Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Vossikat

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Oletko ajanut taksia työksesi?

Kyllä, renkinä päätyökseni
3
8%
Kyllä, omistajana päätyökseni
0
Ei ääniä
Kyllä, ajoittain renkinä
1
3%
Olen harkinnut tai harkitsen asiaa
4
11%
En ole
30
79%
 
Ääniä yhteensä: 38

Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Vossikat

#46

Viesti Dojon Jäykin »

bodyguard kirjoitti: Sekin olettamus on aika pieleen että Suomesta tulisi yhtäkkiä joku banaanivaltio taksien suhteen jos kilpailua avattaisiin. Esim. täällä on kilpailusta huolimatta ihan selvät säännöt takseille, määritetyt maksimitaksat jne. Ei tarvitse käydä hintaneuvottelua takseissa tai muutakaan. Ainoa mikä on niin jonkun taksifirmojen takseilla vaan pääsee halvemmalla ja toiset velottavat sen lakisääteisen maksimitaksan.... ....Joissakin paikoissa ei uskalla edes olutta tilata ennenkuin varmistaa hinnan mutta jostainsyystä Suomessa uskaltaa vaikka sekin ala on vapaa.
Missä päin sitä nyt sitten vaikutetaan?

Ei varmaankaan aiheuta kauheita tunnekuohuja jos se olut yleensä on maksanut 2€, mutta jossain toisessa paikassa 4€. Sen sijaan jos kenttämatka taksilla olisi totuttu saamaan kolmellakympillä ja joku yrittäisi veloittaa 60€, niin naama voisi vääntyä vähän...

Se vapauttaminen aiheuttaisi muutamaksi vuodeksi villin tilan jossa vaarana olisi että suuret yhtiöt pyrkisivät, vaikka tappiolla, valtaamaan markkinoita. Rautalangasta: pienet, yhden auton yrittäjät nauttisivat vapaudestaan juuri niin kauan kuin laskujen maksaminen onnistuisi. Tuo aika ei olisi kovin pitkä. Tolpallehan et saisi mennä jos et kuulu johonkin isoon rinkiin joka nuo paikat on maksanut ja varannut. Olisit melkolailla ¨omien asiakkaiden¨ varassa, markkinoisit itseäsi parhaimman mukaan asiakkaillesi. Sitten kun ne pienet olisi kuristettu pois häiritsemästä olisi aika sanella hinnat. Ei voi olla täysin vapautettua systeemiä jossa myyjä ei voi pyytää hintaa mitä lystää.
Myöskään keskiverto palvelusuorituksen taso ei todennäköisesti ainakaan nousisi.

Samoiten samaan mihin ennen tarvittiin 1000 taksia ja 2000 kuljettajaa, tarvittaisiin 2000 autoa ja
2000 kuljettajaa. Autot eivät olisi yhtä tehokkaassa käytössä. Toki voit liittyä ja perustaa muiden pienyrittäjien kanssa oman välityskeskuksen. Käytännössä ero nykyiseen olisi melko pieni. Nyt pääkaupunkiseudun kahden takseja välittävän keskuksen tilalla olisi sitten vaikka viisitoista keskusta ja puhelinnumeroa. Asiakkaan hyöty olisi kyseenalainen tai ainakin minimaalinen. Pienissä keskuksissa on toki hyviäkin puolia, pystyisivät ehkä keskittymään asiakkaaseen yksilöllisemmin.
Sitten voisi käydä niinkin että kaikki 50 autoa ovat varattuja...

Suurin ongelma olisi kuitenkin se, ettei asiakkaita olisi autojen lisääntymistä vastaavasti enemmän. Ne olisivat myös ajossa miten haluaisivat. Ei muuten ongelma, mutta hiljaisempina hetkinä ja etenkin huonommilla markkina-alueilla et saisi autoa ollenkaan. Luitko uutisen jonka mukaan Suomen taksit saivat alkaa ajamaan Ruotsin pohjoisosissa kyytejä? http://www.kauppalehti.fi/omayritys/tak ... 1205183487
Vapautus tyhjensi Pohjois-Ruotsin takseista. Kun ei kannata niin ei kannata. Miksi yhteiskunta osallistuisi mitenkään paikallisten huoliin tukiaisin tai jotain? Sääntelyn aikaan ongelmaa ei ollut.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Vossikat

#47

Viesti Mika »

Kuulostaa ihan mielenkiintoiselta. Jos tämä yritys rantautuu, luuletteko asiakkaita riittävän?
Yhdysvalloissa huomiota kerännyt Uber-yksityistaksipalvelu on laajenemassa Pohjoismaihin. Yhtiö on aloittanut jo testiajot Tukholmassa ja asiasta kertovan Arctic Startupin mukaan rekrytoimassa työntekijöitä myös Helsinkiin.

Uber perustuu älypuhelinsovellukseen, joka on yhdistetty käyttäjän luottokorttitietoihin.

Kun käyttäjä haluaa kyydin, täytyy hänen vain avata sovellus, joka gps-tiedon perusteella kertoo lähimmän auton etäisyyden käyttäjästä. Mikäli auto on käyttäjän mielestä riittävän lähellä, voi kyydin varata sovelluksella. Ja määränpäässä riittää, että astuu ulos autosta, sillä laskutus hoituu automaattisesti.

Kyydit hoidetaan luksustason autoilla, mikä lienee osa Uberin houkutusta.

Yhtiö on useissa kaupungeissa joutunut myös kiistoihin perinteisten taksiyritysten kanssa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Vossikat

#48

Viesti Dojon Jäykin »

Tuohan ei sitten ole taksi, vaan joku muu joka pyrkii samoille apajille ilman samoja velvoitteita.

Tätä harjoitti muutama vuosi sitten kuorma-autoiksi rekisteröidyillä tilahässäköillä eräs hra Orava. Koko viritys perustui siihen ettei viisaat lainsäätäjät olleet edes tulleet ajatelleeksi jonkun keksivän kuorma-autoilla henkilökyytejä alkavan ajamaan. Siinä sitten viidelle rekisteröidyissä ajoneuvoissa oli kahdeksan-kymmenen henkeä kyydissä välillä.

Tuommoisia ¨luksusautoja¨ löytyy kyllä nyt jo ajoon, mutta meillä markkinat ovat hyvin pienet. Uutta tässä on tuo laskutustapa. Näissä ¨paremmissa kyydeissä¨ on juurikin oleellista ettei raha liiku ajon aikana. Eli homma toimii laskutuksella. Missään tapauksessa ei kannata luulla, että tuo palvelu tulisi kilpailemaan hinnalla. Ihmettelisin jos joku voisi edes pääkaupunkiseudulla laittaa isomman autoarmadan liikkeelle kannattavasti.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Vossikat

#49

Viesti Mika »

Luulisinkin aika monen ajelevan taksia sivutyönään tai esim. opiskeluaikoinaan.
Taksiliitto on ollut huolissaan kuljettajapulasta. Kuljettajakursseille riittää väkeä, mutta vaihtuvuus on suurta eikä kuljettajanpukilla viihdytä pitkään.

– Kuljettajista on edelleen pulaa. Ongelma on se, että tuoreet kuljettajat eivät jää alalle. Tilanne on kuitenkin parempi kuin edellisen noususuhdanteen aikaan, Säynäjoki sanoo
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Vossikat

#50

Viesti Point »

Vuorotyön ja asiakaspalvelutyön henkinen rankkuus varmaan yllättää jotkut, jotka ajattelevat, että taksi-kuskin hommiin riittää, että "osaa ja tykkää ajaa"
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Vossikat

#51

Viesti Mika »

Kilpailu kolkuttaa. Tai sitten ei kolkuta.
Kyytipalveluja tarjoava Uber on laajentamassa toimintansa Suomeen ja hakee jo kolmea työntekijää. Ilmoitusten perusteella startup-yhtiö aikoo aloittaa liiketoiminnan Helsingissä.

Tieto tulee Taksiliiton toimitusjohtajalle Lauri Säynäjoelle uutena, sillä hän ei ole kuullut, että yhtiö hakisi ainakaan omaa liikennelupaa.

Hakuilmoituksissa Uber etsi johtoa: maajohtajaa, toiminta- ja logistiikkapäällikköä sekä yhteisöpalveluista vastaavaa henkilöä. Tiedossa ei ole, suunnitteleeko se myös omien autojen käyttöön ottamista vai vain teknologia myymistä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Jörri
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 426
Lauteille: Joulukuu 2013
Etulaji: Taekwondo

Vossikat

#52

Viesti Jörri »

No niin, hevosmies sitten ajatteli heti oikeaa vossikkaa ja juu sellaista olen ajanut. Hevosen ja kärryn omistivat muut joten kai se sitten renkinä ajoa oli? brushteeth
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Vossikat

#53

Viesti DeusVult »

Aina kun luen tämän ketjun nimen, kuvittelen kuulevani kavioiden kopsumista katua vasten: glog-glog glog-glog glog-glog glog-glog...
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Vossikat

#54

Viesti Mika »

Onhan näissä aina puolensa ja puolensa.
Taksiliiton jäsenilleen teettämän kyselyn mukaan 33 % taksiyrittäjistä ostaa taksiautonsa tulevaisuudessa kustannussyistä Suomen ulkopuolelta, jos pienen taksikaluston verohuojennus poistuu. Lisäksi lähes 25 % vastaajista vaihtaisi taksiautonsa uuteen aikaisempaa harvemmin.

– Suomalaisten työllisyyttä tulisi tukea kaikin keinoin, lyhytkatseisen veropolitiikan sijaan tulisi tarkastella laajempia seurauksia, sanoo toimitusjohtaja Säynäjoki.

Taksiliiton mukaan taksikaluston tulisi olla linja-autokaluston tapaan täysin verotonta, jotta julkisen liikenteen kokonaisuuden voitaisiin taata toimivan parhaalla mahdollisella tavalla.

Pahimmillaan autoverohuojennuksen menetys saattaa liiton mukaan johtaa maaseudulla ja muilla sellaisilla alueilla joilla kannattavuus on jo ennestään heikko, "kamelin selän katkeamiseen ja taksitoiminnan lopettamiseen".
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Vossikat

#55

Viesti Mika »

Kuva
Perjantaina liikenteeseen ilmestynyt avoautotaksi oli kompastua byrokratian jalkoihin jo heti ensimmäisenä liikennöintipäivänään.

– Taksitarkastaja pyysi Asema-aukiolla minua poistumaan, ei pelkästään taksitolpalta, vaan koko taksiliikenteestä, kuvailee taksiyrittäjä Hannu Laine perjantain ja lauantain välisen yön tapahtumia.

Laineen mukaan taksitarkastaja perusteli poistumiskäskyä sillä, että avoauto ei ole lain mukaan taksiliikenteeseen sopiva, sillä sen taksikyltti ei ole auton katolla.


:smt037
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Vossikat

#56

Viesti Mika »

Uber jatkaa markkinoiden haastamista.
Kyytipalveluyhtiö Uber on laajentamassa uudelle osa-alueelle. Yhtiö testaa voisiko myös ostosten kotiinkuljetuspalvelu toimia jakamistalouden periaatteilla.

Uberin avulla käytännössä kuka tahansa ajokortin ja auton omistava voi ryhtyvän taksin kilpailijaksi. Jatkossa Uber-kuskin ei ole pakko kuljettaa ihmisiä, sillä palvelun kautta myös ostokset ja paketit voivat kulkea ovelta ovelle.

Uutta, testivaiheessa olevaa palveluaan yhtiö kutsuu nimellä Uber Corner Store. Aluksi kuriiripalvelu toimii Washington DC:n alueella muutaman viikon. Jos kuriiripalvelu saa tarpeeksi suuren suosion, sen tarjoamista jatketaan.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Vossikat

#57

Viesti Mika »

Nyt Uber on sitten rantautumassa Suomeenkin. Tästä voi kehkeytyä vielä mielenkiintoisia tilanteita. Otsikot ainakin ovat varmoja.
Uber tuo Suomeen kaksi eri palvelua. Pop-nimisen kyydinvälityspalvelun matkat ovat 40 prosenttia halvempia kuin tavalliset taksimatkat, kertoo yhtiössä Pohjoismaiden markkinoista vastaava pääjohtaja Jo Bertram HS:lle.

Uusi palvelu herättää varmasti vastustusta taksiyrittäjissä, sillä Uberin mukaan Pop-palvelun kuljettajilla ei ole taksilupaa. Lain mukaan taksitoiminta vaatii luvan, ja lain rikkomisesta voidaan tuomita sakkoihin.

Bertram kertoo, että yhtiö on käynyt alustavia keskusteluja palvelun luonteesta suomalaisten viranomaisten kanssa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Vossikat

#58

Viesti Dojon Jäykin »

Totuushan on ettei tuommoisesta 40% halvemmasta kyydistä makseta mitään veroja minnekkään.
Taloudellinen mahdottomuus. Ikiliikkujakin on sitten hollilla kai tämän suorittajalla.

Uber nyt sitten lupaa kahta asiaa: tavallista taksia kalliimpia kyytejä suurinpiirtein samanlaisella kalustolla (ja oikeilla ammattiajoluvan omaavilla kuljettajilla) sekä tavallista taksia halvempia kyytejä semmoisten henkilöiden suorittamina joilla ei lupaa ole ja kenties eivät semmoista voisi edes saada. Tämä on kuitenkin Suomessa lain vaatima juttu. Tietenkin kun ei tarvitse hintavia kyydinvälityslaitteita keskuksineen ja vakuutuksista ei tarvitse välittää, älkää luulko että tavallinen kasko- ja liikennevakuutus nyt riittää, saa kuluissa säästettyä jonkun 5-10 000€ vuodessa.

Mutta ainakin tuon jälkimmäisen kyydityksen tulee torppaamaan verottaja. Sitten jos jotain sattuu niin vastuukysymykset menevät mielenkiintoisiksi. Miksi vakuutusyhtiö korvaisi murto-osan maksavalle täydellä summalla kun toiminta on ammattimaista ja vaatimukset ja maksut täten aivan eri tasolla? Lisäksi nykyään pakollisen viiden vuoden välein suoritettavan jatkokoulutuksenkin voi jättää suorittamatta tietenkin. Ja paljolta muultakin ¨oikeilta kuljettajilta ja firmoilta¨ vaadittavilta säästyy.

Sitten nämä paremmat kyydit. Meinaavat siis veloittaa selkeästi enemmän kuin laki sallii! Onko joku valmis maksamaan? Taksikyytinähän näitä markkinoidaan. Ja semmoisen hinnalle nykyinen hintasääntely asettaa katon. Tilausajona niitä ei voi myydä koska tilaus- tai limousine ajosta tulee olla mukana autossa sopimuspaperit. Siis kyyti pitää olla tilattu enemmän kuin minuutteja aikaisemmin. Näitä kyllä suorittavat tavallisetkin taksit, kyltti pois ja tupla hinta.... Ja firman toimialana tulee olla myös tilausajot, ei pelkkää taksikyydintää. Mutta asiakas tietää aina, yleensä ainakin, mitä on tilannut. Yleensä siksi, että eräs suuri helsinkiläinen yhtiö on agitoinnut hotellien respoja tilaamaan autoja heiltä ja jos respa kysyy: ¨Nyt on kaikki (Oikean Firman) taksit varattuja, mutta käykö limousine...?¨, niin eipä välttämättä asiakas samalla tajua tilanneensa kyytiä joka maksaaakin sitten hieman enemmän. Parin vuoden takaa esimerkki itsenäisyyspäivältä: Hotelli Marski - Presidentin linna 75€, muistaakseni. Matkaa noin 500 metriä. Lehdissä oli juttua. Hotellin tytöt ja pojat tietenkin palkitaan tilausten mukaan...

Ja maineen menetys on aina Helsingin taksien, ei puliveivaavan tunnetun taksiyhtiön. Sama yhtiö sitten toki saattaa laittaa joukkoliikenneluvalla toimivia autoja asiakkita hakemaan vaikka tilaus on tehty taksille. Mitäpä väliä asiakkaalle sillä on jos hinta on sama ja auton kyljessä Oikea Nimi. Näin kasvaa yrittäjän kapasiteetti kun oikeita lupia ei saa mielin määrin vaikka autoja liikkeessä pidettäisiinkin mielin määrin, siis silloinkin kun vuoroa ei ole ja ¨virallinen¨ keskus ei sille kyytiä välitä.

Ihan eri juttu sitten on miten nämä söisivät tavallisen, velvollisuuksitaan huolehtivan taksiyrittäjän kannattavuutta. Näihin velvollisuuksinhan kuuluu myös päivystäminen silloin kun se ei tuota. Näin etenkin maaseudulla.

Naurettaavahan tässä on se, että nykyistä systeemiä haukutaan Neuvostosääntelyksi, vaikka NL:ssä jokainen auto oli taksi tarvittaessa. Tähän ollaan kuitenkin astumassa, ¨Neuvostosysteemiin¨.
Ja sitten jotkut vaativat lisää laatua ja kuskeille parempaa paikallistuntemusta. Toteutuuko tällä? Ei. Jotkut taas kertovat navigaattoreiden ja muun nykytekniikan auttavan uunompaakin kuskia tarpeeksi. Toteutuuko tällä? Ei. Sen kuskin pitäisi ymmärtää suomea ja vähän maan tapojakin. Ja maksaa veroja.
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 2

Vossikat

#59

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Mä kyllä nostan vilpittömästi hattua uberin ansaintalogikan kehittäneille heeboille. Koska kyseessä on ulkomainen netissä toimiva yritys niin heidän ei tarvitse pahemmin välittää sen enempää paikallisista veroista kuin säännöksistäkään. Asiakas maksaa palvelusta suoraan netin kautta uberille ja he puolestaan tilittävät osan maksuista takaisin kuljettajille. Tuo lanseeraminenkin oli ihqn röyhkeä!

Se poppoo mitä luupää ei ymmärrä alkuunkaan on uberille pestautuneet kuljettajat. Ilman lupia ajavat ottavat riskin saada syytteen ja ne jolla on lupa ottavat riskin menettää sen. Ei se ole uber joka ottaa riskin rikkomalla mahdollisesti suomen lakia.

Gotta love it!

:smt003
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Vossikat

#60

Viesti Dojon Jäykin »

Liikenneministeriö(Kokoomus) on jo innostunut asiasta, lakia vaan eivät harmikseen kerkeä säätämään ja muuttamaan.
Mä kerron myöhemmin näistä taustoista, Kokoomuksesta, entisestä ja nykyisestäkin liikenneministeristä ja vaikka Isosta Marasta ja muiden Isojen Poikien mahdollisista juonitteluista satojen miljoonien potin kaappaamiseksi...

Ministeriön virkamies taas toteaa uutisissa ¨Oikeudessa se ratkeaa lopullisesti mikä on laillista...¨,
noin vapaasti lainaten. Mutta kuvitellaanpa tilanne jossa oikeasti ammattiajoluvan omistava tai
semmoisen ensi kuussa saava alkaa ajamaan pop-up uberiä. Mitä lakeja rikotaan tai edes halutaan valvoa sitten. Toteaako taas poliisi odottavansa lain tarkennuksia ja uusia ohjeita... Seuraavan kaksi vuotta siis.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 24 kurkkijaa