäs byrokratian summaa päädytty tai sinne puolivälin tienoille. Prosentti on sitten lisätty kaikkiin maksuihin tasaisesti. Virhe se minun mielestäni on ollut jo 15 vuotta. Yleisönosastoissa tätä taksantarkistusta on tietävien joukossa kutsuttu saunaillaksi kestityksineen...


Samaan aikaan sitten yleisö tapansa mukaan haluaa keskenään ja yksittäisellä tasolla ristiriitaisia asioita:

¨-Navigaattori vie perille kyllä, kuka vaan voi ajaa, ei oo rakettitiedettä...¨

¨-...tu! Eksä tiedä missä on Piilokuja?! Oot ajanu kolme kuukautta! Eiks ne opeta mitään siellä kurssilla?! Miten sä oot päässy kuskiks?!¨

¨-Saa...na! ettekste vois Vappuyönä velottaa 50€ Töölöön, 100€ kehälle ja 150€ naapurikuntiin niin mä saisin heti taksin kun tuo muu porukka kävelisi sinne Haagaan tai Lauttasaareen. Nyt tarttee jonottaa...¨


¨-Miten teidän kilometritaksat voi olla tommosia kun meillä rekkapuolellakin on vaan... Niin no, tuleehan meille kilometrejä 700 eikä 300 päivässä. Ja paluulasti...¨

¨- Mä en ymmärrä miten taksit tulee toimeen tuolla km-taksalla kun meillä raskaassa liikenteessä...
No eihän se verottaja tietenkään tiedä ihan kaikkea...¨
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 24 kurkkijaa