Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Bittihelvetti

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 49
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Bittihelvetti

#2641

Viesti Lasse Candé »

Excel/Calc -asiaa...

Mulla on ihan witusti dataa calcissa niin että yhdessä sarakkeessa on 60 arvoa allekain. Voin valita näistä joko järjestysnumeroiltaan parilliset tai parittomat, mutta en molempia. Kekkaako kukaan mitään järkevää tapaa esim maalata koko sarake ja kopioida viereen puolet matalampi sarake, missä on mainitsemallani tavalla joka toinen arvo?

Jos jotenkin helpottaa, vieressä on ykkösiä ja nollia sisältävä sarake, jonka avulla saisin helposti joka toisen nolliksi ja joka toisen kopioksi, mutta nyt tahtoisin painaa myös kasaan ja saada turhat arvot väleistä pois.



(Tilanne on fysiikan mittauksesta, jossa valoportti aukenee ja sulkeutuu ja data pitää molemmat sisällään, joka toinen aukeamisaika, joka toinen sulkeutumisaika. Aukeamiset asettuvat paraabelille ja sulkeutumiset myös, mutta jos kaikki otetaan, näin ei käy sillä portti on kiinni hieman pidempään kuin auki. Keskiarvot saisin kahdesta peräkkäisestä toki helposti, mutta nämä eivät vastaa täsmällisesti kohtia joita niiden pitäisi vastata, jos nyt järkeilen oikein.)



Käsin tätä ei viitsisi tehdä, kun sellejä (vai miksi niitä kutsutaan) on 25:ssä sarakkeessa yhteensä lähemmäs 2000.


Toki voisin kokeilla myös sovittaa paraabelia näihin pisteisiin tekemättä mitään. Varmaan ihan hyvät parametrit sieltä näinkin irtoaa, kun pisteitä on niin paljon. Mutta onko jollakulla mitään helppoa ratkaisua kysymääni ongelmaan?
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 3844
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Bittihelvetti

#2642

Viesti Puni »

Itellä tuli mieleen entäjos()
https://support.office.com/fi-fi/articl ... 09b7307831

Just duunissa värkkäsin kaavaa mikä erotti yli ja alle 8h päiviä joukosta. Puhutaankohan samaa kieltä?
Kamppailutaiteiden maaritelmä: Energian tuottaminen ja ohjaaminen kohti päämäärää, jossa vallitsee täydellinen harmonia ja väkivallattomuus.
Risto Hentunen

(Puni) Olet kamppailu-urheiliijan irvikuva ja kamppailuyhteisön häpeäpilkku mielipiteittesi kanssa.
-JM
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 49
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Bittihelvetti

#2643

Viesti Lasse Candé »

Hmmmm...
Hyvä tietää että tuollaisia on. Mutta tässä siis halutaan kopioitua esim...
A1->B1
A3->B2
A5->B3
A7->B4
A9->B5

Eli viereen puolet vähemmän laatikoita sisältävä sarake jossa joka toinen viereisen sarakkeen sisällöistä sivuutetaan ja joka toinen mukaan.

En jaksanut lukea koko tuota sivua, mutta siis ongelmana on, että setti pitää saada kopioitua tällä tavalla sarakkeen tasolla eikä vain yksittäisen solun ja kopio on kasaan painettu puoleen mittaan. Lopulta siis ottaa arvoja viereisestä sarakkeesta parikymmentä solua alempaa.
tisola
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2
Lauteille: Heinäkuu 2010

Bittihelvetti

#2644

Viesti tisola »

Helpoin vaihtoehto on asettaa taulukkoon suodattimet, ja suodattaa siitä 0/1-sarakkeesta näkyviin joko nollat tai ykköset. Suodattamisen jälkeen maalaat taulukon ja kopioit sen näkyvissä olevan datan muualle ja jatkat leikkejä siellä.

Kaavoillakin datan erottelu onnistuu, mutta siinäkin tapauksessa oikeasti nopein keino on käsin kirjoittaa soluihin kaavat. Eli kirjoitat soluun B1 kaavan "=A1", soluun B2 "=A3", soluun B3 "=A5"... Nopeasti noita hiirellä klikkailee ja jos nyt 5 sekuntiakin käytät yhden kaavan kirjoittamiseen, niin 30 kaavan kirjoittaminen vie 2,5 minuuttia. Kun yhdessä sarakkeessa kaavat ovat valmiina, niin ne voi kopioida muihinkin sarakkeisiin, joten homma on paljon nopeampaa lopuille 24 sarakkeelle.

Jos datamäärä olisi isompi tai elämässä näkee arvoa muullakin kuin tehokkaasti saavutetulla lopputuloksella, niin voit kirjoittaa B-sarakkeen soluihin kaavan "=INDEX(A:A;ROW()*2-1)". Suomenkielinen Excel vaatii funktiotkin suomeksi ja parametrierotin voi olla pilkku käyttämäni puolipisteen sijasta. Lisäksi, jos taulukossa onkin otsikko tai se alkaa vaikka viidenneltä riviltä, niin tuo -1 on sitten jotain muuta. Näihin säätöihin ei yleensä pari minuuttia riitä, joten siksi tuo apinaratkaisu on nopeampi.

Kokeile nyt kuitenkin ensin niitä suodattimia.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 49
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Bittihelvetti

#2645

Viesti Lasse Candé »

Katselin että tuttu nimimerkki, mutta yhtä viestiä näyttää. Olen tainnut silloin tällöin nähdä mainintoja että olet selailemassa, joten kai se on sitten sanottava näin, että onnittelut ensimmäisestä viestistä. :D

Tuo apinaratkaisu muuten on ratkaisu ongelmaani!

Tämä, koska nyt asiaa mietittyäni minun tarvitsee tehdä se vain yhdelle mittaukselle, eli kirjoittaa 30 kertaa. (Välikommentti: Minulla on näitä sarakkeita vierekkäin viisi niin että jokaisen välissä on reilusti tyhjiä sarakkeita. Ja sitten tällaisia kokoelmia on allekain viisi, eli 25 noin 60:n settiä.)
Yhden setin kirjoittamisen jälkeen kopioimalla suoraan sivullepäin tai alaspäin, viittaukset vaihtuvat oikeiksi, ihan niinkuin taulukkolaskennassa on tapana. En vain hokannut kekata tällaista ratkaisua missä tehdään 4% koko työstä käsin ja automatisoidaan loput, koska se 4% on näennäisen paljon. Peräti puolen minuutin homma. :D



Enemmän fysiikka-/matematiikkasettiä, tulin jo aiemmin siihen lopputulokseen että keskiarvotaktiikalla jota meinasin aiemmin saisi aivan yhtä hyvät datat, epäselvästi sanottuna, koska paraabelissa zoomaamalla siihen suuruusluokkaan minkä aikavälit ovat kyseessä, paraabelin pätkä näyttäisi suoralta. Tai että erotusosamäärä on niin lyhyeltä väliltä, että oleellisesti se on sama kuin derivaatta missä tahansa välin pisteessä. Itse asiassa tällä tavalla saisi paremmat datat, koska poikkeama on varmasti jopa mittavirheitä pienempi ja saisi kaikki pisteet käyttöön. Mutta en tahdo selittää tätä raportissani, koska sen lukija ei halua lukea tällaista roskaa. :lol:

Ja muutenkin pisteitä on todellakin riittävästi.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Bittihelvetti

#2646

Viesti Totte »

Yks ratkaisu voisi kai olla, että asettaa ulkopuolisen solun esim. H70 arvoksi 0 tai 1. Lodaan sarake B joka sisältää arvot H70 parillisille riveille ja parittomille samalla sarakkeella on 1-H70. Jos H70 on 0 niin parilliset saa arvon 0 ja parittomat 1. Jos H70 on 1 niin parilliset saa arvon 1 ja parttomat 0. Tämä on suodatussarake ja suodatuksen voi siis vaihtaa tällä H70 arvolla.

Tämän jälkeen määritellään C1=A1*B1+A2*B2, C2=A3*B3+A4*B4 jne.

Mahdollisesti jos kirjoittaa ekan ja "vetokopioi" niin Excel osaisi saada viittaukset oikein jolloin niitä ei tarvitsisi tehdä käsin (en ole tarkistanut). Tämän plussapuoli on siis se, että voi valita parilliset tai parittomat vaihtamalla vain yhden solun arvo.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 49
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Bittihelvetti

#2647

Viesti Lasse Candé »

Tässä siis on vieressä valmiiksi sarakkeet joissa joka toinen on 0 ja joka toinen 1. LoggerPro antoi ne ystävällisesti ja mä kopioin myös ne.

Pelkään että Calc antaisi tuolla C1:n määrittelyllä kopioimalla sen alle C2:lle:
A2*B2+A3*B3, sillä yleensähän yhden siirto alaspäin kopioitavassa muuttaa kaikkia soluja vastaavasti yhdellä alaspäin, eikä kahdella.

Mulla on tämä homma jo hanskassa tuolla edellä mainitsemallani, mutta jatketaan ihan mielellään noin yleisellä tasolla. Uskon että joku voi saada tästä irti paljon. Ehkä itsekin jonain päivänä kun nyt joudun sattuneesta syystä käyttämään kyseistä remeliä aika paljon enemmän kuin aikoinaan...
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Bittihelvetti

#2648

Viesti Totte »

"Oikea" ratkaisu olisi mielestäni tässä olisi kirjoittaa lyhyt Python(tms.)-ohjelma joka poimii halutut rivit ja luo uuden .csv-tiedoston jonka pystyy sitten lukemaan Exceliin. Tai siiten tekee suoraan tarvittavat asiat Pythonissa/Octavessa/R:ssä eikä tarvi leikkiä Excelin kaa ollenkaan.

En siis ole Excelin vihaaja, mutta kun joutuu miettiään tällaisia säätöjä on se ainakin minun silmissäni vinkki vaihtaa työkalua. Tosin jos sait tämän jo haltuun, niin ehkä se ei sitten loppupeleissä ollut niin monimutkainen!
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
fuusetsu
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 539
Lauteille: Maaliskuu 2005

Bittihelvetti

#2649

Viesti fuusetsu »

A-sarakkeessa on arvot
B-sarakkeessa on 0 tai 1

-> Lajitellaan sarakkeet nousevasti B-sarakkeen mukaan (Calc'issa: "Data" -> "Sort…") -> BOOM

Jos rivijärjestyksellä on väliä, C-sarakkeeseen lisätään rivinumero (kaksi ekaa kirjoittaen, loput hiirellä vetämällä)
-> Lajitellaan kaikki kolme saraketta nousevasti B-sarake ensisijaisena, C-sarake toissijaisena -> BOOM

Totte kirjoitti: touko 24, 2018, 15.48 En siis ole Excelin vihaaja, mutta kun joutuu miettiään tällaisia säätöjä on se ainakin minun silmissäni vinkki vaihtaa työkalua.
Tai on aika opetella käyttämään muitakin työkaluja, eikä nähdä kaikkia ongelmia naulana. ;)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 49
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Bittihelvetti

#2650

Viesti Lasse Candé »

Mulla ei nyt ole tässä laitteita, mutta mihin nuo komennot kirjoitetaan? Johonkin soluunko vai löytyykö valikoista?

Ratkaisin tämän jo keskiarvomeiningeillä ja tulee aivan loistavia kuvaajia.



Mutta siis yleisellä tasolla tuosta fuusetsun viestistä (tässä olisi järjestyksellä ollut väliä ja itse asiassa kaikki arvot ovat järjestyksessä koska ne ovat peräkkäisten tapahtumien aikaleimoja) tulee mieleen ratkaisu jossa noita nollia ja ykkösiä ei edes tarvitse enkä minäkään niitä mihinkään käyttänyt. Jos A:ssa olisi nämä eroteltavat arvot niin laittaisi...
B1: 1
B2: 1000
B3: =B1+1
...ja kopioisi B3:n alaspäin, jolloin tulisi sarake

1
1000
2
1001
3
1002
4
1003
jne.




Ei nyt liity mihinkään, mutta jotakuta saattaa kiinnostaa asian fysiikkapuoli, vähän niinkuin offtopiccina. Ja toki se kuinka tällainen tilanne ylipäätään voi syntyä voi olla esimerkkinä relevantti.

Tehtävänä on selvittää kappaleen hitausmomentti ja sitä kiihdytetään langan ja väkipyörien kautta punnuksella sellaisella vähäkitkamomenttisella alustalla. Pähkäilen voiman punnuksen painosta ja kiihtyvyydestä (kiihdyttävä voima on hitusen painoa pienempi, koska systeemi ei ole tasapainossa).

Kulmakiihdyttävän voiman momentti on helppo laskea "lankarullan" säteestä ja edellä selvitetystä voimasta.

Mutta ensin tarvitaan kulmakiihtyvyys ja se selviää siitä, että tangossa joka pyörii on kevyt pyöreä levy, jossa on kymmenen reikää 36 asteen välein joiden leveys on ehkä noin neljäsosa ei-reikäkohtien leveydestä. Reikien tarkoituksena on blokata ja avata valoportin valo.

Sen tietää että blokkaukset tulevat 36 asteen välein ja että avaukset tulevat myös 36 asteen välein, mutta valitettavasti peräkkäinen blokkaus-avaus ja avaus-blokkaus eivät tule saman kulmaluvun välein, vaan tyyliin 8 astetta ei ole blokattua ja 28 astetta on tms.

Koska sekä noiden Stubbin 8:n että 28:n asteen aikanakin tapahtuu kulmakiihtymistä, ajallinen aukinaisten puoliväli ei vastaa asteellisesti täysin puoliväliä eikä "varsinkaan" blokkauksen tapauksessa, sillä intervalli on pidempi.

Koska kuitenkin välit ovat niin pieniä, tällä ei ole mitään väliä vaan puolivälivastaavuusapproksimaatio on perusteltu.
(Vastaavasti kun 1*1=1 ja 3*3=9 ei päde että näiden keskiarvon, eli 5:n neliöjuuri olisi 1:en ja 3:n keskiarvo, 2. Mutta jos teet saman 10:n ja 10,1:n neliöillä, niin approksimaatio on jo loistava.)
fuusetsu
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 539
Lauteille: Maaliskuu 2005

Bittihelvetti

#2651

Viesti fuusetsu »

Lasse Candé kirjoitti: touko 24, 2018, 19.29 Mulla ei nyt ole tässä laitteita, mutta mihin nuo komennot kirjoitetaan? Johonkin soluunko vai löytyykö valikoista?
Jos tämä oli tarkoitetut minulle, niin …
fuusetsu kirjoitti: touko 24, 2018, 16.18 Calc'issa: "Data" -> "Sort…"
Yritin kuvata tässä valikkopolkua.

fuusetsu kirjoitti: touko 24, 2018, 16.18 BOOM
Tämä tarkoittaa sitten ihan vaan yksinkertaisen vinkin erinomaista lopputulosta:

Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Bittihelvetti

#2652

Viesti Totte »

fuusetsu kirjoitti: touko 24, 2018, 16.18
Totte kirjoitti: touko 24, 2018, 15.48 En siis ole Excelin vihaaja, mutta kun joutuu miettiään tällaisia säätöjä on se ainakin minun silmissäni vinkki vaihtaa työkalua.
Tai on aika opetella käyttämään muitakin työkaluja, eikä nähdä kaikkia ongelmia naulana. ;)
Haha. Niin totta tämäkin :D
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 254
Viestit: 93765
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Bittihelvetti

#2653

Viesti Mika »

Minulla olisi OpenOffice Calc -kysymys.

Miten saisin nämä kaksi kaavaa aikaiseksi?

1 = 1,33

1,33 = 1h20m

Ja tietenkin sitten 2 = 2,66 = 2h40m ja niin edelleen.

Jos olisi se jotenkin helpompaa, tätä voisi lähestyä näinkin:

45 = 1
60 = 1,33
90 = 2
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 254
Viestit: 93765
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Bittihelvetti

#2654

Viesti Mika »

Tuo 1,33 = 1h20m on helppo: A1/24 -> solujen muotoilusta aika. Mutten keksi miten ajan 00:00 saa piilotettua... Kun suurin osa on niitä, ja ne sattuvat silmään.

Muutenhan kyllä nolla-arvoja saa pimeäksi, mutta tuo aikamuotoilu tekee sen ilmeisesti vähän haastavaksi.

[mention]Totte[/mention], [mention]Pasi Lunden[/mention], [mention]tisola[/mention], muut? :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Bittihelvetti

#2655

Viesti Totte »

Toivottavasti ymmärsin mitä tarkoitit, mutta näin:


Solujen arvot ovat
A1=Data input (esim. 1, 2, 3 jne.)

B1=A1*1.333333 (vasemmassa kuvassa on vain kerroin 1.33, mutta se aiheuttaa nopeasti pyöristysongelmia)
B2=FLOOR(B1)&"h"&ROUND((B1-FLOOR(B1))*60)&"m"

C1=ROUND(B1*60) (Muuttaa tunnit minuuteiksi)
C2=FLOOR(C1/60)&"h"&MOD(C1,60)&"m"

Eli B ja C sarake ovat kaksi eri keinoa tuottaa sama asia. Kuten oikeasta kuvasta huomaa, on C-sarakkeen lähestymistapa laskea tunnit ekaksi minuuteiksi robustimpi. Suosisin siis sitä vaikka se vaatii yhden välivaiheen. Tietenkin voi yhdistää solut C1 ja C2:

=FLOOR(ROUND(B1*60)/60)&"h"&MOD(ROUND(B1*60),60)&"m"

Tällöin välivaihe jää piiloon.
MUOKKAUS: En siis käyttänyt tuossa mitään aikamuotoilua vaan tuon on "hard codattu". Arvot 0 tuottaa 0h0m, mutta varmaan ne saisi pois jollain ehdollisella muotoilulla?
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: irtep ja 8 kurkkijaa