Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kokkaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Osaatko kokata?

Olen mies ja kyllä osaan, hyvinkin
58
41%
Olen mies ja osaan jonkin verran
46
33%
Olen mies ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
10
7%
Olen mies ja osaan tehdä voikkarin
8
6%
Olen nainen ja kyllä osaan, hyvinkin
13
9%
Olen nainen ja osaan jonkin verran
4
3%
Olen nainen ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
1
1%
Olen nainen ja osaan tehdä voikkarin
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 140

Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kokkaaminen

#181

Viesti Jorge »

Mika kirjoitti: . Maksoin kahdesta surkeasta ja pienestä juustolätystä (ei muita täytteitä!) eli blinistä kympin. :lol:
No ei kympillä (EUR) monessakaan ravintolassa saa kuin sen halvimman alkuruoan, mutta jos se oli laadultaan surkea, niin ei se hinta silloin kohdallaan ole.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 60
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#182

Viesti Mika »

Siis kymppi tuosta lautasesta oli selvän ylihintainen. Sen lisäksi samalla hinnalla sai huomattavan täyteläisimpiä (liha)blinejä. Ne kaksi lettua olivat pieniä ja niissä oli vain hitusellinen juustoa päällä. Ei sellainen ole kuin parin euron arvoinen missään ravintolassa.

Muistinpas väärin: hinta olikin 11,90 euroa.
Blinit

Kanalla ja sienillä................................................................11,90€

Juustolla ........................................................................... 11,90€

Pekonilla ja juustolla...........................................................11,90€
Lohella ja tuorejuustolla......................................................11,90€

Kirjolohimätitäytteellä ....................................................... 13,90€
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kokkaaminen

#183

Viesti Jorge »

No joo, onhan tuo tietenkin fail, jos saman annoksen (samanhintaiset) eri versiot poikkeavat täysin toisistaan sen suhteen, mitä sillä rahalla saa.
Kuvake
Disturbed
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 753
Lauteille: Lokakuu 2011
Paikkakunta: Europa

Kokkaaminen

#184

Viesti Disturbed »

Point kirjoitti:
AlexMachine kirjoitti:
Disturbed kirjoitti: Rahaa tulee aina säästeltyä eri kohteisiin, on ase säästöjä, koneenosa säästöjä ym. mutta voisi joku kerta säästää pariin ravintolareissuunkin...

Onneksi viimevuosina on hieman terveyskin alkanut enemmän kiinnostamaan, dieetti myös. Tosin ruokavalioni on silti täysin hanurista, mutta edes pikku-pikkuhiljaa tulee parempaan käännyttyä.
Hienoa. Ruokavaliolla on yllättävän iso merkitys jaksamiseen, virkeyteen ja mielialaan. Sitä paitsi syöminen on hauskaa kun ruoka on hyvää.
Muistinko oiken että vaikutit jossain Seinäjoen lähistöllä? Voisit joskus kokeilla Juurella nimistä ravintolaa. Bistro tyyppinen ravintola jossa laatu on kohdallaan, mutta hinnat eivät ole ihan fine dining tasoa.

Niin.. Itse olen huomannut, että parhaimman vaikutuksen sekä fyysisesti että psyykkisesti saa, kun 5-6 päivää viikossa syö terveellisesti/on dietillä, mutta kerta viikossa tekee itse jotain hyvää/käy ulkona syömässä.


Ulkona syömiseen kannattaa käyttää hyväkseen näitä grouponeiden/facedealin yms tarjouksia..

Nyt vaikka Tampereelle daamin kanssa syömään edullisesti :)

http://www.groupon.fi/deals/tampere/rav ... 1/36181323" onclick="window.open(this.href);return false;



VR:lläkin on tarjous, että Seinäjoelta pääsee Tampereelle 9 €:llä..

Edit: linkki
Kiitän, laitettu muistiin!
There is no peace, no release, no cure for this disease
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 60
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#185

Viesti Mika »

Pavut viettävät nyt yön kattilassa. Oletteko kuitenkin kokeilleet jättää tuon vaiheen väliin kuivattujen papujen kanssa?
First, I cooked three pots of beans: one soaked overnight, one quick-soaked (brought to a boil and left to sit, covered for one hour), and one simply covered with boiling water. To each pot I added a hunk of salt pork, some sliced onion and a bit of garlic. I simmered them slowly on top of the stove, covered.

The two soaked beans did cook more quickly than the unsoaked -- they were finished in about 1 hour and 15 minutes, as opposed to two hours. But when I sampled them, the extra 45 minutes paid off. The two pots of soaked beans were pallid compared to the unsoaked (though the long-soaked were better than the quick-soaked). The unsoaked beans had a noticeably deeper flavor; they were firmer to the bite, and they did not break up as much in cooking.

Then came the ultimate test. I sat down with a big bowl of the cooked unsoaked beans (after a little refrying with bacon and a handful of grated Monterey Jack cheese) and ate lunch. I waited, half expecting to blow up like a balloon (as a precaution, I did this test at home, alone). Nothing untoward happened.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Kokkaaminen

#186

Viesti MikkeM »

Ne voi myös keittää, ja jättää liottamisen väliin.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 60
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#187

Viesti Mika »

Näin olen lukuisista lähteistä lukenut. Ihmettelenkin kovasti, miksi Evira (!) kertoo toisin.
Kuivattuja papuja käytettäessä tulee puolestaan aina noudattaa seuraavia yleisiä käsittelyohjeita: 1) kaikkien papujen liottaminen yön yli (vähintään 12 tuntia) ja huuhteleminen sekä 2) keittäminen vähintään puoli tuntia tai tarvittaessa pitempäänkin. Tämän käsittelyn jälkeen papuja voi turvallisesti nauttia salaateissa, keitoissa, padoissa ja muissa ruoissa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
f-e
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 391
Lauteille: Kesäkuu 2005

Kokkaaminen

#188

Viesti f-e »

Se varmaan vähän riippuu että keneltä kysyy. Ruokatoimittaja kertoo miten saa mielestään maukkaimman ruoan ja solubiologi taas että miten vältytään myrkytykseltä. Tuo lektiini, mitä löytyy eriävissä määrissä pavuissa, tekee kai melko pahaa jälkeä suolistolle: http://www.plosone.org/article/info:doi ... ne.0000687. Olen ymmärtänyt että riittävä keittäminen poistaisi suurimman osan siitä, mutta itse ainakin liotan myös varmuuden vuoksi jos teen papuruokia, herkkävatsainen kun olen.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 60
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#189

Viesti Mika »

Frey :reunion:

Mutta onko noista myrkytyksistä ihan faktatietoa?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
f-e
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 391
Lauteille: Kesäkuu 2005

Kokkaaminen

#190

Viesti f-e »

No moro :D

En ole ihan varman millaista faktaa kaipaat, kun en tosiaan ole kovin perehtynyt asiaan, mutta tässä esim. FDA:n näkemys[/linkki] jossa on mainittu muutama isompi puhkeaminen.
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#191

Viesti JariMarjamaa »

Olen mies ja osaan hyvin (omasta mielestä) :)

Uunipadat ovat suosikkeja, varsinkin talvella kun voi leivinuunissa hauduttaa.
Tosin dietillä tullut suosikiksi kanasoosit.
Kanasuikaleita kasviksilla tai kasviksia kanasuikaleilla.

Mutta teen hyviä "texmex/kiinalaista" yms soosia, vaikka täällä toisessa keskustelussa
kritisoitiin, että ei täällä suomessa ole oikeaa "meksikolaista" :)
No mulle se on, ja teen sen hyvin.

Kiitos isälle ja äidille, kun olin koulussa/opistossa. Asuin kotona.
Isä ja äiti oli kokoajan asuntovaunulla.
Mun piti opetella tekemään itse ruokaa :)

Ps. En osaa vieläkään tehdä makaronilaatikkoa brushteeth
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 60
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#192

Viesti Mika »

JariMarjamaa kirjoitti: Mutta teen hyviä "texmex/kiinalaista" yms soosia, vaikka täällä toisessa keskustelussa
kritisoitiin, että ei täällä suomessa ole oikeaa "meksikolaista" :)
No mulle se on, ja teen sen hyvin.
Jos kokkaat kasvisversion ja ilman sipuleita, minähän tulen maistamaan. :D

Frey, tuo ei ihan suoraan kertonut niistä myrkytyksistä, jos papuja ei ole ensin liotettu.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#193

Viesti JariMarjamaa »

Sipuli on namia, mutta jos @Mika olet tulossa, teen vaikka pelkkää kasvismössöä,
vaikkei se ole mun juttu 8-)

Yksi mun speciaaleista on wokkaus.... Teen sitä vain speciaali tapauksissa, koska
"se vie aikaa" .. Eli kasviksia, oikeita, ei pakaste pusseja mitä laitan mun kanasoosiin,
ja lisäksi kanaa...

Mikan kanssa jätetään kanat pois, ja wokataan vain kasvikset ja mausteet :)
Kuvake
f-e
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 391
Lauteille: Kesäkuu 2005

Kokkaaminen

#194

Viesti f-e »

Mika, kuten kirjoitin tuossa aiemminkin, niin luulen että kunhan keittää tarpeeksi, liottamattakin, niin se riittää. Suositukset on varmaan tehty vain vähentääkseen alikypsentämisen riskiä. Jos se kolme-neljä alikypsää papua riittää ruokamyrkytykseen, niin se on ihan tarpeeksi aihetta mulle. Muutaman kerran ruokamyrkytyksen kokeneena, niin se on kyllä ollut kauheimpia kokemuksia ikinä.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 60
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#195

Viesti Mika »

Vielä en tohdi riskeerata, mutta kerron sitten kun olen kokkaillut raakoja papuja. :D

Mutta jännää on silti, että Eviran ja monien kokkien mielipide vaihtelee noin paljon.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 89 kurkkijaa