Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Bittihelvetti

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 49
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Bittihelvetti

#2656

Viesti Lasse Candé »

Tuossa nähtävästi kyseessä oppituntien lukumäärän vertaaminen minuutteihin tai tunteihin, kun oppitunti on 45 minuuttia?

En tiedä miten Mika haluaa järjestellä inputinsa, joka siis nähtävästi on tunneissa tai minuuteissa ja siis ettäkö outputiksi halutaan vastaava laskettuna oppitunteina?

Mutta itse tekisin niin että nimeäisin input-sarakkeen "aika (h)" tai "aika (min)" ja syöttäisin siihen ajan tuolla tavoin ja jättäisin koskemattomaksi. Sitten viereen sarake minkä nimi olisi "oppitunteina (45 min)" tms.

Jos tunnit tulevat vaikka soluun C3 ja siitä alaspäin, oppitunnit voivat esim tulla soluun D3 ja siitä alaspäin. Siihen ohjelmoidaan "=C3*4/3", jolloin näkyy vierekkäin sitten ensimmäisen session pituus sekä tunneissa että oppitunneissa. Ohjelmoitu solu kopioidaan alaspäin niin pitkälle kuin viereiseen C-sarakkeeseen tulee sisältöä, jolloin operaatio viereisen kertomisesta 4/3:lla toistuu.

Jos taas aika on annettu minuuteissa, vastaava on "=C3/45".

En tiedä voiko tällainen toimia juuri tähän, mutta uskon itse ratkaisuihin, joissa näkyy selkeästi kaikki, joissa ei tule mokaa syöttövaiheessa ja jotka ovat helppoja toteuttaa, silloin kun näin on.

Jos kyse on oppitunneista, suosisin tässä mielessä minuutteja tuntien sijaan, sillä tunneissa syöttäjä saattaa laskea valmiiksi oppitunneissa, jolloin kone kertoo vielä turhaan kerran. Ainakin itse teen tämän tyyppisiä inhimillisiä virheitä paljon.



EDIT: Tosin en vastaa ollenkaan nyt tuohon kahteen yksikköön erottelusta...
En muuten ihan ymmärrä, miten yhdestä tulee 1h20min ja samalla 45min vastaa yhtä. Alussa näyttää siltä että 1 on 80min ja lopussa siltä että 1 on 45min.

Tunti tosiaankin on 1,333... oppituntia, mutta ei sitten enää olekaan 1h20min. Jos tunti halutaan saada vastaamaan 80min, se kerrotaan sitten suoraan sillä.
tisola
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2
Lauteille: Heinäkuu 2010

Bittihelvetti

#2657

Viesti tisola »

Hieman jäi minullekin epävarmaksi lopullinen tavoite, mutta ehkäpä sait asian ratkaistua viimeistään Toten ja Lassen avulla.

Nollien piilottamiseen on useita käypiä tapoja, joista tässä on esitetty kolme eri vaihtoehtoa Exceliin ja myös Calcciin löytyi suoraan ohjeet ainakin tuohon ensimmäiseen.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 254
Viestit: 93764
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Bittihelvetti

#2658

Viesti Mika »

Vastaan lyhyesti tältä kännykältä.

Lasse on oikeassa, oppitunneista on kyse. 60 minuuttia, jollaisia minun tuntini pääasiassa ovat, on palkanlaskennallisesti 1,33 tuntia. Koska kuitenkin tuntiopettajana toimitan näitä tietoja muuallekin, siellä se sama 60 minuuttia on 1h20m eli yksi oppitunti ja kolmasosa päälle.

Kiitän vastauksistanne. Koska nuo pukujuhlat nyt jäävät väliin, luen viestinne ja linkkinne ajatuksella myöhemmin tänään. :kiitos:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 49
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Bittihelvetti

#2659

Viesti Lasse Candé »

Tuon ymmärrän että 60min on 1,3333... oppituntia, mutta että tämä halutaan jossain tunneissa ja minuuteissa muodossa 1h20min, on erittäin erikoista.

Ratkaisu tähän on silti kertoa tuntien määrä 80:llä, jolloin saa tunnin näissä erikoisminuuteissa laskettuna. Kun jakaa 60:llä saa sitten oppituntien määrän desimaalimuodossa. Sitten lopun voi tehdä joko käsin tai mennä Tottelandiaan sellaisten komentojen pariin joita minä en ymmärrä.

En ole koskaan nähnyt oppitunteja ilmaistun tunneissa ja minuuteissa siten että yksi laskennallinen tunti on 45 meidän minuuttia ja yksi laskennallinen minuutti 45 meidän sekuntia. Desimaalimuoto on ainoa järkevä, mutta joskus jossain toimistossa joku haluaa jollakin tavalla miten on aina tehty. :D
Kuvake
Pasi Lunden
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 708
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Turku

Bittihelvetti

#2660

Viesti Pasi Lunden »

En tajuu mitään. :D

Mutta yksi nolla-arvon piilotustapa olisi.

Kuva

Muusta ei varmaankaan kannata tässä kuvassa välittää kuin tuosta kaavasta.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 254
Viestit: 93764
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Bittihelvetti

#2661

Viesti Mika »

Menen lopusta alkuun. :)

Pasi, mihin tuo kaava pitäisi syöttää? :DD

Tisola, Excelin ohjeet eivät aina taivu Calciin. Nuo Calcin piilotusohjeet eivät vain oikein näytä samalta... Minun kaikki laitteeni puhuvat englantia, mutta tämän läppärin piti mennä Nuorikolle, vaan toisin kävi, joten pitää vissiin säätää näitä kieliä jossain vaiheessa. Kuvassa on kuitenkin se sama kuva kuin tuossa toisessa linkissä. Tai siis polku on sama mutta valikot eroavat, eikä sitä nollakohtaa näy.

Kuva
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Pasi Lunden
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 708
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Turku

Bittihelvetti

#2662

Viesti Pasi Lunden »

Kaava kirjoitetaan suoraan siihen soluun, missä arvo halutaan näyttää - tai olla näyttämättä.

Jaaniin, jos Calcisi on englanninkielinen kaava on: =IF(B2<>0; B2/24; "")

PS. Se hakemasi asetuspolku pitäisi varmaankin olla tuossa alempana puussa. "OpenOffice Calc"
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 254
Viestit: 93764
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Bittihelvetti

#2663

Viesti Mika »

Pasi Lunden kirjoitti: tammi 8, 2019, 19.03 PS. Se hakemasi asetuspolku pitäisi varmaankin olla tuossa alempana puussa. "OpenOffice Calc"
#-o

Sieltähän se löytyi, kiitos!

Noita pyöristyksiä vielä mietin. Testailen nyt noita kaavojanne. Kiitoksia. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 254
Viestit: 93764
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Bittihelvetti

#2664

Viesti Mika »

Luulen saaneeni sen valmiiksi. Tuosta on minulle oikeasti hyötyä. Kiitos neuvoistanne ja inspiraatiostanne. :kiitos:

En enää tunne sitä Mikaa, joka 25 vuotta sitten rakenteli makroja Excelissä. :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 76
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Bittihelvetti

#2665

Viesti DeusVult »

Tarttisin jonkun ilmaisen tai vähintään huokean softan, joka loggaa käyttäjän näppiksen inputtia, hiiren klikkauksia ja mahdollisesti vielä esim klikattuja linkkejä yms, ja tekee niistä esim jonkun csv-filen timestamppeineen. Tarkoitus olisi siis saada jotain dataa siitä mitä kaikkia toimintoja käyttäjä tekee etsiessään tietoa selainpohjaisella hakukoneella tai vastaavalla.

Luulin jo löytäneeni täydellisen softan osoitteesta loggerman.org, mutta nyt kun sain käsiini Mac-koneen sen asentamista varten, huomaan että itse asiassa kyseistä fileä ei enää löydy nettisivulta ja siellä mainittu yhteystietokin on vahentunut. Pahus. Olisiko kellään mitään kuumaa vinkkiä mistä voisin löytää jonkin vastaavanlaisen prookkiksen?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 6418
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Bittihelvetti

#2666

Viesti AlexMachine »

Olisiko joku näistä?
The beatings will continue until morale improves.
katar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 2030
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily

Suuri kysymysketju

#2667

Viesti katar »

Oon ehkä jo kerran kysynyt tätä, mutta menköön nyt toiste. Suositelkaa mulle hyvä tietoturvastydeemi tietokoneelle. Meillä on nyt avast ja mä en oikeen tykkää, joko se tekee koneesta hitaan tai sitten se ei toimi tai kone vaan on vanha, mut joku muu kiitos. Hermo menee....
Frankly my dear, I don`t give a damn.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11223
Lauteille: Kesäkuu 2008

Suuri kysymysketju

#2668

Viesti Jorge »

Varmaankin käyttöjärjestelmän ja sovellusten säännöllinen päivittäminen on tärkeä toimenpide tietoturvaan liittyen?
katar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 2030
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily

Suuri kysymysketju

#2669

Viesti katar »

Jorge kirjoitti: elo 30, 2021, 08.33 Varmaankin käyttöjärjestelmän ja sovellusten säännöllinen päivittäminen on tärkeä toimenpide tietoturvaan liittyen?
Juu on, mutta toi Avast ei nyt miellytä muuten vaan. Mietin, että onko F-secure miten hyvä? Kalliimpi, vai onko?
Frankly my dear, I don`t give a damn.
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 139

Suuri kysymysketju

#2670

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

katar kirjoitti: elo 30, 2021, 08.26 Suositelkaa mulle...
Kuva


:)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 17 kurkkijaa