Voit luoda tilin myös sosiaalisen median tunnuksillasi. Klikkaa alta. :)

Kuva

Tulonsiirrot ja sosiaaliset etuudet

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
kamppaaja
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Lauteille: Helmikuu 2005
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Re: Tulonsiirrot ja sosiaaliset etuudet

Viesti kamppaaja » heinä 21, 2009, 22.59

Kristian Hyvärinen kirjoitti:
kamppaaja kirjoitti: Eivät sossut aina noin avokätisiä ole, joskus ne kusettavat asiakasta jotta hän tyytyisi vähempään kuin hänellä olisi oikeus.
:?: Suomen sosiaaliturvajärjestelmä on surullisenkuuluisa juurikin liiallisesta avokätisyydestään. Viitsisitkö siis hieman selittää tätä?
Tuossahan puhuttiin perheen 3000 eurosta mikä on aika poikkeuksellinen määrä tukia... ilmeisesti sekä kelan että sosiaalitoimiston vaikka tulin vain jälkimmäisen maininneeksi.

Kelan linja on kai aika yhdenmukainen mutta sossujen vaihtelee. Olen itsekin ollut toimeentulotukiasiakkaana ja minulle on jätetty maksamatta tukia tällaisiin syihin vedoten: hakemus tullut kuun loppupuolella -> olet jo pärjännyt tämän kuukauden, maksetaan vasta seuraavan kuun alusta. Tietääkseni lain mukaan riittää että hakemus on jätetty viimeiseen päivään mennessä. Tai se kun oli sen kuukauden vuokra maksamatta kun hain tukea, kerrottiin että vuokra on maksettava ennenkuin myönnetään. Lainasin mutsilta rahat ja maksoin vuokran. Lainaamani rahat katsottiin tuloksi ja vähennettiin tuesta.

Eniten toimeentulotuesta säästetään ehkä sillä että siitä jätetään kertomatta. Useimmilla työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa saavilla on kuitenkin siihen oikeus ellei vuokra ole todella pieni...

Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 40
Lauteille: Heinäkuu 2007

Viesti nassesetä » heinä 21, 2009, 23.25

Mika kirjoitti: En kylläkään itse noilla perusteilla kutsuisi suomalaista sosiaalitukijärjestelmää "avokätiseksi", mutta kaipa se riippuu näkökannasta ja siitä, miten eri termit ymmärtää.
Ei varmaan avokätistä, mutta passivoivaa kylläkin. Jonkinmoinen kansalaispalkan ja "pakkotyön" yhdistelmä olisi syytä ottaa käyttöön.
My life is all that I've known
And it's all that keeps me here
My time is all that I own
So I won't let it slip away

Kuvake
Nauses
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Lauteille: Syyskuu 2007

Viesti Nauses » heinä 21, 2009, 23.34

Kyseessä on toki (varmaan suht pieni) vähemmistö, mutta on myös ihmisiä jotka ovat itselleen, muilleen ja jopa rahallisessa mielessä yhteiskunnalle hyödyllisempiä ollessaan "työttömiä", kuin "pakotettuina pascaduuniin".(tunnen yhden ihmisen josta koen voivani sanoa näin aika helvetin varmasti)

Jos kansalaispalkka ei maksa paljoa nykyistä enempää ja kannustaisi ottamaan vastaan osa-aikaisia matalapalkkaduuneja, niin en kokisi että tarvittaisiin minkäänlaista "töihin uhkailua". Toki jälkimmäinenkin voisi tuoda lisää rahaa valtiolle ja auttaa jotain ihmisiä, mutta musta tuntuu että sen aiheuttama haitta joillekin ihmisille ei ole sen arvoista. Varmaan vähän oma lehmäkin ojassa, mutta en voisi kuvitella hyötyväni pakkopestistä siivoojaksi jos päädyn jossain vaiheessa työttömäksi(taiteilijaksi).
Erillisyyden harhan pauloissa

Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 65
Lauteille: Syyskuu 2005
Tykätty: 1 kerran

Viesti Polvi » heinä 21, 2009, 23.35

Voitko luetella hieman näitä "pascaduuneja", joiden tekemisestä ei ole yksilölle ja yhteiskunnalle hyötyä? Perustelut mukaan. :)
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou

Kuvake
Nauses
kylkeenpotkija

Viesti Nauses » heinä 21, 2009, 23.47

En siis luonnollisestikaan väitä etteikö työn tekemisestä olisi hyötyä yhteiskunnalle ja yleensä tekijällekin :lol:

Vaan siis koen että on ihmisiä joiden elämän kannalta on parempi olla työtön ja tehdä ns. omaa juttuaan, kuin olla töissä vaikka mäkissä. Joissain tapauksissa olen sitä mieltä että näiden ihmisten tekemisten aiheuttamat vaikutukset muiden henkiseen hyvinvointiin voivat olla "suurempia" kuin heidän tuottamansa veropotti.

Tiedän lisäksi ainakin yhden tapauksen joka varmaan tuottaa yhteiskunnalle rahallisessa mielessäkin enemmän kuin jos olisi vaikka osa-aika siivoojana, ja on tekemisillään vaikuttanut(tai oikeastaan ollut laukaisijana vaikuttaneeseen tapahtumaketjuun) ainakin mun elämään huomattavasti positiivisemmin kuin olemalla normaalissa duunissa.

Toki tämä ihminen voisi mennä töihinkin, mutta koska se tekee "työtä"(kääntää dokumentteja ym., tekee musiikkia ja muutakin taidetta, keskustelee paljon monissa paikoissa ja toimii mun mielestä arvokkaana mielipidevaikuttajana jne.) varmaan sen 8h päivässä niin musta olisi vähän hassu ajatus että hän olisi "loinen".

Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 40
Lauteille: Heinäkuu 2007

Viesti nassesetä » heinä 21, 2009, 23.51

Nauses kirjoitti: Varmaan vähän oma lehmäkin ojassa, mutta en voisi kuvitella hyötyväni pakkopestistä siivoojaksi jos päädyn jossain vaiheessa työttömäksi(taiteilijaksi).
Riippuu miten fiksusti käyttäisit vapaa-aikasi. Suuri(n) osa ihmisistä ei osaa käyttää toimettomia aikoja itsensä kehittämiseen. Pullo korkataan liian usein ja sohvalta nouseminen on päivä päivältä yhä vaikeampaa. Tälle joukolle ruoska tekee vain hyvää.
My life is all that I've known
And it's all that keeps me here
My time is all that I own
So I won't let it slip away

Kuvake
Polvi
päähänpotkija

Viesti Polvi » heinä 21, 2009, 23.52

Olen pahoillani, mutta tuosta tulee mieleen eräs taannoinen keskusteluohjelma ykköseltä, jossa prekariaattien Eetu (en muita koko nimeä) puhui näistä "omien juttujen duunailuista" yms hupaisista jutuista.

Mielestäni jokaisella on oikeus tehdä elämällään mitä haluaa, mutta yhteiskunnan ei tule elättää tällaisia tyyppejä.

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 177
Lauteille: Joulukuu 2004
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 708 kertaa
Tykätty: 245 kertaa
Viesti:

Viesti Mika » heinä 22, 2009, 00.14

Minä luulen että Työvoimatoimiston tädeillä ja sedillä on sen verran valtaa, että voivat tehdä tarjouksen, josta ei voi kieltäytyä. Jos henkilö tällöin kieltäytyy osoitetusta työstä ilman hyvää, esim. lääketieteellistä syytä, hänen rahahanansa kuivuvat. Se on sitten oma vika. Missä muussa tapauksessa voidaan syyttää työnhakijaa?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Lauteille: Tammikuu 2005
Tykännyt: 76 kertaa
Tykätty: 61 kertaa

Viesti flammee » heinä 22, 2009, 00.16

Nauses kirjoitti: En siis luonnollisestikaan väitä etteikö työn tekemisestä olisi hyötyä yhteiskunnalle ja yleensä tekijällekin :lol:

Vaan siis koen että on ihmisiä joiden elämän kannalta on parempi olla työtön ja tehdä ns. omaa juttuaan, kuin olla töissä vaikka mäkissä. Joissain tapauksissa olen sitä mieltä että näiden ihmisten tekemisten aiheuttamat vaikutukset muiden henkiseen hyvinvointiin voivat olla "suurempia" kuin heidän tuottamansa veropotti.
Se että on ihmisiä, ei tarkoita että heitä olisi kovin paljoa.
Nauses kirjoitti: Tiedän lisäksi ainakin yhden tapauksen joka varmaan tuottaa yhteiskunnalle rahallisessa mielessäkin enemmän kuin jos olisi vaikka osa-aika siivoojana, ja on tekemisillään vaikuttanut(tai oikeastaan ollut laukaisijana vaikuttaneeseen tapahtumaketjuun) ainakin mun elämään huomattavasti positiivisemmin kuin olemalla normaalissa duunissa.

Toki tämä ihminen voisi mennä töihinkin, mutta koska se tekee "työtä"(kääntää dokumentteja ym., tekee musiikkia ja muutakin taidetta, keskustelee paljon monissa paikoissa ja toimii mun mielestä arvokkaana mielipidevaikuttajana jne.) varmaan sen 8h päivässä niin musta olisi vähän hassu ajatus että hän olisi "loinen".
Sulkeeko vaikka se osa-aikasiivous pois noita juttuja joita se tekee? Onko mielipidevaikuttaminen oikeasti arvokasta? Voihan se olla myös negatiivista mielipidevaikuttamista, varmaan sellaisiakin on.

Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Lauteille: Toukokuu 2005
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate
Tykätty: 16 kertaa

Viesti kenttiensankari » heinä 22, 2009, 01.29

Itse valitsin kesätyöttömyyden vähemmän arvostettujen hommien sijaan. Tai ei tätä kait voi työttömyydeksi sanoa kun en saa mitään tukia kuitenkaan, oma valinta. Sen sijaan suoritin kursseja ammattikorkeakoululle kesälukukaudella, ja lähden palkattomaan työharjoitteluun ensi kuussa. Koitan toivoa että kontakteista ja työkokemuksesta on hyötyä enemmän kuin parista tuhannesta eurosta.

Kannatan myöskin jonkinlaista pakkotyömallia, työstä pitää vain saada jotenkin inhimmillistä ja miellyttävää. Ts. ettei se ole rangaistuskeino vaan jengi saisi jotain fiksua tekemistä ja pysyisivät oravanpyörässä mukana. Jos kokee jonkin asian täysin vastenmieliseksi ja ei sitä halua tehdä, niin pitää olla fiksuja portteja ulos tästä. Esim. opiskelun aloittamisen pitäisi olla taloudellisesti edes jotenkin mahdollista, erityisesti ammattikoulutuksen. Nythän se ei ole mikään vaihtoehto kenellekkään, vaikka ammattimiespulaa ollaan valitettu jo iät ja ajat. Lisäksi on vähän hassua, että käymällä työkkärin kursseja saa lisää tukia, mutta jos opiskelisi jotain fiksumpaa, niin menettää tukia :? Melko kannustavaa.
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä

Kuvake
Polvi
päähänpotkija

Viesti Polvi » heinä 22, 2009, 01.49

Mika kirjoitti: Minä luulen että Työvoimatoimiston tädeillä ja sedillä on sen verran valtaa, että voivat tehdä tarjouksen, josta ei voi kieltäytyä. Jos henkilö tällöin kieltäytyy osoitetusta työstä ilman hyvää, esim. lääketieteellistä syytä, hänen rahahanansa kuivuvat.
Mitä nämä tällaiset työt ovat? Käsittääkseni työtön on velvollinen osallistumaan työhaastatteluihin (joissa on todella helppo "epäonnistua", jos työ ei nappaa), mutta mitään valmiita jopeja ei tietääkseni ole jaossa?
Mika kirjoitti: Se on sitten oma vika. Missä muussa tapauksessa voidaan syyttää työnhakijaa?
Öh, syyttää mistä?

Kuvake
Nauses
kylkeenpotkija

Viesti Nauses » heinä 22, 2009, 02.47

nassesetä kirjoitti: Riippuu miten fiksusti käyttäisit vapaa-aikasi. Suuri(n) osa ihmisistä ei osaa käyttää toimettomia aikoja itsensä kehittämiseen. Pullo korkataan liian usein ja sohvalta nouseminen on päivä päivältä yhä vaikeampaa. Tälle joukolle ruoska tekee vain hyvää.
Tavallaan totta, olen sitä mieltä että suurimmalle osalle ihmisistä on parempi olla töissä kuin työttömänä, ja vielä suurempi osa on yhteiskunnalle hyödyllisempiä töissä käydessään. Varsinkin jälkimmäinen on toki aika itsestäänselvää, ja en luonnollisesti väittäisi sitä vastaan vaikka yksittäisiä poikkeuksia olisikin.

Alkoholismi on toki ikävä asia ja iso ongelma suomessa. Koen kuitenkin että se on suurelta osin päihdepolitiikankin syytä, ja siihen tuntuu vaikuttavan moni muukin asia kuin työttömyys. En kuitenkaan kiellä myös sen osuutta ja myönnän että on "anti holhousyhteiskuntamaista" sanoa ettei ihmisiä tulisi auttaa väkisin.

Mutta mä en kannata holhousyhteiskuntaa(en toki väitä että sä kannattaisit) ja en koe että olisi hyvä asia "pakottaa" mut johonkin joka auttaa alkoholismiin jos en itse ole alkoholisti. Mielestäni pakkotyöllistys olisi huono asia vaikka vain 10% "uhreista" kärsisi siitä.

Tähän mielipiteeseen vaikuttaa kyllä rehellisesti sanottuna se millainen ihminen olen. Jos en olisi "riskiryhmässä" mitä tulee tulevaisuuteen ja mahdollisuuteen joutua "pakkotyöllistetyksi", niin mua ei varmaan kiinnostaisi yhtä paljon se vähemmistö. En vaan koe että mun työllisyystilanne on kovin oleellinen sen suhteen teenkö mielekkääksi komiani asioita tai kehintänkö itseäni vai en.
Polvi kirjoitti: Olen pahoillani, mutta tuosta tulee mieleen eräs taannoinen keskusteluohjelma ykköseltä, jossa prekariaattien Eetu (en muita koko nimeä) puhui näistä "omien juttujen duunailuista" yms hupaisista jutuista.

Mielestäni jokaisella on oikeus tehdä elämällään mitä haluaa, mutta yhteiskunnan ei tule elättää tällaisia tyyppejä.
Olen pahoillani mutten omista digiboksia ja täten olen missannut kyseisen ohjelman, joten en oikeen voi kommentoida näkisinkö ton tyypin jutut hupaisina. Varmaan jo lähtenyt areenasta aikoja sitten?

Vastustatko muuten taiteilijoiden apurahoja? Jos et niin millä tapaa koet niiden eroavan sossumasseista? Onko apurahalla oleva taiteilija vähemmän vapaamatkustaja kuin työtön taiteilija jos he tekevät täsmälleen samanlaista taidetta ja yhtä paljon? Jos apuraha on suurempi kuin työttömyyskorvaus, niin eikö tämä taiteilija ole vielä pahempi "tuhlauskohde"?

En luonnollisestikaan väitä että kovin iso osa työttömistä olisi taiteilijoita :D

Olen sitä mieltä että yhteiskunnan kuuluu tehdä myös taloudellisesti epäkannattavia asioita jos ne lisäävät hyvinvointia. Toki ihmisiä tulee kannustaa toimimaan kaikille hyödyllisellä tavalla, varsinkin jos he myös itse hyötyvät. Uskon kuitenkin että on varaa pitää "vapaamatkustajina" pientä joukkoa joka ei toimi valtion kannalta taloudellisesti hyödyllisellä tavalla.

Kannatan siis esimerkiksi sitä ettei taiteilija-apurahat ole sidoksissa taiteen mahdolliseen tuottopotentiaaliin(tää ei silti estä mua "vihaamasta" isoa osaa nyky"taidetta" :badgrin: ), sekä kaikille automaattisesti tulevaa perustuloa.
kenttiensankari kirjoitti: Kannatan myöskin jonkinlaista pakkotyömallia, työstä pitää vain saada jotenkin inhimmillistä ja miellyttävää. Ts. ettei se ole rangaistuskeino vaan jengi saisi jotain fiksua tekemistä ja pysyisivät oravanpyörässä mukana. Jos kokee jonkin asian täysin vastenmieliseksi ja ei sitä halua tehdä, niin pitää olla fiksuja portteja ulos tästä.
Mä näkisin että perustulo ja jonkinlainen kannustus osa-aikatöihin voisi olla jees. Valtio voisi vaikka tukea tiettyjä matalapalkkaisia työpaikkoja niin että siivoomisesta ym. saisi siedettävämpää palkkaa. Tyyliin vaikka 2e suoraan lisää tuntipalkkaan tai jotain.

Voisin kuvitella että olisi huomattavasti nykyistä suurempi motivaatio siirtyä työelämään jos ei menettäisi perustuloaan ja uuden työn palkkakin olisi suoraan ihan kohtalainen. Valtio varmaan saisi omansa jopa takaisin noista "palkkabonuksista" kun veroja tulisi lisää ja jossain alkoholismin aiheuttamissa kuluissa voisi olla pieniä säästöjä.

Perustulo ja sen menettämättömyys vaikka tekisi pienipalkkaista duunia on siis se pääpointti, toi "extra juttu" on vaan idea ja en osaa sanoa tarpeeksi käytännön ongelmista jotta voisin ehdottaa sitä täysin rehellisesti. Esim. toi ei olisi reilua niitä kohtaan jotka jo valmiiksi tekee pienpalkkaista työtä.
kenttiensankari kirjoitti: Esim. opiskelun aloittamisen pitäisi olla taloudellisesti edes jotenkin mahdollista, erityisesti ammattikoulutuksen. Nythän se ei ole mikään vaihtoehto kenellekkään, vaikka ammattimiespulaa ollaan valitettu jo iät ja ajat. Lisäksi on vähän hassua, että käymällä työkkärin kursseja saa lisää tukia, mutta jos opiskelisi jotain fiksumpaa, niin menettää tukia :? Melko kannustavaa.
Mustakin on hassua että työtön saa isompaa tukea kuin opiskelija. Opiskelu nyt kun on kuitenkin tavallaan työtä ja varsinkin vaativammissa oppilaitoksissa varmaan ihan yhtä raskasta. Mä ehdottaisin jotain sellasta että opiskelijat saisi perustulon lisäksi jonkun bonuksen, eli defaulttina vähän enemmän kuin työttömät.
flammee kirjoitti:
Nauses kirjoitti:En siis luonnollisestikaan väitä etteikö työn tekemisestä olisi hyötyä yhteiskunnalle ja yleensä tekijällekin :lol:

Se että on ihmisiä, ei tarkoita että heitä olisi kovin paljoa.
Jooh, kuten sanoin aikaisemmin niin suurimmalle osalle tosiaan sopii työssäkäynti huomattavasti paremmin ja luulisin että oikeastaan hyvin harva työtön aiheuttaa enemmän hyvää kuin mitä tekisi töissä. Pitää tunnustaa että oon tässä asiassa vähän itsekäs ja en koe että on oikein aiheuttaa mulle(tai jossain mielessä kaltaisilleni) "kärsimystä" siksi että iso osa ihmisistä ei usein tee paljoakaan mielekästä ollessaan työttömänä.

Työ on mulle vain aikani vaihtamista rahaan, eikä omaa yhtään mitään itseisarvoa, ellei sitten ole joku sellainen duuni joka on sentyyppinen mitä voisin tehdä vapaa-ajallakin(tää on tavote). Keksin kyllä ihan tarpeeksi tekemistä muutenkin ja jos jotain oleellista koenkin jättäväni tekemättä niin ainakaan työn puute ei ole syy siihen, koska se aika olisi vain pois siitä mitä haluan tehdä. Olen lapsesta saakka ihmetellyt ihmisiä jotka idetifioivat itsensä työnsä kautta, jotenkin koen vaan että se nyt on suht pieni siru siitä mitä joku ihminen on(tai ainakin sen tulisi olla...).
flammee kirjoitti:
Nauses kirjoitti: Tiedän lisäksi ainakin yhden tapauksen joka varmaan tuottaa yhteiskunnalle rahallisessa mielessäkin enemmän kuin jos olisi vaikka osa-aika siivoojana, ja on tekemisillään vaikuttanut(tai oikeastaan ollut laukaisijana vaikuttaneeseen tapahtumaketjuun) ainakin mun elämään huomattavasti positiivisemmin kuin olemalla normaalissa duunissa.

Sulkeeko vaikka se osa-aikasiivous pois noita juttuja joita se tekee? Onko mielipidevaikuttaminen oikeasti arvokasta? Voihan se olla myös negatiivista mielipidevaikuttamista, varmaan sellaisiakin on.
Eihän mikään toki estä kyseistä henkilöä tekemästä myös duunia, mutta musta sen vaatiminen olisi vähän sama kuin vaatisi työssäkäyvää ihmistä tekemään vapaa-ajallaan jotain hyödyllistä jossa omat kyvyt auttaa. "Nyt Pekka rupeet kääntämään tätä kirjaa kun kerran oot hyvä enkussa, ei työs mitenkään estä tekemästä sitä vapaa-ajalla." Jos ihminen tekee mielekkäitä asioita jotka aiheuttaa hyvää itselleen ja muille niin näkisin että ansaitsee aika kevyesti sen pienen työttömyyskorvauksen.

Mielipidevaikuttamisesta ja varsinkin poliittisesta sellaisesta oot ihan oikeassa(vaikka uskon sen tässä tapauksessa olevan positiivista). Uskon kuitenkin että kyseinen tyyppi on toiminnallaan varmaan säästänyt pitkän pennin mitä tulee vaikka psykiatri- ja mielialalääkityskuluihin, siis sen lisäksi että on aiheuttanut iloa jota on suht vaikea mitata rahassa.

En siis todellakaan väitä että mä(muuten kuin itselleni ja suht pienelle ihmisjoukolle) tai suurin osa ihmisistä olisi välttämättä hirveän hyödyllisiä työttöminä.

Kuvake
Mika
etupotkija
Viesti:

Viesti Mika » heinä 22, 2009, 08.19

Polvi kirjoitti:
Mika kirjoitti:Minä luulen että Työvoimatoimiston tädeillä ja sedillä on sen verran valtaa, että voivat tehdä tarjouksen, josta ei voi kieltäytyä. Jos henkilö tällöin kieltäytyy osoitetusta työstä ilman hyvää, esim. lääketieteellistä syytä, hänen rahahanansa kuivuvat.
Mitä nämä tällaiset työt ovat? Käsittääkseni työtön on velvollinen osallistumaan työhaastatteluihin (joissa on todella helppo "epäonnistua", jos työ ei nappaa), mutta mitään valmiita jopeja ei tietääkseni ole jaossa?
Jos siinä työhaastattelussa sanoo jotakin todella erikoista, kai se sitten kantautuu myöskin Työvoimatoimistoon. Mihinkään sairauteen tai esim. työmatkoihin ei ainakaan voi vedota, ja jos sanoo suoraan ettei kiinnosta, voi siitäkin joutua vastaamaan myöhemmin. Mitä vähemmän koulutusvaatimuksia kyseinen työ asettaa, sen vähemmän on venkoiltavaa, ja mitä enemmän koulutusta vaaditaan, sen vähemmän kaiketi työntekijä haluaa venkoilla. Harva opiskelee ammattiin jäädäkseen työttömäksi vaikka olisi töitäkin tarjolla.
Polvi kirjoitti:
Mika kirjoitti:Se on sitten oma vika. Missä muussa tapauksessa voidaan syyttää työnhakijaa?
Öh, syyttää mistä?
No, tästä:
Polvi kirjoitti: Olen pahoillani, mutta tuosta tulee mieleen eräs taannoinen keskusteluohjelma ykköseltä, jossa prekariaattien Eetu (en muita koko nimeä) puhui näistä "omien juttujen duunailuista" yms hupaisista jutuista.

Eli yllä olevat kommenttini huomioiden milläs sinä erottelet ne, joita "yhteiskunnan tulee elättää" ja keitä ei?

Mistään järjestelmästä ei saada kuitenkaan aukotonta, mutta jos keksit miten nykyistä mallia voidaan parannella, varmasti ajatuksesi saisi vastakaikua vähän virallisemmiltakin tahoilta.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Mika
etupotkija
Viesti:

Viesti Mika » heinä 22, 2009, 08.40

Nauses kirjoitti:
kenttiensankari kirjoitti:Esim. opiskelun aloittamisen pitäisi olla taloudellisesti edes jotenkin mahdollista, erityisesti ammattikoulutuksen. Nythän se ei ole mikään vaihtoehto kenellekkään, vaikka ammattimiespulaa ollaan valitettu jo iät ja ajat. Lisäksi on vähän hassua, että käymällä työkkärin kursseja saa lisää tukia, mutta jos opiskelisi jotain fiksumpaa, niin menettää tukia :? Melko kannustavaa.
Mustakin on hassua että työtön saa isompaa tukea kuin opiskelija.
Onko muuten näin? Olen ajatellut peruspäivärahan ja opintorahan olevan ainakin kutakuinkin samansuuruisia.

Kenttis puhui tuossa kurssittamisesta, mikä on eri asia kuin täysi työttömyys, sillä kesken kurssin ei työtä yleensä kaiketi voida osoittaa. Osaako joku kertoa, kuinka paljon suurempi summa jää käteen kurssituksen aikana? Muistan ettei sillä ainakaan ihan herroiksi pääse elämään.
Nauses kirjoitti: Opiskelu nyt kun on kuitenkin tavallaan työtä ja varsinkin vaativammissa oppilaitoksissa varmaan ihan yhtä raskasta. Mä ehdottaisin jotain sellasta että opiskelijat saisi perustulon lisäksi jonkun bonuksen, eli defaulttina vähän enemmän kuin työttömät.
Ja tätä ennen ehdotit samaisessa viestissäsi että valtio maksaisi mm. siivoustyöntekijöille 2 euroa tunti bonusta. Mistä tämä kaikki raha saadaan?

Siksi toiseksi ensimmäistä kertaa opiskelevat ovat tuottopotentiaaliltaan surkeita kutakuinkin valmistumiseensa asti, koska heillä ei ole mitään ammattitaitoa, kun taas monella työttömällä on ammattitaitoa, ja oikeastaan loogisesti ajatellen työttömien - ainakin niiden joilla on jo ammattitaitoa - tulisi saada selvästi enemmän korvausta kuin opiskelijoiden.
Nauses kirjoitti: Mielipidevaikuttamisesta ja varsinkin poliittisesta sellaisesta oot ihan oikeassa(vaikka uskon sen tässä tapauksessa olevan positiivista). Uskon kuitenkin että kyseinen tyyppi on toiminnallaan varmaan säästänyt pitkän pennin mitä tulee vaikka psykiatri- ja mielialalääkityskuluihin, siis sen lisäksi että on aiheuttanut iloa jota on suht vaikea mitata rahassa.
Onko kyseinen henkilö siis koulutukseltaan psykiatri ja onko hän määrännyt mielialalääkkeitä joko vastikkeetta tai apteekkeja edullisempaan hintaan? En ymmärrä miten tämä on lain puitteissa mahdollista.

Jos taas esität, että tämän henkilön nettijutustelut ovat säästäneet joiltakin ihmisiltä psykiatri- ja mielialalääkekustannuksia, pidän väitettä pöyristyttävänä ja katson sen aliarvioivan sekä psykiatreja että varsinkin mielialalääkitystä tarvitsevia ihmisiä.

Psykologi on sitten vähän eri asia. Tietämättä henkilöstä tai näistä, joita hän on netitse auttanut, voisin ehkä jollakin tasolla uskoa tähän rinnastukseen.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Lauteille: Toukokuu 2005
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate
Tykätty: 16 kertaa

Viesti kenttiensankari » heinä 22, 2009, 10.48

Mika kirjoitti: Onko muuten näin? Olen ajatellut peruspäivärahan ja opintorahan olevan ainakin kutakuinkin samansuuruisia.
Ilman lapsikorotuksia peruspäivärahan suuruus on keskimäärin 551 euroa kuukaudessa (21,5 x 25,63 euroa).

Peruspäivärahan korotusosa on 4,41 euroa päivältä. Korotusosa maksetaan enintään 150 päivältä. Jos saa kenkää tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Työllistämisohjelmalisä on sitten kanssa tuo sama 4,41 euroa päivältä, siihen vaaditaan että on tehty työllistämisohjelma ja kengitty myös tuta-syistä.

Opintoraha on 298 euroa kuussa. Ammattiin opiskelevalle se on vähemmän, 100-246 euroa kuukaudessa.

Asumislisä tuo sitten molemmille lisää rahnaa, mutta opiskelijoilla siinä on maksimisumma, joka täyttyy käytännössä aina, eli 201,60 euroa. Työttömillä tätä ei siis kaiketi ole, jos oikein ymmärsin. Eroa siis alkaa syntyä, kun asuu asunnossa jonka vuokra ylittää 252 euroa, eli nyky-Suomessa käytännössä aina.

Opiskelijaa rasittaa myös se fakta, että lisätukia ei heru, koska opintolaina katsotaan tuloksi. Työttömän ei tarvitse elää velaksi.
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä

Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 kurkkijaa