Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Pankit

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Minkä pankin tai pankkien asiakas olet?

Aktia Säästöpankki
4
3%
Citibank
0
Ei ääniä
Danske Bank
1
1%
DnB NOR Bank
0
Ei ääniä
Handelsbanken
3
3%
Mandatum Pankki
0
Ei ääniä
Nordea
30
26%
Osuuspankki
25
22%
Paikallisosuuspankki (yksi tai useampi)
4
3%
Sampo
12
10%
S-pankki
20
17%
Skandinaviska Enskilda Banken
0
Ei ääniä
Säästöpankki (yksi tai useampi)
5
4%
Tapiola
4
3%
Ålandsbanken
2
2%
Muu, mikä?
6
5%
Minulla ei ole omaa tiliä
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 116

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Pankit

#76

Viesti Mika »

Pari kuukautta sitten Bank Norwegian laski talletuskorkonsa 1,75 prosentista 0,75 prosenttiin. Sen hyöty oli sitten siinä.

Talletussuoja kuitenkin nousee ensi vuoden alusta. Ainakin joillekin.
Bank Norwegian on Bankenes Sikringsfondin jäsen. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikkien säästötiliasiakkaiden rahat on suojattu norjalaisia pankkeja koskevalla talletussuojalla. Talletussuoja on tällä hetkellä NOK 2 000 000. Norjan viranomaiset ovat päättäneet, että talletussuojan tulee vastata EU:n määräystä ja talletussuojan on oltava yhtä suuri kuin kotimaassa 1. tammikuuta 2019 alkaen. Uusi talletussuoja on kaikille asiakkaille 100 000 euroa EU-maissa. Muutos tarkoittaa sitä, että saat saman talletussuojan talletuksellesi Bank Norwegianissa kuin suomalaisissa ja muissa eurooppalaisissa pankeissa.
lähde: asiakaskirje

Tuo kaksi miljoonaa kruunua on silti yli 200000 euroa, mutta muutos on muutos.

Tuosta Bank Norwegianin luottokortista ja sen myöntämisperusteista on keskusteltu. Tässä on tuore kirjoitus aiheesta.

https://www.hs.fi/talous/art-2000005884109.html
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
fudo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 916
Lauteille: Elokuu 2010
Etulaji: Kase Ha Shotokan Ryu

Pankit

#77

Viesti fudo »

Bank Norwegian on siis myynyt n. 16000 suomalaisen asiakkaansa jäljiltä olevan 160 miljoonan euron roskalainakannan perintäyhtiö Axactorille, joka lähestynee näitä asiakkaita piakkoin perintäkirjeen muodossa. Keskimääräinen velka on siis peräti 10000 euroa per asiakas! Perinnässä erääntynyt velka korkoineen saa kylkeensä perintäyhtiön kulut, jotka arvatenkin ovat melko mittavat. Lainaus tuosta Mikan linkkaamasta jutusta:
Perintäyrityksen ainut tavoite on saada irti maksuvaikeuksissa olevilta lainanottajilta takaisin mahdollisimman paljon. Moni asiakas päätynee maksamaan niitä ulosoton kautta vuosikausiksi.
Bank Norwegianin antolainausliiketoiminnan strategia on hieman erilainen kuin perinteisillä pankeilla. Tämä näkyy nyt myydyn roskalainakannan korkeana osuutena koko lainakannasta: kun se perinteisillä pankeilla on yhden prosentin luokkaa, on se Bank Norwegianilla peräti 17 %. Bank Norwegian on siis tietoisesti ja säännösten vastaisesti myöntänyt suuriakin lainoja henkilöille, joiden maksukyky on heikko. Ja tätä pankki sitten "kompensoi" korkealla korolla. Käytännössä Bank Norwegian onkin kymmenien tuhansien eurojen lainoja myöntävä pikavippiyhtiö.

Ylivelkaantuminen ei ole pelkästään velallisen yksilön ongelma (HS:n jutusta):
Velanotto on yksilön päätös ja velka yksilön vastuulla, mutta ylivelkaantumisesta seuraavat ongelmat kaatuvat usein tavalla tai toiselle yhteiskunnan maksettaviksi.
空手に先手なし
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Pankit

#78

Viesti Totte »

0,75% on vielä aika hyvä korko, joten en oikein tajua tuota "hyöty oli sit siinä"-kommenttia? Talletussuoja kai laski (eikä noussut) jos se oli aikaisemmin noin 200 000e ja on nyt 100 000e?
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Pankit

#79

Viesti Mika »

Olen Fudon kanssa samaa mieltä siitä, että tavallaan Bank Norwegianin luottokorttitoiminta rinnastuu pikavippiyhtiöihin. Kilpailu asiakkaista on kovaa, joten kaipa sitten kaikki keinot ovat sallittuja. Muutenkin tuo 2-6 viikon maksuaika on melko lyhyt, joten jo pelkästään se voi yllättävissä tilanteissa aiheuttaa vaikeuksia.

Talletussuoja nimenomaan puolittui. Tämän takana on Norjan hallitus.
Alennus johtuu ministeriön mukaan juuri Bank Norwegianin toiminnasta. Pankin kasvavaa talletuskantaa etenkin Suomessa pidetään riskinä Norjan talletussuojajärjestelmälle.
IS

Tuo talletuskoron laskeminen on sen verran suuri, että ainakin niille, jotka ovat laskeneet toimiaan sen koron varaan, tämä on ollut melko suuri muutos.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Pankit

#80

Viesti Totte »

Ok, kommentoinkin sitä, koska kirjoitit:
Mika kirjoitti: marras 1, 2018, 12.36 Talletussuoja kuitenkin nousee ensi vuoden alusta.
Arvelinkin, että kyseessä oli pelkkä typo.

Tuo korko on kyllä ollut pitkään markkinakorkojen yläpuolella, että olen itse vain odotellut milloin se lasketaan. Onhan tuo lasku mälsää, mutta poikkeuksellisten olosuhteiden varaan ei kannata hirveästi laskea.

Nyt Norwegianin korko on linjassa muiden toimioiden kanssa. Hieman parempaa korkoa löytyy kai ruotsalaisesta TF-bankista. Muistaakseni (maksuttomat) nostot oli siellä kuitenkin rajattu kahteen vuodessa. Lisäksi minulle on kerrottu, että Ruotsissa talletussuoja toteutetaan siten, että pankilta perittäviä maksuja ei kerättäisi rahastoon, vaan ne meneisivät suoraan valtion budjettiin. Pankin mahdollisesti kaaduttua maksetaan sitten tallettajille budjetista, eikä rahastosta. Tämä toisi tietenkin poliittisen riskin koko hommaan. Osaako kukaan kerto tästä lisää?
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Pankit

#81

Viesti Mika »

Itse asiassa kirjoitin harkitusti. Tuo uutiskirje oli mielestäni ikävän harhaanjohtava, koska siinä mainittiin nykyinen talletussuoja kruunuissa ja tuleva talletussuoja euroissa. Sitten maininta siitä, että nyt kaikki Euroopan Unionin jäsenmaiden kansalaiset ovat samalla viivalla, vain lisäsi käsitystäni pienoisesta sumutusyrityksestä. Ymmärrän ja suuresti tuen positivismia, mutta tässä oli mielestäni kyse vähän muusta.

OK, pysyn toki asiakkaana, mutta vähän olen näihin viimeaikaisiin uutisiin pettynyt. Mutta samapa tuo kai, kun en ole talletussijoittaja, ja ainakin toistaiseksi olen tässä elämässä pysynyt pinnalla lainarahalla leikkimisessä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Pankit

#82

Viesti Totte »

Aivan, metailit mut suohon :D

Mutta samaa mieltä siitä, että tuo kirje oli kyl hieman kyseenalaisesti muotoiltu. Reagoin siihen itsekin.

"Hyviä uutisia! Ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha etuutena poistetaan ensi kuun alusta ja maksussa olevat ansiosidonnaiset päivärhat muutetaan peruspäviärahoiksi. Jatkossa olet siis kaikkien muiden työttömyysturvan saajien kanssa samalla viivalla!"
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Pankit

#83

Viesti Mika »

:naurupyorii:

Tottahan tuo kyllä on.

No, nyt ei ollut niin vakavasta asiasta kyse, mutta olihan tuo vähän hassun positiivisesti kirjoitettu. Minulle rehellisyys on todella tärkeä arvo. Mutta tämä oli pientä.

Tuo lainojen myöntäminen tarkoituksellisen avokätisesti onkin sitten jo isompi asia, ja kuten fudo osoitti, tuo likavesi voi hyvinkin valua laajemmalle kuin vain lainakurimuksessa räpiköivien niskaan. Kysymys on siis yhteiskunnallinen.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Pankit

#84

Viesti AlexMachine »

Alkaa tulla mieleen The big short leffa tästä keskustelusta :)
Jolle muuten vahva suositus jos haluaa huumorillisen kuvauksen miten Jenkkien asuntomarkkinat dumppasivat 2007-2008.
The beatings will continue until morale improves.
Kiisseli
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3
Lauteille: Syyskuu 2018

Pankit

#85

Viesti Kiisseli »

Mielestäni isojen lainojen myöntäminen avokätisesti ei ole pelkästään Bank Norwegian päähänpisto. Isoja, yli 50 000€ vakuudettomia lainoja saa äkkivilkaisulla ainakin 10 eri yritykseltä. Tähän päälle vielä vakuudelliset lainat, joita otetaan pankeista vielä näiden lainojen lisäksi. Perintäfirmat nostavat kaikki kulut vielä kattoon, joten soppa on valmis. Luulen, että korkojen noustessa tämä velkaongelma tulee vasta kunnolla näkyväksi. Nyt jo suuri määrä ihmisiä sitkuttelee isojen lainojensa kanssa äärirajoilla.

Ei siinä onhan Bank Norwegianin luottokortti halpa, jos muistaa maksaa laskunsa ajoissa. Ostot ovat ainakin itselle kerryttäneet CashPointseja muutaman sadan euron arvosta, mutta tarkkana saa olla, että ei jätä luottoa roikkumaan. Ja laskivat kesällä näitä CashPointsien kertymisiäkin, joten enää ei tule ostoista yhtä hyvin etuja. Plussana vielä mainittakoon, että käteisnostoista ei mene ulkomailla kuluja, mitä yleensä tuppaa luottokorteilla menee.

[mod]Mainoslinkki poistettu. Seuraavasta suora porttikielto.[/mod]
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Pankit

#86

Viesti Mika »

Tuo on kyllä niin hyvin kirjoitettu mainosviesti, että minun puolestani se saa olla. :D

Tuo Norskin oma sisäinen valuutta eli CashPoints on hyvä huomio. Tarkistin juuri että minulle on kertynyt niitä vähän toista tuhatta. Koska yksi piste vastaa yhtä norjalaista kruunua, tarkoittaa se noin sataa euroa. Odotankin koska pääsen korkkaamaan Norskin lennon.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kiisseli
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3
Lauteille: Syyskuu 2018

Pankit

#87

Viesti Kiisseli »

:) Lentokentältä tuli itse tuo kortti aikanaan tilattua ja jälkikäteen sai vielä CashPointsit siitä lennosta, mihin olin astumassa. Olihan siinä niin paljon hyötyjä, että oli pakko ottaa, vaikka en yleensä näin nopeasti lähde mihinkään mukaan. Tarkistin, niin lähinnä ovat noita lennoista kertyviä pisteitä alentaneet, eli LowFare lipuista kertyy 5% sijaan nyt 4% ja Flex-lipuista 20% sijaan 10%. Muista ostoista edelleen se 1% 10000€/vuosi saakka ja siitä eteenpäin 0,5%.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Pankit

#88

Viesti Mika »

Kiisseli, hyvä kun et yrittänyt selitellä mitään. Kollegoihisi verrattuna olet ihan omalla tasollasi. Palkinto siitä, että oikeasti osallistuit keskusteluun, on se että tuo linkki jää tuonne louhittavaksi. :)

Vai ovat ne vähentäneet noita pisteitä... Kai se olisi pitänyt arvata, että kun lentoyhtiö tunkee rahoitusmarkkinoille, sen on tehtävä se suurin lupauksin, joista on ajan mittaan vähin äänin vetäydyttävä. Pysyn silti asiakkaana, koska se kortti on ilmainen.

Kokemukseni Nordean kanssa olivat sen verran vastenmielisiä, että jos nykyään saan ensimmäistä kertaa laskun joltakin vähän suuremmalta yritykseltä, katson ne tilinumerot. Jos yksi niistä on Nordean, maksan mille tahansa muulle tilille. Tämä on ns. hiljaisen miehen protesti. :laughing:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Pankit

#89

Viesti Ile »

Mäkin nappasin joitakin vuosia sitten N:n kortin lentokentältä kun kävi niin helposti. Muistaakseni 5.000 luottoraja. Kertaakaan en ole sitä käyttänyt. On nyt sitten ollut eräänlaisena varakorttina jonkun erikoistilanteen varalta.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Pankit

#90

Viesti TimoS »

Tanskalainen pankki antaa lainaa negatiivisella korolla

https://www.businessinsider.com/danish- ... tes-2019-8

Mitenkähän paljon tuohon lainaan sitten laitetaan palvelumaksuja yms.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 89 kurkkijaa