Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Vossikat

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Oletko ajanut taksia työksesi?

Kyllä, renkinä päätyökseni
3
8%
Kyllä, omistajana päätyökseni
0
Ei ääniä
Kyllä, ajoittain renkinä
1
3%
Olen harkinnut tai harkitsen asiaa
4
11%
En ole
30
79%
 
Ääniä yhteensä: 38

Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Vossikat

#61

Viesti Dojon Jäykin »

Viimeisin kannanotto ministeriöstä rinnastaa Uberkuljettajan työntekijään. Vieläpä taksityöntekijään. Eikä pelkästään renkiin vaan lupa pitäisi olla ihan ELYn myöntämä. Eli niin sanotut ¨kikat¨ tai ¨keinot¨. http://www.lvm.fi/tiedote/4433801/minis ... taksiluvan
Tämä on tainnut nyt pelottaa joko ajajat kotiin ja/tai Uberinkin ilmeisesti vetämään POP-palvelun pois Suomessa. Nyt näyttäisi jäljellä olevan vain Black-palvelu. Palvelu joka ylittää hinnallaan tavallisen taksin. Tuo minimiveloitus on jo sen verran korkea että halvempia tai samanhintaisia kyytejä ajanee Helsingissäkin taksi päivässä useita.
Kuva

Kuva

Melko erikoista oli POPissa se, että se oli mukamas sharing pohjaista. Esimerkiksi eräs kuljettaja oli lehtijutussa saannut kyydin keskustasta Serenaan ja sieltä heti takaisin keskustaa kohti. Kiva kun sattui juuri olemaan matkalla näihin paikkoihin samaan aikaan kun jollain muullakin oli tarvetta, että saatiin käyttökustannuksia jaettua...

Rahalla saa, on saannut tähänkin asti melko samanlaista palvelua kuin Black,
ilman että kymmeniä prosentteja menee jonnekin Uudelle mantereelle
tai ties mihin. Limousine serviceksi ja muiksi niitä on nimitelty.
Ja raha ei todellakaan ole autossa liikkunut. Yksi Uberin ¨keksinnöistä¨.

Ulkomaalaiset jonkin verran käyttävät mm. kenttäkyydeissä, nettitilauksena ja monesti jonkun välitysfirman kautta. Eli kyllä euroja maasta lähtee ilman Uberiakin. Kotimainen asiakaskunta ei taida riittää kovin pitkälle näissä paremmissa kyydityksissä.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Vossikat

#62

Viesti Mika »

Suharit ovat ottamassa selkävoittoa Kelasta.
EU-tuomioistuimen torstaina antaman ratkaisun perusteella Turun seudun invataksit ry. on ottamassa Kelasta voiton taksien Kela-tilausten välityspalvelua koskevassa kiistassa.

Riita juontaa juurensa vuoteen 2011, jolloin Kela siirtyi säästösyistä taksimatkojen suorakorvausjärjestelmään ja myönsi taksinvälityspalvelunsa Suomen Taksiliiton jäsenyrityksille ilman kilpailutusta. Siitä lähtien esimerkiksi Varsinais-Suomessa Kela-tilaukset on välittänyt yksinoikeudella Lounais-Suomen Taxidata.

EU-tuomioistuimen mukaan Kelan ja Suomen Taksiliiton välinen runkosopimus sekä Kelan ja seitsemän alueellisen taksiyhtiön väliset sopimukset sähköisestä suorakorvausmenettelystä muodostavat sellaisen sopimuskokonaisuuden, joka olisi pitänyt EU-lainsäädännön mukaan kilpailuttaa.
Kela jäämässä raastuvassa alakynteen taksiyrittäjiä vastaan - Kotimaa - Turun Sanomat
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/773144 ... ia vastaan" onclick="window.open(this.href);return false;
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Vossikat

#63

Viesti Mika »

Heh, somekansa on reagoinut.
Helsingin poliisin kehotus paljastaa kyytipalvelu Uberin laskuun työskentelevät kuljettajat viranomaisille on poikinut voimakkaan vastareaktion sosiaalisessa mediassa.

Lyhytviestipalvelu Twitterissä kymmenet käyttäjät ovat hämmästelleet poliisin neuvoa.

Käyttäjiä ihmetyttää muun muassa se, miksi poliisi ei ole tiedottanut kehotuksestaan laajemmin ja toisaalta se, miksi Uber-kuljettajiin reagoidaan näin voimakkaasti.

Samalla osa Twitter-käyttäjistä on alkanut raportoida someen taksien tekemät laittomuudet, kuten ylinopeudet.

Laittomuuksista on soitettu yleiseen hätänumeroon 112 poliisin kehotusta noudattaen.

Riita Uberista repesi lauantaina, kun Helsingin poliisi tviittasi, että ”Uber-kuskeista tulee tehdä ilmoitus poliisille”.

– Akuuteissa tilanteissa soitto hätäkeskukseen, poliisi kehotti Twitterissä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 11223
Lauteille: Kesäkuu 2008

Vossikat

#64

Viesti Jorge »

Hätäkeskukseen..... Aivan uskomatonta skeidaa, että kansalaisia ja hätäkeskusta yritetään valjastaa taksilupavahdeiksi.
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Vossikat

#65

Viesti Dojon Jäykin »

Ajatella! Ja vielä poliisin toimesta.
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Vossikat

#66

Viesti Dojon Jäykin »

Mika kirjoitti: Heh, somekansa on reagoinut.
Helsingin poliisin kehotus paljastaa kyytipalvelu Uberin laskuun työskentelevät kuljettajat viranomaisille on poikinut voimakkaan vastareaktion sosiaalisessa mediassa.

Lyhytviestipalvelu Twitterissä kymmenet käyttäjät ovat hämmästelleet poliisin neuvoa.

Käyttäjiä ihmetyttää muun muassa se, miksi poliisi ei ole tiedottanut kehotuksestaan laajemmin ja toisaalta se, miksi Uber-kuljettajiin reagoidaan näin voimakkaasti.

Samalla osa Twitter-käyttäjistä on alkanut raportoida someen taksien tekemät laittomuudet, kuten ylinopeudet.

Laittomuuksista on soitettu yleiseen hätänumeroon 112 poliisin kehotusta noudattaen.

Riita Uberista repesi lauantaina, kun Helsingin poliisi tviittasi, että ”Uber-kuskeista tulee tehdä ilmoitus poliisille”.

– Akuuteissa tilanteissa soitto hätäkeskukseen, poliisi kehotti Twitterissä.
Nyt sitten ollaan vedetty vähän takaisin...

Mutta somekansa kun on sitä mitä se on niin se myöskin kätevästi niputtaa vaikkapa ylinopeuden ja verojen kiertämisen samaan kasaan. Jos vielä samoilta henkilöiltä alkaa tulemaan päivittäin useita soittoja vihjaillen mahdollisista rattijuopumuksista tai sitten niistä ylinopeuksista niin pitäisin sitä jo hätäkeskuksen toiminnan häiritsemisenä. Näiltä tulisi ottaa iPhonet pois!

Kaikki Uber-touhu ei toki välttämättä ole verojen välttelyä, mutta naiivia olisi uskoa tästä paljoa poikettavan Suomessa. Joku jopa on luullut, että Uber-kyydistä saatu kuitti tarkoitaa että verot hoidetaan. Jos siinä kuitissa on alv-tunnus niin mahdollisuudet toki ovat jo aika suuret. Laittakaapa kuvia jos sellaisen käteenne saatte. Jos siitä taas puuttuu joitain nyt tarkasti vaadituista tiedoista niin siitähän rapsahtaa sakkoa! Että kuvaa vaan nettiin!

Mutta kaiken kaikkiaan poliisilta vähän huono esiintulo.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Vossikat

#67

Viesti MtJ »

Tuossa yyberissä rikotaan mun ymmärtääkseni myös taksiliikennelakia suoraan, koska kuskeilla ei ole lupia touhuun.

Se on eri asia sitten, että taksilaki saattaa jo olla aikansa elänyt ja vanhentunut (sen happaneminen lie alkoi silloin, kun ekat navigaattorit ilmestyivät ja mätänemistila jatkuu edelleen).

On tavallaan väärin luvan hankkineita takseja kohtaan, ellei yyberiä rangaista. Kyse on kuitenkin luvan vaativasta touhusta, tarkoittaa siis sitä, että kaikilla ammatinharjoittajilla pitäisi se taksilupa olla. Ymmärrän taksikuskien ärsyyntymisen tältä kannalta ihan täysin. Tuskin se taksiautoilijan luvan suorittaminen ihan niin herkkua on, ettei se nostaisi eripuraa, kun toiset kyyditsevät ilman lupia asiakkaita.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Vossikat

#68

Viesti Point »

Taksi-ala taitaa olla niitä harvoja säädeltyjä aloja, jotka haluavat lisää säätelyä. Mutta eikös se ole tyypillinen suomalainen ratkaisu? Jos huomataan ongelma, niin sitä pyritään ratkaisemaan kielloin, rajoituksin tai vähintään sanktioiden avulla...
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Vossikat

#69

Viesti Dojon Jäykin »

Yksittäisellä kuljettajalla voi olla minimissään vaikkapa se ¨ammattiajolupa¨.
Black-kyydeille taisi Uber vaatia myös taksilupaa. Kysymys kuuluu kannattaako
molempien omistajan liittyä Uberiin kun jo maksaa muualle välityspalkkioita ja laitevuokria.
Uberin prosentti päälle ei ole mikään pikku summa. Mitään tuosta Uberin ottamasta ei sitten jää Suomeen. Ei tätä tarvitse kuin Uberin rahoittajat. Vaikka jossain päin maailmaa Uber on saattanut tuoda kuljetuspalveluita sinne missä niitä ei ole ollut niin useimmissa meihin verrattavissa maissa kyse on vain markkinahäiriköstä.

Aika huolestuttavaa on netistä lukea että ¨se joka halvimmalla tuottaa saa rahani¨. Hyvältähän se alkuun näyttää... Samat kirjoittajat saattavat oikeasti luulla että Uber tilittää jotain muutakin kuin kuljettajan provision, siis vero- eläke- yms. maksuja. Joku tätä yleisönosastossa jankkasi. Lähes poikkeuksetta uskoisin näiden henkilöiden olevan nuoria ja täysin tietämättömiä miten järjestynyt yhteiskunta pyörii ja tuottaa palvelunsa. Kun ei kiinnosta. Ei siinä mitään epäselvää ole etteikö valtio tulisi tähän puuttumaan. Nyt on vielä tullut ilmi, että Uberin niin sanotut kuljettajien taustojen tarkistamisetkin ovat olleet mitä sattuu. Josta päästäänkin seuraavaan.

Uberin tiedotus ja toimintamalli on kyllä selkeästi osoittanut merkkejä harhautusliikkeistä ja kusetuksestakin. Esimerkkinä ¨viranomaisiin ollan oltu yhteydessä¨ mutta nyt sitten kuitenkin tutkitaan laillisuutta. Alkukoulutuksessa uusille kuljettajille Uberin edustaja ei edes ole kertonut nimeään. Jonkun mielestä merkityksetöntä, mutta mun silmissäni käsittämätöntä. Kertoo jotain bisneksestä ja/tai sen mallista. Jos tämmöinen työnteon malli menee läpi Suomessa niin en mä ainakaan näe mitään syytä maksaa veroja. Sharingista tässä ei ole kyse, sen pitäisi olla jo tässä vaiheessa selvää. Työn suorittajat kokevat olevansa jopa työsuhteessa, Uber kokee olevansa vain applikaation tuottaja.

Kivahan se olisi saada taksi- ravintola- kampaamo- ja muissa palveluissa hintoja edullisemmaksi.
Idioottien aloja kaikki! Saat painaa pitkää päivää ja ainoa joka rikastuu on valtio. Ei palvelun tuottaja välitä maksaako se palvelu 20€ vai 30€ kunhan saa sen saman toimeentulon.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Vossikat

#70

Viesti Lasse Candé »

Eihän tuossa sääntelyn haluamisessa ole mitään outoa. Tilanne lienee vastaavampi vaikkapa opettajien ammattiliiton pyrkimyksessä suosia päteviä opettajia kuin vaikkapa vertaus johonkin ravintola-alaan josta huudellaan vapaamman meiningin perään. Tai samastuu erinäisiin monopoleihin ja kartelleihin.

Mitä tuohon ylinopeuden ja lupajutun niputtamiseen tulee, mielestäni niputus on oleellisin osin kohdillaan: Lakirikkomukset ilmoitetaan. Toki eri lakia rikotaan.

Niin kauan kuin juttu on laiton, pitää laittomuuteen tietenkin lain ylläpitäjien puuttua. Samassa toivottaisin varsin ilomielin suuremman kilpailun tervetulleeksi myös taksialalle. Niin, varmaan ketjussa jo tullut esiin, mutta onko taksialalla siis mitään muuta kilpailua kuin muiden joukkoliikennejutskien kanssa? Toimijoitahan on, mutta asiakkaan näkökulmasta näyttää varsin standardoidulta, melkein kuin olisi vain jokin monopoli nimeltä "Taksi".
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Vossikat

#71

Viesti Dojon Jäykin »

Sääntelyn nykyisistä perusteluista isoimpia lienee taksipalveluiden ympärivuorokautinen saatavuus koko maassa. Ruotsissa tämä ei ole enää toteutunut yli 20 vuoteen. Sääntelyn purkaminen ei ole kai missään halventanut hintoja, en löydä esimerkkiä semmoisesta. Saatavuus hetkittäin on voinut parantua, palvelun laatuun voisi kuvitella tulevan lisää kirjavuutta niin kuin kalustoonkin. Jokainen enemmän ulkomailla taksin kyydissä istunut ei ole voinnut välttyä niiltä kolisevilta ja haisevilta, loppuun ajetuilta autoilta. Semmoisessakin ihme maassa kuin Sveitsissä on aivan uskomatonta kalustoa liikkeellä, syitä osaan vain arvailla, mutta en usko syyn olevan pihiydessä. Joku mättää jos kilometritaksa on yli kaksi euroa ja autot välillä mitä sattuu.

Joskus kirjoitin erehdyksessä taksien olevan ainoa ammattiliikenteessä käytettävä ajoneuvo joka maksaa autoveroa. Oikea termi olisi ollut ammattimaisessa henkilöliikenteessä käytettävä ajoneuvo. Maksimihinta Suomessa on toki aina se veloitettava hinta, mutta tämähän on hintasäädelty. Ei siis markkinahinta joka olisi 100% varmuudella keskimäärin kymmeniä prosentteja kalliimpi. Tässä sääntely/kilpailu/liberalismi -Wikin määritelmä:
Kuva
Lyhyesti:
¨Jos hallitus määrää markkinahintaa alhaisemman hinnan, tarjonta vähenee ja kysyntä kasvaa. Tuotetta ei riitä kaikille.¨

Jos siis taksa olisi vapaa ja yrittäminen säännöstelemätöntä tarjonta lisääntyisi, mutta matkat kallistuisivat. Mistä kukaan liberaali-vapauttaja voi tempaista tähän väliin hintasäännöstelyä? Absurdia! Ja miten voidaan palvelua väittää kalliiksi jos se on alle markkinahinnan? Miksi juuri henkilökuljetuksissa pitäisi olla hintakatto kun ei sitä ole muillakaan? Siis näillä partureilla, suutareilla... Lisäksi: miksi mä en pääse parturiin 03:00 jos mä niin haluan. Ja vaikka pääsisin niin tuskin hinta olisi vain pari euroa kalliimpi kuin päivällä. V...tun DDR! Sitten astuisi kuvaan tämä suurten toimijoiden esiin marssi josta olen aikaisemmin kirjoittanut. Tämä on juurikin Ruotsissa tapahtunut. Siinä on hyvät ja huonot puolensa. Ison, paljon kerralla ja usein tilaavan asiakkaan kannalta voisi olla hyvä, yksittäisen satunnaisen matkaajan kannalta yhdentekevää tai huonompikin. Oltaisiin kuitenkin paljon, paljon lähempänä oikeaa kartellia tai monopolia kuin mitä nyt ollaan meillä.

Enkä mä edelleenkään niputtaisi 10km/h ylinopeutta samaan kastiin Uberin tonnien pimeän bisneksen pyörittämisen kanssa. Semmoinen joka ei ikinä ylitä katua punaisella tai suojatien vierestä soitelkoon sitten... Pizzeria veroja kiertäessään tuskin vaarantaa kenenkään terveyttä ja laillisia oikeuksia. Uber rikkoo ja riskeeraa lähes kaikkien kanssaan asioivien, varsinkin ¨työntekijöidensä¨ oikeuksia.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Vossikat

#72

Viesti Lasse Candé »

Oho. Vähän on asiaa mietitty! :peukku:
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Vossikat

#73

Viesti Dojon Jäykin »

Palataanpa tähän ¨suuruuden ekonomiaan¨ tai bisneksen kaappaamiseen,
varsinkin mitä tulee yhteiskunnan maksamiin ajoihin.

Täysin puskista tullut ja täysin vailla eduskuntakokemusta oleva uusi
liikenneministeri Anne Berner joka oli Perheyritysten Liiton puheenjohtaja
joitakin aikoja on antanut lausuntoja. Samaisessa liitossa vaikuttaa kovasti eräs Heikki Kovanen.
Kuva

Samaisen Kovasen tunnemme myös perheyrityksestä:
Kuva

Olenko aivan vainoharhainen jos sanon nykyisen ministerin ja perheyrittäjä HK:n joskus jutelleen
Heikin bisneksen tulevaisuudesta? Olenko aivan hakoteillä jos hieman epäilen ministerin Bernerin puhuvan asioista joihin ei ole kerennyt perehtymään tai saa hieman puolueellista tietoa?


Yhteenveto;

Säädellyillä markkinoilla ei voi kasvaa tai se on vaikeaa varsinkin jos potti joka on jaossa ei kasva. Ja joka siis ei ole edes markkinahintainen vaan alle. Pitää yrittää vaikka päästä joltain toiselta puolelta samaan pottiin käsiksi, ei siis vaikka Kovanen takseilla koska kaikki on jo hyödynnetty, vaan Kovanen kuljetuspalveluilla. Sitten kun sieltä ollaan (jo) puolivilungilla osa otettu (myymällä taksiluvalla, toimittamalla joukkoliikenneluvalla) pitäisi päästä vielä lisää miljardipotista vuolemaan.
Tässä astuu Berner kuvaan kaavailemalla digitalisointeja ja sääntelyn purkamisia. Eli lupaamalla yhteiskunnalle säästöjä samaan aikaan kun yhteiskunta itse tekee kovasti töitä tämän saman menoerän kasvattamiseksi. Siis kuntienyhdistelyt, laitoksien lakkauttaminen ja palveluiden siirtäminen. Ja suuret ikäluokat ovat juuri astumassa oikein isoin joukoin käyttämään näitä palveluita, kuljetukset mukaanlukien, siis korvattavat kuljetukset.


Mielenkiintoista on myös Martin Saarikankaan ja etenkin hänen poikansa liikkuminen samoilla kalavesillä. Arvatkaa onko Iso-Maralla painavaa keskusteltavaa...jonkun kanssa...

Toki perheyrittäminen on kunniakasta ja arvostettavaa sekä työllistävää. Jokainen näistä henkilöistä ansaitsee kunnioitusta yrittäjänä ja varmaan henkilönäkin. Oikeasti he kaikki tietävät että kulut eivät pienene vaan kasvavat. Paitsi jos etuisuuksia leikataan oikein kunnolla. Se on ihan matematiikkaa, ei rakettitiedettä. Nyt vaan on ilmennyt pitkäaikaisia rahoitusongelmia joista ei meinata selvitä.
Silti potti kiinnostaa ja tämän takia yksi asiakkaiden eniten arvostamista (tutkittu juttu), taksisysteemeistä ollaan uhraamassa. Samaan aikaan Uberinkaltaisten markkinahäiriköiden annetaan temmeltää ja jopa toivotetaan ministeriön suulla tervetulleeksi. Samalla tehden lovea veronmaksajilta saatavaan kertymään.

Järkyttäväksi lopuksi ¨toimittajan¨ juttu Uberista ja työnvälitysfirman veronkierrosta.
Jos joku ei tajua niin kysyköön jutun luettuaan mikä mättää koko näkemyksessä.
Mä en oikeasti olisi uskonut tason olevan jo näin huono. Tampereeltako tämä on valmistunut?
http://www.taloussanomat.fi/uutiskommen ... os=related
Säädelty taksiala muistaa kertoa kovaan ääneen kyytipalvelu Uberin kyseenalaisuudesta. Omassa pesässäkin on siivottavaa.



14.8.2015 16:05

Heidi Huotilainen

Kyytipalvelu Uber on joutunut niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa taksialan ja viranomaisten silmätikuksi. Taksikuskit ovat protestoineet Uberia vastaan, ja viranomaiset ovat epäilleet kyytipalvelua lainvastaisesta toiminnasta.

Suomessa Taksiliitto vaati heinäkuun alkupuolella viranomaisia puuttumaan luvattomaan ja laittomaan liikenteeseen. Poliisi onkin tutkinut kyytipalvelu Uberin laillisuutta. Lisäksi Taksi Helsinki ohjeisti heinäkuussa taksitarkastajiaan kirjaamaan ylös laittomilta vaikuttavien kuljetusten rekisterinumeroita.

Luvalliset taksikuljettajat ovat näreissään Uberin tunkeutumisesta heidän reviirilleen, ja se on kuulunut. Uber ja sen seuraukset ovat saaneet paljon huomiota mediassa.

Samaan aikaan moni kyytipalvelun käyttäjä on ainakin nettikommenttien perusteella iloinen helposta ja edullisemmasta kyytivaihtoehdosta.

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa

Torstaina Helsingin poliisilta kantautui mielenkiintoinen uutinen. Talousrikostutkinnassa on tutkittu pääkaupunkiseudulla toiminutta taksiyhtiötä, jota epäillään törkeästä veropetoksesta. Yhtiön epäillään maksaneen taksinkuljettajien palkat pimeänä.

Epäillyllä yhtiöllä ei itsellään ole liikennelupia taksiliikenteen harjoittamiseen, mutta se on vuokrannut työvoimaa kymmenille taksiyrittäjille. Suurin osa tutkintaan liittyvistä yli sadasta taksinkuljettajasta on ulkomaalaistaustaisia, ja heidän tietämättömyyttään Suomen laista on käytetty hyväksi.

Rikosvahinkoa on kertynyt poliisin mukaan vähintään 1,5 miljoonaa euroa, ja osan rikoshyödystä kerrotaan saadun takaisin.

Kymmenet taksiyrittäjät ovat siis käyttäneet työvoimaa, joiden palkoista ei ole maksettua senttiäkään veroa. Toki taksiyrittäjät eivät välttämättä ole voineet tietää kuljettajia vuokraavan firman kyseenalaisista palkanmaksutavoista.

Siitä huolimatta lienee huomionarvoista kysyä, kuinka paljon taksikuskeilla varaa huudella Uberin laillisuudesta, kun omastakin joukosta löytyy harmaalle alueelle luokiteltavaa toimintaa?
Kuvake
fudo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 916
Lauteille: Elokuu 2010
Etulaji: Kase Ha Shotokan Ryu

Re: Vossikat

#74

Viesti fudo »

Palautetta taksikuskeille... Henkilökohtaisesti en muista joutuneeni kuuntelemaan asiattomuuksia suomalaisissa takseissa.

http://www.hs.fi/sunnuntai/a1449804703872" onclick="window.open(this.href);return false;
空手に先手なし
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Vossikat

#75

Viesti Dojon Jäykin »

Jos ei viimeistään nyt ala kaikki käsittämään minkälaisesta yrityksestä Uberissa on kyse niin
tämmöiset henkilöt ovat kyllä avun ulottumattomissa. Joutuvat päivittämään ehtoja koska kusetus.

Lyhyesti: Kaikki mitä työntekijöille (jotka siis eivät ole Uberin työntekijöitä koska Uber ei ole työnantaja) aikaisemmin luvattu kääntyykin päinvastaiseksi. Mitään vakuutusta ei Uberin puolesta ole, tarvitaan ¨kaikki lisenssit¨ ja ¨tarvittavat koulutukset¨ plus muut omasta puolesta, että saa jatkaa. Ja tämä ilmoitus on annettu globaalisti!

Siihen toki riittää Uberin puolesta hyväksy-napin painaminen. Kaikki jatkuu ennallaan, vain vastuu ¨siirtyy¨ kuljettajalle. Niinhän se on kyllä ollut tähänkin asti. Lisäksi myönnetään ettei kyse ole jakamisesta. Tämänhän on kuka tahansa voinnut omassa päässään analysoida jos on halunnut näin tehdä. Hype kärsii nyt vähän...

Nyt jos sitten aletaan laskemaan paljonko tämä kaikki maksaisi kuljettajalle vuodessa niin liikutaan useamman tuhannen € summissa (5000- 9000€ ?). Tähän päälle kun Uber vie sen 20% niin aika ahkera saa kuljettaja olla veronsa maksettua ettei mene miinukselle. Sitten vielä Uberkuljettajien työaikaa on vaikea valvoa; pari tuntia aamulla ajossa, oikeisiin töihin konttorille kahdeksaksi tunniksi ja taas pari tuntia Uberin ratissa illalla. Toki ovat ilmeisesti yrittäjiä joita ei sinänsä tuntirajat koske.
Edelliset pari lausetta ovat toki sarkasmia. Taitaa suurin osa kuitenkin tehdä enemmän tai vähemmän kokopäiväisesti ja osa vielä nostaa päälle etuudet kuten työttömyyskorvaukset, ansiosidonnaiset, asumistuet......... Onhan se hyvä että työllistävät itsensä :lol: .

Kaiken huipennuksena Uber Helsinki on ilmoittanut kuskeilleen että jatkakaa niin kuin ennenkin, mikään ei ole muuttunut...



Nyt en onnistu syystä tai toisesta laittamaan Kauppalehteen linkkiä.
Uber iski kovat ehdot kuskeilleen

Kuljetussovellusyhtiö Uberin uusissa sopimusehdoissa ei puhuta enää kyytienjakamisesta, vaan ammattimaisesta toiminnasta lupineen ja vakuutuksineen.





Kalifornialaista Uberia kutsuttiin viime viikkoon asti melko yleisesti ja virheellisesti kyytienjakopalveluksi. Uber lähetti kuitenkin viime torstaina kaikille kuljettajilleen uudet sopimusehdot, joissa ei enää puhuta kyytienjakamisesta, vaan ammattimaisesta toiminnasta, toimiluvista ja vakuutuksista.

Uber päivitti sopimusehtonsa globaalisti kuljettajiensa ja asiakkaidensa kanssa. Suurin muutos asiakkaille oli, että heidän luottokortiltaan voidaan veloittaa esimerkiksi oksennuksen siivouksesta tulleet kulut.

Kuljettajien sopimuksissa muutokset olivat niin suuria, että ainakin Helsingissä Uberin kyytejä ajavista kuljettajista vain ani harva täyttää uusia ehtoja.

Moni heistä ilmeisesti painoi puhelimessaan silti hyväksy-nappia, koska sovellus lakkasi muuten toimimasta, ja elinkeino olisi tyrehtynyt.

Eilen maanantaina Uber-autoja oli normaalisti liikkeellä, ja kyyti saapui keskustassa paikalle muutamassa minuutissa.

Uusissa käyttöehdoissa Uber edellyttää kuljettajilta muun muassa tarvittavia lupia. Sopimuksen tekstin mukaan kuljettajalla on oltava ”kaikki lisenssit, luvat, hyväksynnät ja valtuutukset, jotka soveltuvat sinuun ja jotka ovat välttämättömiä matkustajien kuljetuspalvelujen tarjoamiseksi kolmansille osapuolille alueella”.

Lisäksi Uber edellyttää sopimusehdoissaan kuljettajilta koulutusta: ”olet aina koulutuksen, asiantuntemuksesi ja kokemuksesi puolesta asianmukaisella ja ajantasaisella tasolla kuljetuspalvelujen tarjoamiseksi ammattimaisella tavalla asianmukaisella taidolla, huolellisuudella ja uutteruudella” .




Uber-kuljettajien keskuudessa edellisen on arveltu tarkoittavan sitä, että kuljettajien tulisi hankkia taksikuljettajan pätevyys. Sitä he eivät ole kuitenkaan tehneet.

Uber yrittänee kuitenkin pestä kätensä kaikesta vastuusta, koska se korostaa uusissa asiakkaiden sopimusehdoissa, ettei se myönnä mitään vakuutuksia tai takuita sen kautta tilatuille kyydeille, eikä takaa kyytien laatua tai kuskien soveltuvuutta tai kykyä hoitaa tehtäväänsä.

Uber Helsinki vastasi äskettäin huolestuneiden kuljettajiensa kyselyihin ristiriitaisen hämmentävästi näin: ”Päivitetyillä ehdoilla ei ole vaikutusta siihen kuinka toimit palvelussa tällä hetkellä, ja aiemmin voimassa olleet vaatimukset uberPOP-palvelun suhteen (mukaan lukien vakuutusehdot) eivät muutu.”
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 9 kurkkijaa