Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Tupakka - tiskin alle vai näkyviin?

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Tupakit piiloon kaupoissa?

Tiskin alle
9
7%
Lukkojen taakse mutta näkyviin
8
6%
Näkyviin kassoille (nykytilanne pääosin)
57
43%
Pois kaupoista ja vain Alkoon
15
11%
Tupakka laittomaksi!
41
31%
Muu, mikä?
3
2%
 
Ääniä yhteensä: 133

Kuvake
JanneKoo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 257
Lauteille: Helmikuu 2009

Tupakka - tiskin alle vai näkyviin?

#61

Viesti JanneKoo »

Äänestin tupakka laittomaksi..... Poltan itse........ fiilis on tämä.... :smt003
"A person who never made a mistake, never tried anything new"
"A question that sometimes drive me hazy: am i or the others crazy"
-Albert Einstein-
ed1
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 44
Lauteille: Tammikuu 2009

Tupakka - tiskin alle vai näkyviin?

#62

Viesti ed1 »

Tupakat tiskin alle, ja mielipiteenä vielä nuuskan myynti lailliseksi, ja sinne tiskin alle tupakan viereen
Kuvake
Fubarbarian
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1333
Lauteille: Lokakuu 2007

Tupakka - tiskin alle vai näkyviin?

#63

Viesti Fubarbarian »

Itse en tupakoi ja pidän koko tapaa vistona, joten äänestin tupakan tekemistä laittomaksi. Ei tarvitsisi enää kärystä kärsiä kerrostaloissa, terasseilla tai missään.
A suspicious mind is a healthy mind
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

Tupakka - tiskin alle vai näkyviin?

#64

Viesti jussip »

Jaawa kirjoitti: Se on toinen oma valinta, ketään ei pakoteta myrkyttämään muita. Tottakai se on vastuutonta ja typerää, savuttaa muiden terveyden kustannuksella
Minusta tämä oli hyvä erittäin hyvä kommentti joka pysäytti vähäksi aikaa miettimään. Olet mielestäni oikeassa siinä että ketään ei pakoteta myrkyttämään muita, mutta ongelma minun mielestä tulee siitä että nykymallilla niin moni valitsee sen muiden myrkyttämisen. Tämä tosiaan on ongelmallista etenkin niiden pienten lasten tapauksessa joilla ei ole käytännössä mahdollisuutta tehdä asialle mitään, mutta myös aikuisten kohdalla, koska en pidä erityisen hyvänä myöskään mallia jossa pakottaisin esimerkiksi julkisilla paikoilla minua tupakalla myrkyttävät lopettamaan sen. Pidän enemmänkin holhousyhteiskunnasta joka hoitaisi sen lopettamisen minun puolestani, eikä salli minun esimerkiksi valvoa ihmisten tupakointia tarvittaessa voimakeinoja käyttäen..
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 30

Tupakka - tiskin alle vai näkyviin?

#65

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

jussip kirjoitti: Pidän enemmänkin holhousyhteiskunnasta joka hoitaisi sen lopettamisen minun puolestani
Noh, mun mielestä tuo on vähä sama kun kieltäisi autot kaikilta koska osa niillä kaahaa. Tai kieltää purkat kaikilta koska osa heittää ne maahan. Tai kieltää viina kaikilta koska osa tarjoaa sitä alaikäisille. Tai kieltää kamppailulajit koska osa ihmisistä käyttää taitojaan pahoinpitelyyn. Tai kieltää seksi koska osa harrastaa vastuuttomasti suojatonta seksiä. Toki nää on absurdeja esimerkkejä, mutta minun näkövinkkelistäni yhtä typeriä kuin tupakan panna.

Eli mä oon sitä mieltä, että kaikki pitäis sallia, järkevien rajojen sisällä, eli noiden rajojen pitää myös lisäksi joustaa, kieltolait eivät toimi. Miettikää mitä siitä syntyisi, tyypit hakis virosta tai ruotsista tupakkaa, salakujettaisivat ja siitä tulis suoraa vaan yks rikollinen bisnes lisää, sitäkö te haluatte, lisää tekemistä ja elinkeinoja rottaihmisille? Emmä mikään profeetta ole, en tiedä miten oikeasti kävis, mutta tuo vaara siinä aina on.
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

Tupakka - tiskin alle vai näkyviin?

#66

Viesti jussip »

Jaawa kirjoitti:
jussip kirjoitti: Pidän enemmänkin holhousyhteiskunnasta joka hoitaisi sen lopettamisen minun puolestani
Noh, mun mielestä tuo on vähä sama kun kieltäisi autot kaikilta koska osa niillä kaahaa. Tai kieltää purkat kaikilta koska osa heittää ne maahan. Tai kieltää viina kaikilta koska osa tarjoaa sitä alaikäisille. Tai kieltää kamppailulajit koska osa ihmisistä käyttää taitojaan pahoinpitelyyn. Tai kieltää seksi koska osa harrastaa vastuuttomasti suojatonta seksiä. Toki nää on absurdeja esimerkkejä, mutta minun näkövinkkelistäni yhtä typeriä kuin tupakan panna.
Näinhän se on, ja yhteiskunnassahan pitää aina tehdä kompromisseja ja valintoja sen suhteen että punnitaan riskiä/haittoja/hyötyjä. On esimerkiksi selvää että autojen olemassa olo ja käyttö tuo paljon etua ja hyötyä yhteiskunnalle. Haittojakin toki on paljon, mutta hyödyt ovat suurimman osan mielestä selkeästi suuremmat kuin haitat.

Tupakan kanssa tilanne on aika toisenlainen, tupakan poltosta ei ole oikeastaan juurikaan hyötyä (yksilön hetkittäinen mielihyväntunne, eli vaikka vähän sama kuin mainitsemallasi purukumilla), mutta siitä on todella paljon haittaa, terveys-, ympäristö- ja muine vaikutuksineen jotka ulottuvat vielä muihinkin kuin tähän "mielihyvän saajaan".
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 30

Tupakka - tiskin alle vai näkyviin?

#67

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Totta, mutta se on se vapaus mikä siinä on mulle tärkein, ja mä oon tätä mieltä vaikken edes tupakoi, nuo haitatkaan eivät sikäli paljoa nappaa, ehkä suurin ärsytys on kun joku heittää natsan tontilleni.
jkk
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1067
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Tupakka - tiskin alle vai näkyviin?

#68

Viesti jkk »

Munkin fiilis on se että tupakka pitäisi tehdä laittomaksi. Maalaisjärkeni mukaan maailma on paljon parempi paikka ilman tupakkia. Kielto olisi moraalisesti ja eettisesti ainut oikea päätös. Ja ehkä idioottimaisin idea minkä olen aikoihin kuullut.

Se nyt vaan on silla lailla että fiilistelyllä ja maalaisjärjellä ei näitä päätöksiä voi, eikä kannata tehdä. Ei kai kukaan ole niin pölhö, että luulee käytön loppuvan kiellolla? Minkä päihteen kanssa näin on käynyt? Kieltolain aikana käytettiin enemmän alkoholia, kuin sitä ennen. Mun mielestä tällaiset ajatuspierut on yhtä kuin kuin laitettaisiin pää pensaaseen. Utopia kontrollista täyskiellon avulla on naurettava. Se tarkoittaa käytännössä hyväksi havaituista kontrollin keinoista luopumista.

Sitä vastoin tulee pohtia juurikin näitä käytössä olevia realistisia kontrollin keinoja siltä pohjalta aiheutuuko niistä enemmän kokonaishaittoja vai peräti hyötyjä.
Esim:
1. Tupakka pois näkyvistä? -Hyvin vähän haittoja, uskon että vähemmän kuin hyötyjä.
2. Hinnan nosto verotuksen avulla? -Tätä tehdäänkin, ja hyvä niin. Itse yksinvaltiaanana lähtisin vieläkin agressiivisemmin etsimään "kipurajaa". Paljonko sitä voi nostaa, ennen kuin haitat (tuonti, pimeät markkinat ym.) ylittävät hyödyt.
3. Tarvitseeko sitä tupakkaa myydä joka jumalan R-kioskeilla ja huoltoasemilla, ja vielä kellon ympäri? -Hienompi sanonta on saatavuuden rajoittaminen. Vaikka nykytilanteessa on utopistista ajatella, että tupakat olisivat myynnissä väkevien viinojen tavoin, mutta siihen suuntaan siirtyminen rajoittaisi nuorten ostomahdollisuuksia. Nythän kotioveltani parin minuutin kävelyllä voi alaikäinen kokeilla ostamista ainakin kolmesta paikasta. Fillarilla ehtii aamupäivän aikana käydä niin monta paikkaa läpi, että jostain sitä röökiä saa.

------------

Ronkainen: Tekopyhää? Täyskieltoko on sitten pyhä päätös? Päihteisiin liittyvissä asioissa toivoisin, että ehdokkaalla jolle ääneni viime vaaleissa annoin, olisi painavampia argumentteja. Toimenpiteiden yksittäisiä haittoja ja hyötyjä tulee arvioida. Tärkeää on myös kokonaisuuden hahmottaminen. En odotakaan, että joku olisi täysin samaa mieltä kanssani päihdepolitiikasta, mutta jeesustelulle näissä asioissa ei ole sijaa. Avain sanat ovat kokonaisuus ja pragmaattisuus. Hyvä että tupakasta voidaan keskustella, ja käydäänkin järkeviä keskusteluja Suomessa. Yhteiskunta voi yrittää kieltää ja sallia. Mitään mahdollisuuksia täyskiellon onnistumiselle ei ole nyt, eikä kymmenen vuoden päästä. Eikä näitä juttuja tarvitse enää vain "kokeilla". Meillä on ihan riittävästi tietoa viimeisen sadan vuoden ajalta erilaisten päihteiden käytön hillitsemisestä ja toimenpiteiden vaikutuksesta kokonaisuuteen.
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Tupakka - tiskin alle vai näkyviin?

#69

Viesti Kristian Hyvärinen »

Jkk:lta todella hyvä viesti. :thumbsup:
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

Tupakka - tiskin alle vai näkyviin?

#70

Viesti jussip »

Niin, eiköhän se ole kaikille aika selvää että jos tavoitteena on tupakoinnin lopettaminen Suomessa, niin paras tapa ei ole tupakoinnin muuttaminen laittomaksi. Toki uskon että efekti ei olisi ihan samanlainen kuin alkoholinkieltolain aikana, mutta aika selvää lienee että iso osa nykyisistä tupakoijista jatkaisi tupakointia, ja siinä vaiheessa sitten valtiolta alkaisi pelimerkit loppua että miten asiassa voi edetä.

Paljon järkevämpiä tapojahan nämä hienovaraiset rajoittamiset, hinnan nostot, tuotteen epäseksikkäämmäksi tekemiset jne. ovat. Samoin kuin esimerkiksi valtakunnalliset erilaiset terveys- & valistuskampanjat. Niillä kuitenkin saadaan sitten muutosta aikaan isossa mittakaavassa & pitkällä aikavälillä. Mielestäni hyvä osoitus onnistuneesta tupakointiin lailla vaikuttamisesta oli tuo ravintoloiden tiukentunut tupakkalaki. Uskon että se on viimeisten muutaman kymmenen vuoden aikana suurimman vaikutuksen tupakoinnissa aikaansaanut yksittäinen teko.
Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 4597
Lauteille: Heinäkuu 2007

Tupakka - tiskin alle vai näkyviin?

#71

Viesti nassesetä »

Onko monelle lopettajalle käynyt niin, että painoa tulee yhtäkkiä 10 kiloa lisää? Kuulemma ruokahalu kasvaa melkoisesti kun pahimmasta nikkisvaiheesta on päästy yli.
My life is all that I've known
And it's all that keeps me here
My time is all that I own
So I won't let it slip away
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Tupakka - tiskin alle vai näkyviin?

#72

Viesti Kristian Hyvärinen »

Äiti kertoi lihonneensa kamalasti tupakoinnin lopetettuaan, ja yhä on vaikea hillitä syömistä välillä. Hän tekeekin nykyään niin, että joskus töistä päästyään polttaa yhden tupakan hillitsemään ruokahaluaan. Voi olla, että hänellä on jonkinlainen syömishäiriö (kamala ruuanhimo kaiken aikaa), mutta tupakointi on ainakin hillinnyt sitä.
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Tupakka - tiskin alle vai näkyviin?

#73

Viesti bodyguard »

nassesetä kirjoitti: Onko monelle lopettajalle käynyt niin, että painoa tulee yhtäkkiä 10 kiloa lisää? Kuulemma ruokahalu kasvaa melkoisesti kun pahimmasta nikkisvaiheesta on päästy yli.
Voi kylla pitaa paikkansa, joskaan en sita silloin tullutkaan ajatelleeksi. Olin kuitenkin kohtalaisen hoikkaaiemmin, silloin kun poltin ja nykyaan sitten taas jotain ihan muuta :D

Mutta voihan se menna ikaantymisenkin piikkiin...

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 30

Tupakka - tiskin alle vai näkyviin?

#74

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Mulle jää hyvin huono maku suuhun tuosta että lätkitää "sä kuolet" tarroja tuotteisiin ja laitetaan niitä vaikeammin saataville ja tehdään kalliimiksi. Se nyt vaan on pikku askelten ottamista, suuntaan johon en halua tämän yhteiskunnan menevän, koska siinä on riski että tuo homma leviää ja pahenee.

En halua saunakaljapullooni lätkää "juotko myös virtsaa?", viskipullomyyntiä alle 40 vuotiaille laittomaksi tai sikarituotteiden hintoja korotettavan +500%.

Mua sylettää jo tuokin että lapualta sjoelle on 80km/h nopeusrajotus kesät talvet. Hyvänen aika, suoraa leveetä tietä, mitään muutaku provosoi mua ajamaan sen täydet mitä mersusta lähtee, ihan vaan sen takia ku ärsyttää tällänen kukkahattuilu. Jos mä haluan ajaa sitä samaa 100km/h tappovauhtia tuossa omassa kuolonkopassani eli autossani, niin antakaa mun. Ja antakaa mun ja kaikkien muidenkin mahdollisesti vastuullisten aikuisten vetää paheiksi katsottuja tuotteita, ihan yhtä vapaasti kuin koko kansa mässyttää karkkia. Om nom nom, snickerspatukkaa ja tupakkaa.
Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 4597
Lauteille: Heinäkuu 2007

Tupakka - tiskin alle vai näkyviin?

#75

Viesti nassesetä »

Jaawa kirjoitti: Jos mä haluan ajaa sitä samaa 100km/h tappovauhtia tuossa omassa kuolonkopassani eli autossani, niin antakaa mun.
Ei anneta, koska ajamalla ylinopeutta et suinkaan vaaranna ainoastaan omaa henkeäsi.
Ja antakaa mun ja kaikkien muidenkin mahdollisesti vastuullisten aikuisten vetää paheiksi katsottuja tuotteita, ihan yhtä vapaasti kuin koko kansa mässyttää karkkia.
Tupakanpolttoa ei edelleenkään tule rinnastaa niihin aineisiin, joiden nauttimisesta ei aiheudu haittaa sivullisille.
My life is all that I've known
And it's all that keeps me here
My time is all that I own
So I won't let it slip away
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 116 kurkkijaa