Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Ilmailuonnettomuudet

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1724
Lauteille: Elokuu 2011

Ilmailuonnettomuudet

#76

Viesti Taijin harjoittaja »

Totta totta mutta olisi kiva nähdä tutkimustietoa siitä vaikuttaako lento-onnettomuus ihmisten käyttäytymiseen vai ei.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Ilmailuonnettomuudet

#77

Viesti Point »

Taijin harjoittaja kirjoitti: Totta totta mutta olisi kiva nähdä tutkimustietoa siitä vaikuttaako lento-onnettomuus ihmisten käyttäytymiseen vai ei.
Ainakin pörssikurssien kautta. :)

Mutta koska ei ole tutkimustietoa, niin pakko mutuilla:

En usko, että vaikuttaisi, niin että siitä olisi suurta tilastollista poikkeamaa matkustajamäärissä. Tarve liikkua paikasta a paikkaan B tietyssä ajassa pysyy eikä oikein varteenotettavaa korvaava vaihtoehtoa ole, joka toimisi kaikissa tilanteissa. Suuremman tilastollisen piikin onnettomuus voi aiheuttaa lentopelkokursseilla.
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Pasi Lunden
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 709
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Turku

Ilmailuonnettomuudet

#78

Viesti Pasi Lunden »

Point: Noinkin sitä voisi varmaan ajatella. Mahdolliset ydinsaasteet tosin vähän ajavat vertauksia toisistaan. Joka tapauksessa tosiaan aika irrationaalisia pelkoja ja hyväksymisiä noiden ympärillä pyörii.
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Ilmailuonnettomuudet

#79

Viesti MikkeM »

Lento-onnettomuuden jälkeen on varmaan turvallisempaa, koska kaikki tarkastetaan vielä normaaliakin paremmin ja kaikki on ns varpaillaan.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Ilmailuonnettomuudet

#80

Viesti Mika »

Totta tai ei, ihan normijantteri tuo Lubitz ei tainnut olla.
– Jonain päivänä tulen tekemään jotain, joka muuttaa joka järjestelmän ja sitten kaikki tietävät nimeni ja tulevat muistamaan sen, kertoo ex-tyttöystävä Lubizin sanoneen hänelle vuonna 2014.

Bild-lehdessä Mary W -nimellä esiintyvä exä sanoo, ettei tuolloin käsittänyt Lubizin sanoja.

Mary W:n mukaan Lubitz näki öisin usein painajaisia ja huusi unissaan. Naisen mukaan Lubitzin käytös pelotti häntä.
Exä kertoo Bildt-lehdessä: Lubitz sanoi tekevänsä jotain, mistä hänet tullaan muistamaan - Ulkomaat - Uutiset - MTV.fi
http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/arti ... an/4946210" onclick="window.open(this.href);return false;
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ilmailuonnettomuudet

#81

Viesti Mjölnir »

Mika kirjoitti: Luulisin samoin. Mustan laatikon mukaan ohjaamossa ei tapahtunut mitään tähän viittaavaa.

Potkussa on silti jotakin ilmailusta oikeastikin ymmärtäviä. @Mjölnir, mitä arvelet tapahtuneen?
Näkisin erittäin epätodennäköisenä, että autopilotin kytkeminen pois päältä ja oven lukitseminen voisi tapahtua vahingossa.

edit:
voisin lainata tähän entistä onnettomuustutkintakeskuksen johtajaa, Kari Lehtolaa, joka Jyväskylän junaturman yhteydessä totesi, että "näyttäisi siltä, että yksi tai useampi juna on päätynyt asentoon, johon se ei kuulu", kun häneltä kysyttiin heti tapahtumapaikalla saavuttuaan, että mitä tässä on tapahtunut.

Vaikea spekuloida, kun on aika monta asiaa, mikä voi olla mahdollista. Näyttää kuitenkin siltä, että yksi tai useampi lentokone on päätynyt liian suurella nopeudella paikkaan, johon se ei ole tarkoitettu...
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Ilmailuonnettomuudet

#82

Viesti Mika »

En melkein koskaan naura näin vakaville onnettomuuksille, mutta nyt kyllä tuli naurettua ääneen noita Mölkyn letkautuksia. :nauruhammas:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3845
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Ilmailuonnettomuudet

#83

Viesti Puni »

Sairaala kieltää masennusväittämät:
http://yle.fi/uutiset/sairaala_turmakon ... ta/7895503" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Ilmailuonnettomuudet

#84

Viesti Mika »

Puni kirjoitti: Sairaala kieltää masennusväittämät:
http://yle.fi/uutiset/sairaala_turmakon ... ta/7895503" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta sitten muut tahot väittävät toista.
Lufthansa sanoi Lubitzin keskeyttäneen lentäjäkoulutuksen useiksi kuukausiksi, mutta läpäisseen sen jälkeen lentokykyä testaavat lääketieteelliset testit.

Palatessaan koulutukseen vuonna 2009 Lubitz antoi lentokoululle lääkärinlausuntoja, joista kävi ilmi hänen masennuskautensa. Lufthansan mukaan tämä selviää Lubitzin ja lentokoulun välisistä sähköpostiviesteistä.

Myös Düsseldorfin syyttäjät sanoivat, että Lubitzia oli hoidettu itsemurha-aikeiden takia ennen kuin hän sai lentäjän lupakirjan.
Lufthansa: Lubitz kertoi masennusjaksoistaan yhtiölle vuonna 2009 - Ulkomaat - Uutiset - MTV.fi
http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/arti ... 09/4956458" onclick="window.open(this.href);return false;
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Ilmailuonnettomuudet

#85

Viesti Totte »

Siis onko joku toimittanut Lufthansalle jotain selvityksiä siitä, että lentäjä olisi masentunut tai itsetuhoinen SEN JÄLKEEN kun hän oli läpäissyt testit hoitojensa jälkeen? Jos ei, niin miksi tätä vatvotaan?
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Ilmailuonnettomuudet

#86

Viesti Mika »

Tällaisessa tragediassa on tärkeää selvittää, mitä ja miksi tapahtui. Sillä on merkitystä omaisille, ja sitä kautta voidaan pohtia mahdollisia muutoksia.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Ilmailuonnettomuudet

#87

Viesti DeusVult »

Niin, siviili-ilmailussahan on vissiin jo pidemmän aikaa ollut sellainen periaate, että jokaiselle onnettomuudelle pitää löytää joku aiheuttaja, ja se aiheuttaja pitää poistaa tai korjata. Missään tapauksessa ei voida vain todeta että "no nyt kävi näin, p4ska tsägä.", ja jatkaa elämää. Tästäkin tapauksesta täytyy seurata jonkinlaisia muutoksia käytäntöihin joilla pyritään estämään vastaavantyyppiset tapaukset tulevaisuudessa, mutta mitä ne ovat, sitä ei varmaan vielä kukaan tiedä. Tavallaan siis ollaan tilanteessa missä on pakko keksiä ratkaisu, vaikkei ongelmaakaan oikein ole vielä löydetty... :D

Näkisin muuten, että tämä kehityskulku vääjäämättä johtaa siviililentokoneiden täysautomatisointiin ihan lähitulevaisuudessa. Tilannehan on nyt jo se, että lentäjistä monet eivät edes osaa oikeasti kovin hyvin lentää, koska se ei kuulu heidän toimenkuvaansa - he ovat koneissa vain järjestelmänkäyttäjiä, jotka varmistavat että automaatiot pelaavat kuten kuluu. Lentäjien arvostus laskee kuin lehmän häntä koko ajan, ja ilmeisesti palkatkin on nykyään aika paljon paskempia kuin joskus silloin kun koneita piti vielä itse lentää. Lentoliikennevolyymit alkavat olla sellaisia, että siellä ei enää yksinkertaisesti ole sijaa millekään ihmisille: vaikka tällainen pilotin sekoamisesta johtuvat onnettomuus tapahtuisi vain kerran 10 miljoonasta, se on nykyajan lentomäärillä jo aivan liikaa sekin...
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Ilmailuonnettomuudet

#88

Viesti DeusVult »

Salaliittoteoriat ovat alkaneet jo liikkua tämänkin tapauksen ympärillä:
As the NY Times went to print on Wednesday, the head of the BEA was giving a press conference that was rightly cautious. BEA head Remi Jouty told reporters that while the CVR had yielded sounds and voices, there was not the "slightest explanation" of why the plane crashed and that days or weeks would be needed to decipher them. "There's work of understanding voices, sounds, alarms, attribution of different voices," he said.

Despite this, one day after the premature conclusions of the military official as revealed by the NY Times and the cautious comments of the BEA chief, public prosecutor Brice Robin agreed with the military official's conclusion and decided to open a criminal prosecution case, saying: "the intention was to destroy the plane". This is a disturbingly premature approach for a public prosecutor to take and it makes us wonder if someone wanted to quickly establish a narrative that would become the official story rather than wait for the results of a thorough investigation. Indeed, the act of declaring the crash a criminal case means that the investigation will no longer be primarily conducted by the BEA.

--

In terms of the way this 'investigation' has been handled, it bears similarities to the case of Egypt Air Flight 990. That crash was most likely the result of an anomalous weather event that proved too much for the mechanical constraints of the aircraft, but from Boeing's point of view, a "suicide pilot" is a much more financially-appealing explanation, so they went with that and opened a criminal investigation, much to chagrin of the Egyptian authorities.

My heart goes out to all the families of the victims of this crash, but I feel particular sympathy for the family of Andreas Lubitz. Not only have they lost a son and brother, but their memories of him will be forever tainted by the character assassination currently underway in the mainstream media that always prefers a dramatic Hollywood-style story to a sober and honest investigation.
http://www.sott.net/article/294482-Germ ... full-story" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Pasi Lunden
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 709
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Turku

Ilmailuonnettomuudet

#89

Viesti Pasi Lunden »

En sanoisi ihan noinkaan, että pilotit olisivat pelkästään järjestelmänkäyttäjiä. Kyllähän niiden pitää osata lentää pitkälle hamaan tulevaisuuteen, sillä automatiikka toimii vain tiettyyn pisteeseen asti.

Mitenköhän mikään automatiikka olisi pärjännyt esimerkiksi tässä 2009 Hudsonjokeen laskeutuneen koneen tapauksessa? Lennonjohto ainakin tuntui olevan aika pitkälti pihalla tilanteesta. Kapteenin vain piti tehdä tilanteen mukaiset päätökset omaan ammattitaitoonsa nojautuen.

[video]https://www.youtube.com/embed/tE_5eiYn0D0[/video]


Samalta porukalta hiukan laajemman toimijaryhmän perspektiivistä.

[video]https://www.youtube.com/embed/gjXCulRjPas[/video]
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Ilmailuonnettomuudet

#90

Viesti DeusVult »

Pasi Lunden kirjoitti: En sanoisi ihan noinkaan, että pilotit olisivat pelkästään järjestelmänkäyttäjiä. Kyllähän niiden pitää osata lentää pitkälle hamaan tulevaisuuteen, sillä automatiikka toimii vain tiettyyn pisteeseen asti.
"Koneet lentävät jo itsestään. Pilotit käyttävät lentojen aikana vain kolme minuuttia lentämiseen, eikä heidän oikein tarvitse sitäkään tehdä", sanoi Yhdysvaltain ilmavoimien entinen pilotti ja insinööritieteiden professori Mary Cummings CNN-uutiskanavalle viikonvaihteessa.

Kolme minuuttia?

Suomen lentäjäliiton puheenjohtaja Sami Simonen ei kiistä Cummingsin näkemystä, ainakaan periaatteellisella tasolla. Simosen mukaan nykykoneilla voidaan painaa autopilotti päälle jo minuutin kestoisen nousujakson päätteeksi, ja sen jälkeen koko lento laskeutumiseen asti voidaan hoitaa automaatiolla.

Finnairin perämiehenä toimivan Simosen mukaan lentokoneet ovat pitkälle automatisoituja järjestelmiä, joissa kaikki toimenpiteet hoidetaan tietokoneita käskyttämällä. "Lentäjän ammatti on nykyään enemmän järjestelmänkäyttäjän ammattia", hän kertoo.
http://www.hs.fi/ulkomaat/a1427683321675" onclick="window.open(this.href);return false;

Kyllähän se niin vain on, että lentäjät eivät varsinaisesti "lennä" konetta normaaliolosuhteissa - siis samalla tavalla kuin vaikka autoa "ajetaan". Lentäjät asettavat kurssin ja korkeuden, ja säätävät vähän sitä sun tätä, mutta se varsinainen ohjaaminen on lähes täysin automatisoitu. Lentäjän ei ilmeisesti ole nykyään edes oikeastaan mahdollista ottaa konetta suoraan hallintaansa, vaan taustalla on aina huomattava määrä automatiikkaa ja järjestelmiä, jotka saattavat toimia joko täysin väärin tai sitten periaatteessa oikein, mutta tavalla josta lentäjä itse ei ole tietoinen.
Mitenköhän mikään automatiikka olisi pärjännyt esimerkiksi tässä 2009 Hudsonjokeen laskeutuneen koneen tapauksessa? Lennonjohto ainakin tuntui olevan aika pitkälti pihalla tilanteesta. Kapteenin vain piti tehdä tilanteen mukaiset päätökset omaan ammattitaitoonsa nojautuen.
Kyseessä taisi tuolloin olla vielä ns. vanhan liiton mies, joka oikeasti vielä tiesi miten lentokonetta lennetään. Sinänsähän tempussa ei ollut mitään "ihmeellistä", joki on tietysti moninverroin leveämpi kuin normaali kiitorata, ja vesi oli tietysti melko tyyni. Tottakai moottoritehottomalla matkustajakoneella laskeutuminen on kova juttu, ja vielä veteen, mutta jotenkin silti veikkaan että joskus vaikka heti toisen maailmansodan jälkeen, kun markkinoilla oli kasapäin oikeasti kovia pilotteja, kapteenia ei oltaisi pyöritetty kultatuolissa ympäri valtakuntaa ja hehkutettu kuukausitolkulla kaikissa medioissa ihan vain tuollaisen periaatteessa simppelin hätälaskun vuoksi. Se kertoo nimenomaan siitä miten vähän todellista lentotaitoa nykyajan liikennelentäjiltä vaaditaan tai odotetaan.

Enivei, väitän että ei olisi kyllä nykyään mitenkään mahdotonta rakentaa algoritmi, joka moottoritehon pudotessa nollaan ohjaa koneen lähimmälle tasaiselle paikalle, eli tässä tapauksessa jokeen.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 77 kurkkijaa